ماندگاری بوتاکس

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟ | چقدر طول می کشد تا بوتاکس تاثیر خود را بگذارد؟

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

چقدر طول می کشد تا بوتاکس تاثیر خود را بگذارد؟

 

امروزه بوتاکس یکی از رایج ترین فرآیند های غیر تهاجمی و درمانی در زمینه زیبایی می باشد.

اکثر بیماران معمولا پس از گذشت 5-3 روز از تزریق بوتاکس، شاهد تاثیر بوتاکس هستند. اثر بخشی نهایی بوتاکس معمولا پس از 14 روز قابل مشاهده می باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

تاثیر جادویی بوتاکس روی صورت

 

کاربرد بوتاکس در زمینه زیبایی : بطور میانگین تاثیر بوتاکس 4 تا 6 ماه ماندگار است. لیکن عموما تاثیر اولین تزریق بوتاکس زودتر از بین می رود.

هنگامی که اولین بار شاهد تاثیر بوتاکس بودید، چه احساسی داشتید؟

بوتاکس نوعی تعدیل کننده عصبی است که سبب ریلکس شدن ماهیچه ها می شود. همچنین اجازه نمی دهد ماهیچه ها بخوبی فعالیت کنند. معمولا پس از گذشت 3 تا 5 روز از تزریق بوتاکس، اثر بخشی آن شروع می شود. در این زمان نباید هیچ گونه احساس ناراحتی و یا حساسیت غیر طبیعی داشته باشید.

در مواقعی که دوز بوتاکس تزریقی بیشتر از حد معمول باشد، ممکن است بیمار در ناحیه تزریقی احساس سنگینی داشته باشد. بروز این مسئله در ناحیه پیشانی رایج تر است چراکه عضله پیشانی فلج می شود. این ماهیچه در سرتاسر پیشانی قرار گرفته و فعالیت آن سبب بالا رفتن ابرو ها می شود.

 

بوتاکس پیشانی

بطور طبیعی با بالا رفتن سن بدلیل نیروی جاذبه زمین و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی بافت صورت، ابرو ها افتاده می شوند. برای جبران این مسئله، ماهیچه پیشانی تلاش می کند تا خط ابرو ها را دوباره بالا ببرد. با گذشت زمان، این امر سبب بروز خطوط پیشانی و افزایش آن ها می شود.

 

بوتاکس پیشانی
بوتاکس پیشانی

 

تزریق بوتاکس در ماهیچه پیشانی سبب کاهش این چین و چروک می شود که می بایست با احتیاط انجام شود. چراکه در غیر این صورت ممکن است ابرو ها خیلی پایین قرار بگیرند.

نکته حائز اهمیت این است : هنگامی که دوز استاندارد بوتاکس در پیشانی تزریق می شود، ممکن است روی ابرو ها نیز تاثیر بگذارد. در نتیجه ابرو ها افتاده شده و پلک چشم ها نیز بطور موقت به حالت نیمه باز باشند.

عوارض جانبی بوتاکس

از جمله عوارض جانبی بوتاکس می توان به افتادگی پلک چشم ها اشاره نمود. این نوع عوارض معمولا زمانی اتفاق می افتد که بوتاکس در قسمت پایین پیشانی تزریق شود. این امر سبب می شود که ماده تزریقی بسمت پایین پیشانی پخش شده و روی ماهیچه بالابر تاثیر بگذارد. این ماهیچه مسئول باز و بسته کردن چشم ها می باشد.

زمانی که این اتفاق می افتد، برای تسکین افتادگی پلک ها، دارو هایی مانند ناپکون و ایدیپین را می توان مصرف نمود. متاسفانه هیچ چیزی افتادگی پلک ها را بطور کامل از بین نمی برد تا زمانی که بوتاکس تاثیر خود را از دست بدهد.

متخصصین تزریق بوتاکس معمولا اولین تزریق بوتاکس را محافظه کارانه انجام می دهند؛ بدین معنا که برای اولین جلسه، دوز کمتری را تزریق می کنند. سپس در صورت نیاز، دوز بوتاکس تزریقی را طی جلسات بعدی بیشتر می کنند. هنگامی که تزریق بوتاکس توسط متخصص حرفه ای و با تجربه انجام می شود، احساس هیچ گونه ناراحتی نخواهید داشت.

 

بهترین مرکز تزریق بوتاکس صورت در تهران

مرکز زیبایی برکه مفتخر است با بکارگیری جدیدترین دستگاه های زیبایی-درمانی و با کمک متخصصین مجرب، بهترین خدمات زیبایی و درمانی پوست را به شما عزیزان ارائه نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ نوبت اینجا را کلیک نمایید.

چقدر طول می کشد تا بوتاکس تاثیر خود را بگذارد؟

قابل درک است که بسیاری از مراجعینی که برای اولین بار بوتاکس تزریق می کنند، مشتاقانه نتیجه بوتاکس تزریقی را پیش بینی کنند. بسیاری از این افراد زمانی که متوجه می شوند تاثیر بوتاکس سریعا پس از تزریق مشخص نمی شود، ناامید می شوند.

بسیاری از مراجعین می گویند : پس از گذشت 5-3 روز از تزریق، تاثیر بوتاکس مشخص شد. علاوه بر این پس از گذشت 14 روز شاهد اثربخشی کامل بوتاکس بوده اند. اثر بخشی بوتاکس پس از این بازه بدلیل مدت زمانی است که طول می کشد تا بدن نسبت به سم بوتولینوم واکنش نشان دهد. به همین دلیل اکثر متخصصین به مراجعین توصیه می کنند : ” دو هفته پس از تزریق بوتاکس برای چکاپ و بررسی نتیجه تزریق، به مطب مراجعه نمایید.”

 

تاثیر بوتاکس
تاثیر بوتاکس

عوامل دیگری نیز وجود دارند که در شروع روند اثر بخشی بوتاکس تاثیر گذارند. افرادی که ماهیچه های صورت شان قوی می باشد ممکن است دیرتر تاثیر بوتاکس را در صورت خود دیده و حس کنند.

 

تزریق بوتاکس برای اولین بار

در صورتی که چین و چروک صورت تان عمیق است و یا اولین تزریق بوتاکس را در سن بالا انجام داده باشید، احتمالا بوتاکس به تنهایی نمی تواند چین و چروک صورت تان را کاملا از بین ببرد. برای رفع چین و چروکی که بسیار عمیق هستند، ممکن است نیاز باشد در آن ناحیه یک سال بوتاکس تزریق شود. گاهی اوقات ممکن است برای پر کردن خطوط و شیار های عمیق پوستی، نیاز به تزریق فیلر باشد.

افرادی که برای اولین بار بوتاکس تزریق می کنند، در صورتی که مهمانی و یا ایونت مهمی پیش رو داشته باشند اغلب مجبور می شوند برای اینکه خیلی خوب بنظر بیایند، تزریق بوتاکس را امتحان کنند. خیلی مهم است که اولین جلسه مشاوره و یا تزریق بوتاکس خود را حداقل دو هفته قبل از مراسم خود انجام دهید. بنابراین شاهد بهترین نتایج و اثر بخشی بوتاکس خواهید بود.

 

ماندگاری بوتاکس چقدر است؟

بعنوان شخصی که برای اولین بار بوتاکس تزریق می کند، بخاطر داشته باشید که احتمالا اولین تجربه شما از تزریق بوتاکس نتایج مطلوب و ماندگاری بهمراه نخواهد داشت.

برای اینکه ماهیچه صورت تان تحت شرایط مربوطه قرار گرفته و بتواند نسبت به سم بوتولینوم واکنش نشان دهد، ممکن است نیاز به چند جلسه تزریق بوتاکس داشته باشید. پس از چند جلسه تزریق، ماندگاری تاثیر بوتاکس بیشتر خواهد بود.  چراکه پوست زمان بیشتری دارد تا کلاژن مورد نیاز خود را جهت پر کردن چین و چروک صورت، بازسازی نماید.

 

تاثیر بوتاکس پس از چند روز
تاثیر بوتاکس پس از چند روز

در زمینه زیبایی بطور متوسط، تاثیر بوتاکس تزریقی 4 تا 6 ماه ماندگار است. لیکن بوتاکسی که برای اولین بار تزریق می شود، تاثیر آن زودتر از بین می رود. احتمالا می بایست طوری برنامه ریزی نمایید که جلسه دوم تزریق بوتاکس تان 3-2 ماه بعد از اولین جلسه تزریق باشد.

 

چه عواملی بر مدت زمان ماندگاری بوتاکس تاثیر گذارند؟

همان طور که شروع روند اثر بخشی بوتاکس در افراد مختلف، متغیر است، مدت زمان ماندگاری بوتاکس نیز در افراد مختلف، متفاوت است. عوامل متعددی وجود دارد که بر مدت زمان ماندگاری بوتاکس تاثیر می گذارند.  این عوامل عبارتند از:

  • میزان رقیق شدن دوز بوتاکس تزریقی

معمولا بوتاکس با 1 تا 3 سی سی محلول نمکی رقیق می شود. میزان رقیق شدن ماده بوتاکس بستگی به ناحیه ای که تزریق در آن انجام می شود، دارد.

هر چه محلول غلیظ تر باشد، نتیجه تزریق بهتر و دقیق تر خواهد بود. هر چه ماده بوتاکس رقیق تر شده باشد سبب گسترش ماده بوتاکس در اطراف محل تزریق می شود. در نتیجه در ناحیه مورد نظر تاثیر چندانی مشاهده نمی شود.

متاسفانه برخی تزریق کنندگان که دقت کمی دارند ممکن است دوز بوتاکس را بیش از حد رقیق کنند. به این معنا که مراجعه کننده دوز کامل و استاندارد بوتاکس را دریافت نمی کند. بهمین دلیل توصیه می شود که تزریق بوتاکس را در یک مرکز شناخته شده و توسط متخصص معتبر انجام دهید. از تزریق بوتاکس در اسپاهای زیبایی و یا بوتاکس پارتی ها که کیفیت بوتاکس تزریقی آن ها مورد تائید نیست، اجتناب نمایید.

  • تازه بودن ماده تزریقی

بوتاکس به شکل پودر یخ زده ارائه می شود. قبل از تزریق با محلول نمکی مخلوط می شود تا مقدار مناسب رقیق شود. بطور ایده آل، بهتر است حداکثر تا 24 ساعت پس از تهیه این محلول، بوتاکس تزریق شود. چراکه طی این بازه زمانی تازگی خود را حفظ کرده و اثر بخشی بهتری خواهد داشت.

بهتر است که ویال های بوتاکس بصورت روزانه باز و مصرف شوند. با این کار مراجعین می توانند به بهترین وجه از محصول استفاده کنند. با این حال حداکثر به مدت دو هفته پس از باز کردن ویال بوتاکس می توان از محلول استفاده نمود.

  • متابولیسم بدن فرد

ورزشکاران و افرادی که اندام خیلی متناسبی دارند، سوخت و ساز ماده بوتاکس در بدنشان زودتر از سایرین انجام می شود. در نتیجه تاثیر این ماده در بدن شان سریع تر از بین می رود.

  • ناحیه ای که تزریق انجام شده است.

بوتاکسی که در ماهیچه های بزرگتر تزریق می شود – مانند ماهیچه عضله پیشانی از اسکالپ تا ابرو – نسبت به بوتاکسی که در نواحی کوچکتر تزریق می شود – مانند خطوط پاکلاغی اطراف چشم ها – ماندگاری کمتری دارد. معمولا تاثیر بوتاکسی که برای رفع چین و چروک پیشانی تزریق می شود، حداکثر 3 ماه ماندگار است. همچنین تاثیر بوتاکسی که برای رفع خطوط پاکلاغی اطراف چشم ها تزریق می شود، حداقل 4 ماه ماندگار است.

 

تزریق بوتاکس در نواحی مختلف صورت
تزریق بوتاکس در نواحی مختلف صورت

 

  • دوز بوتاکسی که در ناحیه مورد نظر، تزریق شده است.

هر چه دوز کمتری بوتاکس تزریق شود، ماهیچه ها زود تر فعالیت خود را از سر می گیرند. با این حال بهتر است افرادی که برای اولین بار بوتاکس تزریق می کنند، بیش از مقدار تعیین شده بوتاکس تزریق نکنند. با این کار چهره شان حالت سنگین و مصنوعی به خود نمی گیرد.

  • سن فرد مراجعه کننده

مراجعینی که سن بالاتری دارند، قابلیت ارتجاعی پوست شان کمتر می باشد. علاوه بر این، پوست شان کلاژن کمتری تولید نموده و چین و چروک عمیق تری دارد. در نتیجه این امر سبب می شود اثر بخشی بوتاکس در این افراد ماندگاری کمتری داشته باشد.

  • تزریق بوتاکس جهت درمان بیماری

در صورتی که بوتاکس با هدف درمان بیماری تزریق شود، بطور مثال درمان سردرد، تزریق آن می بایست سر موقع و با نظم بیشتری انجام شود. معمولا پزشک با توجه به وضعیت جسمانی فرد، زمان تزریق بوتاکس را برنامه ریزی خواهد نمود.

 

تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن
تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن

 

آیا می توان کاری کرد که تاثیر بوتاکس ماندگار تر شود؟

در این قسمت به برخی تکنیک های طولانی مدت و کوتاه مدت اشاره می کنیم. این تکنیک ها مدت زمان ماندگاری بوتاکس را افزایش می دهند.

  • تکنیک های کوتاه مدت

براساس تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است، گفته می شود قرص های مکمل حاوی زینک سبب افزایش مدت ماندگاری تاثیر بوتاکس می شوند. طی تحقیقی که در سال 2012 توسط دکتر چارلز سوپوکار انجام شده، گفته می شود: ” 44 بیماری که چهار روز قبل از تزریق بوتاکس از قرص های مکمل حاوی زینک و فیتاس استفاده نموده اند (قرص های زیتاس)، شاهد اثر بخشی بهتر و ماندگار تر بوتاکس بوده اند.”

منطق پشت این تحقیق درست است؛ چرا که سم بوتولینوم متعلق به گروهی از انزیم هاست که وابسته به زینک هستند. براساس تخمین دکتر سوپوکار ، حداکثر 50% جمعیت کمبود زینک دارند. از آنجایی که فیتاس به بدن در جذب زینک کمک می کند، دکتر سوپوکار در این تحقیق به این نتیجه رسید: “در صورتی که فرد قبل از تزریق بوتاکس، مکمل زیتاس را مصرف نماید، مدت زمان ماندگاری تاثیر بوتاکس حداکثر 30% بیشتر خواهد شد.”

 

تاثیر کرم رتین A در ماندگاری تاثیر بوتاکس

کرم رتین A نیز می تواند به افزایش ماندگاری تاثیر بوتاکس کمک کند. استفاده از کرم های حاوی رتینوئید همراه با تزریق بوتاکس، منجر به کاهش تعداد یونیت های تزریقی می شود. علاوه بر این بطور بالقوه فاصله بین جلسات تزریق بوتاکس را نیز طولانی تر می نماید. همچنین می توان از کرم های رتینوئید در قسمت هایی از صورت که معمولا بوتاکس تزریق نمی شود، استفاده کرد.

انجام تمرین های قدرتی و سنگین بلافاصله پس از تزریق ممکن است قبل از اینکه بوتاکس تاثیر خود را بگذارد، منجر به متابولیزه شدن ماده تزریقی شود. یعنی سبب سوخت و ساز بوتاکس گردد. در نتیجه تاثیر چندانی مشاهده نمی شود.

تا 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس از انجام تمرین های سنگین خودداری نمایید. با این کار زمان کافی در اختیار پروتئین های موجود در بوتاکس قرار می دهید تا بر ماهیچه ها تاثیر بگذارند. همچنین در ناحیه تزریقی بخوبی پخش شوند.

علاوه بر این ورزش کردن بلافاصله پس از بوتاکس ممکن است سبب افزایش احتمال کبودی و تورم ناحیه تزریقی شود. همچنین ممکن است ماده تزریقی در سایر نواحی صورت پخش شود.

 

عوارض جانبی بوتاکس
عوارض جانبی بوتاکس
  • تکنیک های طولانی مدت

بطور کلی، تزریق منظم بوتاکس نتایج بهینه و ماندگار تری بهمراه خواهد داشت. طی مطالعه ای که اخیرا انجام شده، گفته می شود: “در صورتی که به مدت 2 سال، بوتاکس بطور منظم و هر 4 ماه یکبار در قسمت مشخصی از صورت تزریق شود، ماهیچه های آن قسمت مدت بیشتری فعالیت نخواهند داشت. بدین معنا که تاثیر بوتاکس در آن ناحیه از صورت، ماندگار تر خواهد بود.”

هنگامی که شخصی برای اولین بار بوتاکس تزریق می کند، ماهیچه های ناحیه تزریق در قوی ترین حالت خود هستند. یعنی این که آن شخص نیاز به یونیت های بوتاکس بیشتری داشته و می بایست دفعات بیشتری بوتاکس تزریق نماید.

با گذشت زمان و تزریق منظم بوتاکس، ماهیچه های صورت ضعیف تر می شود. در نتیجه، تعداد یونیت های مورد نیاز و همچنین دفعات تزریق بوتاکس کاهش می یابد.

موثر ترین روش در افزایش ماندگاری تاثیر بوتاکس اینست تزریق خود را بطور منظم انجام دهید. علاوه بر این، پیش از این که بوتاکس قبلی تاثیر خود را به کلی از دست بدهد، تزریق بعدی را انجام دهید. این امر سبب می شود که ماهیچه ها در حالت آتروفی (خشک شده) مانده و چین و چروک صورت متوقف شوند.

 

آیا می توان تاثیر بوتاکس را به حالت قبل برگرداند؟

گاهی اوقات برخی مراجعه کنندگان ترجیح می دهند که حالت صورتشان به قبل از تزریق بوتاکس برگردد. گاهی برخی افراد نیز به دلیل تکنیک های ضعیف تزریق، با نتایج نامطلوبی روبرو می شوند.

متاسفانه راهی وجود ندارد که بتوان تاثیر بوتاکس را سریعا از بین برد و یا به حالت قبل بازگرداند. سوخت و ساز بوتاکس در بدن می بایست با سرعت طبیعی خود انجام شود.

اگر از تاثیر بوتاکس خود راضی نبوده و احساس می کنید که متوازن نیست، می توانید در ماهیچه های دیگر نیز بوتاکس تزریق نمایید.

حتما به فردی که تزریق را انجام داده مراجعه نموده و دلیل نارضایتی خود را توضیح دهید. اغلب ضروری است تا زمانی که به نتیجه دلخواه برسید، تزریق بوتاکس را امتحان کنید.

 

محقق و مترجم : عطیه فضلی

منبع :

https://www.zwivel.com/blog/how-long-does-botox-last-faqs/

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments