لیزر موهای زائد

رفع موهای زائد با لیزر یک راه حل دائمی یا موقتی؟ | 2 مورد از مهمترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد

آیا رفع موهای زائد با لیزر واقعاً دائمی است؟

لیزر موهای زائد
رفع موهای زائد با لیزر

به طور خلاصه، می توان گفت خیر. رفع موهای زائد با لیزر به واسطه گرم شدن فولیکول های مو در جهت جلوگیری از رشد موهای جدید حاصل می شود. این فرایند باعث می شود فولیکول های مو برای مدت زمان طولانی (بسیار طولانی تر از اصلاح و اپیلاسیون) در حالت سکون قرار بگیرند. هنگامی که مجددا موها رشد می کنند، بسیار کم پشت تر، نازک تر و بسیار کمتر خواهند بود.

اگر چه رفع موهای زائد با لیزر اغلب به عنوان روشی برای حذف دائمی مو مورد استفاده قرار می گیرد، اما باید بدانید که درمان لیزر موهای زائد تنها تعداد موهای زائد را در یک منطقه خاص کاهش می دهد و لذا به طور کامل آن ها را از بین نمی برد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بنا به گفته مایو کلینیک، رفع موهای زائد با لیزر در افرادی که پوست روشن و موهای تیره تری دارند، به بهترین شکل عمل می کند. همچنین، جهت حصول بهترین نتیجه، انجمن پوست آمریکا (AAD) توصیه می کند که لیزر موهای زائد را نزد یک متخصص پوست با تجربه انجام دهید.

عملکرد رفع موهای زائد با لیزر چگونه است؟

چگونه با لیزر موهای زائد از بین میرود
عملکرد رفع موهای زائد با لیزر

در رفع موهای زائد با لیزر از پرتو های لیزر با حرارت بالا استفاده می شود که به صورت فرم خفیفی از اشعه می باشند. در طول فرایند لیزر، پرتو های لیزر موجب گرم شدن فولیکول های مو و در نهایت تخریب آنها می شوند.

فولیکول موی شما درست در زیر پوست تان قرار گرفته است. این فولیکول ها مسئول تولید رشته های جدید مو هستند. در صورتی که فولیکول ها نابود شوند، تولید مو به طور موقت غیر فعال می شود.

لیزر موهای زائد درست برعکس استفاده از موچین، اصلاح و اپیلاسیون عمل می کند که همگی موها را تنها از به صورت سطحی از بین می برند. هیچ کدام از این روش ها فولیکول های تولید کننده مو را مورد هدف قرار نمی دهند.

انجمن پوست آمریکا، نواحی زیر را برای رفع موهای زائد با لیزر مناسب در نظر گرفته است:

این شکل از رفع موهای زائد برای موهای تیره رنگ تر بر روی پوست روشن گزینه بسیار مناسبی محسوب می شود. این به این دلیل است که در لیزر موهای زائد، ملانین (رنگ) مورد هدف قرار می گیرد. حتی اگر برخی از موها حذف نشوند، کم رنگ تر شدن آنها می تواند ظاهر پر پشت مو روی پوست را کاهش دهد.

ممکن است در عرض چند روز پس از جلسه اول لیزر موهای زائد موهای تان شروع به ریختن کنند.

به طور کلی، رفع موهای زائد با لیزر یک فرایند نسبتا سریع است. نواحی کوچک تر، مانند پشت لب، ممکن است تنها چند دقیقه طول بکشد. نواحی بزرگ تر، مانند کمر و قفسه سینه، ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

چنانچه متخصص پوست تان در ابتدا از ژل بی حس کننده برای تسکین موضعی درد استفاده کند، ممکن است حدود یک ساعت دیگر به زمان حضور تان در مطب لیزر اضافه شود.

علیرغم نرخ بالای موفقیت در رفع موهای زائد با لیزر، فولیکول های مو در نهایت بهبود می یابند. این امر موجب تولید موهای جدید می شود. از اینرو جهت اطمینان از حصول بهترین نتایج به جلسات متعدد درمان نیاز خواهید داشت.

چرا جلسات متعدد مورد نیاز است و فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد چقدر است؟

اولین جلسه لیزر موهای زائد
جلسه اول لیزر موهای زائد

جهت حصول بهترین نتیجه از درمان لیزر موهای زائد، درمان های بعدی لازم است. تعداد دقیق جلسات درمان لیزر در افراد مختلف، متفاوت است. بر اساس تحقیقات مایو کلینیک، اکثر افراد به 4 تا 6 جلسه درمان لیزر نیاز دارند.

همچنین فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد باید شش هفته باشد. این بدین معنا است که کل دوره درمان لیزر ممکن است حدود نه ماه طول بکشد.

نازک شدن مو بعد از لیزر پس از هر جلسه اتفاق می افتد و رفته رفته موها کمتر می شود. چنانچه مویی باقی بماند یا بازسازی شود نیز هم از لحاظ تراکم و هم رنگ کمتر می گردد. انجمن پوست آمریکا تخمین می زند که موهای شما بعد از جلسه اول لیزر بین 10 تا 25 درصد کاهش می یابد. نرخ کاهش پس از آن بیشتر خواهد شد، اما در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این، جهت حصول بهترین نتایج، به احتمال زیاد گاه به گاه به جلسات نگهداری سالانه نیاز خواهید داشت. این امر کمک می کند تا فولیکول های مو مجال بازسازی نداشته باشند. بسته به نیازهای فردی تان ممکن است پس از اولین دوره لیزر کامل خود، به یک یا دو جلسه در سال نیاز پیدا کنید.

جدول زمانی برای هر جلسه طبق همان درمان اولیه لیزر موهای زائد تان است. به طور کلی، زمان بندی جلسات لیزر به منطقه درمان بستگی دارد. اگر جلسات نگهداری تان تنها برای چند منطقه کوچک است، احتمالا طول جلسات تان کوتاه تر می باشد.

2 مورد از مهمترین مضرات لیزر موهای زائد

عوارض لیزر موهای زائد
عوارض و مضرات لیزر موهای زائد

اگر از روش های سنتی حذف مو، از قبیل اصلاح، خسته شده اید، ممکن است به رفع موهای زائد با لیزر علاقه مند شده باشید. فرایند لیزر موهای زائد توسط یک متخصص پوست و یا یک متخصص واجد شرایط انجام می شود. همانطور که پیشتر نیز شرح داده شد، با تخریب فولیکول ها، از رشد موهای جدید جلوگیری می شود. لیزر موهای زائد برای اکثر افراد، موثر واقع می شود. این روش درمان همچنین با هیچ گونه عوارض جانبی درازمدت مرتبط نیست.

با این حال، بحث در مورد مضرات لیزر موهای زائد بسیار داغ است. اگرچه بعد از انجام این فرایند، بروز برخی عوارض جانبی موقت و جزئی احتمال می رود، اما بروز عوارض بد و جدی، بسیار نادر است. از همه مهمتر، هرگونه ادعا درباره تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت در دراز مدت کاملا بی پایه و اساس است.

در ادامه مطلب، مواردی وجود دارد که باید بدانید.

عوارض جانبی جزئی و شایع

در رفع موهای زائد با لیزر از گرما استفاده می شود. به همین جهت، ممکن است بلافاصله بعد از فرایند لیزر موهای زائد عوارض جانبی موقتی ایجاد شود. التهاب پوست و تغییرات رنگدانه از شایع ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد به شمار می روند.

1- قرمزی و التهاب

رفع موهای زائد با استفاده از لیزر می تواند موجب التهاب موقت شود. همچنین ممکن است قرمزی و تورم جزئی در ناحیه تحت درمان مشاهده شود. با این حال، این اثرات بسیار جزئی و زود گذر هستند. این موارد، اغلب همان اثراتی هستند که شما ممکن است پس از انواع دیگر روش های رفع موهای زائد، مانند اپیلاسیون، تجربه کنید.

ممکن است متخصص پوست تان برای به حداقل رساندن این اثرات، قبل از انجام فرایند لیزر از بی حس کننده موضعی استفاده کند.

به طور کلی التهاب باید در عرض چند ساعت پس از فرایند درمان برطرف شود. سعی کنید از کمپرس یخ استفاده کنید تا به کاهش تورم و درد کمک شود. چنانچه علائم تان فرا تر از یک التهاب ساده بود یا عوارض جانبی بدتر شد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

2- تغییرات رنگدانه

پس از درمان لیزر، ممکن است پوست تان کمی تیره تر یا روشن تر شود. اگر پوستی روشن دارید، احتمال بیشتری دارد که لکه های تیره در محل تحت درمان با لیزر ایجاد شود. بر عکس، افرادی که دارای پوست تیره هستند، ممکن است شاهد شکل گیری لکه های روشن در محل درمان باشند. با این حال، همانند التهاب پوست، این تغییرات نیز موقتی هستند و معمولا موجب نگرانی نمی شوند.

عوارض جانبی شدید و نادر

رفع موهای زائد با لیزر به ندرت می تواند منجر به عوارض جانبی شدیدتر شود. خطر استفاده از دستگاه های لیزر موهای زائد خانگی بسیار بیشتر است و یا اگر توسط یک اپراتور بی تجربه انجام شود، خطرناک است.

با این حال در موارد نادر، عوارض جانبی جدی لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • رشد موی بیش از حد در منطقه درمان
  • تغییر در بافت کلی پوست
  • اسکار
  • تاول و کبره بستن

در خصوص این عوارض جانبی از پیش با پزشک خود گفتگو کنید. اگر چه بروز آنها بسیار غیر معمول و نادر است، اما اطلاع داشتن از آنها همیشه ایده خوبی است. چنانچه پس از درمان لیزر موهای زائد با هریک از این علائم مواجه شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا می توان در دوران بارداری از لیزر موهای زائد استفاده کرد؟

لیزر موهای زائد و بارداری
لیزر موهای زائد در دوران بارداری

این روش در دوران بارداری توصیه نمی شود. در وهله اول این بدان علت است که هیچ مطالعات انسانی ایمنی در خصوص رفع موهای زائد با لیزر در دوران بارداری صورت نگرفته است.

ممکن است دوست داشته باشید موهای زائدی که به دلیل نوسانات هورمونی در دوران بارداری ازدیاد پیدا کرده اند را از بین ببرید. نواحی ای که به طور شایع رشد موهای زائد در آن ها افزایش پیدا می کند شامل سینه ها و شکم می باشد. با این حال، در اغلب موارد، این موها پس از اتمام دوران بارداری خود بخود برطرف می شوند، بنابراین ممکن است به هیچ درمان پزشکی نیاز نداشته باشید.

اگر باردار هستید و به دنبال رفع موهای زائد با لیزر هستید، باید تا بعد از زایمان منتظر بمانید. پزشک تان هم احتمالا توصیه می کند چندین هفته صبر کنید.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟

شاید این سوال برای تان پیش آمده باشد که آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟ این یک افسانه است که لیزر موهای باعث ایجاد سرطان می شود. در واقع، طبق گفته بنیاد مراقبت از پوست، این روش حتی گاهی اوقات برای درمان انواع خاصی از ضایعات پیش سرطانی نیز استفاده می شود.

لیزر های مختلفی برای درمان آسیب های ناشی از نور خورشید و چین و چروک استفاده می شوند. لیزر هایی که جهت رفع موهای زائد یا سایر روش های درمان پوست مورد استفاده قرار می گیرند، حداقل میزان تابش را دارا هستند. علاوه بر این، همین مقدار حداقل نیز تنها بر روی سطح پوست اعمال می شود. بنابراین، به جرات می توان گفت که لیزر موهای زائد، خطر ابتلا به سرطان ندارند.

آیا رفع موهای زائد با لیزر موجب ناباروری می شود؟

این نیز افسانه ای بیش نیست که رفع موهای زائد با لیزر منجر به ناباروری می شود. تنها سطح پوست تحت تاثیر دستگاه لیزر قرار می گیرد، بنابراین چنین مقدار ناچیزی از تابش به هیچ وجه نمی تواند به هیچ یک از اعضای بدن نفوذ کند.

چنانچه در حال حاضر سعی در باردار شدن دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

نتیجه گیری

لیزر موهای زائد
رفع موهای زائد با لیزر

به طور کلی، لیزر موهای زائد برای اکثر افراد ایمن و موثر است. به عنوان یک اقدام احتیاطی، نباید این فرایند را در اطراف چشم یا دوران بارداری انجام دهید. اگر علائم نادر بعد از درمان لیزر مشاهده شد، به پزشک خود مراجعه نمایید.

همچنین لازم به ذکر است که این روش به هیچ وجه حذف دائمی موهای زائد شما را تضمین نمی کند. همچنین جهت رسیدن به نتایج مطلوب نیاز به چندین جلسه متعدد خواهید داشت.

اگرچه رفع موی زائد با لیزر یک روش دائمی محسوب نمی شود، اما همچنان یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش رشد مو در طولانی مدت است.

دستگاه های مینیاتوری لیزر موهای زائد برای استفاده در منزل در بازار در دسترس هستند، اما ایمنی و کارایی آنها روشن نیست. اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) دستگاه های لیزر موهای زائد خانگی را به عنوان دستگاه های پزشکی در نظر نگرفته است. توصیه می شود درمان لیزر موهای زائد خود را به یک متخصص بسپارید.

دوست عزیز، امیدواریم این مطلب توانسته باشد ابهامات شما را برطرف سازد. با این حال چنانچه سوالی دارید، لطفا آن را در قسمت نظرات مطرح سازید تا کارشناسان ما در اسرع به آن پاسخ دهند. همچنین می توانید با کلینیک های لیزر ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید…

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments