پیوند موها چگونه انجام می شود؟ | روش های کاشت مو | مراقبت ها و عوارض

پیوند موها چگونه انجام می شود؟ | روش های کاشت مو | مراقبت ها و عوارض

پیوند موها چگونه انجام می شود؟ | روش های کاشت مو | مراقبت ها و عوارض

پیوند موها چگونه انجام می شود؟ | روش های کاشت مو | مراقبت ها و عوارض پیوند موها چگونه انجام می شود؟

پیوند مو یک روش است که برای درمان طاسی انجام می شود.  پیوند مو با انتقال فولیکول های مو که کیفیت خوبی دارند از یک منطقه مودار به منطقه بدون مو انجام می شود.   پیوند مو شامل جمع آوری فولیکول های مو از ناحیه های اهدا کننده است که موهای آن مستعد ریزش نیستند.  منطقه اهدا کننده در طاسی الگوی مردانه معمولاً در پشت یا دو طرف سر قرار دارد.

هرچند از موهای هر قسمت دیگری از بدن مانند ریش ، سینه و اندام تناسلی می توان استفاده کرد. در پیوند مو به روش واحدهای فولیکولار باید واحدهای فولیکولی طبیعی پیوند داده شوند تا نتایج زیبا تر و طبیعی تر به دست آورند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

مفهوم پیوند واحد فولیكولار

مفهوم پیوند واحد فولیكولار

فولیکول های مو معمولاً به صورت تکی و جداگانه رشد نمی کنند. آنها در گروه های 1 تا 4 تایی در فولیکول مو قرار می گیرند. این گروه بندی ها معمولاً همراه با یک گروه کلاژن هستند و دارای غده های چربی ، عصبی و رگ های کوچک خود هستند.

واحدهای فولیکولی مو به طور طبیعی رشد می کنند و به همین دلیل است که کاشت مو در واحدهای فولیکولی می تواند طبیعی ترین شکل را ایجاد کند.

پیوند موها ابتدا از طریق برداشتن قطعاتی از پوست مو انجام می شد که آن را به ناحیه های طاس وارد می کردند.   این روش به عنوان “جراحی پلاگ” شناخته می شد. کاشت مو به روش های قدیمی باعث می شد که به راحتی بتوانید موهای پیوند زده شده را از موهای طبیعی یک فرد تشخیص بدهید.

پیوند موها در چند دهه گذشته بهبود یافته است ، زیرا پزشکان به سمت پیوند گروه های کوچک تر مو به نام مینی گرافت یا میکروگرافت متمایل شده اند.  پیوند واحد فولیکولار به عنوان جدید ترین روش در ترمیم مو شناخته شده است.

 

کاشت و پیوند مو

کاشت و پیوند موها به روش پیوند واحد فولیکولار به عنوان یک استاندارد طلایی مدرن برای ترمیم موی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً از طریق دو روش اصلی انجام  می شود.  انتخاب یکی از دو نوع برداشت باید با ترجیحات بیمار و نحوه برنامه ریزی برای برداشت گرافت ها از ناحیه اهدا کننده مو  باشد.  نوع روشی که انتخاب می شود تحت تأثیر تعداد گرافت هایی که در هر جلسه قابل برداشت است و هزینه پیوند مو می باشد.

 

استخراج واحد فولیکولار (FUE)

این تکنیک زمانی انجام می شود که پزشک از طریق تکنیک های میکروسکوپی واحدهای فولیکولی و یا گرافت های جداگانه مو را از منطقه اهدا دهنده به طور جداگانه برداشت کند.  در این روش ، مو بدون نیاز به برش خطی از پوست سر برداشته می شود.  بنابراین هیچ اسکار خطی به جا نمی ماند.

به طور کلی روش FUE  استخراج واحد فولیکولار در مقایسه با روش برداشت یک نوار از پوست سر به عنوان یک روش کمتر تهاجمی شناخته شده است.  زیرا روشFUE  استخراج واحد فولیکولار در مقایسه با روش نواری بدون نیاز به برش، بخیه و یا استاپل پوست سر انجام می شود.

این روش به بیماران اجازه می دهد که بتوانند موهای پشت سر خود را  کوتاه کنند.  زیرا جای بخیه خطی در ناحیه اهدا کننده وجود نخواهد داشت. ایراد روش  FUE این است که در هر جلسه تعداد کمی از گرافت ها می تواند برداشت شود و هزینه های آن  بیش از روش نواری است.

 

کاشت واحدهای فولیکولی (FUT)

این روش شامل پیوند واحد های مو در گروه بندی طبیعی آنها از طریق روش نواری است.  واحدهای فولیکولی دارای یک تا چهار فولیکول مو هستند که توسط غلاف پروتئینی ساخته شده از کلاژن در مجاورت یک غده ی چربی می باشد.  در طول  FUT، دکتر نواری از پوست را از ناحیه اهدا کننده حذف می کند و از بزرگ نمایی استریو اسکوپیک برای کاشت مو در جهت طبیعی خود استفاده می کند. انجام روش نواری  FUT به طور متوسط 6 تا 9 ساعت طول می کشد.

هنگامی که مو از ناحیه اهدا کننده برداشته می شود ، قبل از کاشت ، پردازش می شود و شمارش می شود. گرافت های  مو معمولاً در یک محلول خاص و در دمای خاص نگهداری می شود.

 

کاشت گرافت ها

جراح قبل یا بعد از برداشت و همچنین برای آماده سازی گرافت ها ، برش های کوچکی را در ناحیه طاس سرکه واحدهای فولیکولی را در آنجا پیوند می دهند ، ایجاد می کند. سپس واحدهای فولیکولی به برش ها وارد می شوند و به گونه ای توزیع می شوند که مناطق طاس به طور طبیعی پوشش داده شوند. موهای پیوند شده یک خط موی  طبیعی  ایجاد می کند که قابل تشخیص نیست.

روند تکمیل پیوند واحدهای فولیکولی بسیار دقیق است و باید توسط یک کارشناس جراحی و زیر میکروسکوپ یا لوپ های بزرگ نمایی انجام شود. لازم است مراقبت های ویژه ای برای جلوگیری از آسیب رساندن به بخش تولید کننده پیوند ها جایی که سلول های بنیادی مو در آن مستقر هستند ، قرار گیرد.

چندین روز پس از کاشت ، فولیکول های مو پیوند زده شده به بخشی از پوست جدید تبدیل می شوند.

 

در کدام مناطق بدن می شود مو کاشت؟  

در حالی که همه فکر می کنند که پیوند مو  فقط برای پوست سر انجام می شود اما ، مو را می توان بر روی هر قسمت از پوست بدن هم پیوند زد. به عنوان مثال ، اگر مردی در ناحیه ای صورت ریش نداشته باشد ، مو را می توان به ناحیه ریش پیوند داد.

برخی از مناطق بدن که می تواند پیوند مو شود عبارتند از:

  • کاشت مو در سر مردان و زنان مبتلا به طاسی الگوی مردانه ؛
  • پیوند ابرو ؛
  • بازسازی ریش و سبیل ؛
  • پایین آوردن خط موها ؛
  • پیوند مو در مناطق مانند سینه و ناحیه تناسلی.
برای اطلاع بیشتر در باره کاشت مو این مقاله را بخوانید

پس از پیوند موها

پس از اینکه پیوند ها در پوست سر قرار داده می شود ، بیمار ممکن است زخم و پوسته  در منطقه پیوند ببیند که به سرعت در حال بهبود است.  موهای پیوند شده پس از چند هفته از زمانی که مو به مرحله استراحت می روند ، شروع به ریزش می کنند.  با این حال هیچ جای نگرانی نیست.

بعد از چند ماه ، فولیکول های مو وارد فاز رشد می شوند و موهای نازک و ریز شروع به رشد می کنند. سپس این موهای نازک کم کم بلند تر و ضخیم تر می شود تا به موهایی طبیعی تبدیل شود.

بر خلاف فولیکول های اصلی مو که در منطقه طاس بوده اند ، مویی که پیوند داده می شود تحت تأثیر عوامل مشابه بیولوژیکی قرار نگرفته است که موجب طاسی بشود. ناحیه ای که مو در آن پیوند شده تولید و رشد مو را همانطور که در ناحیه اهدا کننده انجام می شود ، انجام می دهد.  پس از رشد مو ، موهای پیوند شده که در ناحیه جدید پوست در آمده نیاز به هیچ مراقبت خاصی ندارند.

 

پس از پیوند موها چه باید کرد

پس از پیوند مو برای رسیدن به نتایج مطلوب هنوز گام های بسیاری وجود دارد که بیماران باید دنبال کنند. در حالی که روش هر دکتری ممکن است کمی متفاوت باشد ، در اینجا برخی از مراحل عمومی  که باید دنبال شود را برای تان توضیح می دهیم :

  • چگونه موهای خود را پس از پیوند بشویید. شسشتوی موها برای اولین بار پس از عمل توسط دکتر انجام می شود.  تا بیمار نحوه شستشوی موهای کاشته شده را یاد بگیرد.
  • آنچه پس از پیوند مو انتظار دارید. دوره بهبود کلی بعد از FUT  6 تا 8 ماه است. در این مدت بیماران باید اقدامات لازم را برای مراقبت از موهای پیوند شده خود انجام بدهند و پوست سرشان را از نور خورشید و دیگر اثرات بیرونی محافظت کنند.  دوره بهبودی پس از روش FUE  کوتاه مدت و بدون درد است. همچنین هیچ جای بخیه خطی در ناحیه اهدا کننده وجود نخواهد داشت.

 

نتایج پیوند موها

نتایج پیوند موها

بیماران باید پس از عمل از دستورالعمل های پزشک خود پیروی کنند تا نتایج طولانی مدت را کسب کنند.  نتایج اولیه در 3 تا 4 ماه اول دیده می شود ، اما اکثر بیماران باید انتظار داشته باشند نتایج کامل خود را در عرض 6 تا 12 ماه ببینند.

از آنجا که طاسی الگوی مردانه معمولاً یک حالت پیشرونده است ، بنابراین ممکن است نیاز به یک یا چند مرحله کاشت مو برای برخی افراد وجود داشته باشد.  افرادی که در معرض مراحل پیشرفته ریزش مو قرار دارند ، می توانند با استفاده از داروهای تجویزی که توسط جراح پیوند موها تجویز می شود ، این روند را کاهش دهند.

 

عوارض جانبی

مهم است که به یاد داشته باشید که پیوند مو یک روش روی سطح پوست است. به همین دلیل بیماران معمولاً بعد از عمل جراحی عوارض کمتری خواهند داشت.

در زیر لیستی از عوارض کاشت مو که بیمار باید از آنها اطلاع داشته باشید :

  • سکسکه بعد از عمل ،
  • تورم مناطق نزدیک به محل پیوند شده مانند پوست سر و پیشانی ،
  • خارش ،
  • ریزش مو به علت شوک که یک عارضه جانبی است که در آن بیماران بعد از پیوند مو به دلیل استرس موهای خود را از دست می دهند ،
  • فولیکولیت ، این ضایعات پوستی مانند جوش است که در منطقه پیوند دیده می شود ،
  • زخم در روش های نواری ،
  • در روش FUE ، زخم ها کوچک و پراکنده هستند و معمولاً دیده نمی شود حتی اگر بیمار سرش را شیو کرده باشد.

اگر شما هر گونه سؤال یا نگرانی در مورد عوارض بالا دارید ، قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد  پیوند موها با پزشک خود صحبت کنید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی minoo shafie

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments