لیزر موهای زائد

تمام نکاتی که باید درباره لیزر موهای زائد بدانید

سلام دوستان و همراهان تهران اسکینی عزیز

اگر از تراشیدن،بند انداختن ، اصلاح کردن ، موم انداختن  و یا مصرف مواد شیمیایی برای از بین بردن موهای زائد خسته شده اید، اگر موهای زیر پوستی و جوشهای بعد از اپیلاسیون شما را آزار میدهد لیزر میتواند  گزینه ی با ارزشی باشد برای شما عزیزان که علاقه مندید شاهد کاهش و تاخیر بلند مدت در رشد موهای زائد خود باشید .

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

امروزه حذف موهای زائد با  لیزر یکی از معمول ترین روش های آرایشی در همه جای دنیاست. در این روش پرتوهای لیزر با شدت زیاد روی فولیکول های مو متمرکز شده، در این حالت رنگدانه موجود در فولیکولهای مو نوررا جذب کرده و در نتیجه مو را از بین می برد.از اینرو پیشنهاد میکنم این مقاله را به دقت مطالعه کنید تا هر آنچه لازم است در مورد باید و نبایدهای لیزرموهای زائد بدانید را کسب کرده و با علم به آن اقدام نمایید.

مزایای حذف موهای زائد با لیزر

لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

لیزرها برای از بین بردن موهای زائد صورت، پا، بازو، زیر بغل، خط بیکینی و دیگر مناطق مفید  و کاربردی هستند.

مزایای حذف موی زائد با لیزر عبارتند از:

دقت عمل: لیزرها می توانند به طور انتخابی موهای تیره و درشت را هدف قرار دهند  بدون اینکه به پوست اطراف  آسیبی برسانند.

سرعت عمل: هر پالس لیزر یک ثانیه طول می کشد و می تواند موهای بسیاری را همان زمان در آن منطقه مشخص تحت تاثیر قرار داده و حدف کند. لیزر می تواند در هر ثانیه  تقریبا فضایی به وسعت یک سکه را درمان کند. مناطق کوچک مانند بالای لب را می توان در کمتر از یک دقیقه درمان کرد و مناطق بزرگ مانند پشت کمر و یا پاها ممکن است تا یک ساعت  هم طول بکشد.

قابلیت پیش بینی : اکثر بیماران دچار ریزش موی دائمی پس از سه تا هفت جلسه می باشند.

چگونگی آماده شدن برای حذف موهای زائد توسط لیزر 

لیزر موهای زائد  یک روش پزشکی است که نیاز به آموزش برای انجام دادن وپذیرش ریسکهای موجود و بالقوه دارد. لذا حتما به تکنسین ها و پزشکان مورد اعتماد که صلاحیت لازم برای انجام این کار را دارند مراجعه کنید و از رفتن به آرایشگاه ها بپرهیزید.

قبل از انجام لیزرموهایتان بهتر است به طور کامل مدارک پزشک و تکنسین مورد نظر که قرار است این کار را انجام بدهند ، مورد بررسی قرارداده تا کاملا مطمئن شوید آنها به خوبی به کار خود وارد هستند.

اگر در حال برنامه ریزی برای لیزر موهای زائد خود هستید، باید شش هفته قبل از درمان ، کندن موها، اپیلاسیون، و الکترولیز را محدود کنید.  دلیل اینکه این را میگوییم این است که اصولا لیزر ریشه ی موهای شما را هدف قرار می دهد و اگر شما از روشهای موقت برای از بین بردن موها استفاده کرده باشید و ریشه ها از بین رفته باشند، روند درمان کند شده و به تاخیر می انجامد.

برای لیزر موهای زائد مانند روش‌های دیگر نیازی نیست که بگذارید موهای بدنتان بلند شوند و فقط باید قبل از درمان بدنتان را با تیغ بتراشید. اگر به تازگی برای از بین بردن موهای بدنتان از وکس استفاده کرده‌اید، فعلا نمی‌توانید به سراغ لیزر بروید؛ لیزر به وجود فولیکول نیاز دارد و وکس چون مو را از ریشه در می‌آورد فولیکول مو را از بین می‌برد. ۲۴ ساعت قبل از لیزر بدن خود را با تیغ اصلاح کنید.

شما همچنین باید شش هفته قبل و بعد از لیزر از قرار گرفتن در معرض تابش  مستقیم خورشید پرهیز کنید.، نور خورشید باعث میشود که لیزر تاثیرگداری کمتری عمل کند  و میتواند  عوارض پس از درمان را نیز بیشتر کند.

آنچه که در طول درمان با لیزر انتظار می رود

درست قبل از انجام لیزر، قسمت هایی که  قرار است تحت درمان قرار گیرند، باید به  اندازه ی چند میلی متر بالاتر از سطح پوست کوتاه شوند. تجهیزات لیزری با توجه به رنگ، ضخامت و محل موی که در حال درمان است و همچنین رنگ پوست شما تنظیم می شود، تنظیم می شود.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

در حالی که  درمان با لیزر معمولا بدون ریسک است،  اما ممکن است برخی ازافراد عوارض جانبی مختلفی را تجربه کنند که بهتر است تمامی موارد را نظر بگیریم.

1) استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد شامل گرمای زیادی برای سوزاندن مو است. که این امر می تواند در برخی از کاربران باعث سوختگی پوست  آنها شود. ریزش مو درافرادی که پوست تیره تری دارند راحت ترو بیشتر اتفاق می افتد، زیرا پوست با رنگدانه های تیره بیشتر لیزر را جذب می کند.

در حالی که در بیشتر موارد سوختگی ها در این روش خفیف است، اما تعدادی از مواردی که در آن سوختگی شدید گزارش شده است وجود دارد.

2) لیزر میتواند باعث تیرگی ( هایپر پیگمنتیشن) و یا حتی کمرنگ شدن( هایپوپیگمنتیشن) رنگ پوست در آن ناحیه شود.

  1. هایپرپیگمنتیشن:  همان تیرگی پوست است که ممکن است بعد از ریزش موی توسط لیزررخ دهد. درمان لیزر،  پروسه ی تولید ملانین را در پوست تحریک میکند و واکنشی مشابه پوست نسبت به خورشید ایجاد می کند.
  2. هایپوپیگمنتیشن :  همان روشن شدن پوستی که پس از درمان لیزر اتفاق می افتد . جذب نور لیزر می تواند تولید ملانین را مهار و منجر به از دست دادن رنگدانه شود.

3) همچنین ممکن است  لیزر به آسیب های چشم منجر شود، بنابراین مهم است که در طول درمان لیزر، چشم خود را حفظ کنید. مهم این است که حتما از عینک مخصوصی که پزشک در اختیار شما می‌گذارد استفاده کنید و اگر پزشک یا متخصص لیزر آن را فراموش کرد شما حتما این مورد را با آنها گوشزد کنید.

4) خارش یک عارضه جانبی طبیعی در لیزر موها در حین و بعد از درمان است.
5) پوست به مدت چند روز پس از درمان قرمز می شود و بعد از آن ممکن است در اطراف فولیکول تورم  نیز ایجاد شود.

6) درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی در اطراف ناحیه درمان احتمالا شایع ترین عوارض جانبی  لیزر می باشد که طبیعی است.

7) درمان لیزر می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و تشکیل پوسته و دلمه بستن در اطراف محل درمان شود. کبودی خفیف نیز ممکن است  بر روی پوست های حساس رخ دهد. این عوارض جانبی در چند روز اول درمان ظاهر می شود و در مدت کوتاهی از بین می رود.

8) یک عارضه جانبی بسیار نادر پس از درمان لیزربنفش شدن پوست در نواحی برنزه شده است.به هیچ عنوان لیزر و برنزه بودن پوست با هم سر سازگاری ندارند در نتیجه  قبل و پس از درمان از برنزه کردن پزهیز کنید.

9) یکی دیگر از عوارض جانبی ناخوشایند اما قابل توجهی بعد از لیزر موهای زائد عفونت است.  آنچه که مهم است  این است که که بعد ازاستفاده از این روش ، ناحیه لیزر شده را کاملا تمیز نگه دارید تا بعد از درمان  عفونت را تجربه نکنید.

آیا لیزر موهای زائد حین بارداری مورد استفاده قرار می گیرد؟

این روش در دوران بارداری توصیه نمی شود. در درجه اول به دلیل این واقعیت که هیچ مطالعات انسانی که ایمنی درمان موهای لیزر را در دوران بارداری ثابت نکرده است.

شما ممکن است علاثه مند باشید که موهای بیش از حدی که در دوران بارداری شما رشد کرده است را لیزر کنید. مناطق رایج افزایش رشد مو شامل سینه ها و شکم می شود. با این حال، در اغلب موارد، این موها خودشان میریزند، بنابراین اگر شما صبر کنید تا زمانی که بارداری شما به پایان برسد، ممکن است نیازی به درمان های پزشکی نداشته باشید.

اگر باردار هستید و به دنبال لیزر موهای زائد خود هستید،  بهتر است  تا بعد از زایمان منتظر بمانید. پزشک شما احتمالا توصیه می کند چندین هفته صبر کنید.

آیا حذف موهای زائد با لیزر باعث سرطان می شود؟

این که حذف موهای  زائد با لیزر باعث ایجاد سرطان می شود افسانه ایی بیش نیست. در واقع، با استناد به بنیاد مراقبت از پوست، این روش برای درمان انواع خاصی از ضایعات پیش سرطانی استفاده می شود.

لیزرهای مختلف برای درمان آفتاب سوختگی و چین و چروک استفاده می شود. لیزرهایی که در ریزش مو یا سایر روشهای پوست مورد استفاده قرار می گیرند، دارای مقدار کمتری تشعشعات هستند. علاوه بر این، مقدار بسیار ناچیزی  بر روی سطح پوست قرار میگیرد . بنابراین،  خطر ابتلا به سرطان ندارد.

چه کسانی نباید لیزر انجام بدهند؟

1) بیماران قلبی که باتری در قلب خود کار گذاشته اند اصول انجام لیزر موهای زائد برایشان ممنوع است و بهتر است حتما پزشک معالج خود را در جریان بگذارند.

2) نور لیزر در افراد مبتلا به لوپوس نیز ممکن است باعث تشدید بیماریشان شود از اینرو ترجیحا دور این روش را خط بکشند .

3) بیماران مبتلا به پورفیری نیز بهتر است به خاطر واکنشی که بدنشان نسبت به لیزر نشان میدهد از این روش درمانی استفاده نکنند .

حقایقی که درباره لیزرموهای زائد باید بدانید

لیزرموی زائد یک روش سه مرحله ای است که شامل تمیز کردن، تراشیدن و بررسی کردن نواحی است که باید درمان شود. در طول اسکن ناحیه مورد نظر، انرژی لیزری از پوست عبور می کند و توسط رنگدانه در فولیکول مو جذب می شود.

  1. درمان و تعدد جلسات  لیزر بستگی به ناحیه، چگالی مو و چرخه رشد مو دارد که  چه میزان هر بخش نیاز به درمان دارد. به طور کلی، فرد نیاز به شش تا هشت جلسه دارد و در هر نشست، 20 درصد فولیکول مو به صورت دائمی غیر فعال می شود.
  2. موفقیت درمان لیزر بستگی به دو عامل دارد: رنگ مو و نوع پوست.  از فرد به فرد نتایج میتواند متفاوت باشد، اما به طور موثر 40 تا 80٪ از مو را کاهش می دهد.
  3. شانس رشد مجدد  مو همیشه وجود دارد، اما درمان های  پی در پی و متعدد می تواند طول مدت ریزش مو را افزایش دهد.
  4. درمان لیزر تنها در فولیکول های فعال رشد مو موثر است.  جلسات درمانی معمولا با فاصبه از هم هستند به طوری که فولیکول های مو زمان برای رشد دوباره خواهند داشت
  5. توصیه می شود که  جلسات درمانی لیزر بسته به کل مساحتی که  پوشش داده شده و همچنین باتوجه به چرخه رشد موها اصولا بین سه تا هشت هفته فاصله داشته باشد . پاها و بازوها معمولا نیاز به جلسات متعدد کمتری  نسبت به ناحیه گردن و  صورت دارند.
  6. پس از اتمام لیزر، معمولا  فولیکولهای مو به مدت دو تا سه هفته طول می کشد که کاملا بریزند.

اختلالات هورمونی و درمان با لیزر

قبل از انجام لیزر موهای زائد، زنان با موی بیش از حد صورت یا بدن باید مورد آرمایش قرار بگیرند تا مشخص شود که آیا عدم تعادل هورمونی دارند یا نه. اگر رشد مو ناگهانی باشد، ویا مشکلی مانند آکنه و چاقی وجود داشته باشد،ارزیابی پزشکی مهم است.

در برخی از بیماران با عدم تعادل هورمونی، درمان لیزر می تواند باعث افزایش رشد مو شود. یا درمان های لیزری ممکن است مو موجود را حذف کند، اما هورمون های مردانه بیش از حد باعث تحریک رشد سریع موها میشود. . خبر خوب این است که  کنترل اختلالات هورمونی با دارو یا در برخی موارد جراحی قابل درمان است.جدید پیشگیری می کند و لیزر هم همزمان، موهای ایجاد شده را از بین می برد. درمان دارویی از رشد موهای جدید جلوگیری میکند این در حالی است که لیزر بدون داوردرمانی برای این بیماران، فقط صرف هزینه اضافی و بی فایده است.

قبل از مصرف لیزر موهای زائد، درباره اختلالات هورمونی و رشد مو بیش از حد بیشتر بدانید.

علل رشد بیش از حد مو: 

1) سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): این یک علت شایع در رشد موهای ناخواسته است. سایر علائم عبارتند از آکنه، دوره های قاعدگی نامنظم، کاهش وزن و دیابت.  انجام سونوگرافی دهانه رحم باعث نشان دادن کیست ها در تخمدان میشود.

2) تومور یا بیماری های غدد فوق کلیوی: غدد فوق کلیوی باعث تولید DHEAS ، یک نوع آندروژن یا هورمون مردانه به علاوه هورمون های دیگر میشود. بیماری های غده فوق کلیه که باعث افزایش رشد مو می شوند شامل سندرم کوشینگ و  آدرنال هیپرپلازی مادرزادی می باشد.

3) سابقه خانوادگی : رشد بیش از حد مو در زنان می تواند ژنتیکی باشد و با هورمون بیش از حد مردانه ارتباط نداشته باشد. علت دقیق ناشناخته است.
4) دوران پس از یائسگی: پس از یائسگی، زنان با کاهش استروژن و افزایش تستوسترون مواجه هستد.که این امر ممکن است سبب افزایش موهای تیره صورت شود.

انواع لیزر 

 1) لیزر روبی (Ruby)

این لیزر برای پوست بسیار رنگ پریده و روشن مناسب است اما استفاده از آن خیلی معمول نیست.

از تمام سیستم های حذف موی لیزر، لیزر Ruby اولین سیستم است. لیزر روبی ملانین  موجود در پوست را به صورت بسیار موثرتری جذب می کند و این لیزر – در مقایسه با سایر لیزرها – انتخاب خوبی برای موهای شل و ول است. لیزر روبی نباید برای پوست های تیره یا برنزه استفاده شود.
لیزر روبی به طور گسترده مورد استفاده و آزمایش قرار گرفته است. این  روش باعث آسیب مستقیم و انتخابی به فولیکول ها می شود در حالی که  یکپارچگی پوست را حفظ میکند. تأخیر بین پالس هادر لیزر روبی جوری طراحی شده است که کمتر بیمار را اذیت میکند. هرچه پالس لیزر سریع تر باشد، ناراحتی بیشتر برای بیمار ایجاد میشود. بنابراین مکث دو ثانیه بین پالس ها باعث درمان بسیار راحت تر می شود. لیزر روبی اگر که  به درستی اعمال شود، امن، موثر و نسبتا بدون درد است.

2) لیزر یاگ (YAG)

این مدل یکی از رایج ترین نوع لیزرهای استفاده شده است که به خاطر طول موج بلند آن ( طول موج 1056 نانومتر)  بیشتر برای درمان پوست های تیره مورد استفاده قرار می گیرد.

این لیزرها اغلب برای حذف خال کوبی و همچنین هایپرپیگمانتاسیون استفاده می شوند، اما همچنین می توانند برای حذف مو استفاده شوند.

یک لوسیون کربنی به منظور نفوذ به فولیکولهای موهایی که تحت درمان باید قرار بگیرند به روی پوست اعمال می شود که فولیکول ها طول موج های لیزر یاگ را جذب کنند. این  دستگاه را می توان برای رفع موثرتر مو بر روی انواع بیماران، از جمله افرادی که دارای پوست برنزه هستند استفاده کرد. با استفاده از این نوع لیزر، مناطق زیادی از بدن را می توان سریعا درمان کرد. لیزر یاگ کمی ناراحت کننده تر از سایر دستگاه های رفع موی زائد است.

3) آی پی ال ( IPL) یا E- Light

IPL رایج ترین و یکی از محبوبترین روشهای لیزربرای حذف موهای زائد است. این  مدل علاوه بر نور با پالس شدید از رادیو فرکانس نیز به طور همزمان استفاده می کند لذا برای انواع رنگ پوست ها از رنگ پوست بسیار روشن  تا  رنگ متوسط کاربرد دارد.

از لیزر IPL  به راحتی و با خیال راحت بر روی موهای صورت، پاها، پشت کمر و مناطق بیکینی اثر کرده و آنها را حذف می کند. پالس های نور، گرما را روی فولیکول های مو متمرکز می کنند و آنها را بدون سوزاندن یا آسیب رساندن به پوست می کشاند.  IPL  یک لیزر سریع و قابل اعتماد و بدون درد است. عوارض جانبی اندکی دارد ، اما ممکن است شامل قرمزی یا تورم در ناحیه تحت درمان باشد که  طبیعتا باید سریع ناپدید شود.

لیزر دایود ( Daiode)

سیستم از بین بردن موی دایود شامل یک پرتو نور و گرمای متمرکز است که به فولیکول های مو هدایت شده و به همین ترتیب به ملانین موجود در آنها نفود میکند. رنگدانه ها انرژی لیزری را جذب می کنند و از بین می برند و مانع رشد موها در فولیکول های آسیب دیده می شود. انرژی لیزردر حالیکه به طور همزمان پوست را از آسیب محافظت می کند به سمت این فولیکول ها هدایت می شود.

در روش از بین بردن موهای زائد توسط لیزر دایود ممکن است شامل چندین جلسه برای درمان باشد. هر جلسه با لیز به تندی صورت میگیرد . عوارض جانبی  لیزر Diode حداقل است، اما ممکن است قرمزی در ناحیه تحت درمان مشاهده شود. که اصولا این قرمزی باید ظرف دو روز ناپدید شود.

 لیزر الکساندرایت (Alexandrite)یا الکس

دستگاه های  لیزر الکس سریع ترین لیزر برای حذف مو هستند. این لیزر مناسب برای درمان سریع قسمت هایی از بدن با سطوح بزرگ است و در بیماران مبتلا به پوست سبک تر به رنگ زیتون موثر است. لیزرالکساندرایت یکی از رایج ترین لیزرهای حذف مو است.

نور لیزر الکساندرایت  جذب ملانین در فولیکول های مو میشود.  از آنجاییکه پالس در این نوع لیزرسریع است، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در بیمار میشود. تجربه نشان داده است ، درمان  در این روش سریع تراز دیگر انواع لیزر هاست: به عنوان مثال، بیمار میتواند به طور کامل در 30 دقیقه یا کمتر درمان شود. این دستگاه  اغلب نتایج دائمی ارائه می دهد. لیزر الکساندرایت تعداد، ضخامت و تیرگی مو را درمان میکند.

منبع

محقق و مترجم: محجوبه فاموری

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments