بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

تشریح و مقایسه بهترین دستگاه های لیزر موهای زائد دایود، الکساندرایت، آی پی ال و اندیاگ

بهترین لیزر موهای زائد صورت
بهترین لیزر موهای زائد

با تکنولوژی در حال رشد لیزر موهای زائد، تکنیک ها و انواع دستگاه های جدید و مدرن پا به عرصه گذاشته اند.

با وجودی که لیزر موهای زائد، در حال حاضر به عنوان یک روش نیمه دائمی در از بین بردن موهای زائد تحت تایید ادراه غذا و داروی آمریکا (FDA) به ثبت رسیده است، تعداد جلسات درمان، رنگ مو و پوست شما و دستگاه مورد استفاده در طول درمان نیز می تواند در دستیابی به کاهش هر چه بیشتر موهای زائد بسیار موثر باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

همه پزشکان از یک دستگاه لیزر استفاده نمی کنند. به همین دلیل آگاهی داشتن از روش ها و دستگاه های موثر در امر لیزر موهای زائد می تواند پیش از اقدام جهت شروع درمان لیزر بسیار موثر باشد.

دستگاه های لیزر موهای زائد آی پی ال (IPL) و اندیاگ (Nd:YAG)، هر دو راه حلی مناسب برای طیف پوستی نوع 1 تا 6 در جدول مقیاس فیتزپارتریک محسوب می شوند. هدف ما در این مطلب، یافتن این موضوع است که کدام یک از این دستگاه ها در امر کاهش موهای زائد برای افراد دارای پوست تیره تر مناسب تر، ایمن تر و اثر بخش تر هستند. در ادامه مطالعات بالینی مختلف را در این خصوص مورد بررسی قرار داده ایم.

ما در این مطلب، ما دستگاه های لیزر دایود، الکساندرایت، آی پی ال  و اندیاگ را با یکدیگر مقایسه کرده و نتایج مطالعات بالینی مختلف را جهت تعیین این که کدام یک بهتر عمل می کنند نیز در اختیارتان قرار داده ایم.

 

تفاوت های بین این دستگاه های لیزر چیست؟

در زمینه لیزر موهای زائد، این دستگاه ها جزء لیزر هایی هستند که به طور متداول در درمان لیزر موهای زائد مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به ذکر است که لیزر دایود به نسبت لیزر الکساندرایت و سایر لیزرها جدید تر است.

 

لیزر دایود

لیزر دایود

لیزر دایود با طول موج 800 یا 810 نانومتری عمل می کند. این طول موج بالاتر، این امکان را به متخصص می دهد که به عمق بیشتری از پوست نفوذ کند تا از آسیب رسیدن به ملانین موجود در اپیدرم پوست جلوگیری به عمل آید و به طور مستقیم، فقط فولیکول مو مورد هدف قرار گیرد.

از لحاظ علمی، طول موج بلند تر کمک می کند از آسیب های پوستی و تغییرات رنگ دانه ای که در انواع لیزر با طول موج کوتاه تر حاصل می گردد، پیشگیری شود. لیزر دایود، گزینه بسیار خوبی برای موهای ضخیم و تیره، به ویژه در ناحیه بیکینی محسوب می گردد.

لیزر دایود و همه چیز در مورد این دستگاه

 

لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت

لیزر الکساندرایت با طول موج 755 نانومتری، طول موج کوتاه تری به نسبت لیزر دایود دارد و به طور موثری برای درمان موهای زائد در پوست های نوع 1 تا 4 مناسب است.

طول موج کوتاه تر، درمان را برای پوست های روشن تر به نسبت پوست های تیره، موثر تر می سازد. از آن جایی که لیزر الکساندرایت از اندازه بزرگ تری برخوردار است، موجب می شود نواحی بزرگ تر سریع تر درمان شود. به همین دلیل، این لیزر، بهترین انتخاب برای نواحی بزرگ، از قبیل کمر و قفسه سینه محسوب می شود.

 

یافته های حاصل از مطالعات بالینی

با وجودی که هر دوی این لیزرها برای طیف پوستی 1 تا 4 مورد استفاده قرار می گیرند، ما قصد دریابیم که کدام یک از این ها بیشتر موثر واقع می گردند.

ما دو مطالعه بالینی جداگانه را در خصوص مقایسه دستگاه های لیزر موهای زائد دایود و الکساندرایت مورد ارزیابی قرار دادیم. هر دو مطالعه، نتایج یکسانی در موضوع اثر بخشی و کاهش موهای زائد نشان دادند. حال ببینیم کدام یک بهتر عمل می کند.

جزییات تست عبارتند از:

  • جهت بررسی اثربخشی دراز مدت لیزر های دایود و الکساندرایت، 31 فرد (زن و مرد) در طیف پوستی 1 تا 4 در جدول مقیاس فیتزپاتریک، تحت درمان های منظم با هر دو دستگاه لیزر قرار گرفتند.
  • شرکت کنندگان 6 جلسه لیزر موهای زائد با فواصل 4 هفته ای در ناحیه زیر بغل دریافت کردند.
  • زیر بغل سمت راست آن ها تحت درمان لیزر الکساندرایت با طول موج 755 نانومتر و زیر بغل سمت چپ تحت درمان لیزر دایود با طول موج 808 نانومتر قرار گرفت.
  • تراکم موهای زائد پیش از درمان، پس از 6 جلسه درمان و 18 ماه پس از آخرین جلسه درمان ثبت شد.

آنچه باید درباره لیزر الکساندرایت بدانید اما کسی به شما نگفته است

 

نتایج مطالعه

کاهش چشمگیر تراکم موهای زائد بلافاصله پس از آخرین جلسه درمان با هر دو دستگاه لیزر (72.16 درصد برای لیزر دایود و 71.30 درصد برای لیزر الکساندرایت) مورد ارزیابی قرار گرفت. 18 ماه پس از درمان، همچنان کاهش رشد موهای زائد به طور چشمگیری برای هر دو دستگاه لیزر (73.71 درصد برای لیزر دایود و 71.90 درصد برای لیزر الکساندرایت) مشاهده شد.

با وجودی که بسیاری از شرکت کنندگان در این آزمون، قرمزی پوست و ایجاد برآمدگی هایی را در ناحیه درمان گزارش دادند، اما همه عوارض جانبی بلافاصله در عرض چند روز بر طرف شد.

62.50 درصد شرکت کنندگان لیزر دایود را دردناک تر از الکساندرایت توصیف کردند. اما همگی آن ها در مورد این که درد ناشی از هر دو دستگاه لیزر قابل تحمل است، اتفاق نظر داشتند.

نتیجه این مطالعه بالینی نشان می دهد که لیزر های دایود و الکساندرایت، چنانچه جهت درمان موهای زائد در نوع پوستی 1 تا 4 قرار گیرند، هر دو نتایج چشمگیر و بلند مدتی را حاصل می کنند. و هر دو لیزر نتایج تقریبا یکسانی از خود نشان می دهند که پس از گذشت 18 ماه از درمان، همچنان پایدار است.

 

اندیاگ (Nd:YAG)

درباره لیزر اندیاگ
لیزر یاگ

اندیاگ، جدید ترین دستگاه لیزری است که به منظور لیزر موهای زائد از آن استفاده می گردد. عملکرد این دستگاه با طول موج 1064 نانومتری، امکان نفوذ به لایه های عمیق تر پوست را با مستقیم مورد هدف قرار دادن فولیکول های مو و بدون آسیب رساندن به اپیدرم بیشتر از هر دستگاه لیزر دیگری فراهم ساخته است. این نفوذ عمیق تر، این امکان را برای پوست های تیره ایجاد می کند که بدون اثر گذاشتن بر روی رنگ دانه های تیره پوست، به طور ایمن و بی خطر درمان شوند.

لیزر موهای زائد با دستگاه لیزر ان-دی-یاگ

 

آی پی ال (IPL)

لیزر آی پی ال

عملکرد دستگاه آی پی ال با لیزر تفاوت دارد. در آی پی ال، به صورت همزمان چندین پرتو نور با طول موج های مختلف ارسال می شوند. این امر، امکان پوشش گسترده تری را در ناحیه تحت درمان فراهم می سازد، اما میزان دستیابی آن به ناحیه مورد هدف کمتر از لیزر است. در حالی که اندیاگ، ناحیه زیر اپیدرم را مورد هدف قرار می دهد، هدف آی پی ال، بالا و پایین نواحی مورد هدف است.

دستگاه آی پی ال (IPL) در رفع موهای زائد

 

یافته های حاصل از مطالعات بالینی

ما دو مطالعه بالینی جداگانه را در خصوص مقایسه دستگاه های لیزر موهای زائد آی پی ال و اندیاگ مورد ارزیابی قرار دادیم که برای پوست های تیره نوع 4 تا 6 جدول مقیاس فیتزپاتریک موثر واقع می شوند. هر دو مطالعه، نتایج یکسانی در موضوع اثر بخشی و کاهش موهای زائد نشان دادند.

 

مطالعه شماره یک

جزییات تست لیزر اندیاگ در مقایسه با آی پی ال برای پوست های تیره:

  • به منظور تعیین این که تا چه میزان ایمنی و اثربخشی و کاهش موهای زائد در افراد دارای نوع پوستی 4 تا 6 حاصل می شود، 50 زن برای درمان لیزر موهای زائد زیر بغل انتخاب شدند.
  • یک طرف با لیزر اندیاگ و طرف دیگر با آی پی ال تحت درمان قرار گرفت. افراد تحت آزمایش، 5 جلسه با فواصل 4 تا 6 هفته ای درمان شدند. تراکم موهای زائد در ابتدای این مطالعه و 6 ماه پس از آخرین جلسه درمان ثبت شد. همه عوارض جانبی، میزان تحمل درد و رضایتمندی افراد نیز در پایان این مطالعه ثبت شد.
  • همه زنان تحت درمان لیزر موهای زائد زیر بغل قرار گرفتند.
  • بررسی و شمارش موهای زائد، 6 ماه پس از درمان نهایی انجام شد.

 

نتایج مطالعه

از 50 شرکت کننده اول، 39 نفر درمان را کامل کردند. 6 ماه پس از آخرین جلسه درمان، در افرادی که تحت درمان با لیزر اندیاگ قرار گرفته بودند، 79.4 درصد و در افرادی که تحت درمان آی پی ال قرار گرفته بودند، 54.4 درصد کاهش موهای زائد ثبت شد. در هر دو روش، عوارض جانبی جزیی رویت شد که بسیار موقتی بودند. با این حال، در لیزر اندیاگ، التهاب پوستی نیز وجود داشت.

همچنین، افراد تحت آزمایش درد بیشتری را حین درمان با لیزر در مقایسه با آی پی ال گزارش دادند. با این حال، 74 درصد از شرکت کنندگان، درمان با لیزر اندیاگ را به دلیل نتایج نهایی آن ترجیح دادند.

 

مطالعه شماره دو        

بررسی مقابله ای لیزر اندیاگ و آی پی ال در پوست های نوع 4 تا 6 جدول مقیاس فیتزپاتریک نشان می دهد که دستگاه های لیزر با طول موج بیشتر به دستگاه های لیزر با طول موج کمتر ترجیح داده می شوند.

جزییات تست عبارتند از:

  • به منظور تعیین میزان ایمنی و اثر بخشی لیزر اندیاگ و آی پی ال بر روی افراد دارای پوست های نوع 4 تا 6 ، 11 فرد تحت درمان هر دو روش قرار گرفتند.
  • نواحی تحت درمان شامل پشت لب، چانه، فک، زیر بغل و پا ها بود. در یک طرف بدن، از لیزر اندیاگ با طول موج 1064 نانومتری استفاده شد و طرف دیگر تحت درمان آی پی ال با طول موج کمتر قرار گرفت. همه شرکت کنندگان پیش از درمان، بی حس کننده موضعی دریافت کردند.

 

نتایج مطالعه

هر 11 شرکت کننده در این آزمایش، لیزر اندیاگ را دردناک تر از درمان با آی پی ال، اما هر دو را قابل تحمل توصیف کردند. 6 هفته پس از شروع درمان، کاهش رشد موهای زائد در هر دو دستگاه گزارش شد، اما میزان کاهش در سمتی که تحت درمان لیزر اندیاگ قرار گرفته بود، بسیار بیشتر بود (73 درصد نتیجه اندیاگ در مقابل 64 درصد نتیجه آی پی ال).

هیچ عوارض جانبی در طرف تحت درمان با لیزر اندیاگ مشاهده نشد، اما برخی از شرکت کنندگان، ایجاد تغییرات رنگ دانه ای را در طرفی که درمان آی پی ال دریافت کرده بودند، گزارش کردند. 3 نفر از شرکت کنندگان نیز به دنبال این تغییرات رنگ دانه ای، التهاب و تاول را تجربه کردند. نتایج نهایی این مطالعه نیز نشان می دهد که هر دو درمان برای پوست های تیره مناسب و امن هستند، اما ایمنی و اثر بخشی لیزر اندیاگ به مراتب بیشتر از درمان با آی پی ال است.

 

نتیجه گیری

بهترین لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

با وجودی که ممکن است درمان با لیزر الکساندرایت عوارض جانبی موقت و بی خطر بیشتری داشته باشد، و لیزر دایود کمی درد بیشتری داشته باشد، اما هر دو نتایج چشمگیری را ایجاد می کنند. نتایجی که حتی پس از گذشت 18 ماه از آخرین درمان نیز پایدار هستند.

بنابراین می توان گفت که در صورتی که در محدوده نوع پوستی 1 تا 4 مورد استفاده قرار گیرند، هر دوی این دستگاه ها به طور یکسانی در امر لیزر موهای زائد خوب عمل می کنند.

با وجودی که درمان لیزر موهای زائد با لیزر اندیاگ و آی پی ال در انواع پوست موثر اثبات شده است، بر اساس نتایج مطالعات بالینی مختلف به طور قطع می توان گفت لیزر اندیاگ از لحاظ کارایی در امر کاهش رشد موهای زائد و ایمنی آن بر روی پوست های تیره تر، مناسب تر است.

اگر چه هنوز نتایج بلند مدتی از لیزر اندیاگ بر روی پوست های تیره در دسترس نیست، اما نتایج حاصل از مطالعات بالینی مختلف ما را به این نتیجه گیری می رساند که دستگاه های از نوع لیزر بر روی پوست های تیره، موثر تر و بی خطر تر هستند.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع خارجی برای مطالعه بیشتر:

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments