آندوسکوپی پولیپ بینی

آندوسکوپی پولیپ بینی | بهترین راه درمان پولیپ بینی کدام است؟

آندوسکوپی پولیپ بینی

آندوسکوپی پولیپ بینی

شاید تا به حال شنیده باشید که دوستان یا اطرافیانتان مبتلا به پولیپ بینی شده اند و به همین خاطر مجبور به جراحی آندوسکوپی پولیپ بینی بوده اند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

گرچه به نظر بسیار واضح می آید اما خیلی ها دقیقا نمی دانند که پولیپ بینی چیست و چه اثراتی می تواند روی زندگی فرد داشته باشند.

در ادامه این مقاله تصمیم داریم راجع به پولیپ بینی و دلایل بروز آن بیشتر توضیح بدهیم و بگوییم که بهترین راه درمان آن چیست! با ما همراه باشید

پولیپ بینی ، توده ای نرم، بدون درد و غیر سرطانی است که در جداره ی داخلی گذرگاه مخاطی یا سینوس ها به وجود می آید. این توده ها به شکل برجستگی های کوچکی داخل بینی قابل لمس هستند. آن ها به خاطر التهاب شدید یا به دلیل آسم ، عفونت مکرر، آلرژی، حساسیت به دارو یا اختلالات سیستم ایمنی به وجود می آیند.

آندوسکوپی پولیپ بینی
آندوسکوپی پولیپ بینی

پولیپ های بینی کوچک ممکن است منجر به هیچ گونه علائمی نشوند. اما توده های بزرگ یا تجمع آن ها در بینی می تواند منجر به انسداد گذرگاه مخاطی شده و در نتیجه باعث بروز مشکلات تنفسی ، از دست دادن احساس بویایی یا عفونت های مداوم و مکرر شوند.

هرکسی ممکن است مبتلا به پولیپ بینی شود اما این عارضه بیشتر در بزرگسالان رایج است. داروهایی وجود دارند که می تواند پولیپ های بینی را کوچک یا از بین ببرند اما برخی مواقع تنها راه چاره ی ممکن ، جراحی است.

حتی بعد از یک جراحی آندوسکوپی پولیپ بینی هم ممکن است دوباره عود کنند و مجدداً تشکیل شوند.

در صورتی که نتوانستید از داروها نتیجه ی خاصی بگیرید ، شاید لازم باشد که جراحی آندوسکوپی پولیپ بینی را برای برداشتن آن ها و درمان مشکلات مربوط به سینوس های خود داشته باشید.

سینوس ها هم ممکن است دچار عفونت و التهاب مداوم شده و در نتیجه منجر به تشکیل پولیپ بینی شوند.

در جراحی آندوسکوپی پوپلیپ بینی ، جراح لوله ای کوچک مجهز به دوربین را به داخل بینی شما فرستاده و آن را به سمت حفره های سینوسی هدایت می کند. بعد از آن از ابزارهای بسیار کوچکی برای برداشتن پولیپ و دیگر موادی که منجر به انسداد جریان ترشحات سینوس شده اند ، استفاده می کند.

هم چنین ممکن است جراحتان دریچه های سینوس به گذرگاه مخاطی را گشادتر کند تا هم تنفس راحت تر انجام شود و هم جریان ترشحات راحت تر صورت گیرد.

آندوسکوپی پولیپ بینی معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

بعد از جراحی ، ممکن است از اسپری بینی کورتیکوزتروئید استفاده کنید تا از بازگشت پولیپ های بینی جلوگیری شود. هم چنین ممکن است پزشکتان توصیه کند که از محلول نمک ( سالین) برای تسریع روند بهبود بعد از جراحی استفاده کنید.

آندوسکوپی پولیپ بینی
آندوسکوپی پولیپ بینی

درمان های جایگزین آندوسکوپی پولیپ بینی

تحقیقات نشان داده است که داروهای بیولوژیکال مثل داروهای آسم هم می تواند به کاهش پولیپ بینی و تسکین علائم آن کمک کند. این داروها تلاش می کنند تا التهاب و تورم ناشی از پولیپ بینی را کاهش دهند. این داروها برای افرادی که واکنش مثبتی به جراحی یا داروهای کورتیکوزتروئیدی نشان نمی دهند، بهترین راهکار ممکن است.

آندوسکوپی پولیپ بینی

در صورتی که بیمار به عارضه های سینوس هم مبتلا باشد، احتمالاً جراحی آندوسکوپی پولیپ بینی با جراحی های دیگری هم همراه شود. این جراحی ها شامل موارد زیر است :

  • جراحی آندوسکوپی سینوس : این جراحی گذرگاه های ترشح مایعات سینوسی را بزرگ تر کرده و هرگونه مشکلی که مربوط به ترشح این مایعات باشد را برطرغ می کند. علاوه بر این جراحی از تشکیل بیش از حد مخاط در سینوس و بینی جلوگیری می کند
  • سینوپلاستی : یک بالون کوچک از طریق حفره بینی فرستاده شده و به گذرگاه های سینوسی هدایت می شود. سپس به آهستگی و با ملایمت گذرگاه ها را باز کرده و عملکرد صحیح آن ها برای ترشح مایعات مخاطی را برمی گرداند. در نهایت بالون مربوطه با دقت زیاد از بینی خارج خواهد شد.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی به خاطر التهاب و تورم جداره ی داخلی گذرگاه های تنفسی و سینوس ها رخ می دهد و هر بار بیش از 12 هفته دوام خواهد داشت. (سینوزیت وخیم)

البته لازم به ذکر است که بدون پولیپ های بینی هم ممکن است سینوزیت شدید داشته باشید.

پولیپ های بینی نرم و بدون حس هستند. به همین خاطر اگر کوچک باشند ممکن است اصلاً متوجه آن ها نشوید. توده های متعدد یا پولیپ های بزرگ ممکن است گذرگاه مخاطی یا سینوس هایتان را مسدود کنند.

علائم و نشان های رایج سینوزیت وخیم و پولیپ بینی شامل موارد زیر است :

  • آبریزش بینی
  • خشک شدن مداوم مخاط بینی
  • کاهش یا از دست دادن احساس بویایی
  • از دست دادن حس چشایی
  • درد در صورت یا سردرد
  • درد در دندان های بالایی
  • احساس فشار روی پیشانی یا صورت
  • خروپف
  • خون دماغ های مکرر

عمل پولیپ بینی درد داره؟

همان گونه که گفتیم در طول عمل جراحی از بیهوشی عمومی برای بیمار استفاده می شود. به همین دلیل است که اصولاً هیچ گونه دردی را در حین عمل پولیپ بینی احساس نخواهید کرد. بعد از جراحی ممکن است اندکی دچار درد و ناراحتی شوید. اما با استفاده از داروهای مسکن می توانید به خوبی درد را کنترل کنید. بهتر است راجع به مصرف بهترین داروی مسکن با پزشک خود مشورت کنید و از او بخواهید که مسکنی مناسب را برای شما تجویز کند.

این درد بعد از مدتی و خود به خود از بین خواهد رفت و نیازی نیست که نگران آن باشید.

عمل پولیپ بینی درد داره؟
عمل پولیپ بینی درد داره؟

در کل آندوسکوپی پولیپ بینی ، عمل سنگین و سختی نیست که عوارض جانبی وخیمی به همراه داشته باشد.

دکتر خوب برای عمل پولیپ بینی

پولیپ بینی می تواند زندگی را برایتان تلخ و آزاردهنده کند. به سادگی نمی توانید بخوابید و با کوچکترین تغییرات آب و هوایی ، آبریزش بینی هم شروع می شود. به همین خاطر توصیه می کنیم که فوراً به فکر درمان آن باشید و همان گونه که ذکر کردیم یکی از بهترین درمان های موجود برای پولیپ بینی ، جراحی است.

آندوسکوپی پولیپ بینی

اما در صورتی که به دنبال یک دکتر خوب برای عمل پولیپ بینی می گردید ، ما برای شما پیشنهاد ویژه ای داریم :

مرکز زیبایی برکه افتخار دارد که با در اختیار داشتن بهترین جراح بینی در تهران ، کلیه خدمات زیبایی و درمانی بینی را به شما عزیزان ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

موفق و پیروز باشید

دپارتمان پژوهشی تهران اسکین

مترجم و محقق : ندا ناصری

لینک منبع مقاله

لینک منبع مقاله

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments