عفونت هموروئید | علل ، علائم ، تشخیص و درمان هموروئیدی که عفونت کرده

عفونت هموروئید | علل ، علائم ، تشخیص و درمان هموروئیدی که عفونت کرده

عفونت هموروئید | علل ، علائم ، تشخیص و درمان هموروئیدی که عفونت کرده   

عفونت هموروئید | علل ، علائم ، تشخیص و درمان هموروئیدی که عفونت کرده

عفونت هموروئید چگونه اتفاق می افتد؟

هموروئید ها رگ های خونی متورم در پایین رکتوم هستند.  بواسیر در اغلب موارد خود به خود و یا بدون نیاز به مراجعه به پزشک و با درمان های خانگی از بین می رود.  اما در موارد نادر، هموروئید ها ممکن است عفونت کنند.

هموروئید های داخلی پرولاپس شده یا بیرون زده به علت جریان خون ، بیشتر در معرض خطر عفونت قرار دارند.   روش هایی مانند رابر بند و حذف هموروئید با روش جراحی می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

عفونت هموروئید نیاز به درمان پزشکی دارد تا احتمال بروز عوارض را کاهش دهد.

 

چه عواملی باعث عفونت هموروئید می شود؟

در برخی موارد ، انواع خاصی از هموروئید و گاهی حتی درمان هموروئید می تواند منجر به عفونت شود.

احتمال عفونت هموروئید هنگامی بیشتر می شود که جریان خون به این منطقه محدود می شود. جریان خون سالم به ناحیه رکتال به معنی عرضه مقدار ثابت گلبول های سفید و پروتئین های خاصی است که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. خون رسانی سالم خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

هموروئید های داخلی به ندرت عفونت می کنند.  هموروئید داخلی فرمی از بواسیر است که در راست روده شکل می گیرد. راست روده بخشی از روده بزرگ است که انتهای آن مقعد می رسد.

گاهی اوقات یک هموروئید داخلی ممکن است از راست روده یا مقعد بیرون بزند که در این صورت به عنوان هموروئید داخلی پرولاپس شده یا بیرون زده شناخته می شود.

هموروئید داخلی بیرون زده را در اغلب موارد می شود به آرامی به دیواره رکتوم بازگرداند.  اما احتمال عفونت هموروئید داخلی بیرون زده هنوز هم بیشتر از انواع دیگر هموروئید می باشد.   زیرا که در این وضعیت ممکن است که جریان خونرسانی به رگ قطع شود.  در این صورت به عنوان یک هموروئید داخلی تحت فشار شناخته می شود.  بدون مواد مغذی ، اکسیژن و سلول های سیستم ایمنی که توسط جریان خون حمل می شوند ، عفونت می تواند به سرعت شکل بگیرد.

جراحان متخصص ما انواع کاملی از روش های مختلف را برای جراحی هموروئید انجام می دهند و شما را به نتایج مطلوب و دلخواه تان می رسانند. 

اگر به بیماری ای مبتلا هستید که  گردش خون سالم را در راست روده کاهش می دهد ، ممکن است بیشتر در معرض زخم هموروئید و در نتیجه عفونت بواسیر قرار داشته باشید.   از جمله بیماری هایی که می تواند سبب کاهش جریان خون به منطقه شود ، عبارتند از :

  • دیابت ،
  • بیماری کرون ،
  • اضافه وزن ،
  • آترواسکلروز (محدود شدن شریان ها) ،
  • لخته شدن خون.

علاوه بر این ، ابتلا به بیماری  HIV یا هر بیماری دیگری که سیستم ایمنی را تضعیف می کند ، خطر ابتلا به عفونت بواسیر را افزایش می دهد.

عفونت بواسیرهمچنین ممکن است پس از روش هایی که به درمان هموروئید کمک می کند ، بروز کند. به خصوص روش درمان با رابر بند گاهی اوقات می تواند منجر به عفونت شود.

در این روش ، پزشک یک باند لاستیکی را در اطراف پایه هموروئید قرار می دهد و جریان خون به هموروئید را قطع می کند.  پس از یک مدت هموروئید خشک شده و می افتد و پوست بهبود پیدا می کند.    با این حال در طول این درمان بافت آسیب دیده در معرض ابتلا به عفونت ناشی از باکتری های موجود در روده می باشد.

خطر مشابهی به دنبال جراحی برداشتن هموروئید (هموروئیدکتومی) وجود دارد.  هموروئیدکتومی به طور معمول هنگامی انجام می شود که پروسه رابر بند موفق آمیز نبوده نباشد.

 

علائم عفونت بواسیر چیست؟

عفونت هموروئید | علل ، علائم ، تشخیص و درمان هموروئیدی که عفونت کرده

در صورتی که بواسیر شما عفونت کرده باشد ، تمام علائم معمول هموروئید ممکن است وجود داشته باشند.  این علائم عبارتند از :

  • مقدار کمی خون در توالت و یا بر روی دستمال توالت پس از کار کردن شکم ،
  • تورم در اطراف مقعد ،
  • خارش در اطراف مقعد ،
  • درد ، به ویژه هنگام نشستن یا زور زدن در هنگام کار کردن شکم ،
  • احساس یک توده زیر پوست در اطراف مقعد ،

اما عفونت به غیر از علائم بالا ممکن است نشانه های دیگری را به همراه داشته باشد. علائم عفونت بواسیرعبارتند از :

  • تب
  • دردی که حتی پس از درمان های استاندارد هموروئید هم بد تر می شود ،
  • قرمزی در اطراف مقعد ، به ویژه در نزدیکی محل عفونت.

اگر دچار شک شدید که شاید بواسیر تان عفونت کرده باشد ، به دکتر مراجعه کنید.  عفونت می تواند منجر به عوارض جدی مانند پریتونیت شود.  پریتونیت یک عفونت بالقوه خطرناک دیواره شکم و اندام های داخلی است.  پریتونیت به معنی التهاب صفاق است.

علل پریتونیت متفاوت است.  پریتونیت می‌تواند اولیه (بدون علت قابل تشخیص) یا ثانویه (به دلایلی مانند تروما ، جراحی یا آلودگی با محتویات روده) باشد.

 

نحوه تشخیص هموروئیدی که عفونت کرده

برای تشخیص عفونت هموروئید ، پزشک شما سابقه پزشکی و علائم فعلی شما را بررسی خواهد کرد. نشانه هایی از قبیل تب ، می تواند به تشخیص پزشک کمک کند.

معاینه فیزیکی نیز برای بررسی علائم بصری عفونت از قبیل قرمزی اطراف هموروئید انجام می شود. اگر هموروئید داخلی پرولاپس شده داشته باشید ، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد قبل از اینکه عفونت کند ، آن را از بین ببرد.

اگر پزشک به عفونت مشکوک باشد آزمایشات خون مانند شمارش تعداد گلبول های سفید خون نیز انجام می شود.  پایین بودن تعداد گلبول های سفید خون می تواند عفونت را نشان دهد.  آزمایش های دیگری مانند آزمایش ادرار یا اشعه ایکس ممکن است به دنبال عفونت هایی انجام شود که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

متخصصین مجرب و با سابقه آماده ارائه خدمات در زمینه هموروئید ، لیزر موهای زائد و درمان های زیبایی از جمله لیپوساکشن و ماموپلاستی می باشد.  برای گرفتن وقت از پزشک متخصص اینجا کلیک کنید.

 

عفونت هموروئید چگونه درمان می شود؟ 

عفونت هموروئید | علل ، علائم ، تشخیص و درمان هموروئیدی که عفونت کرده

برای درمان یک هموروئید که عفونت کرده یا عفونت بافت اطراف آن به علت درمان های انجام شده و یا برداشتن هموروئید ایجاد شده از یک آنتی بیوتیک مانند داکسی سیکلین (Doxteric)  استفاده می شود.

آنتی بیوتیک هایی که برای پریتونیت تجویز می شوند عبارتند از سفپیم (ماکسپیم) و ایمیپنم (پریمکسین). نوع آنتی بیوتیکی که برای بیمار تجویز می شود بستگی به شدت عفونت و هر گونه مشکلی یا آلرژی هایی دارد که ممکن است بیمار نسبت به داروهای خاصی داشته باشد.

جراحی برای از بین بردن بافت آلوده اطراف هموروئید یا بافت داخل شکم (اگر عفونت گسترش یافته باشد) ممکن است در موارد شدید ضروری باشد. این جراحی به نام دبریدمان معروف است و می تواند به رفع عفونت از بدن کمک کند.

دِبریدمان (به فرانسوی  Debridement ) به برش ، برداشت یا حذف یک بخش از بافت مرده ، عفونی شده یا صدمه دیده از بدن بیمار، به منظور تسریع روند جایگزینی یا ترمیم طبیعی در بافت سالم اطراف آن و بهبود در آن قسمت گفته میشود.  دبریدمان می‌تواند به صورت جراحی  (برش توسط تیغ) ، توسط اتولیز (به کمک آنزیم) یا شیمیایی (با استفاده از دارو) انجام گیرد.  ( از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد )

علاوه بر داروها و روش های جراحی احتمالی ، درمان های خانگی نیز می توانند به کاهش علائم کمک کنند.  درمان های خانگی شامل موارد زیر می باشد :

  • استفاده از بسته یخ یا کمپرس سرد در اطراف مقعد فرد بیمار ،
  • استفاده از داروهای ضد درد مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil)،
  • پدهای حاوی مواد بی حسی .

همچنین تنظیم رژیم غذایی شما می تواند باعث کاهش فشار آوردن در هنگام کار کردن شکم بشود.  رژیم های غذایی حاوی غذاهای دارای فیبر مانند میوه ها ، سبزیجات و دانه های کامل می تواند مدفوع را شل نگه دارد و حجم آن را افزایش دهد و زور زدن در هنگام اجابت مزاج را هم کاهش دهد.

همیشه قبل از هر نوع درمان خانگی ، با دکتر خود مشورت کنید.  مسلماً شما نمی خواهید با خطر گسترش عفونت رو برو شوید و یا در درمان پزشکی که برای تان انجام می شود مداخله کنید.

 

جلوگیری از عفونت هموروئید

 عفونت هموروئید | علل ، علائم ، تشخیص و درمان هموروئیدی که عفونت کرده بهترین راه برای جلوگیری از عفونت هموروئید ، جلوگیری از ابتلا به هر نوع هموروئید است.  برای پیشگیری از ابتلا به بواسیر علاوه بر رژیم غذایی با فیبر بالا یعنی در حدود  20 تا 35 گرم فیبر در روز و همچنین مصرف مقدار زیادی مایعات ، می توانید با انجام موارد زیر نیز به جلوگیری از هموروئید کمک کنید :

  • داشتن وزن مناسب ،
  • اجتناب از نشستن برای ساعت ها در یک جا ،
  • ورزش منظم ، از جمله فعالیت های هوازی مانند پیاده روی سریع ، تنیس و رقص ،
  • هر زمان که احساس نیاز می کنید به توالت بروید. زیرا به تعویق انداختن حرکات روده می تواند مدفوع را سفت تر کند.

اگر شما هم هموروئید دارید ، می توانید خطر ابتلا به عفونت خود را با دیدن پزشک در اولین فرصت  کاهش دهید.

علائم خفیف عفونت بواسیر ممکن است با پماد ها و پد های ضد هموروئید و همچنین رعایت بهداشت  و نشستن در وان آب گرم درمان شوند.  عمل کردن به دستورات پزشک برای اطمینان از مؤثر بودن درمان لازم است و احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

اگر جراح  بعد از عمل بواسیر آنتی بیوتیک برای تان تجویز کرده  ، دارو را تا پایان دوره آن به طور کامل مصرف کنید.  اگر پس از مصرف آنتی بیوتیک دچار عوارض جانبی  شدید  ، با پزشک خود تماس بگیرید تا داروی جایگزین  برای تان تجویز کند.

شدت عفونت تعیین خواهد کرد که دوره درمان چقدر طول می کشد.  و آیا درمان نیازمند مصرف مقدار بیشتری از آنتی بیوتیک می باشد.  مصرف یک دوره یک هفته ای از داکسی سایکلین ممکن است کافی باشد.  اما اگر عفونت شدید تر باشد ، ممکن است به یک دوره درمان طولانی تر یا داروهای اضافی نیاز داشته باشید.

 

پیگیری درمان و مشورت با پزشک

پیگیری درمان و مشورت با پزشک در طول درمان ، احتمال بروز عوارض جانبی را کاهش می دهد.

اگر سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلا به هموروئید دارید ، احتمال اینکه در آینده به هموروئید مبتلا شوید ، بیشتر است.  با این حال ، اگر یک بار به عفونت هموروئید مبتلا شوید به این معنی نیست که بعد از آن هم بیشتر احتمال دارد که به هموروئید عفونی مبتلا شوید.  نکته بسیار مهم این است که به علائم توجه داشته باشید و درمان را در مراحل اولیه را شروع کنید.

اگر علائم یک هموروئید داخلی بیرون زده را مشاهده کردید ، باید به دکتر مراجعه کنید.  حتی اگر مطمئن نیستید که آیا این یک هموروئید عفونی است ، جانب  احتیاط را از دست ندهید و به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

در صورتی که به هموروئید مبتلا هستید ، با یک متخصص جراحی  معتبر و با تجربه مشورت کنید.  متخصصان جراحی ما آماده مشاوره و ارائه خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند.  برای گرفتن وقت از جراحان ما در مرکز زیبایی و لیزر برکه اینجا کلیک کنید

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments