آیا سفیدی مو قابل درمان است؟ در این صورت چگونه؟

در سال های اخیر تحقیقات گسترده ای در خصوص سفیدی مو صورت گرفته است، اما به این خاطر در دسترس قرار نگرفته است که اهمیت درمان ریزش مو به مراتب بیشتر است. با این حال، با یک سری از ایده های جالبی مواجه شدیم که هدف شان درمان هردو مشکل بود.

این تحقیقات، ما را بسیار امیدوار کرده است که شاید تا پایان سال 2020 میلادی، اکثر قریب به اتفاق افراد، به ویژه افرادی که به سفیدی زودرس مو دچار هستند، دیگر موی سفیدی نداشته باشند. در نهایت توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با برخی از این روش ها آشنا شوید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

چرا موها سفید می شوند؟

سفید شدن مو

رنگ موی هر فرد توسط رنگدانه های تولید کننده سلول های بنیادی آن که با عنوان ملانوسیت شناخته می شوند، تعیین می گردد که عمکردشان کار بر روی سلول های بنیادی فولیکول مو است. رنگ مو بستگی به حضور و نسبت معین و ثابت دو نوع ملانین دارد: یوملانین (رنگدانه های قهوه ای و سیاه) و فئوملانین (رنگدانه های قرمز و زرد).

با افزایش سن افراد، یک تجمع طبیعی از پراکسید هیدروژن در فولیکول های مو شکل می گیرد، که به نوبه خود باعث استرس اکسیداتیو، تخریب ملانوسیت و در نتیجه، سفیدی مو می شود (توجه داشته باشید: بسیاری از زنان از محلول های هیدروژن پراکسید برای بلوند کردن مو استفاده می کنند).

در سال 2009 گروهی از دانشمندان آلمانی و انگلیسی علت تجمع پراکسی هیدروژن حین افزایش سن و این که چرا پراکسی هیدروژن عامل اصلی سفید شدن مو است را دریافتند. اساسا در افراد جوان، آنزیمی به نام کاتالاز، پراکسید هیدروژن را به آب و اکسیژن تجزیه می کند. با این حال، مادامی که سن افراد بالا می رود، اغلب سطوح پایین تری از این آنزیم و همچنین سطوح پایین تری از آنزیم های دیگری به نام MSR A و B تولید می کنند. ترکیبی از سطوح بالای پراکسید هیدروژن و سطوح پایین MSR A و B نیز موجب تشکیل آنزیمی به نام تیروزیناز می شود که برای تولید ملانین در فولیکول های مو بسیار مهم است. دانشمندان بر این باورند که چیزی مشابه همین وضعیت در پوست منجر به بروز مشکلی به نام ویتیلیگو می گردد. پیوند به مطالعه اصلی

ریزش مو چه ارتباطی با سفید شدن موها دارد؟

 

لورآل: قرصی جهت پیشگیری از سفیدی مو

داروی پیشگیری از سفیدی مو لورآل

در طول دهه گذشته، شرکت آرایشی بهداشتی فرانسوی L’Oréal تحقیقات گسترده ای در زمینه یافتن درمانی برای سفیدی مو انجام داده است. سرپرست گروه زیست شناسی مو، آقای برونو برنارد، مخترع یک ​​محصول موضعی برای محافظت و یا بازسازی ملانوسیت های فولیکول های مو است. ثبت اختراع برای این محصول در سال 2009 صورت گرفت.

علاوه بر این، در سال 2011، شرکت اورآل اعلام کرد قرصی را تولید می کند که موهای خاکستری را برای همیشه (تا زمانی که برای همیشه این قرص را یکبار در روز مصرف کنید!) از بین می برد. این دارو حاوی عصاره میوه ای است که از پروتئین مرتبط با ساختار شیمیایی تیروزیناز (TRP-2)، که آنزیمی جهت حفاظت از تولید رنگدانه است، تقلید می کند. متأسفانه، این قرص منجر به تیره شدن موهای خاکستری موجود نمی شود، بلکه فقط از بروز جدید سفیدی مو جلوگیری می کند. قرار بود این قرص در سال 2015 در دسترس قرار گیرد، اما اکنون با گذر از آن، هنوز هیچ خبری از این قرص نیست.

 

دکتر مایومی ایتو، مسیر سیگنالینگ Wnt و رنگدانه های مو

مسیر سیگنالینگ Wnt

دکتر مایومی ایتو، یک دانشمند تحقیقاتی ریزش موی مشهور ژاپنی است که در سال 2003 دکترای خود را از دانشگاه ناگویا دریافت کرد. وی اکنون در دانشگاه نیویورک، تحقیق و تدریس می کند. او مقالات متعددی درباره تأثیر سیگنالینگ Wnt بر رشد و بازسازی فولیکول مو داشته است. در سال 2011، دکتر ایتو دریافت که سیگنالینگ Wnt در ریزش مو و از دست دادن رنگدانه دخیل است. تیم او حتی در سال 2011 از طریق دستکاری مسیر Wnt، قادر به بازیابی رنگ در موهای موش شد. حال باید صبر کنیم تا این آزمایش بر روی انسان (از طریق تزریق سلول های بنیادی یا ژن درمانی) انجام شود و بینیم که آیا تغییر رنگ موهای خاکستری موفقیت آمیز است یا خیر.

شایان ذکر است که در دسامبر 2011 دکتر جورج کوتسارلیس و دکتر مایومی ایتو روشی را تحت عنوان “روش های تولید فولیکول های مو، درمان طاسی و رفع موی زائد” ثبت کردند. این اختراع اخیرا در دسامبر 2015 تایید شد. در توضیحات به اختراع، در یک جمله می توان گفت که “این اختراع و همچنین روش هایی که برای حذف مو و ایجاد رنگدانه های مو ارائه داده است” قابل قبول نمی باشد. یک راه حل سه در یک (رشد مو، رفع موهای زائد بدن و درمان سفیدی مو) امکان پذیر نیست. اگر تنها پیش بینی ها و خوشبینی های دکتر کوتسارلیس هر چه سریع تر تحقق یابد، می تواند چنین ادعایی را داشته باشد.

 

آیا فیناستراید می تواند درمان مناسبی برای سفیدی مو باشد؟

داروی فیناستراید در درمان سفیدی مو

در طی سالها، توصیفات بسیاری در انجمن های ریزش مو به گوش می رسد که در آن مصرف کنندگان فیناستراید (که سطح DHT را کاهش می دهد) ادعا می کنند که به نظر می رسد موهای شان تیره تر و بیشتر شده است. بسیاری از این بیماران در ابتدا تعداد محدودی موی سفید داشتند. پس از آن، در سال 2014، یکی از اعضای انجمن به نام بوروتی که نماینده کلینیک پیوند مو در بلژیک است، از قبل و بعد از مصرف فیناستراید در یکی از بیماران، عکس هایی تهیه کرد که بسیار خیره کننده بود. در این عکس ها، موهای بلوند به قهوه ای تغییر رنگ داده بودند. بنابراین می توان گفت همین اتفاق می تواند برای موهای سفید افتاده و به رنگ قهوه ای یا سیاه مبدل شوند.

بر اساس مشاهدات بی نظیر در زندگی واقعی، ما معتقدیم که DHT، علاوه بر این که موجب طاسی در بسیاری افراد می شود، همچنین می تواند منجر به سفید شدن زودرس مو در برخی از آنها نیز شود. اما این تنها یک نظریه است و در هیچ تحقیقی، صحت و سقم آن تایید نشده است.

با استفاده از منطقی مشابه در مورد فیناستراید که در بالا ذکر شد، تصور ما این است که دوتاستراید نیز با تاثیر قوی تر خود می تواند سفیدی مو را درمان کند. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که از دوتاستراید استفاده می کنند، اذعان دارند که این دارو موجب تیره شدن موهای شان شده است.

 

ماینوکسیدیل در رفع سفیدی مو

روگین
ماینوکسیدیل

در سال 2017، دکتر ویلما برگفیلد در مصاحبه ای با نیویورک تایمز گفته است: “در آزمایشات اولیه در خصوص داروی ضد ریزش مو ماینوکسیدیل، او و سایر محققان متوجه شدند که این دارو در برخی موارد، رنگ مو را بازیابی کرده است، و این نشان می دهد که ملانوسیت ها را جوان سازی می کند.” در هر صورت، توصیه می شود پیش از استفاده از ماینوکسیدیل، همه اطلاعات مندرج بر روی آن را مطالعه کرده و با پزشک یا داروساز نیز مشورت نمایید.

 

آیا پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) می تواند موهای سفید را تیره کند؟

درمان رشد مو با PRP

قبلا در خصوص روش PRP در درمان ریزش مو بارها و بارها مطلب خوانده ایم. با وجودی که نتایج همیشه تضمین شده نیستند و PRP ممکن است در افرادی که به طور کامل طاس هستند، پاسخ ندهد، اما باز هم پزشکان بسیاری وجود دارند که به این روش اعتقاد دارند. در نوامبر 2015، دکتر کارلوس وسلی یک موضوع جالب در انجمن Bald Truth Talk  مطرح کرد به همراه یک عکس که PRP و مزوتراپی ACell را در تیره شدن برخی از موهای سر نشان می داد. علاوه بر این، او اذعان دارد که “یافته های دیگری که توسط سایر شیوه ها در سراسر جهان مشاهده شده است، این است که PRP می تواند در برخی موارد، رنگ موی اصلی را به فولیکول ها باز گرداند.” این طور که به نظر می رسد، PRP می تواند ملانوسیت ها را در فولیکول های مو تحریک کند.

نکته شایان توجه این است که بسیاری از پزشکان نیز این پدیده تیره رنگ مو توسط PRP را تایید کرده اند.

پایان دوران سفید شدن مو

 

آیا می توان توسط سلول های بنیادی پیوند مو، سفیدی مو را نیز درمان کرد؟

سلول های بنیادی پیوند مو

در این خصوص با دکتر توکاشی تسوجی مشورت کردیم. تعدادی از فیلم های او در گذشته نشان می دهد که در موش ها، موهای رنگدانه سیاه پس از پیوند سلول های بنیادی رشد پیدا می کنند. همچنین او تعدادی از سلول های بنیادی را برای تنظیم چگالی و رنگ مو ترکیب کرده است تا بدین طریق احتمال درمان به موهای سفید را افزایش دهد.

 

آیا درمان فعال سازی تلومراز قادر به رفع سفیدی مو است؟

درمان فعال سازی تلومراز

مقالات متعددی در خصوص درمان تلومراز از طریق مصرف مکمل TA-65 جهت رفع سفیدی مو یا رشد موهای جدید وجود دارد. با این حال، بسیاری از محققان با این روش مخالفند.

 

ایمونوتراپی برای درمان موهای سفید

ایمونوتراپی

در سال 2017، دانشمندان توانستند موهای خاکستری را با استفاده از یک روش ایمونوتراپی مبتنی بر درمان سرطان در 14 بیمار  برطرف کنند. همانطور که مشاهده می کنید، تصویر قبل و بعد یکی از بیماران از نتیجه این درمان فوق العاده است. در سال های اخیر، تحقیقات به عمل آمده، ارتباط بین دخالت سیستم ایمنی را در هر دو زمینه ریزش مو و سفیدی مو کشف کرده است.

 

درمان سرطان منجر به رنگ دهی مجدد رنگدانه می شود

داروی برنتوکسیماب

گزارش های مختلفی در خصوص داروهایی وجود دارد که بر اساس آن برخی از داروهای های قادرند در موارد نادر رنگ را به رنگدانه های مو باز گردانند. برای مثال:

  • برنتوکسیماب، رنگ موی مرد 73 ساله ای را از بلوند به جو گندمی تغییر داده است.
  • لنالیدومید، موجب رنگ دهی مجدد رنگدانه در یک سالمند شده است.
  • ارلتینیب، رنگدانه های مو را افزایش داده است.

 

پروتئین فاکتور سلول بنیادی و رنگ مو

پروتئین فاکتور سلول بنیادی

در سال 2017، دانشمندان مرکز UW Southwestern در ایالات متحده آمریکا کشف کردند که پروتئینی به نام فاکتور سلول بنیادی (SCF) جهت رنگ داشتن مو ضروری است.

 

کلاه برداری در زمینه درمان سفیدی مو

در حالی که هنوز صنایع درمان ریزش مو گسترش پیدا نکرده اند، بازار صنایع درمان سفیدی مملو از کلاهبرداری شده است. علاوه بر این، در حالی که برخی از محصولات از سوی FDA مورد تایید شده و اثبات شده است که ریزش مو را در بیماران متعدد درمان می کند، اما هیچ کدام از این ها را نمی توان جزء محصولاتی برشمرد که به طور طبیعی باعث می شوند موهای خاکستری به طور طبیعی سیاه شود. اکثر این موارد، مکمل هایی هستند که هیچ کاری در زمینه سیاه شدن موهای سفید انجام نمی دهند.

در سال 2015، دولت آمریکا با شرکت های کلاهبرداری مختلفی که ادعا می کردند محصولاتشان قادر است سفیدی مو را درمان کند، برخورد کرد. پیش از آن، در سال 2013، یک شرکت مکمل تغذیه ای با نام Rise-N-Shine مدعی شد که قرص هایی تولید کرده است که موهای خاکستری را به طور دائم درمان می کند. هنوز هیچ کس نمی داند که آیا این قرص تا به حال پا به فروشگاه ها باز کرده است، و اگر چنین است، چند تعداد از افراد زود باور آن را خریداری کرده اند؟

 

استرس و کندن مو از ریشه موجب سفید شدن مو نمی باشد

کندن موی سفید از ریشه

مطالعات متعدد نشان می دهد که در اکثریت قریب به اتفاق، استرس سبب سفیدی زودرس مو نمی شود، این در حالی است که می توان به طور قطع گفت که کندن مو از ریشه به هیچ وجه موجب سفیدی مو نمی گردد. هر دو این ها، افسانه های قدیمی به شمار می روند.

 

سفیدی مو، همیشه نشانه پیری نیست

اندرسون کوپر

از آنجایی که موهای خاکستری معمولا تنها در سنین 30 سالگی و بعد از آن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد (و سر مملو از موهای خاکستری یا سفید تقریبا در افراد زیر 50 سال دیده نمی شود)، اکثر افراد بر این باورند که نشانه ای از پیری به شمار می رود. اما همیشه هم به این صورت نیست. افراد مشهور در سینما و تلویزیون کم نیستند که موی سرشان سفید است و سن بالایی هم ندارند. شاید دو تن از معروف ترین نمونه ها در ایالات متحده آمریکا اندرسون کوپر و جی لنو هستند که هر دو بسیار بیشتر از سن شان به نظر می رسند و در سنین 20 سالگی دچار سفیدی مو شدند. به گفته آن ها، موهای کوپر در حدود 20 سالگی و لنو در 29 سالگی شروع به سفید شدن کردند. به نظر می رسد هیچ کدام هم مشکلات پزشکی ندارند، گرچه اکنون چندین دهه است که با موی سفید به سر می برند.

روش های آسان و سریع برای پوشاندن ریشه های سفید مو!

 

مقایسه سفیدی مو در زنان و مردان

جورج کلونی

به نظر می رسد، موضوع سفید شدن مو برای زنان قدری نگران کننده تر از مردان به شمار می رود. از یک نقطه نظر می توان گفت، سفیدی مو نشان دهنده بالا رفتن سن و نزدیک شدن به دوران پیری است و می توان گفت درمان سفیدی مو تقریبا پایان کار حرفه ای آرایشگران و شرکت های سازنده رنگ مو است، مگر این که تصمیم داشته باشید مو را به رنگ دیگری درآورید. از سوی دیگر باید گفت که، این امر صحیح نیست، و بسیاری از مردان حتی از روی عمد محصولاتی خریداری می کنند که رنگ موهای شان را خاکستری نشان دهد، مانند جورج کلونی. به راستی که انسان ها عجیب ترین مخلوقات هستند!

 

Update: In March 2016, researchers in the UK discovered key genes for grey hair and more.

Update: In April 2016, a Forbes magazine cover story on Samumed suggested that the company’s SM04554 hair regrowth product that targets the Wnt pathway could also cure grey hair.

Update: In May 2018, researchers from the NIH and the University of Alabama discovered a connection between hair color and immune system activity.

 

زیبا و تندرست باشید.

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

3 2 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments