با بهترین روش های از بین بردن تاتو و خالکوبی آشنا شوید!

پاک کردن تاتو و خالکوبی با لیزر

شاید تصور کنید که تاتو و خالکوبی به مرور زمان محو می شود، اما آن ها برای همیشه روی پوست باقی خواهند ماند. لیزر تنها روش مورد تایید سازمان غذا و دارو (FDA)  برای حذف تاتو و خالکوبی بشمار میرود، اما شرکت در هر جلسه آن هزینه گزافی را در بر خواهد داشت. علاوه بر این، از بین بردن تاتو و خالکوبی توسط لیزر مستلزم شرکت در جلسات متعددی در ماه است که برای برخی از افراد بسیار وقت گیر به حساب می آید. کرم های از بین برنده تاتو و خالکوبی دارای تائیدیه سازمان غذا و دارو نیستند، اما هزینه اندکی دارند که هر مصرف کننده ای را به سمت خود سوق می دهند. اما آیا می دانید این کرم ها محتوی چه موادی هستند؟!

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با همه روش های موثر از بین بردن تاتو و خالکوبی آشنا کنیم تا بتوانید خود تصمیم بگیرید که کدام روش برای شما مناسب تر است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

تری کلرواستیک اسید (TCA)

تری کلرواستیک اسید (TCA)

رایج ترین ماده تشکیل دهنده کرم های از بین برنده تاتو و خالکوبی، تری کلرواستیک اسید یا TCA می باشد. این ماده شیمیایی، سلول های پوست را به نوسازی تحریک می کند و نتیجه آن لایه برداری پوست است. در نهایت، پوست جدید جایگزین پوست مرده می شود که به طور بالقوه ای سبب کم رنگ شدن تاتو و خالکوبی می گردد. در صورتی که پیش از مصرف تری کلرواستیک اسید از لیزر استفاده شده باشد، نتیجه موفقیت آمیز تری را حاصل خواهد کرد. این ماده شیمیایی اسیدی سبب تحریک، التهاب، درد، تاول و تغییر رنگ پوست می گردد.

 

هیدروکینون

هیدروکینون

در حالیکه کرم های مبتنی بر TCA با از بین بردن سلول های پوست به بدن کمک می کنند، کرم های حاوی هیدروکینون با کاهش تولید ملانین، به تدریج سبب محو شدن تجمع رنگدانه ها در بافت پوست می شوند. هیدروکینون اغلب در شکل پماد جهت کاهش لک های کبدی، پیری یا کک و مک مورد استفاده قرار می گیرد. این پماد همچنین به دلیل خاصیت از بین بردن تاتو و خالکوبی، به عنوان یک عامل ضد رنگدانه پوست نیز شناخته می شود. با این حال، هیدروکینون نیز مانند TCA ممکن است دارای عوارض جانبی مانند خارش، تورم، تاول، سوزش یا قرمزی باشد.

 

بررسی سایر مواد شیمیایی

سالیسیلیک اسید
سالیسیلیک اسید

برخی از کرم های مورد استفاده جهت از بین بردن تاتو و خالکوبی حاوی کرومابرایت هستند که به عنوان یک عامل روشن کننده پوست که تولید ملانین را مهار می کند، عمل می کند. برخی محصولات نیز حاوی قابض هایی مانند اسید سالیسیلیک و روشن کننده های پوست از جمله اسید استئاریک، و همچنین مواد تشکیل دهنده غیر فعالی چون آب، گلیسیرین و اسانس می باشند. دستورالعمل ها و هشدار های مندرج در بسته بندی را به دقت مطالعه کرده و به آن ها عمل کنید و پیش از شروع مصرف این محصولات با یک متخصص پوست مشورت نمایید.

 

جایگزین های طبیعی

آلوئه ورا

در برخی از کرم های از بین برنده تاتو و خالکوبی به جای مواد شیمیایی، مواد کاملا طبیعی به کار برده شده است. این ترکیبات شامل مواد قابضی چون سیمبوپوگون (Cymbopogon)  می باشد که عموما به عنوان علف لیمو شناخته می شود. در این ماده گیاهی، عوامل روشن کننده طبیعی چون شیرین بیان سفید، اسید کوجیک، اسید آسکوربیک و آربوتین وجود دارد. سایر مواد تشکیل دهنده این کرم ها عبارتند از مرطوب کننده هایی مانند عصاره چای سبز، عصاره لیمو و آلوئه ورا و همچنین عناصر غنی آنتی اکسیدانی همچون برگ مریم گلی. با این حال، همانند کرم های مبتنی بر مواد شیمیایی، این محصولات نیز دارای تاییدیه سازمان غذا و دارو نمی باشند.

 

از بین بردن تاتو و خالکوبی توسط لیزر

ممنوعیت لیزر موهای زائد روی خالکوبی
لیزر خالکوبی

پاک کردن تاتو یا خالکوبی در اغلب موارد توسط لیزر صورت می گیرد. در این روش، ذرات جوهر با استفاده از نور لیزر شکسته می شوند. سپس دستگاه ایمنی بدن با ذرات شکسته شده جوهر مقابله کرده و با به کار گیری سیستم محو طبیعی خودکار خود، حین قرار گیری در معرض نور خورشید خالکوبی یا تاتو را از بین می برد. همه رنگدانه های تاتو و خالکوبی، طیف جذب نور خاصی دارند. لیزر به کار رفته در پاکسازی تاتو و خالکوبی باید انرژی کافی جهت طیف جذبی داده شده به رنگدانه ها را دارا باشد تا بتواند درمان موثرتری ارائه دهد.

برخی از رنگدانه های تاتو و خالکوبی، مانند سبز، زرد و جوهر فلورسنت مقاوم تر از رنگ های تیره تری چون سیاه و آبی هستند. اخیرا، جوهر های رنگی پاستلی دارای دی اکسید تیتانیوم دارای غلظت بالایی هستند که به شدت بازتاب کننده می باشند. در نتیجه چنین جوهر هایی سخت تر پاک می شوند و این بدان علت است که این جوهر ها، یک مقدار قابل توجهی از انرژی تابشی را از پوست منعکس می کنند.

 

چگونگی اثربخشی لیزر

از بین بردن تاتو و خالکوبی توسط لیزر

لیزر با هدف قرار دادن باکس های رنگ در بدن که محل تجمع رنگدانه ها می باشد و از بین بردن آن توسط پالس های نور ، منجر به لیز شدن، پاره شدن رنگدانه ها و خرد شدن آن ها می گردد. از این رو در محل، التهاب ایجاد می شود و هجوم ماکروفاژها و سلول های بیگانه خوار نیز سبب می شود که رنگدانه های مورد نظر توسط سلول های ماکروفاژ که وظیفه پاکسازی بدن از عناصر خارجی را دارند، بلعیده و نابود شوند. تاتو هایی که توسط کربن و جوهر سیاه رنگ تیره در آن به کار رفته شده و عمدتا رنگ خالکوبی را سیاه و تیره نشان می دهند، از جمله تاتو هایی هستند که به طول موج های ارسالی از طرف لیزر پاسخ مطلوب داده و در مقایسه با سایر رنگ ها طی جلسات درمانی کمتری، نتایج مطلوب تری از خود نشان می دهند.

انواع لیز هایی که برای این اقدام درمانی به کار گرفته می شوند عبارت اند از:

  • لیزر کیو سوئیچ اندیاگ (Q-Switched ND:YAG)
  • لیزر فراکشنال CO2
  • لیزر کیو سوئیچ روبی (Q-Switched Rubby ) که به دلیل مورد هدف قراردادن دقیق رنگدانه ها، نتایج بسیار خوبی حاصل می کند.

امیدواریم این مطلب توانسته باشد اطلاعات تان را در خصوص روش های از بین بردن تاتو و خالکوبی افزایش داده باشد.

شاد و پیروز باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

2.7 3 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments