اولین جلسه لیزر موهای زائد

در جلسه اول لیزر موهای زائد و پس از آن چه اتفاقی می افتد؟

اولین جلسه لیزر موهای زائد
جلسه اول لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک فرایند پزشکی است که در آن از پرتو متمرکز نور (لیزر) جهت حذف موهای ناخواسته استفاده می شود.

در طول فرایند لیزر موهای زائد، لیزر نوری را منتشر می کند که توسط رنگدانه (ملانین) موجود در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود که باعث آسیب دیدن کیسه های لوله ای شکل در داخل پوست (فولیکول های مو) می شود که مسئول تولید مو هستند. این آسیب به فولیکول باعث می شود که رشد مو در آینده مختل شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اگر چه لیزر موهای زائد به طور موثری رشد مو را در طولانی مدت به تاخیر می اندازد، اما معمولا به رفع دائمی موهای زائد منتهی نمی شود. درمان لیزر موهای زائد، مستلزم حضور در جلسات متعدد درمانی است و در ضمن پس از اتمام دوره درمان، ممکن است درمان های نگهداری نیز مورد نیاز باشد. لیزر موهای زائد برای افرادی که دارای پوست روشن و موهای تیره هستند، بیشترین اثربخشی را در پی دارد.

 

چرا لیزر موهای زائد؟

لیزر موهای زائد جهت کاهش موهای ناخواسته مورد استفاده قرار می گیرد. قسمت های شایع بدن که درمان لیزر در آنها صورت می گیرد، عبارتند از: پاها، زیر بغل، پشت لب، چانه و خط بیکینی. با این حال، درمان موهای زائد با لیزر ممکن است در تقریبا تمامی قسمت های بدن، به غیر از پلک و یا نواحی اطراف آن به کار گرفته شود.

رنگ مو و نوع پوست بر موفقیت درمان لیزر مو تاثیر به سزا و مستقیمی می گذارد. قاعده اصلی این است که رنگدانه مو باید نور را جذب کند، نه رنگدانه پوست را. لیزر می تواند به فولیکول مو آسیب بزند، در حالی که از آسیب دیدن پوست جلوگیری می کند. بنابراین، کنتراست بین رنگ مو و پوست (موهای تیره و پوست روشن) بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد.

در مواقعی که بین رنگ مو و پوست کنتراست کمتری وجود داشته باشد، خطر آسیب به پوست بیشتر می شود، اما پیشرفت های تکنولوژی در زمینه لیزر منجر به ظهور دستگاه های لیزری شده که برای افرادی که پوست تیره تر دارند، بسیار مناسب است. لیزر موهای زائد برای رنگ موهایی که نور را به خوبی جذب نمی کنند، یعنی قرمز، بلوند، خاکستری و سفید در حال توسعه است.

 

خطرات لیزر موهای زائد

هزینه لیزر موهای زائد
خطرات و عوارض لیزر موهای زائد

خطر بروز عوارض جانبی به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمان و اهمیت دادن به اقدامات پیش از درمان و مراقبت های پس از درمان بستگی دارد. با این حال، عوارض جانبی شایع لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • تحریک پوست. ممکن است ناراحتی موقت، قرمزی و تورم پس از لیزر موهای زائد بروز پیدا کند. هر یک از این علائم و نشانه ها معمولا ظرف چند ساعت پس از جلسه درمان ناپدید می شوند.
  • تغییرات رنگدانه. لیزر موهای زائد ممکن است پوست را به طور موقت تیره تر و یا روشن تر کند. روشن شدن پوست در درجه اول در افرادی حاصل می شود که قبل و بعد از درمان از قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب نکرده اند و افرادی که پوست تیره ای دارند.

لیزر موهای زائد به ندرت ممکن است موجب زخم شدن، خراشیده شدن، بر جای ماندن اسکار و سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر عبارتند از خاکستری شدن محل درمان یا رشد مو بیش از حد در نواحی تحت درمان، به ویژه در پوست های تیره تر.

به علت آسیب های احتمالی به چشم، لیزر موهای زائد بر روی پلک ها، ابروها و نواحی اطراف آن توصیه نمی شود.

چگونه خود را برای جلسه اول لیزر موهای زائد آماده کنیم؟

حقایقی درباره لیزر
لیزر موهای زائد مردان

اگر علاقه مند به رفع موهای زائد با لیزر هستید، پزشکی را انتخاب کنید که دارای مدرک و تخصص در زمینه پوست یا جراحی زیبایی باشد و تجربه کافی در زمینه لیزر موهای زائد را نیز دارا باشد. می توانید با استفاده از این لینک به بهترین مراکز و بهترین پزشکان در زمینه لیزر دسترسی پیدا کنید. چنانچه دستیار پزشک یا اپراتور دستگاه قصد انجام لیزر موهای زائد بر روی شما را دارد، مطمئن شوید که یک پزشک ناظر در محل درمان در دسترس باشد. از انجام این درمان در اماکنی چون اسپا، سالن های زیبایی و یا سایر مراکزی که پرسنل غیر پزشکی در آنجا مشغول به کار هستند، جدا خودداری نمایید.

پیش از جلسه اول لیزر موهای زائد حتما نسبت به برنامه ریزی برای مشاوره با پزشک اهتمام بورزید تا مطمئن شوید که آیا این گزینه درمان برای شما مناسب است یا خیر. به احتمال زیاد، پیش از جلسه اول لیزر موهای زائد پزشک موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • بررسی سوابق پزشکی تان، از جمله مصرف دارو، سوابق اختلالات پوستی و اسکار، و درمان های قبلی لیزر موهای زائد
  • بحث کردن در مورد خطرات، مزایا و انتظارات، از جمله مواردی که می توان یا نمی توان لیزر موهای زائد را برای شما انجام داد
  • گرفتن عکس جهت ارزیابی قبل و بعد از درمان در طول مدت درمان

در جلسه مشاوره، در خصوص طرح درمان و هزینه های مرتبط با آن گفتگو کنید. لیزر موهای زائد، هزینه ایست که شما باید از جیب پرداخت کنید و شرکت های خدمات بیمه آن را پوشش نمی دهند.

دکتر همچنین دستورالعمل های ویژه ای برای آماده شدن برای جلسه اول لیزر موهای زائد ارائه خواهد کرد. این توصیه ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اجتناب از قرار گیری در معرض نور خورشید. توصیه های پزشک خود را مبنی بر عدم قرار گرفتن در معرض آفتاب، معمولا تا شش هفته قبل از درمان، دنبال کنید و روزانه از کرم ضد آفتاب وسیع الطیف استفاده کنید.
  • روشن کردن پوست تان. از مصرف کرم های ضد آفتاب که پوست تان را تیره می کند اجتناب کنید. چنانچه پوست تان تیره باشد یا به تازگی پوست تان را برنزه کرده باشید، پزشک ممکن است کرم سفید کننده پوست برای تان تجویز کند.
  • اجتناب از روش های دیگر حذف مو. استفاده از موچین، اپیلاسیون و الکترولیز می تواند فولیکول مو را تخریب کند و باید حداقل چهار هفته قبل از جلسه اول لیزر موهای زائد از آنها اجتناب شود.
  • اجتناب از داروهای رقیق کننده خون. از پزشک خود در مورد این که باید از مصرف کدامیک از داروها، مانند آسپیرین یا داروهای ضد التهابی پیش از جلسه اول لیزر موهای زائد اجتناب شود، مشورت کنید.
  • شیو کردن منطقه درمان. اصلاح کردن در روز قبل از جلسه اول لیزر موهای زائد، توصیه می شود. این امر موهای روی پوست را از بین می برد و موجب می شود از وارد آمدن آسیب به سطح پوست جلوگیری شود و در عین حال شفت مو را زیر سطح پوست دست نخورده باقی می گذارد.

 

آنچه از جلسه اول لیزر موهای زائد می توانید انتظار داشته باشید

جلسه اول لیزر موهای زائد
اولین جلسه لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد معمولا به یک دوره درمان سه تا شش جلسه ای نیاز دارد. فاصله بین جلسات درمان بسته به قسمت های مختلف بدن، متفاوت است. در مناطقی که موها به سرعت رشد می کنند، مانند پشت لب، درمان ممکن است در چهار تا هشت هفته تکرار شود. در مناطقی که موها رشد آهسته ای دارند، مانند کمر، درمان ممکن است هر 12 تا 16 هفته باشد.

در هر جلسه درمان به شما عینک ایمنی ویژه ای برای محافظت از چشمان تان در برابر پرتو لیزر داده می شود. اپراتور ممکن است در صورت لزوم ناحیه تحت درمان را مجددا اصلاح کند. پزشک ممکن است از بیحسی موضعی برای کاهش ناراحتی و درد در طول درمان استفاده کند.

در طول جلسه درمان

پزشک هندپیس دستگاه لیزر را روی پوست تان فشار می دهد. بسته به نوع لیزر، ممکن است یک دستگاه خنک کننده در سر دستگاه تعبیه شده باشد یا از ژل خنک کننده برای محافظت از پوست تان و کاهش خطر بروز عوارض جانبی استفاده شود.

هنگامی که پزشک یا اپراتور، لیزر را فعال می کند، پرتو لیزر از طریق پوست تان به فولیکول های مو منتقل می شود. گرمای شدید متساطع از پرتو لیزر منجر به آسیب به فولیکول های مو شده که مانع از رشد مو می شود. در این حین ممکن است احساس درد و ناراحتی ناچیزی کنید که مشابه اصابت سوزن به پوست باشد، و احتمالا خنکی متساطع از دستگاه خنک کننده یا ژل خنک کننده  را نیز احساس می کنید.

درمان یک منطقه کوچک مانند پشت لب ممکن است چند دقیقه طول بکشد. اما درمان یک منطقه بزرگتر، مانند کمر یا پا، ممکن است بیش از یک ساعت زمان ببرد.

پس از جلسه درمان

ممکن است به مدت چند ساعت اول پس از اولین جلسه لیزر موهای زائد قرمزی و تورم را تجربه کنید.

جهت کاهش هر گونه ناراحتی، روی منطقه تحت درمان یخ قرار دهید. در صورت بروز واکنش های پوستی بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد، پزشک ممکن است کرم استروئیدی به ناحیه آسیب دیده بمالد.

پس از جلسه لیزر موهای زائد و بین جلسات درمان برنامه ریزی شده، به مدت شش هفته از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید (هم نور خورشید طبیعی و هم تخت های سولاریوم) جدا اجتناب کنید. همچنین به طور روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

نتایج درمان لیزر موهای زائد

هزینه لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد دائمی است؟

موها فورا پس از جلسه اول لیزر موهای زائد ریزش نمی کنند، اما طی روزها تا هفته ها بعد، شاهد ریزش موها در ناحیه تحت درمان خواهید بود. ممکن است متوجه رشد مجدد مو شوید. این امر طبیعی است و معمولا درمان های مکرر ضروری هستند، زیرا رشد و ریزش مو به طور طبیعی بر اساس یک چرخه اتفاق می افتد، و درمان لیزر بر روی فولیکول های مو در مرحله رشد جدید بهتر عمل می کند.

نتایج درمان به طور قابل توجهی متفاوت است و پیش بینی آن دشوار می باشد. اکثر افراد تا چندین ماه بدون موهای زائد هستند و ممکن است حتی تا سال ها طول بکشد، اما در لیزر موهای زائد، هیچ گونه تضمینی برای رفع دائمی موهای زائد وجود ندارد. هنگامی که موهای زائد مجددا رشد پیدا می کنند، معمولا نازک تر و روشن تر از قبل هستند.

ممکن است جهت کاهش موهای زائد در بلند مدت به درمان های لیزر سالیانه یا دو سالانه نیاز داشته باشید.

 

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد کدام است؟

دستگاه لیزر اسکلپیون با همکاری دو شرکت فن آوری لیزری بسیار معروف زایس و مدیو استار ساخته شده. این دستگاه مخصوص رفع موهای زائد است و با فن آوری های الکس و دایود به بازار پزشکی-زیبایی معرفی شده است. به عبارتی، هیچ دستگاه لیزر دیگری نمی توانید پیدا کنید که اینقدر تخصصی و ویژه ی رفع موهای زائد طراحی شده باشد.

به غیر از رفع موهای زائد، لیزر اسکلپیون برای درمان آکنه و جوش و نیز درمان ضایعات رگی-عروقی بسیار خوب عمل می کند.

بر خلاف لیزرهای الکس و دایود دیگر، لیزر اسکلپیون به جای اینکه فقط رنگدانه فولیکول مو را هدف بگیرد، عروق تغذیه کننده موی زائد را غیرفعال می کند. به همین دلیل، هیچ لیزر دیگری به غیر اسکلپیون نمی تواند موها را از ریشه بخشکاند.

 

مقررات لیزر موهای زائد

ماندگاری لیزر موهای زائد
عملکرد لیزر موهای زائد

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، مقررات لیزر موهای زائد را تنظیم کرده است. بنابراین، برای اطمینان خاطر بیشتر، حائز اهمیت است که پیش از شروع درمان به بررسی این موضوع بپردازید که آیا دستگاه لیزر حاضر زیر نظر FDA ثبت و تایید شده است یا خیر.

مقررات مربوط به صلاحیت اپراتور دستگاه کمتر سختگیرانه است و در کشورهای مختلف، متفاوت است. به همین دلیل باید پیش از مراجعه به یک مرکز لیزر موهای زائد، تحقیقات لازم و کامل را به عمل آورید.

 

توجه!!!

 علی رغم ادعاهای بسیار مبنی بر این که لیزر موهای زائد می تواند نتایجی دائمی حاصل کند، در حال حاضر این موضوع توسط FDA تایید نشده است. FDA، لیزر موهای زائد را تنها راهی جهت کاهش دائمی موهای زائد معرفی کرده است.

آنچه در ذیل می خوانید، چگونگی تشریح این موضوع در FDA است:

“کاهش دائمی موهای زائد، به عنوان کاهش طولانی مدت و مداوم موهای زائد پس از یک دوره درمان کامل که ممکن است شامل چندین جلسه متعدد باشد، تعریف می شود.

تعداد موهای زائدی که مجددا رشد می کنند باید به مرور زمان بیشتر از چرخه کامل رشد فولیکول های مو ثابت و پایدار باشد که با توجه به قسمت های مختلف بدن از 4 تا 12 ماه متغیر است.

کاهش دائمی موهای زائد لزوما به معنای از بین رفتن همگی موهای زائد در ناحیه تحت درمان نیست.”

دوست عزیز، امیدواریم این مطلب توانسته باشد ابهامات شما را برطرف سازد. با این حال چنانچه سوالی دارید، لطفا آن را در قسمت نظرات مطرح سازید تا کارشناسان ما در اسرع به آن پاسخ دهند. همچنین می توانید با کلینیک لیزر ما تماس حاصل نمایید.

شاد و سلامت باشید…

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع: مایو کلینیک

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments