علل پزشکی ریزش مو در کودکان | علل ریزش مو در نوزادان

علت ریزش مو در کودکان چیست؟ علل غیر دارویی ریزش مو در نوزادان

علت ریزش مو در کودکان چیست؟ علل غیر دارویی ریزش مو در نوزادان

 علل پزشکی ریزش مو در کودکان | علل ریزش مو در نوزادان

ریزش مو یا آلوپسی فقط برای بزرگسالان مشکل نیست. ریزش مو در کودکان هم دیده می شود.  ممکن است موهای فرزند شما نازک باشد و یا اینکه موهای نقاطی از سرش ریخته باشد.  ریزش موها در کودکان به خصوص می تواند نگران کننده باشد.  خبر خوب این است که با تشخیص مناسب ، در اکثر موارد ریزش مو در کودکان را می توان با موفقیت درمان کرد.

 

علل پزشکی ریزش مو در کودکان   

متخصص اطفال فرزند شما یا متخصص پوست باید بتواند این شرایط را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

علل پزشکی ریزش مو در اکثر کودکان 26 ماهه یا بزرگ تر که از ریزش مو رنج می برند یکی از دلایل زیر است :

تینا کاپیتیس یا عفونت قارچی پوست سر. که معمولاً به نام کچلی قارچی پوست سر شناخته می شود ، یک عفونت قارچی است که اغلب در کودکان دیده می شود. عفونت قارچی می تواند با علائم مختلفی دیده شود. اما اغلب به صورت تکه هایی از پوست سر که موهایش ریخته شده دیده می شود.  این تکه ها معمولاً گرد یا بیضی شکل هستند.  موها ممکن است در سطح پوست شکسته شوند و مانند نقاط سیاه روی پوست سر ظاهر شوند.

اگر پزشک اطفال به تینا کاپیتیس یا عفونت قارچی پوست سر مشکوک باشد ، یک معاینه میکروسکوپی می تواند تشخیص او را تأیید کند.  درمان معمولاً شامل تجویز یک داروی ضد قارچ خوراکی مانند گریزوفولین به مدت هشت هفته است.  کودک شما همچنین باید از یک شامپو ضد قارچ از قبیل سولفید سلنیوم یا کتوکونازول برای کاهش ریزش مو ناشی از تینا کاپیتیس استفاده کند.

از آنجا که تینا کاپیتیس یا عفونت قارچی پوست سر مسری است ، کودک شما باید مراقب باشد که  اشیایی را که با سرش تماس دارند مانند کلاه ، بالش ، کلیپس مو ، یا برس با دیگران به صورت مشترک استفاده نکند.

آلوپسی آره آتا Alopecia areata آلوپسی آره آتا Alopecia areata  یک بیماری غیر مسری ریزش مو است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند.  علامت مشخصه آلوپسی آره آتا ریزش ناگهانی مو به صورت یک دایره یا بیضی است.  این  تکه های پوست سر نرم و صاف هستند.  بدون  پوسته پوسته شدن سر یا شکستگی موها.

در حالی که درمان قطعی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد ، اما شروع درمان های متداول می تواند در برخی از کودکان بیماری را کنترل کند.  موهای بسیاری از کودکان که دچار این مشکل شده اند ، در عرض یک سال دوباره رشد می کند.  هرچند که رشد دوباره موها غیر قابل پیش بینی است و بسیاری از کودکان ممکن است دوباره دچار ریزش مو بشوند.

در حدود 5٪ از کودکان دچار بیماری به آلوپسی توتالس می شوند.  آلوپسی توتالس از دست دادن تمام موهای سر است.  بعضی از این کودکان به آلوپسی یونیورسال مبتلا می شوند که ریختن همه موهای سر ، صورت و بدن است.

درمان این مشکل  برای کودکان کوچک تر،  به طور کلی استفاده از پماد قوی کورتیکواستروئید یا کرم هایی است که در مناطق طاسی کاربرد دارد.  نوجوانان که ممکن است به اندازه کافی انگیزه برای بازگشت موهای خود داشته باشند ، ممکن است تزریق استروئید به پوست سر را تحمل کند.  ماینوکسیدیل یا روگین Minoxidil  (Rogaine) هم اغلب در درمان اضافی به درمان موضعی با استروئید استفاده می شود.  آنتالین برای مدت کوتاهی به پوست اعمال می شود و همچنین می تواند مورد استفاده قرار گیرد. رشد مو ممکن است پس از  8 تا 12 هفته از شروع درمان ادامه داشته باشد.

تریکوتیلومانیا Trichotillomania.     Trichotillomania تریکوتیلومانیا ریزش مو است که به علت کشیدن مو ، کندن مو ، تاب دادن موها و یا مالیدن موهای کودک ایجاد می شود.  ریزش مو به صورت تکه تکه است و علامت آن این است که طول موها یک اندازه نیست.   قسمت هایی که موهای آن ریخته به طور معمول در طرف دست غالب کودک دیده می شود.

تریکوتیلومانیا Trichotillomania   ممکن است ناشی از استرس یا اضطراب در زندگی کودک در خانه باشد.   مانند از دست دادن  پدربزرگ و یا مادربزرگ ، تولد یک خواهر و برادر جدید ، یا طلاق والدین و یا استرس در مدرسه باشد.

اگر متوجه شوید فرزندتان موهایش را می کشد ، اوقات تلخی با او هیچ فایده ای ندارد.  با این حال  مشاوره برای کمک به کودک شما در مقابله با منبع استرس یا اضطراب ممکن است باعث توقف کندن موها شود.

وضعیت دیگری نیز وجود دارد که به نام آلوپسی کششی رخ می دهد که وقتی موها را می بافید و یا به صورت دم اسبی خیلی محکم می بندید موها به شدت کشیده می شوند.  این کار باعث از دست دادن مو به خصوص در خط موها می شود.  آلوپسی کششی ممکن است همراه با التهاب فولیکول ها در منطقه دیده شود.

تلوژن افلوویوم  Telogen effluvium .   تلوژن افلوویوم  Telogen effluvium  یک وضعیت است که در اثر یک استرس ناگهانی و یا شدید مانند تب بسیار بالا ، عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی ، مرگ یک فرد دوست داشتنی ، آسیب شدید و یا استفاده از داروهای تجویزی خاص باعث قطع چرخه طبیعی رشد مو می شود.  فولیکول های مو که در مرحله رشد هستند متوقف شده و وارد مرحله  استراحت به نام فاز  Telogen  می شوند.  بین شش تا 16 هفته بعد ، ساقه موها بیش از حد رشد می ریزد به طوری که باعث ریزش موها تا حدودی و یا طاسی کامل می شود.

هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص تلوژن افلوویوم  telogen effluvium وجود ندارد؛ همچنین درمانی نیز برای آن وجود ندارد.  با این حال ، هنگامی که رویداد استرس زا تمام بشود، رشد مو به طور معمول طی شش ماه تا یک سال بازمی گردد.

کمبود تغذیه ای.  اگر چه کمبود تغذیه ای کمتر رایج است ، اما گاهی ریزش مو می تواند نشانه ای از کمبود مواد مغذی خاصی باشد. از جمله :

  • ویتامین H یا بیوتین ، یکی از ترکیبات ویتامین B است که به بدن کمک می کند که کربوهیدرات ها را به گلوکز تبدیل کند تا سوخت بدن را تأمین کند.
  • روی ، یک ماده معدنی ضروری در جنبه های متعدد متابولیسم سلولی است. روی همچنین از رشد طبیعی جنین در بارداری ، دوران کودکی و نوجوانی حمایت می کند.
  • در برخی موارد ، ریزش مو می تواند نشانه ای از میزان بالای ویتامین A باشد.

اکثر کودکان با رژیم سالم و متنوع ، نارسایی های تغذیه ای را تجربه نخواند کرد. که منجر به ریزش مو می شود. با این حال ، اگر مشکوک به  نارسایی های تغذیه ای کودک خود هستید ، قبل از دادن مکمل های غذایی ، با پزشک کودک خود صحبت کنید.

مشکلات غدد درون ریز. در بعضی از کودکان علت ریزش مو کم کاری تیروئید است.  وضعیتی که تیروئید کم کار است و  غدهتیروئید هورمون ها را کم تولید می کند.  که برای تنظیم عادی متابولیسم مورد نیاز هستند.

تشخیص هیپوتیروئیدی یا کم کاری تیرئید توسط  آزمایش خون انجام می شود.  درمان ممکن است شامل داروهایی باشد که توسط متخصص غدد  تجویز می شود تا جایگزین کمبود هورمون ها شوند.  اما به تعدادی از عوامل بستگی دارد:

  • سن ، سلامتی و سابقه پزشکی کودک شما ،
  • پیشرفت بیماری ،
  • تحمل فرزند شما برای داروها، روش ها یا درمان های خاص ،
  • انتظارات شما از درمان این بیماری.

 

 علل غیر دارویی ریزش مو در نوزادان 

 علل غیر دارویی ریزش مو در نوزادان

در حالی که بسیاری از علل ریزش مو به توجه پزشک نیاز دارند ، در بسیاری از موارد ریزش مو در کودکان خود به خود حل خواهد شد. این شامل.

  • ریزش مو در نوزادان . نوزادان طی چند ماه اول زندگی موهای خود را از دست می دهند و پس از مدتی موهای دائمی جایگزین موهای ریخته شده می شوند.
  • ریزش موی تماسی. بین 3 تا 6 ماهگی ، بسیاری از نوزادان در سرشان دارای نقطه های بدون مو هستند که ناشی از تماس با تشک یا صندلی اتومبیل است. هنگامی که فرزند شما شروع به نشستن می کند و سرش کمتر با بالش تماس دارد ، موهای ریخته شده دوباره رشد می کنند.
  • کشیده شدن موها. محکم شانه کردن موها و یا دم اسبی بستن موها ممکن است باعث ریزش مو بشود.  به آرامی رفتارکردن با موها باعث می شود که آنها مجدداً رشد کنند.

دلایل زیادی برای ریزش مو در نوزادان و کودکان وجود دارد. اگر مشکوک به یک مشکل پزشکی یا نگرانی در مورد ریزش مو هستید ، مهم است که با متخصص اطفال فرزندتان تماس بگیرید.

محقق ومترجم : مینو شفیعی minoo shafie

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments