درم ابریژن

مهم ترین کاربردهای درم ابریژن | مجهز ترین مرکز جوانسازی پوست در تهران

درم ابریژن و یا لایه برداری سطحی پوست چگونه انجام می شود؟

 

درم ابریژن که به آن پوست خراشی و یا لایه برداری سطحی پوست نیز گفته می شود. درم ابریژن نوعی فرآیند بازسازی لایه سطحی پوست می باشد. این دستگاه دارای ابزاری دورانی بوده که از آن برای خراشیدن لایه های بیرونی پوست استفاده می شود. پس از انجام درم ابریژن، پوست بازسازی شده و معمولا جوان تر و صاف تر به نظر می آید.

درم ابریژن
درم ابریژن

به کمک روش درم ابریژن می توان میزان خطوط روی صورت را کاهش داد. همچنین اسکار های آکنه ای نیز بهبود پیدا می کند. درم ابریژن را می توان بطور جداگانه و یا بصورت ترکیبی با روش های درمانی-زیبایی دیگری به کار برد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

طی پروسه درم ابریژن، پزشک پوست تان را توسط مواد بیهوشی، بی حس می کند. بسته به نوع و میزان درمان، ممکن است داروی آرام بخش خورده و یا بیهوشی عمومی دریافت کنید.

پوستی که تحت درمان درم ابریژن قرار گرفته تا چند هفته حساس شده و ملتهب خواهد بود. (به رنگ صورتی-قرمز می شود.) ممکن است سه ماه طول بکشد که التهاب آن کاملا از بین رفته و پوست رنگ طبیعی خود را بازیابد.

 

چرا از روش درم ابریژن استفاده می کنیم؟

 

مهم ترین کاربرد های درم ابریژن

  • رفع اسکار های که بواسطه آکنه، جراحی و یا زخم به وجود آمده اند.
  • رفع چین و چروک سطحی خصوصا چروک هایی که اطراف دهان به وجود آمده اند.
  • درمان لک های پوستی، خصوصا لک هایی که به دلیل آفتاب سوختگی و یا بالا رفتن سن پدیدار شده اند.
  • از بین بردن تتو و خالکوبی
  • تغییر رنگ پوست آسیب دیده به رنگ طبیعی آن
  • رفع تورم و قرمزی بینی که به آن رینوفایما نیز گفته می شود.
  • درمان قسمت هایی از پوست که مستعد عارضه پوستی و سرطانی شدن هستند. (کراتوز فعال)

 

درم ابریژن
درم ابریژن

عوارض جانبی درم ابریژن

همچون سایر روش های درمانی-زیبایی، درم ابریژن نیز ممکن است منجر به بروز برخی عوارض شود. در اینجا به برخی از این عوارض پوستی اشاره می کنیم:

  • قرمزی و تورم پوست

پس از درم ابریژن پوست، می بینیم که ناحیه تحت درمان قرمز و متورم شده است. پس از گذشت چند روز تا یک هفته، تورم کاهش پیدا می کند. اما ممکن است فروکش کردن این تورم تا هفته ها و یا ماه ها طول بکشد.

پوست جدید و بازسازی شده مدت ها حساس و به رنگ صورتی روشن خواهد بود. حدودا سه ماه زمان می برد تا این التهاب محو شده و پوست رنگ طبیعی خود را پیدا کند.

  • آکنه

ممکن است متوجه بوجود آمدن چند برآمدگی کوچک سفید رنگ روی پوستتان شوید (میلیا). معمولا این برآمدگی ها خودشان از بین می روند. و یا می توانید از صابون و یا پد سایشی استفاده کنید.

  • منافذ بزرگ

ممکن است درم ابریژن منجر به بزرگ شدن منافذ روی صورت شود. عموما پس از کاهش تورم پوست، منافذ نیز به اندازه طبیعی خود باز می گردند.

  • تغییر رنگ پوست

اغلب پس از درم ابریژن، رنگ پوست بطور موقت تغییر محسوسی می کند. ممکن است:

  • تیره تر از حد معمول شود که به آن هایپر پیگمنتیشن گفته می شود.
  • روشن تر از حد معمول شود که به آن هایپو پیگمنتیشن گفته می شود.
  • و یا لک دار و دارای رنگ غیر واضح شود.

این عوارض بیشتر در افرادی که پوست تیره تری دارند، بروز پیدا می کند. و گاهی اوقات موقتی است.

  • عفونت

به ندرت دیده می شود که درم ابریژن منجر به بروز عفونت باکتریایی، قارچی و یا ویروسی شود. عفونت ویروسی مانند ویروس تبخال که باعث بوجود آمدن زخم های سرد می شود.

  • اسکار

در صورتی که درم ابریژن خیلی عمیق روی پوست انجام شود ممکن است باعث اسکار شود. در صورت بروز اسکار می توان از دارو های استرویید استفاده کرد تا التهاب اسکار کاهش پیدا کند.

  • سایر واکنش های پوستی

اگر پوستتان حساس است و اغلب نسبت به این گونه درمان ها واکنش نشان می دهد، ممکن است نسبت به درم ابریژن نیز آلرژیک بوده و ملتهب شود.

 

درم ابریژن
درم ابریژن

روش درمانی-زیبایی درم ابریژن مناسب انواع پوست و همه افراد نیست.

در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشید ممکن است پزشک این روش را به شما پیشنهاد ندهد:

  • اگر طی سال گذشته داروی آکنه ایزوترتینوئین خورده باشید. (مثلا آمنستیم، کلاراویس و …)
  • اگر قبلا خودتان و یا یکی از اعضای خانواده تان سابقه رشد بیش از حد بافت اسکار را داشته اید. (کلوئید)
  • اگر روی پوستتان آکنه داشته باشید.
  • اگر سابقه عفونت مکرر هرپس سیمپلکس داشته باشید. (تبخال)
  • اگر بواسطه درمان رادیو اکتیو دچار اسکار و یا سوختگی سطح پوست شده باشید.

 

آماده سازی قبل از درم ابریژن

قبل از این که درم ابریژن را روی پوستتان انجام دهید، پزشک ملاحضات زیر را بکار می گیرد:

  • وضعیت پزشکی شما را بررسی می کند.

آماده باشید که به یک سری سوالات درباره وضعیت پزشکی حال و گذشته تان پاسخ دهید. همچنین درباره داروهایی که اخیرا استفاده نموده اید  و هر گونه روش درمانی-زیبایی که روی پوستتان انجام داده اید.

  • آزمایش دهید.

پزشک پوستتان و ناحیه ای را که تحت درمان قرار می گیرد، مورد آزمایش و بررسی قرار می دهد. این کار به وی کمک می کند تا وضعیت جسمانی شما و تغییراتی را که می توان در آن قسمت ایجاد نمود، بخوبی تشخیص دهد. بعنوان مثال رنگ و میزان ضخامت پوستتان ممکن است بر نتیجه این درمان تاثیر بگذارد.

  • با پزشک خود درباره انتظارتان از درم ابریژن صحبت کنید.

با پزشکتان درباره انگیزه و انتظارات و همچنین عوارض بالقوه آن صحبت کنید. مطمئن شوید که اطلاعات کافی درباره مدت زمان التیام ناحیه تحت درمان و نتایج احتمالی آن بدست می آورید.

 

کار هایی که می بایست قبل از انجام درم ابریژن انجام دهید.

 

  • مصرف برخی دارو های خاص را کنار بگذارید.

احتمالا پزشک از شما می خواهد قبل از انجام درم ابریژن از داروهای رقیق کننده خون و هر گونه دارویی که باعث تیرگی پوست می شوند (هایپر پیگمنتیشن) استفاده نکنید.

  • سیگار نکشید.

در صورتی که سیگار می کشید پزشک از شما می خواهد به مدت یک الی دو هفته قبل از درم ابریژن سیگار خود را ترک کنید. سیگار کشیدن باعث می شود که جریان خون در پوست کاهش یافته و فرآیند بهبود شما را به تاخیر می اندازد.

  • داروی ضد ویروسی استفاه کنید.

قبل و بعد از درمان پزشک داروی ضد ویروسی برای شما تجویز می کند تا از عفونت ویروسی در امان بمانید.

 

درم ابریژن
درم ابریژن
  • آنتی بیوتیک بخورید.

در صورتی که روی پوستتان آکنه داشته باشید، پزشک به شما توصیه می کند طی دوره درمان آنتی بیوتیک بخورید. این کار از عفونت باکتریایی جلوگیری می کند.

  • بوتاکس (سم بوتولینوم) تزریق کنید.

معمولا سه روز قبل از انجام درم ابریژن، در نواحی مورد نظر بوتاکس تزریق می شود. این روش به اکثر افراد کمک می کند تا نتیجه بهتری کسب کنند.

  • کرم رتینوئید استفاده کنید.

ممکن است قبل از انجام درم ابریژن  پزشک به شما توصیه کند چند هفته قبل از درمان از کرم رتینوئید مانند تریتینون (رنوا و یا رتین آ) استفاده کنید. این کار به التیام و بهبود پوستتان کمک می کند.

  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. (بدون کرم ضد آفتاب و یا محافظ مقابل آفتاب)

قبل از شروع دوره درمان بطور مکرر در معرض نور خورشید قرار نگیرید. چراکه ممکن است منجر به بروز رنگدانه های دائمی در نواحی تحت درمان شود. قبل از آفتاب گرفتن و استفاده از کرم ضد آفتاب حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

  • پس از درم ابریژن، برای رفتن به منزل از کسی بخواهید شما را همراهی کند.

ممکن است طی پروسه درم ابریژن از آرام بخش و یا مواد بی حس کننده استفاده نمایید. در این صورت می بایست شخصی شما را برای رفتن به منزل همراهی کند.

 

مجهز ترین مرکز جوانسازی پوست در تهران:

کلینیک زیبایی برکه

مرکز لیزر برکه افتخار دارد با بکارگیری دستگاه های مدرن زیبایی-درمانی و با کمک متخصصین مجرب، خدمات زیبایی و پوستی را به شما عزیزان ارائه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

طی پروسه درم ابریژن چه اتفاقی می افتد؟

طی پروسه درم ابریژن یکی از پرستاران پوست شما را نگه می دارد. پزشک درم ابریدر را به آرامی و بطور ثابت روی پوستتان به حرکت در می آورد. درم ابریدر ابزاری کوچک است که دارای چرخ و یا برس ساینده می باشد. وی با دقت لایه های بیرونی پوستتان را می تراشد تا پوستی جدید و صاف تر جایگزین آن شود.

مدت زمان پروسه درم ابریژن بر اساس دوره درمانی پوست متغیر است. ممکن است تنها چند دقیقه و گاها حتی بیشتر از یک ساعت طول بکشد. اگر اسکار عمیقی روی پوستتان باشد و یا نواحی زیادی تحت درمان قرار بگیرد، ممکن است بیشتر از یک جلسه نیاز به درم ابریژن داشته باشید.

پس از درم ابریژن چه اتفاقی می افتد؟

پس از درم ابریژن، پوستتان را با ماده ای مرطوب و ضد عفونی کننده پانسمان می کنند. احتمالا می بایست جهت چک آپ وضعیت پوستتان به پزشک مراجعه نمایید تا پانسمان مربوطه را تعویض کند.

در منزل نیز پانسمان پوستتان را طبق دستور پزشک عوض نمایید. پزشک به شما خواهد گفت که از چه زمانی می توانید پوستتان را بطور منظم و مانند قبل شستشو دهید. و از پماد های محافظ استفاده نمایید. بسته به میزان درمان، دستوالعمل خود مراقبتی متغیر خواهد بود.

 

درم ابریژن
درم ابریژن

وضعیت نواحی درمانی پس از درم ابریژن

 

  • بخش هایی از پوست که تحت درمان قرار گرفته قرمز و متورم خواهد بود.
  • احتمالا احساس سوختگی، تیر کشیدن و یا مور مور شدن می کنید.
  • روی نواحی درمانی لایه ای پوستی تشکیل می شود. (زخمتان دلمه می بندد.)
  • ممکن است رشد پوست جدید همراه با خارش باشد.

 

مراقبت های لازم پس از درم ابریژن پوست

ممکن است برای رهایی از درد، پزشک برای شما داروی ضددرد و یا مسکن بدون نسخه تجویز کند. مسکن هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین آی بی و غیره) و یا ناپروکسن.

معمولا پس از گذشت دو هفته می توانید به کار خود بازگردید. ممکن است ترجیح دهید تا سپری کردن دوره بهبودتان در منزل بمانید. حداقل به مدت چهار هفته از رفتن به استخر هایی که با کلر تصفیه می شوند، خودداری نمایید. ممکن است پزشک به شما توصیه نماید که به مدت 6-4 هفته از انجام ورزش هایی که جنب و جوش فراوانی دارند، دوری نمایید.

بمجرد این که پوست جدید در نواحی تحت درمان کاملا شکل گرفت می توانید از لوازم آرایشی برای پوشاندن التهابات قرمز رنگ استفاده کنید.

در صورتی که وضعیت پوستتان وخیم شد – بمحض شروع دوره بهبود قرمزی و خارش آن افزایش یافت – با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است علائم اسکار باشد.

 

نتایج بدست آمده پس از درم ابریژن

پس از انجام درم ابریژن، پوست جدیدتان حساس و قرمز خواهد بود. پس از گذشت چند روز و یا یک هفته تورم آن کمتر خواهد شد. اما این تورم بمدت چند هفته و یا ماه باقی خواهد ماند. حدود سه ماه طول می کشد تا التهاب و رنگ صورتی پوستتان از بین برود.

درم ابریژن
درم ابریژن

به مجرد اینکه بهبود نواحی درمانی شروع شود، متوجه می شوید که پوستتان نرم تر و صاف تر شده است. به مدت 12-6 هفته از قرار گرفتن در مقابل آفتاب خودداری نموده تا پوستتان دچار تغییر رنگ نشود.

اگر پس از بهبود، پوستتان تیره شد ممکن است پزشک برایتان هیدروکینون تجویز کند. این دارو نوعی سفید کننده است که رنگ پوست را به حالت طبیعی باز می گرداند.

 

محقق و مترجم : عطیه فضلی

منبع :

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/dermabrasion/about/pac-20393764

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments