چطوری در دوران حاملگی از ابتلا به هموروئید پیشگیری کنیم؟ | علل هموروئید در بارداری

چطوری در دوران حاملگی از ابتلا به هموروئید پیشگیری کنیم؟ | علل هموروئید در حاملگی

چطوری در دوران حاملگی از ابتلا به هموروئید پیشگیری کنیم؟ | علل هموروئید در بارداری

در دوران حاملگی زنانی که مبتلا به یبوست هستند مستعد ابتلا به هموروئید می باشند.  همانطور که رحم شما در دوران بارداری بزرگ تر می شود فشار ناشی از رگ ها می تواند موجب تورم آنها شود و منجر به ایجاد هموروئید شود.

هموروئید  یا همان تورم رگ ها در مقعد و رکتوم در دوران حاملگی بخصوص در سه ماهه سوم زمانی که رحم بزرگ بر روی رگ ها فشار می آورد ، شایع است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

هموروئیدها می توانند دردناک باشند.  آنها ممکن است خارش ، سوزش یا خونریزی به خصوص در طی عمل دفع و یا بعد از حرکات روده ای داشته باشند.

در حالی که بدن شما در طول بارداری دچار انواع تغییرات فیزیکی می شود ، هموروئید می تواند یکی دیگر از مشکلات ناخواسته باشد.  اما خبر خوب این است که به طور کلی هموروئید ها برای سلامت مادر یا سلامت جنین مضر نیستند و معمولاً یک مشکل کوتاه مدت و گذرا هستند.  اگر چه فشار زایمان   می تواند هموروئیدها را بدتر کند ، اما به طور معمول بعد از زایمان خود به خود بهبود پیدا می کنند.

بعضی از زنان برای نخستین بار هنگام باردار شدن هموروئید می گیرند.  اما اگر قبل از حاملگی به هموروئید مبتلا شده باشید ، احتمال تشدید این این بیماری در حین بارداری بیشتر است.

متخصصین مجرب و با سابقه آماده ارائه خدمات در زمینه هموروئید ، لیزر موهای زائد و درمان های زیبایی از جمله لیپوساکشن و ماموپلاستی می باشد.  برای گرفتن وقت از پزشک متخصص اینجا کلیک کنید.

 

چه چیزی می تواند باعث هموروئید در طول حاملگی شود

چطوری در دوران حاملگی از ابتلا به هموروئید پیشگیری کنیم؟ | علل هموروئید در بارداری

همچنان که جنین شما رشد می کند ، رحم نیز  بزرگ تر می شود و به لگن  فشار می آورد.  بزرگ شدن رحم فشار زیادی روی رگ های نزدیک مقعد و رکتوم شما ایجاد می کند و در نتیجه این رگ ها ممکن است متورم و دردناک شوند.

افزایش هورمون پروژسترون در دوران بارداری همچنین می تواند باعث ایجاد هموروئید شود.  زیرا دیواره رگ های شما را شل میکند و باعث می شود آنها بیشتر در معرض تورم قرار گیرند.  افزایش حجم خون که باعث بزرگ شدن رگ ها می شود ، نیز می تواند در حاملگی هموروئید ایجاد کند.

علاوه بر این سه علت دیگر هموروئید در دوران بارداری عبارتند از :

  • زور زدن و فشار آوردن در طی حرکات روده ،
  • فشار ناشی از حمل وزن اضافی مربوط به حاملگی و جنین ،
  • نشستن یا ایستادن برای مدت زمان طولانی.

هموروئیدها در زنان بارداری که مبتلا به یبوست هستند ، بیشتر رایج هستند.

طبق تحقیقات منتشر شده در مجله  BMJ Clinical Evidence ، در حدود  38 درصد از زنان باردار در برخی موارد در دوران حاملگی خود به یبوست مبتلا می شوند.

یک علت یبوست در دوران بارداری ممکن است زمانی باشد که رشد جنین و بزرگ شدن رحم به روده فشار می آورد. مکمل های آهنی که مصرف کنید نیز ممکن است به یبوست کمک کند.  بنابراین بهتر است کمبود آهن بدن تان را به طور طبیعی و از طریق رژیم غذایی غنی از آهن تأمین کنید.

هورمون های بارداری همچنین می توانند حرکت غذا را در دستگاه گوارش کاهش دهند و باعث ایجاد یبوست می شود.

جراحان متخصص ما انواع کاملی از روش های مختلف را برای جراحی هموروئید انجام می دهند و شما را به نتایج مطلوب و دلخواه تان می رسانند. برای تماس با ما اینجا کلیک کنید.

 

چگونه در دوران حاملگی از هموروئیدها پیشگیری کنیم؟

اجتناب از یبوست برای پیشگیری از هموروئیدها در حاملگی بسیار مهم است.  در اینجا چند نکته برای جلوگیری از یبوست وجود دارد :

خوردن مواد غذایی با فیبر بالا

روش های بسیار خوبی برای ترکیب فیبر بیشتری در رژیم غذایی شما وجود دارد. مواد غذایی پر از فیبر شامل میوه هایی مانند گلابی  به ویژه با پوست ، آووکادو و انواع توت ها می باشد.

مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، آرتیشو و کلم بروکسل ؛ دانه های کامل مانند بلغور جو دوسر، برنج قهوه ای ، کوینو و حتی پاپ کورن ؛ حبوبات از جمله انواع لوبیا ، عدس و نخود سبز؛ و آجیل و دانه ها را فراموش نکنید.

به مقدار زیاد مایعات بنوشید.

هر روز 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

به محض احساس فشار از توالت استفاده کنید.

نگه داشتن خود در هنگام احساس فشار و دیر رفتن به توالت می تواند به یبوست کمک کند.

از نشستن یا ایستادن برای مدت های طولانی اجتناب کنید

اگر  در محل کار باید بنشینید هر یک ساعت از جای خود بلند شود و چند دقیقه راه بروید.  در خانه  هنگام مطالعه  یا تماشای تلویزیون روی کناره نشیمنگاه خود بنشینید تا فشار کمتری به رگ ها و رکتوم شما وارد شود.

در مورد استفاده از نرم کننده مدفوع از پزشک خود سؤال کنید.

اگر روش های دیگر به بهبودی شما کمک نکرد ، پس ازمشورت با پزشک و طبق تجویز او برای کاهش یبوست ازنرم کننده ها استفاده کنید.  استفاده از قرص های ملین در دوران بارداری توصیه نمی شود ، زیرا می توانند باعث کم آبی بدن شوند و ممکن است انقباضات رحم را تحریک کنند. و موجب زایمان زود هنگام بشوند.

روزانه تمرینات کگل انجام دهید

ورزش کگل باعث تقویت عضلات کف لگن می شود که به رکتوم کمک می کنند و می تواند گردش خون را در منطقه رکتوم بهبود بخشد.  شما می توانید تمرینات کگل را در هر جا که هستید انجام دهید. در خانه ، در ماشین خود ، در دفتر کار.  اما ابتدا باید مطمئن شوید که این ورزش را به صورت صحیح انجام می دهید.

تشخیص اینکه ازعضلات  صحیح در تمرینات کگل استفاده می کنید با متوقف کردن ادرار مشخص می شود.  عضلاتی که جریان ادرار را متوقف می کنند ، عضلاتی هستند که درتمرین کگل به کار گرفته می شوند.  اما هرگز در حین ادرار کردن این تمرینات را انجام ندهید.  زیرا این کار می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.

برای انجام این تمرین عضلات را سفت و منقبض کنید و برای پنج ثانیه نگه دارید. سپس 5 ثانیه عضلات را شل کنید و این بار 10 ثانیه عضلات را منقبض کنید. سعی کنید حداقل سه مجموعه با 10 تکرار را در هر روز انجام دهید.

 

درمان هموروئید در طول حاملگی

چطوری در دوران حاملگی از ابتلا به هموروئید پیشگیری کنیم؟ | علل هموروئید در بارداری

هموروئیدها معمولاً بعد از حاملگی خود به خود بهتر می شود.  اما در عین حال می توان برای کاهش خارش و درد در طول حاملگی راهکارهای زیر را نیز انجام دهید :

  • چندین بار در روز در لگن آب گرم بنشینید. یک لگن کوچک را روی کاسه توالت فرنگی قرار دهید و درون آن آب گرم  بریزید. چند بار در روز در آن بنشینید تا اثر نرم کنندگی و ضد درد  ایجاد کند.
  • چندین بار در روز از بسته یخ و کمپرس سرد استفاده کنید. سرما می تواند تورم را کاهش دهد و به کاهش درد کمک می کند.
  • منطقه مقعد را تمیز و خشک نگه دارید. پس از انجام حرکات روده به آرامی پوست را شسته و تمیز کنید. استفاده از دستمال مرطوب مناسب تر از کاغذ توالت خشک می باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که پس از حمام کردن یا توالت رفتن خود را کاملاً خشک کرده اید. زیرا  رطوبت بیش از حد می تواند باعث التهاب شود.
  • برای کاهش خارش از جوش شیرین به صورت خشک یا تر استفاده کنید.
  • از پدهای خنک کننده حاوی عصاره نارون استفاده کنید. محصولاتی مانند پد های خنک کننده پزشکی می توانند به حفظ تمیزی و نظافت محیط اطراف رکتوم و تسکین درد و خارش در اطراف مقعد کمک کنند.

اما قبل از اینکه از هر محصولی استفاده کنید ، از پزشک خود بخواهید یک پماد آنتی هموروئید موضعی یا پد های دارویی که استفاده از آنها در دوران بارداری بدون خطر می باشد برای تان تجویز کند.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

در صورتی که به هموروئید مبتلا هستید ، با یک متخصص جراحی  معتبر و با تجربه مشورت کنید.  متخصصان جراحی ما آماده مشاوره و ارائه خدمات درمانی به شما عزیزان می باشند.  برای گرفتن وقت از جراحان ما در مرکز زیبایی و لیزر برکه اینجا کلیک کنید

 

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments