علت و درمان جوش های پوستی دوران بارداری

جوش های پوستی

بروز جوش و لکه های پوستی در دوران بارداری یک عارضه رایج است. در حقیقت از هر دو خانم باردار یک نفر آنها دچار این لکه های پوستی می شوند و در برخی موارد این لکه ها خیلی شدید خواهند بود.

اولین علت بروز آکنه و لک های پوستی در دوران بارداری افزایش سطح برخی هورمون ها در سه ماهه اول بارداری است. بالا رفتن سطح هورمون ها باعث افزایش چربی پوست می شود. پیش بینی اینکه چه کسی دچار این لکه ها می شود کار سختی است. اگر در دوره ی قاعدگی سابقه بروز جوش های پوستی را دارید، بیش از دیگران در معرض ابتلا به لکه های پوستی دوران بارداری هستید. اگر در سه ماهه اول بارداری دچار لکه های پوستی نشوید، احتمال بروز آنها در سه ماهه دوم و سوم نیز کمتر خواهد بود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

کنترل لکه های پوستی دوران بارداری ممکن است کمی سخت باشد، به این دلیل که بسیاری از داروهای با نسخه و بدون نسخه ممکن است برای نوزاد خطرناک باشند. به طور کل باید از مصرف هر گونه دارو که دارای خطر احتمالی برای نوزاد است، اجتناب کنید.

در ادامه اطلاعاتی در رابطه با لکه های پوستی دوران بارداری ارائه می شود که به حفظ سلامت شما و نوزاد متولد نشده کمک می کند.

مقابله با لکه های پوستی دوران  بارداری

لکه های دوران بارداری یک عارضه طبیعی است. این مشکل معمولا با بازگشت هورمون ها به سطح اولیه بهبود پیدا می کند. بنابراین بهتر است از مصرف هر گونه دارو در این دوران اجتناب شود. در عوض می توانید از داروهای بدون هورمون استفاده کنید. اما قبل از شروع درمان و در دوران بارداری و یا قبل از آن در مورد بهترین و سالمترین روش درمان با پزشک مشورت کنید.

در ادامه به چند روش غیردارویی برای درمان لکه های پوستی در دوران بارداری اشاره می کنیم. با رعایت این نکات می توانید با لکه های پوستی مقابله کنید:

  • صورت خود را دو بار در روز و پس از تعریق زیاد بشویید.
  • در زمان شستن صورت از پاک کننده بدون چربی، بدون الکل و ملایم استفاده کنید.
  • پارچه یا پنبه ای را که برای خشک کردن و تمیز کردن صورت خود استفاده می کنید، هر بار عوض کنید.
  • برای شستن صورت از آب ولرم استفاده کنید و پس از هر بار شستن از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.
  • از شستن و استفاده بیش از حد از پاک کننده ها اجتناب کنید. شستن زیاد از حد پوست غدد چربی را تحریک می کند.
  • روکش بالشت خود ر به طور مرتب عوض کنید.
  • دست های خود را به صورتتان نزنید، زیرا باکتری هایی روی انگشت های شما هست که باعث آلودگی صورت می شود.
  • در زمان صحبت کردن با تلفن بهتر است از هدفون استفاده کنید و گوشی تلفن را به پوست صورت خود نچسبانید.
  • ب نوشیدن آب فراوان به پوست خود آبرسانی کنید. از نوشیدن نوشابه ها و کافئین زیاد اجتناب کنید.
  • در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات تازه بیشتر مصرف کنید. منابع پروتئین و چربی های سالم مانند آووکادو و مغزی جات ضروری هستند. از خوردن قند و غذاهای فرآوری شده اجتناب کنید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید. خستگی و استرس منجر به بدتر شدن جوش های پوستی می شود.
  • موهای خود را به طور مرتب بشویید، به ویژه اگر دارای موهای چرب هستید و از تماس موها با صورت خود اجتناب کنید.
  • اگر آرایش می کنید از محصولات بدون چربی استفاده کنید و حتما قبل از خواب صورت خود را بشویید و آرایش روی پوست را پاک کنید.
  • همیشه قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید. برخی ترکیبات موجود در محصولات مراقبت پوست را، مانند اسید سالیسیلیک و ویتامین A، نباید در دوران بارداری مورد استفاده قرار داد.

در هر شرایطی از فشار دادن یا خالی کردن جوش های خود اجتناب کنید. دستکاری کردن جوش ها منجر به بروز جای زخم می شود.

چند روش طبیعی برای درمان جوش های بارداری

سرکه سیب

مقداری پنبه تمیز را به سرکه سیب آغشته کرده و روی پوست خود قرار دهید تا چربی پوست را جذب کند. می توانید مقداری سرکه سیب را با مقداری آب حل کنید و محلولی حاوی آنزیم های طبیعی و اسید آلفا هیدروکسی به دست می اورید.

جوش شیرین

جوش شیرین چربی پوست را خشک می کند و بهبود آن را تسریع می بخشد. مقداری جوش شیرین را با کمی آب حل کنید و محلول به دست آمده را روی جوش های خود استفاده کنید. اجازه بدهید خشک شود و سپس صورت خود را بشویید.

مرکبات

اسید آلفا هیدروکسی در مرکباتی مانند لیمو موجود است. زمانی که آب لیمو را روی پوست خود مورد استفاده قرار می دهید، به باز شدن منافذ پوست و از بین بردن سلول های مرده کمک می کند. این خاصیت ضد باکتریایی باعث می شود بتوان از این میوه ها به عنوان لایه بردارهای طبیعی و موثر استفاده کرد. می توانید لیمو را فشار داده و مقداری از آب آن را به طور مستقیم روی پوست خود استفاده کنید. 10 دقیقه صبر کنید تا خشک شود و سپس صورت خود را با آب خنک بشویید.

عسل

عسل دارای خاصیت ضدباکتریایی و ضدعفونی کننده است. این ماده غذایی باعث آرامش و التیام پوست نیز می شود. برای استفاده از عسل ابتدا صورت خود را با آب گرم بشویید و سپس عسل را به طور مستقیم روی بخش های جوش زده پوست خود استفاده کنید. به مدت 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و پس از آن صورت خود را با آب گرم بشویید.

روغن نارگیل

این روغن نیز آنتی باکتریال و ضد قارچ است. به علاوه روغن نارگیل باعث آرامش و التیام پوست شده و به راحتی جذب می شود. توصیه می کنیم قبل از خواب از روغن نارگیل به جای مرطوب کننده روی پوست خود استفاده کنید.

جو و خیار

جو و خیار هر دو باعث التیام و خنکی پوست می شوند. برای استفاده از این دو ماده می توانید به راحتی جو و خیار را با هم ترکیب کرده، مدتی در یخچال نگهداری کنید و سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست خود بگذارید.

به طور کل توصیه پزشکی استفاده از روش های درمانی غیردارویی در دوران بارداری است.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/acne/acne-during-pregnancy-treatments-causes#1″ target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”purple ” size=”medium” link=”http://www.healthline.com/health/pregnancy/acne-remedies#4″ ]منبع 2[/button]

نگارنده : سمیه محمدی

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments