رفع تیرگی آرنج و زانو | فیس آپ | بهترین مرکز رفع تیرگی پوست

چگونه تیرگی آرنج و زانوی خود را از بین ببریم؟

 

افرادی که بطور طبیعی پوست تیره ای دارند احتمال بیشتری دارد که آرنج شان نیز تیره باشد . علی رغم دلایل متعدد و عوامل ریسک پذیری که منجر به تیرگی آرنج می شوند، اقداماتی وجود دارند که می توانید آن ها را در منزل انجام دهید. با رعایت این نکات و انجام این مراحل می توانید تیرگی این ناحیه از پوست تان را کم کنید.

 

فیس آپ، جدیدترین دستگاه رفع تیرگی پوست

 

علل تیرگی پوست

دلایل بسیاری وجود دارند که سبب تیرگی پوست در ناحیه آرنج و یا زانوی شما می شوند. از جمله دلایل عمده این تیرگی عبارت اند از:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

  • تجمع سلول های مرده پوست
  • هایپرپیگمنتیشن پوست در اثر آفتاب گرفتن (افزایش رنگ دانه های پوست)
  • قرص های ضد بارداری
  • ملاسما (لک های تیره) در اثر بارداری
  • کک و مک و یا لک های که در اثر بالا رفتن سن بوجود می آیند.
  • بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزمای پوستی
  • التهاب ناشی از زخمی کهنه

هر یک از این دلایل می تواند به هر قسمتی از پوست تان آسیب برساند. با این حال احتمالا پوست آرنج آسیب پذیر تر خواهد بود. چرا که اغلب نسبت به سایر قسمت های بدن مانند پوست صورت، توجه و مراقبت کمتری از آن می شود.

 

درباره آکانوز نیگریکاس چه می دانیم؟

آکانوز نیگریکاس نوعی عارضه پوستی است که اغلب منجر به تیرگی و ضخیم شدن قسمت هایی از پوست بدن می گردد. نام علمی این بیماری  Acanthosis nigricans(AN) می باشد.

قسمت هایی از بدن که مستعد این عارضه پوستی هستند عبارتند از:

  • زیربغل
  • پشت گردن
  • کشاله ران
  • آرنج
  • زانو

علاوه بر این ممکن است این نواحی خارش و یا بوی بدی داشته باشند. تیرگی زیربغل اغلب بستگی به عواملی مانند نژاد فرد، میزان سلامتی و ارث دارد.

 

رفع تیرگی پوست
رفع تیرگی پوست

عواملی که سبب بروز آکانوز نیگریکاس در افراد می شوند:

 

1.      چاقی

اضافه بدن باعث می شود بدن در مقابل اثربخشی انسولین مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. افزایش انسولین در قند خون می تواند منجر به تولید بیشتر سلول های رنگدانه ای گردد.

اکثر بزرگسالانی که اضافه وزن دارند، دچار تیرگی پوست در زیربغل و سایر نواحی بدن می شوند.

2.      دیابت نوع دو

همچنین چاقی یکی از عوامل زمینه ساز بیماری دیابت نوع دو می باشد. دیابت نوع دو نوعی بیماری است که با قند خون بالا در ارتباط است. افرادی که دچار دیابت نوع دو هستند، بیش از حد در معرض عارضه پوستی AN قرار دارند.

 

رفع تیرگی پوست
رفع تیرگی پوست

3.      سندروم های هورمونی

برخی شرایط جسمانی که سطح انسولین خون را بهم می زند، می تواند منجر به آکانوز نیگریکاس شود.

این شرایط عبارتند از:

  • سندروم پلی کیستیک تخمدان
  • سندروم کوشینگ
  • رشد غیر طبیعی دست، پا و صورت بدلیل ترشح بیش از حد هورمون رشد
  • کم کاری تیروئید (ضعف غده تیروئید)

4.      مصرف دارو

مصرف برخی دارو های خاص میزان انسولین خون را بالا می برد. این امر می تواند منجر به تیرگی پوست شود.

برخی از این دارو ها عبارتند از :

  • انسولین
  • کورتیکو استروئید، مانند پردنیزون
  • هورمون رشد انسان
  • قرص های کنترل قند خون
  • نیاسین با دوز بالا (نیاکور)

هنگامیکه فرد بواسطه سرطان به AN مبتلا می شود، گفته می شود که به آکانوز نیگریکاس بدخیم دچار شده است. از علائم بارز این بیماری لک های تیره در اطراف دهان می باشد.

 

درمان خانگی رفع تیرگی آرنج

بنظر می رسد در میان مردم درمان خانگی، مطلوب ترین روش رفع تیرگی آرنج است. علاوه بر این، درمان خانگی نسبت به سایر روش ها نسبتا ارزان است. همچنین مانند محصولات دارویی، عوارض جانبی بهمراه ندارد.

 

جدیدترین دستگاه رفع تیرگی پوست

دستگاه فیس آپ Face UP جدیدترین دستگاه جوانسازی، لایه برداریب و رفع تیرگی پوست می باشد. مرکز زیبایی برکه با بهره گیری از دانش روز و جدیدترین دستگاه زیبایی، فیس آپ، بهترین خدمات زیبایی و درمانی پوست را ارائه می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

شما می توانید از مواد طبیعی زیر در منزل استفاده نمایید تا تیرگی آرنج، زانو و یا هر ناحیه دیگری را محو کنید:

آلوئه ورا

براساس برخی مطالعات انجام شده، آلوئه ورا می تواند سبب روشن شدن پوست انسان شود. هنگامی که آلوئه ورا را روی پوست خود قرار می دهید، فرآیندی به نام “تحریک گیرنده آلفا ادرنرژیک” رخ می دهد. این فرآیند سبب رفع تیرگی پوست می شود. همچنین می توانید از ژل ها و لوسیون هایی که حاوی آلوئه ورا هستند استفاده نمایید.

حداکثر روزی دو بار پوست خود را آغشته به آلوئه ورا و یا لوسیون آن نمایید.

 

آلوئه ورا و رفع تیرگی پوست
آلوئه ورا و رفع تیرگی پوست

جوش شیرین

جوش شیرین علاوه بر روشن نمودن پوست، سبب لایه برداری آن نیز می شود. در نتیجه این ویژگی ها منجر به رفع تیرگی آرنج می گردند. ابتدا یک قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک کاسه آب بریزید. به اندازه ای که لازم دارید، جوش شیرین را اضافه نموده و مخلوط نمایید. سپس خمیر بدست آمده را مستقیما روی آرنج و زانو های خود بمالید.

مانند ماسک صورت، اجازه دهید این خمیر به مدت 15-10 دقیقه روی صورت تان استراحت کند. سپس با آب ولرم بشویید. طی هفته دو بار از این ماسک استفاده نمایید. حواس تان باشد که از ماسک جوش شیرین برای درمان عوارض پوست صورت تان استفاده نکنید.

مرکبات

براساس مطالعه ای که در سال 2014 صورت گرفته است، گفته می شود: “مصرف مکمل های خوراکی که حاوی مرکبات هستند، به رفع تیرگی آرنج که بواسطه آفتاب گرفتن بوجود آمده کمک می کند.

گرچه به جای مصرف قرص های مکمل، می توانید میوه هایی مانند لیمو و یا سایر مرکبات را بطور طبیعی استفاده نمایید.

به راحتی آب مرکبات را گرفته و در یک فنجان بریزید. سپس با یک تکه پنبه و یا پارچه آب میوه را مستقیما روی قسمت تیره پوست خود بمالید. می توانید هر روز این کار را انجام دهید.

 

تاثیر مرکبات در رفع تیرگی آرنج

ماست و بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر و ماست هر دو خاصیت نرم کنندگی پوست را دارند. این خاصیت سبب می شود پوست خشک فوق العاده مرطوب شود. مانند جوش شیرین، این دو ماده برای تهیه ماسک روشن کننده پوست بسیار مناسب هستند.

بلغور جو دو سر و ماست را به یک اندازه ترکیب کرده و بخوبی مخلوط نمایید. سپس ماسک بدست آمده را روی آرنج خود بمالید. به مدت 20 دقیقه اجازه دهید این ماسک روی پوست تان بماند. سپس با آب بشویید.

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که از گیاهی هندی شبیه زنجبیل بدست می آید. براساس مرکز ملی سلامت، پودر زردچوبه سبب درمان بسیاری از عوارض و بیماری های پوستی می شود.

 

رفع تیرگی آرنج با زردچوبه
رفع تیرگی آرنج با زردچوبه

می توانید زردچوبه را به حالت خمیری استفاده کنید. بدین صورت که زردچوبه آسیاب شده را با آب ترکیب نموده و سپس مستقیما روی آرنج خود قرار دهید. اجازه دهید حداکثر به مدت 10 دقیقه روی پوست تان بماند. سپس با آب بشویید.

بهترین مرکز رفع تیرگی پوست در تهران

مرکز زیبایی برکه مفتخر است با بکارگیری جدیدترین دستگاه های زیبایی-درمانی و با کمک متخصصین مجرب، بهترین خدمات زیبایی و درمانی پوست را به شما عزیزان ارائه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت اینجا را کلیک نمایید.

روش های طولانی مدت مراقبت از پوست

علاوه بر روش های درمان خانگی جهت رفع تیرگی پوست، ممکن است بخواهید در وقت خود صرفه جویی کنید. همچنین بخواهید بطور روتین از پوست خود مراقبت کنید.  مراقبت های روزانه مانند پاکسازی، استفاده از مرطوب کننده و محافظت از پوست می تواند لک های تیره پوست تان را به مرور زمان کمرنگ نماید. همچنین پوست شما را سالم و شاداب نگه می دارد.

پاکسازی و رطوبت رسانی به پوست

  • هر روز زمانی را به شستشوی آرنج خود اختصاص دهید. پس از شستشو، آرنج خود را آغشته به کرم مرطوب کننده نمایید.
  • همچنین می توانید مرطوب کننده قوی تری مانند روغن نارگیل یا آلوئه ورا را به لوسیون بدن خود اضافه نمایید.
  • محصولاتی که حاوی سویا، لیگنین، اسید الاژیک و ویتامین B3 هستند نیز می توانند پوست را روشن کنند.
  • آرنج خود را لایه برداری کنید.

 

رطوبت رسانی به پوست
رطوبت رسانی به پوست

علاوه بر رطوب رسانی به آرنج ها که سبب نرمی آن می شود، می بایست مراحلی را طی کنید تا از شر سلول های مرده پوست خلاص شوید. علاوه بر این از انباشته شدن سلول های مرده جلوگیری نمایید. این کار را می توان با لایه برداری پوست خود انجام دهید. در طول هفته می توانید یک یا دو بار آرنج خود را لایه برداری نمایید.

ممکن است از شامپوی لایه بردار پوست استفاده نمایید. و یا برای لایه برداری عمیق تر از اسکراب شکر استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که می بایست لایه بردار را بصورت حرکات دورانی و به آرامی روی آرنج خود بمالید.

علاوه بر این، کرم یا لوسیون لایه بردار را خیلی محکم روی پوست خود ماساژ ندهید. این کار تنها سبب می شود پوست اطراف آرنجتان آسیب ببیند و هر گونه آسیب پوستی بیشتر نمایان شود.

 

از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

همچنین می بایست هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. اگر دست هایتان در معرض نور خورشید قرار دارند، حتما 15 دقیقه قبل از خروج از منزل از کرم ضد آفتاب طیف گسترده استفاده کنید. طبق اعلام آکادمی پوست امریکا، از کرم های ضد آفتابی که SPF آن حداقل 30 می باشد، استفاده نمایید.

 

محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب
محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب

 

مراقب باشید که بدرستی کرم ضد آفتاب را روی آرنج های خود بمالید. زیرا پوست این قسمت از دست (جایی که آرنج خم می شود) بطور طبیعی کشیده می شود. بنابراین می بایست طی روز کرم ضد آفتاب را چندین بار روی پوست خود بمالید.

نکته مهم اینست: بخاطر داشته باشید که کرم ضد آفتاب نه تنها از پوست تان محافظت می نماید، بلکه اثربخشی هرگونه درمانی را که روی پوست تان انجام داده اید، حفظ می کند.

براساس مطالعات صورت گرفته در دانشکده پوست استئوپاتیک گفته می شود: “اگر فقط یک روز از کرم ضدآفتاب استفاده نکنید، نتیجه چند ماه درمان پوست تان را از بین برده اید.”

 

رفع تیرگی آرنج به کمک دارو های بدون نسخه

در صورتی که درمان خانگی و مراقبت های پوستی نام برده کمکی به رفع تیرگی پوست تان نکرد، ممکن است نیاز به دارویی قوی تر داشته باشید. دارویی که بتواند هایپرپیگمنتیشن لایه های زیرین پوست تان را از بین ببرد.

استفاده از محصولات روشن کننده پوست که بدون نسخه در اختیار شما قرار می گیرند، اولین قدم در رفع تیرگی پوست می باشد. سعی کنید از دارو هایی استفاده کنید که حاوی هیدروکینون یا اسید لیپوهیدورکسی هستند. این مواد کمک می کنند تا رنگ دانه های تیره پوست تان روشن شود.

جنبه منفی دارو های بدون نسخه اینست که مقرون به صرفه نیستند. بدین معنا که کرم ها و لوسیون ها در حجم کم و قوطی های کوچک می باشند. لذا برای استفاده از آن برای قسمتی از بدن می بایست مقدار زیادی (یا چند قوطی) خریداری نمایید. همچنین ممکن است هفته ها و یا حتی ماه ها زمان ببرد تا تاثیر خود را نشان بدهند.

برخی از عوارض جانبی این گونه محصولات عبارتند از:

  • احساس سوزش و آزردگی
  • پوسته پوسته شدن بدن
  • افزایش حساسیت به نور خورشید

در برخی افراد ترکیباتی مانند شیرین بیان و اسید کوجیک سبب بروز واکنش های آلرژیک می شوند. در صورتی که از محصولی استفاده می کنید که منجر به قرمزی، راش پوستی و یا خارش می شود، آن را کنار بگذارید.

در موارد خاص می توانید از لیزر درمانی استفاده کنید. بیشترین عوارض ممکن در این گونه درمان ها بروز اسکار پوستی است. اسکار پوستی در نهایت می تواند سبب تیره تر شدن آرنج های تیره گردد.

 

جمع بندی نهایی و نکته آخر

وقتی به بازوی خود نگاه می کنید و متوجه تیرگی آرنج تان می شوید، ممکن است آزرده و ناراحت شوید. احتمال دارد که درمان این نوع عارضه پوستی زمان بر باشد. اگرچه با برنامه ریزی مناسب و جامع جهت مراقبت از پوست خود و بکارگیری روش های درمان خانگی و یا دارو های پزشکی می توانید جهت رفع تیرگی آرنج خود اقدام نمایید.

در صورتی که پس از گذشت دو ماه تغییری در رنگ پوست آرنج خود مشاهده نکردید، با متخصص مربوطه تماس بگیرید. وی می تواند به شما کمک کند تا به برنامه ریزی درمان خود دسترسی پیدا کرده و در صورت نیاز پیشنهادات دیگری به شما بدهد.

 

محقق و مترجم : عطیه فضلی

منبع :

https://www.healthline.com/health/dark-elbows#longterm-treatment

https://www.healthline.com/health/dark-underarms#causes-and-risk-factors

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments