درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی
درمان آفتاب سوختگی

هیچکدام از ما دوست نداریم دچار آفتاب سوختگی شویم. اما گاهی ممکن است ناخواسته در آفتاب قرار گیرید. بروز آسیب ناشی از آفتاب سوختگی ممکن است چندین ساعت طول بکشد. بنابراین با مشاهده اولین علائم مربوط به آفتاب سوختگی، خود را به محلی دور از آفتاب برسانید و به توصیه هایی که در ادامه داده می شود توجه کنید.

در هر زمان و هر مکانی آفتاب سوختگی ممکن است رخ دهد. اما مهم این است که آفتاب سوختگی را جدی گرفته و از بروز مجدد آن جلوگیری کنید. اگر بیشتر از 5 بار دچار آفتاب سوختگی شوید، خطر ابتلا به ملانوم در شما دو برابر می شود. اقدامات درمانی لازم در شرایط آفتاب سوختگی عبارتند از:

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

  1. سریعتر عمل کنید تا پوست خود را خنک کنید.

اگر نزدیک یک استخر، دریاچه و یا آب خنک هستید، سریعا وارد آب شوید تا پوست خود را خنک کنید، اما فقط برای چند ثانیه این کار را بکنید و ماندن در آفتاب را طولانی نکنید. خنک کردن محل های سوختگی را با استفاده از کمپرس ادامه دهید. با استفاده از یخ و آب یخ می توانید کمپرس درست کنید، اما یخ را به طور مستقیم روی محل سوختگی قرار ندهید. یا دوش آب خنک بگیرید، اما دوش گرفتن شما نیز طولانی نباشد و از مصرف صابون های عطری و تحریک کننده اجتناب کنید.

  1. زمانی که پوست نمناک است از مرطوب کننده استفاده کنید.

زمانی که پوست هنوز نمناک است از یک مرطوب کننده یا لوسیون ملایم استفاده کنید (اما نه از پمادهای چرب که ممکن است سوختگی را بدتر کنند.). مرطوب کردن محل سوختگی را تا چند روز ادامه دهید.

  1. التهاب را کاهش دهید.

در اولین مراحل آفتاب سوختگی از یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپیرین استفاده کنید که می تواند باعث بهبود التهاب و ناراحتی شود. می تواند مصرف داروهای NSAID را طبق دستور پزشک ادامه دهید تا سوختگی التیام پیدا کند. به علاوه مصرف کرم های حاوی یک درصد کورتیزون تا چند روز باعث می شود قرمزی و التهاب پوست بهبود پیدا کند.

آلوئه ورا نیز سوختگی های خفیف را بهبود می بخشد. به علاوه لباس های گشاد و نرم بپوشید تا از تحریک بیشتر پوست جلوگیری کنید.

  1. مایعات زیاد بنوشید.

سوختگی مایعات بدن را به سطح پوست جذب می کند و دیگر بخش های بدن دچار بی آبی می شوند، بنابراین در این شرایط لازم است مایعات زیاد بنوشید.

  1. در صورت بروز مشکل زیر به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما یا فرزندتان دچار تاول های شدید شده اید که بخش زیادی از بدن را گرفته، تب و لرز کرده اید یا احساس آشفتگی می کنید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است دچار عفونت شده باشید. تاول ها را خراش ندهید و خاراندن آنها خودداری کنید. علائم عفونت عبارتند از رگه های قرمز رنگ یا تراوش چرک از پوست.

منبع:

http://www.skincancer.org/prevention/sunburn/five-ways-to-treat-a-sunburn

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments