هر آنچه باید در موردریزش مو بدانید

ریزش مو

چه میزان ریزش مو نگران کننده نیست؟

هر کسی روزانه تا حدی ریزش مو دارد. ریزش موها تا 100 عدد طبیعی است. اما اگر سابقه ریزش مو در خانواده شما وجود داشته باشد، تعداد موهای ریخته شده خیلی بیشتر خواهد بود که در مورد مردان این امر ممکن است به کچلی منجر شود. در خانم ها نیز موهای روی سر به تدریج نازکتر می شوند. تقریبا نیمی از مردم در حدود سن 50 سالگی این نوع ریزش مو را دارند.

گرچه ریزش مو رایج است، اما بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر می گذارد، به ویژه زمانی که ریزش مو باعث تغییراتی در ظاهر شود. اما روش هایی برای درمان ریزش مو وجود دارد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

چه عاملی باعث ریزش مو می شود؟

مهم ترین و رایج ترین علل ریزش مو عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی. در اکثر موارد ریزش مو ارثی است و به این ترتیب از والدین به فرزندان می رسد. در این حالت ریزش مو با الگوی زنانه یا مردانه نامیده می شود.
  • استرس، از جمله استرس جسمی ناشی از جراحی، بیماری یا تب بالا.
  • شیمی درمانی. داروهای شیمی درمانی داروهای قوی هستند که سلول های سرطانی را از بین می برند و باعث ریزش موها می شوند که پس از اتمام دوره مصرف این داروها رشد موها مجددا شروع می شود.
  • آسیب دیدن موها که معمولا بر اثر کشیدن موها بروز می کند، در شرایطی که موها را دم اسبی یا مدل های دیگری می بندید محکم بستن موها باعث تشدید ریزش مو می شود.
  • سن و سال. با افزایش سن موهای کمتری رشد می کنند. به علاوه موها نیز نازکتر شده و به راحتی می شکنند.
  • رژیم غذایی ضعیف، به ویژه اگر پروتئین و آهن به اندازه کافی به بدن نرسد.
  • بیماری تیروئید، از جمله کم کاری یا پرکاری تیروئید.
  • کرم حلقه ای در پوست سر که در بین کودکان رایج است.

علائم ریزش مو چیست؟

علائم این عارضه بستگی به نوع آن دارد. اگر موهای شما در حال نازک شدن باشند، این اتفاق به مرور زمان رخ می دهد و شما متوجه ریزش مو نمی شوید.

موها ممکن است از تمام سر شما ریزش داشته باشند، که این حالت ریزش موی عمومی یا general گفته می شود. یا ممکن است موها تنها در بخش های خاصی از سر ریزش پیدا کنند که این حالت ریزش موی focal نامیده می شود.

در ریزش موی ارثی در مردان، فرد معمولا از قسمت پیشانی یا بالای سر طاس می شود. در حالیکه این حالت در خانم ها با شکل کم پشت شدن موهای سر به ویژه روی سر ظاهر می شود.

چگونگی تشخیص ریزش مو

پزشک سوالاتی از شما می پرسد، از جمله: چه اندازه ریزش مو دارید، ریزوش موهایتان از چه زمانی آغاز شد و اینکه آیا والدین شما دچار ریزش مو هستند یا خیر؟ سپس پوست سر و الگوی ریزش مو با دقت مورد بررسی قرار گرفته و تعدادی از موها نیز برای آزمایش از سر برداشته می شوند.

اگر عامل ریزش موها مشخص نشود، پزشک آزمایش خون را توصیه خواهد کرد و یا اینکه از پوست سر و موی شما نمونه برداری می کند.

درمان ریزش مو

چگونگی درمان این عارضه بستگی به علت آن و همچنین ترجیح شما دارد. ممکن است تصمیم بگیرید مشکل ریزش موهایتان را درمان کنید و یا با کم شدن موها و طاسی مشکلی نداشته باشد، این مسئله کاملا شخصی است.

اگر عامل ریزش موها مسئله ای باشد که موقتی یا قابل درمان است، موهای ریزش پیدا کرده مجددا رشد می کنند. به عنوان مثال اگر کم کاری تیروئید عامل ریزش مو باشد، مصرف داروی تیروئید به برطرف شدن این مشکل کمک خواهد کرد. به علاوه موهای ریخته شده در زمان شیمی درمانی پس از اتمام درمان رشد می کنند. ریزش موی ارثی از طریق مصرف دارو یا جراحی و کاشت مو قابل درمان خواهد بود.

اگر عامل ریزش موها یک مسئله قابل کنترل باشد، مانند استرس یا مصرف یک داروی خاص، با رهایی یا کنترل این عامل، ریزش مو نیز درمان خواهد شد.

زمانی که برای درمان ریزش موها تصمیم می گیرید، به سوالات زیر فکر کنید:

  • کدام درمان موثرتر خواهد بود؟
  • این روش درمانی چه مدت طول می کشد؟
  • آیا این روش درمانی دائمی خواهد بود؟
  • عوارض جانبی و خطرات این روش درمانی چیست؟
  • هزینه درمانی چقدر است؟

آیا موهای ریخته شده دوباره رشد خواهند کرد؟

اگر ریزش موها ارثی باشد، رشد مجددی در مورد موهای از دست داده شده وجود نخواهد داشت. درمان این نوع ریزش مو می تواند از ریزش موهای بیشتر جلوگیری کند، به علاوه روش درمانی برای همه موثر نخواهد بود.

اگر مصرف داروی خاص، استرس یا آسیب دیدن موها باعث ریزش مو شده باشد، پس از برطرف کردن عامل آن، مشکل نیز حل خواهد شد.

چه نوع رژیم غذایی برای تغذیه موها و جلوگیری از ریزش مو مناسب است؟

یکی از مهم ترین عواملی که به پیشگیری و درمان ریزش مو کمک می کند، تغذیه مناسب است. یک رژیم غذایی مناسب و ایده آل می تواند باعث مقاومت بیشتر و درخشندگی موها شود. اگر برخی مواد غذایی را دریافت نکنید، ممکن است تاثیرات کمبود آن را در میزان مقاومت موهای خود مشاهده کنید. مواد غذایی ضروری برای موها عبارتند از:

اسیدهای چرب ضروری، به ویژه امگا 3، نقش مهمی در سلامت پوست، مو و ناخن ها بازی می کنند. لازم است غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود داشته باشید که همگی حاوی امگا 3 هستند:

  • ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی خال مخالی و دیگر ماهی چرب
  • روغن کتان
  • گردو و بادام

ویتامین B6، B12 و فولیک اسید نیز بری موهای ضروری هستند. افرادی که رژیم گیاهخواری را انتخاب کرده اند، اغلب این مواد را به اندازه کافی دریافت نمی کنند.

غذاهای حاوی B6 عبارتند از موز، سیب زمینی (سیب زمینی سفید و شیرین) و اسفناج.منابع مهم B12 عبارتند از گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و محصولات لبنی.

فولیک اسید را از طریق میوه ها و سبزیجات تازه، به ویژه مرکبات و سیب زمینی ها دریافت می کنید. غلات سبوس دار، لوبیا و عدس نیز حاوی این مواد هستند.

پروتئین برای حفظ سلامت موها ضروری است، اما بسیاری از مردم به اندازه کافی پروتئین دریافت نمی کنند. گوشت های بدون چربی، مانند ماهی، مرغ، تخم مرغ و سویا منابع خوبی از پروتئین هستند. هر روز یک وعده پروتئین داشته باشید.

[button color=”red” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/tc/hair-loss-topic-overview#1″ target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”red” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/men-hair-loss-17/eat-right-healthy-hair” target=”blank” ]منبع 2[/button]

نگارنده : سمیه محمدی

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments