درمان اسکار و جای زخم

بهترین مرکز درمان جای زخم | فیس آپ | درمان خانگی اسکار و جای زخم

دستگاه فیس آپ

جدیدترین روش رفع جای زخم و اسکار

 

چطور به کمک درمان خانگی می توان جای زخم و اسکار را از بین برد؟

اگر زخمی شوید، پوست تان پروتئینی به نام کلاژن می سازد تا زخم التیام پیدا کند. مادامی که پوست بواسطه بیماری و یا عارضه ای بریده شود، بسوزد و یا آسیب ببیند، این پروسه ادامه دارد. (منظور از عارضه پوستی، آکنه و یا کک و مک می باشد.)

تا زمانی که پوست وظیفه مهم و حیاتی التیام و بستن زخم و جراحت را به عهده دارد، کلاژن جدید و پوست ترمیم شده به شکل “اسکار” نمایان می شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

رفع اسکار و جای زخم
رفع اسکار و جای زخم

درمان اسکار یا جای زخم یکی از دشوارترین درمان های عوارض پوستی بشمار می رود. با اینکه امکان کاهش اسکارهای جدید وجود دارد لیکن بسختی می توان برخی اسکارهای کهنه را از بین برد.

 

جدیدترین روش از بین بردن اسکار

فیس آپ Face UP جدیدترین دستگاه جهت از بین بردن اسکار و زخم می باشد. کلینیک برکه با بهره گیری از دانش روز و جدیدترین دستگاه زیبایی، فیس آپ، بهترین خدمات زیبایی و درمانی پوست را ارائه می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک نمایید.

بسیاری از روش های درمانی طبیعی مدعی هستند که به کمک آن ها می توان از شر اسکار راحت شد. لیکن اکثر آن ها دلیل علمی برای انجام آن ندارند.

ممکن است برخی روش های درمان خانگی ارزش امتحان کردن داشته باشند. اما بهترین روش جهت کاهش اسکار، مراقبت از زخم می باشد. با این روش زخم التیام یافته و نسبت به وضعیت اولیه بهتر خواهد شد.

 

عوامل بروز اسکار روی پوست

معمولا اسکار یا جای زخم بواسطه زخم، جراحی و یا عوارض پوستی پدیدار می شود. برخی اسکار ها زودتر از برخی دیگر بهبود پیدا می کنند.

نوع اسکاری که روی پوست بوجود می آید بستگی به عوامل بسیاری دارد. برخی از این عوامل عبارتند از :

  • نوع آسیبی که به پوست وارد شده است. بطور مثال آکنه، جراحی و یا سوختگی.
  • نوع پوست طبیعی فرد. برخی اسکار ها بصورت ارثی بوجود می آیند. همچنین ضخامت، رنگ و بافت پوست فرد می تواند روی اسکار شکل گرفته تاثیر بگذارد.
  • محل زخم. پوست برخی نواحی بدن نسبت به سایر قسمت ها ضخیم تر و زخمت تر هستند. این امر می تواند روی شکل ظاهری اسکار تاثیر بگذارد.

 

رفع اسکار
رفع اسکار

 

انواع اسکار

در صورتی که اطلاعاتی درباره نوع اسکار داشته باشید راحت تر می توانید برای درمان آن تصمیم گیری کنید.

  • اسکار کلوئیدی

معمولا اسکار کلوئید نسبت به خود زخم بزرگ تر است. این نوع اسکار برجسته و تیره تر بوده و ممکن است پس از بهبود زخم نیز به رشد خود ادامه دهد.

ممکن است کلوئید عوارضی همچون درد، خارش و تداخل در تحرک داشته باشد. همچنین افرادی که پوست تیره دارند مستعد این نوع اسکار هستند.

  • اسکار هایپرتروفیکی

همانند کلوئید ها، این نوع اسکار نیز برجسته و قرمز رنگ است. با این تفاوت که فقط در ناحیه زخم بوجود می آید. ممکن است دردناک بوده و خارش داشته باشد. لیکن با التیام کامل پوست، این نوع اسکار اغلب بهبود پیدا می کند.

با گذشت زمان اغلب ورم اسکار های هایپرتروفیک کم می شود. گرچه ممکن است این پروسه سال ها طول بکشد.

  • اسکار آتروفیکی

اسکار آتروفیکی به شکل تو رفتگی و یا حفره روی پوست پدیدار می شود. این نوع اسکار در نتیجه آسیبی که به کلاژن پوست وارد می شود، بوجود می آید. علاوه بر این عموما به شکل کک و مک و آکنه ظاهر می شود.

  • اسکار انقباضی

این اسکار ها باعث می شوند که پوست منقبض و سفت شود. در اثر سوختگی پوست این نوع اسکار ها بوجود می آیند که دردناک نیز هستند.

اسکار انقباضی بر ماهیچه ها و عصب زیر پوست تاثیر می گذارد. همچنین می تواند تحرک عضو درگیر را کاهش دهد.

  • اسکار گسترده

که به آن اسکار ارتجاعی نیز گفته می شود. که اغلب پس از جراحی روی پوست شکل می گیرد. هنگامی که اسکار برش جراحی کشیده شده و بزرگ تر می شود، اسکار ارتجاعی بوجود می آید.

معمولا این نوع اسکار صاف و کم رنگ می باشد. پس نسبت به اسکار های برجسته و ضخیم، کمتر مورد توجه قرار می گیرند.

 

بهترین مرکز درمان جای زخم در تهران

کلینیک زیبایی برکه مفتخر است با بکارگیری جدیدترین دستگاه های زیبایی-درمانی و با کمک متخصصین مجرب، بهترین خدمات زیبایی و درمانی پوست را به شما عزیزان ارائه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت اینجا را کلیک نمایید.

 

درمان خانگی جای زخم

بسیاری از لوسیون ها، کرم ها و سایر فرآورده های دارویی مدعی آن هستند که می توانند ظاهر اسکار را بهبود بخشند. لیکن مدرک علمی مستدلی برای این کار ندارند.

 

درمان خانگی جای زخم
درمان خانگی جای زخم

با این حال برای افرادی که به دنبال درمان غیر تهاجمی هستند، روش های زیر پیشنهاد می شود:

  • ورق سیلیکونی و ژل

در میان تمامی درمان های خانگی اسکار، سیلیکون تنها موردی است که بیشترین استدلال علمی را دارد.

بسیاری از مطالعات صورت گرفته طی 20 سال اخیر نشان می دهد که استفاه از ورق سیلیکونی و یا ژل می تواند به تدریج شکل ظاهری اسکار را بهبود بخشد.

این نوع دارو ها در بسیاری از فروشگاه ها بدون نیاز به نسخه به فروش می رسند. همچنین ممکن است پزشک پس از جراحی و یا با هدف تشکیل اسکار در ناحیه زخم شده، این دارو را تجویز نماید. سیلیکون کمترین عوارض را دارد و معمولا به راحتی و بدون درد قابل استفاده می باشد.

  • عصاره پیاز

یکی از شناخته شده ترین روش های درمان خانگی اسکار، استفاه از عصاره پیاز است. این عصاره در بسیاری از داروهای درمانی اسکار که در داروخانه ها به فروش می رسد، وجود دارد.

برخی مطالعات نشان می دهد که :

داروی حاوی عصاره پیاز پس از گذشت 4 هفته، اسکار را بهبود بخشیده و نرم می نماید.

افرادی که از ژل حاوی عصاره پیاز استفاده نموده اند پس از گذشت 4 هفته شاهد بهبود بافت اسکار، نرمی و رفع قرمزی آن بوده اند.

  • لایه بردار های شیمیایی

بسیاری از کرم ها و سرم ها حاوی مواد لایه بردار هستند. این نوع لایه بردارها به گونه ای طراحی شده اند که لایه خارجی پوست مرده را از بین می برند. سپس پوستی صاف تر و نرم تر را آشکار می کنند.

به گفته برخی افراد، لایه بردار ها می توانند چین و چروک سطحی پوست را از بین ببرند. همچنین ممکن است برای رفع برخی از اسکار ها و لک های تیره پوستی نیز مفید واقع شوند.

 

رفع جای زخم و اسکار
رفع جای زخم و اسکار

براساس تحقیقات صورت گرفته، گفته می شود دو نوع لایه بردار شیمیایی وجود دارد که به کاهش اسکار آکنه و لک های تیره کمک می کند. این لایه بردار ها حاوی اسید گلیکولیک و اسید سالسیلیک-مندلیک می باشد.

طبق مطالعات دیگری گفته می شود که اسید گلیکولیک می تواند آکنه اسکار آتروفیک را بهبود دهد. نویسندگان این مقاله اعلام می کنند افرادی که در مطب دکتر اقدام به لایه برداری نموده اند ممکن است نتیجه بهتری کسب کنند. اما لایه برداری های نسبتا قوی ای که در خانه انجام شده فواید بسیاری بهمراه دارد. همچنین عوارض جانبی کمتری دارد.

  • محافظت از پوست در برابر آفتاب

با اینکه بتنهایی با محافظت از پوست در برابر آفتاب نمی توان از شر اسکار راحت شد، لیکن این امر از بدتر شدن وضعیت پوست جلوگیری می نماید. همچنین به آنها کمک می کند تا پروسه کم رنگ شدن پوست بطور طبیعی ادامه داشته باشد.

افرادی که از کرم اسید گلیکولیک و یا سایر داروهای رفع اسکار استفاده می کنند، به شدت به آنها توصیه می شود که از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایند.

استفاده از کرم ضد آفتاب و یا لباس محافظ در برابر آفتاب برای کسانی که اسکار کهنه و یا جدید دارند، به شدت توصیه می شود. این امر به آنها کمک می کند تا از تیرگی بیشتر این نواحی جلوگیری نماید.

 

محقق و مترجم : عطیه فضلی

منبع :

https://www.medicalnewstoday.com/articles/319654.php

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments