علت خال های قرمز روی پوست چیست؟

خال های قرمز به برآمدگی های کوچکی اطلاق می شود که تقریبا در همه جای بدن، به ویژه گردن، صورت، قفسه سینه یا کمر تشکیل می شوند. مشخصه های خال های قرمز این است که بسیار شبیه خال های معمولی هستند، با این تفاوت که رنگ آن ها، قرمز روشن است. در بسیاری موارد، رنگ قرمز روشن بیانگر نوعی هشدار است، به همین دلیل بروز ناگهانی آن ممکن است نگران کننده باشد. با این حال، گاهی ممکن است به همان منوالِ ناگهانی که خال قرمز ایجاد شده، به همان ترتیب نیز محو شود. اما این بدان معنا نیست که خال های قرمز، بدون دلیل روی پوست تشکیل می شوند. شرایط متعددی می توانند سبب ایجاد خال های قرمز روی پوست شوند. در مطلب امروز به بررسی علل مختلفی پرداخته ایم که سبب ایجاد خال های قرمز می شوند.

خال قرمز چیست؟

خال قرمز

لازم است همه ما نسبت به ظهور لکه یا خال روی پوست مان مطلع و آگاه باشیم؛ چرا که ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. با این حال، بروز خال های قرمز، بیانگر وجود مشکل جدی نمی باشد. تنها دلیل عمده تشکیل خال های قرمز روی پوست، خارج شدن بدن از حالت تعادل است. خال های قرمز دارای اسامی مختلفی هستند که مهمترین آن ها، آنژیوم گیلاسی یا همانژیوم گیلاسی نام دارد. خال های قرمز، پاپول های قرمزی هستند که در اثر رشد غیر طبیعی رگ های خونی کوچک زیر پوست تشکیل می شوند و از اینرو قرمز رنگ هستند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

خال های قرمز، معمولا در دو دهه اول زندگی افراد ظاهر و معمولا دائمی می شوند. آنژیوم به خوشه ای از مویرگ ها (رگ های خونی کوچک) اطلاق می شود که به طور غیر طبیعی رشد کرده و از پوست خارج می شوند.

افرادی بیشترین احتمال ابتلا به آنژیوم را دارند که به سنین میانسالی نزدیک شده یا آن را رد کرده اند و یا پوست بسیار روشنی دارند. چنانچه هر دو زمینه را داشته باشید، احتمال ابتلا در شما به مراتب بیشتر نیز خواهد شد. خال های کوچک معمولا بین 1 تا 4 میلی متر هستند که به رنگ قرمز یا بنفش می باشند. شکل آن ها ممکن است گنبدی شکل باشد و تا 1 سانتی متر نیز رشد کند. این خال ها معمولا در ناحیه گردن، قفسه سینه و کمر پدیدار می شوند، اما اندام ها تناسلی، پستان ها، پا ها، زیر بغل و غیره را نیز می توانند درگیر کنند. از آن جایی که خال های قرمز از مویرگ ها تشکیل شده اند، چنانچه کنده شده یا آسیب ببینند، به شدت خونریزی خواهند کرد.

مهم ترین مشکل خال های قرمز، نازیبایی آن هاست. چرا که خال های قرمز، مانند خال های معمولی نیستند و امکان دارد جدی تر شوند و مشکلات بیشتری را فراهم کنند. در صورت بزرگ تر یا متورم شدن خال های قرمز باید فورا اقدام نمایید و به یک متخصص پوست مراجعه نمایید.

 

علل خال های قرمز چیست؟

علل خال های قرمز

خال های قرمز معمولا به طور ناگهانی و در اثر عوامل خارجی که سبب رشد غیر طبیعی عروق خونی می شوند، به وجود می آیند. این علت معمولا به دلیل عوامل روتین زندگی ما ایجاد شده و منجر به بر هم زدن تعادل بدن مان می گردد. متخصصین پوست، فهرست زیر را جزء علل ایجاد خال های قرمز روی پوست در نظر می گیرند:

  • مشکلات کبدی
  • تغذیه بد
  • قرار گیری در معرض نور خورشید
  • وراثت
  • اختلالات هورمونی
  • سن
  • اضطراب، استرس یا افسردگی

 

چگونه از ایجاد خال های قرمز جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از خال های قرمز

اکنون که با علل خال های قرمز آشنا شدید، در خصوص روش های پیشگیری از بروزشان نیز توضیح می دهیم. همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم، شایع ترین علت این عارضه، ناتوانی در عملکرد کبد است. بنا بر این اگر بخواهید یک زندگی سالم داشته باشید، باید از این عضو به خوبی مراقبت کنید.

این نوع خال ها، علاوه بر کبد، در اثر اختلالات تغذیه ای و سبک زندگی ناسالم نیز ایجاد می شوند. به همین دلیل، جهت پیشگیری از بروز خال های قرمز، رعایت نکات زیر الزامی است:

  • نوشیدن مقدار زیادی آب: در روز، مصرف حداقل 2 لیتر آب توصیه می شود تا بدن در حال هیدراته باقی بماند و سموم ذخیره شده در بدن از بین بروند. چنانچه دوست ندارید خال های قرمز تان را بخارانید، بدن تان را به طور موثری مرطوب نگه دارید.
  • افزودن سبزیجات تازه به برنامه غذایی: قدرت بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی موجود در سبزیجات خام به داشتن بدنی سالم کمک می کند و مانع از ایجاد خال های قرمز می گردد. هویج و کرفس، سبزیجات مناسبی برای خام خواری به شمار می روند که بسیار خوشمزه نیز هستند.
  • مصرف آب لیمو با معده خالی: در خصوص مزایای مصرف آب لیمو با معده خالی، نکات بسیاری شنیده اید. این موضوع جهت کمک به پاکسازی بدن و دفع سموم شدیدا توصیه می گردد.
  • محافظت از بدن در مقابل تابش نور خورشید: حتی اگر در فصل تابستان بسر نمی برید و قصد گرفتن حمام آفتاب را ندارید، باید پیش از استفاده از لوازم آرایش، از مرطوب کننده و ضد آفتاب استفاده نمایید تا مانع از تاثیرات منفی نور خورشید بر روی پوست خود شوید. صرف نظر از ایجاد خال های قرمز، نور خورشید می تواند به سایر قسمت های بدن نیز آسیب وارد سازد.

شما می توانید درمان خال های قرمز را در اینجا مطالعه کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان خال های قرمز

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، علل ایجاد خال های قرمز معمولا بی خطر هستند و بیانگر مشکل نگران کننده ای نمی باشند. خال های قرمز ممکن است نشان دهنده تغذیه بد، استرس، تغییرات هورمونی و یا یک مشکل ژنتیکی ساده باشند. با این حال، باید به دقت بر خال های قرمز نظارت کنید و به دنبال درمان های پزشکی آن باشید. در موارد زیر مراجعه به پزشک الزامی است:

  • به صورت ناگهانی و در تعداد زیاد ظاهر شوند.
  • چنانچه لبه های خال قرمز نامنظم بوده و بافت آن خشن باشد.
  • اندازه خال قرمز بیشتر از 6 میلی متر باشد؛ چرا که ممکن است سرطانی باشد.
  • خال ها نامتقارن باشند.
  • رنگ خال های قرمز، تیره تر باشند.

در صورتی که هیچ یک از این موارد در خصوص شما صدق نمی کند، می توانید خال های قرمز را به دلیل شکل نازیبایی که دارند، بردارید.

برداشتن خال های قرمز به روش های مختلفی صورت می پذیرد که هزینه هر یک متفاوت است. جراحی کرایو (نوعی جراحی که در آن خال های قرمز منجمد می شوند) و جراحی با لیزر، از متداول ترین روش های برداشتن خال های قرمز به شمار می روند.

 

این مطلب، صرفا جهت اطلاع رسانی می باشد و نوعی تجویز یا درمان پزشکی محسوب نمی شود. در صورت هر گونه درد یا بیماری، ابتدا به پزشک مراجعه کنید و از درمان های خود سرانه بپرهیزید.

 

سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع:

[button color=”red” size=”small” link=”https://health.onehowto.com/article/what-causes-red-moles-on-your-skin-1543.html” ]لینک مطلب[/button]

 

 

3.3 3 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments