علت درد نوک پستان

8 تا از مهم ترین علل درد نوک سینه که هر خانمی باید بداند!

درد نوک سینه می تواند علل جدی تری مانند عفونت یا سرطان داشته باشد. به همین خاطر مراجعه نزد پزشک جهت تشخیص درست و درمان آن بسیار حائز اهمیت است.

علائم و نشانه های درد نوک پستان در افراد مختلف، متفاوت است. برخی از زنان احساس درد و سوزش دارند، و برخی دیگر درد تیر کشنده یا درد همراه با خارش را تجربه می کنند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

علت درد سينه ها بعد از پريود

 

علت درد نوک سینه

اما علل این درد چه می تواند باشد؟ در ادامه این مطلب، نگاهی به برخی علل احتمالی درد نوک سینه داریم:

 

1- اصطکاک

علت درد نوک پستان
علت درد نوک سینه

یکی از شایع ترین علل درد نوک پستان، اصطکاک است. این وضعیت ممکن است زمانی رخ دهد که نوک سینه ها در اثر اصابت با لباس یا اندازه نامناسب سینه بند، و همچنین فعالیت های ورزشی تحت فشار و سایش قرار می گیرند.

اصطکاک بر روی نوک سینه اغلب منجر به درد و گز گز می گردد. پوست این ناحیه نیز ممکن است خشک یا ترک خورده شود.

علاوه بر موارد یاد شده، دوره های طولانی مدت ورزش نیز موجب افزایش این اصطکاک کی گردد. افرادی که نسبت به اصطکاک حساس هستند، باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهند، از جمله بستن نوار جراحی بر روی نوک سینه در طول ورزش.

 

2- عفونت

نوک سینه ای که قبلا در اثر اصطکاک، واکنش های آلرژیک، ترک خوردگی یا خونریزی دچار آسیب شده باشد، احتمال بیشتری برای عفونی شدن دارد. شیردهی نیز می تواند خطر بروز عفونت را افزایش دهد.

این وضعیت ممکن است در اثر وجود یک عفونت مخمری در نوک پستان باشد که نوعی عفونت قارچی ناشی از کاندیدا آلبیکنس است. این مشکل در نتیجه آسیب به بافت اطراف، مصرف اخیر آنتی بیوتیک و یا زمانی که فردی سابقه ابتلا به عفونت های قارچی را دارد، رخ می دهد.

نوعی عفونت مخمری که با نام کاندیدیاز شناخته می شود، به صورت احساس سوزش یا درد ناگهانی در نوک سینه ظاهر می گردد و با کاهش منابع اصطکاک نیز از بین نخواهند رفت. در این شرایط، نوک پستان به رنگ صورتی کمرنگ و هاله آن ممکن است قرمز و پوسته پوسته باشد.

بسیاری از زنان شیرده، بلافاصله پس از شیر دادن به کودک خود دچار داغی و درد شدید و تیر کشنده در نوک سینه می شوند. علائم عفونت ممکن است در کودکان این گونه افراد نیز ظاهر شود.

چنانچه در دوران بارداری، شیر در یکی از مجاری شیر گیر کند، منجر به بروز ماستیت یا ورم پستان می گردد. در نتیجه باکتری ها در مجاری رشد و گسترش پیدا می کنند. این نوع از عفونت منجر به تورم، قرمزی و درد سینه و نوک آن می گردد.

درمان ماستیت، مسالزم مصرف آنتی بیوتیک است. در صورت عدم درمان، این وضعیت به آبسه تبدیل می شود. در صورتی که علائم زیر را تجربه می کنید و همچنین سینه و نوک سینه های تان درد می کند، فورا به پزشک زنان مراجعه کنید.

  • تب یا لرز
  • احساس داغی حین لمس پستان
  • قرمزی پوست پستان و نوک آن
  • تورم نامنظم پستان

 

3- آلرژی یا درماتیت آتوپیک

علت درد نوک سینه
آلرژی یا درماتیت آتوپیک

درد و تحریک همراه با پوسته پوسته شدن، فلس دار شدن و یا تاول زدن پوست ممکن است نشانه های واکنش آلرژیک یا درماتیت آتوپیک (اگزما) باشد.

انواع مختلفی از محصولات خانگی وجود دارد که می توانند منجر به تحریک نوک سینه ها شود و یا موجب بروز بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک شوند. این محصولات شامل موارد زیر هستند:

  • لوسیون بدن
  • پودر لباس شویی
  • صابون
  • کرم اصلاح
  • نرم کننده پارچه
  • عطر
  • پارچه

درباره درماتیت آتوپیک یا اگزما بیشتر بدانید.

نشانه های دیگر واکنش های آلرژیک شامل قرمزی یا ترک خوردگی پوست اطراف نوک سینه و هاله و خارش مداوم است. در برخی موارد ممکن است بثورات پوستی نیز رخ دهد.

مصرف یک کرم ضد التهاب موضعی می تواند موارد جزئی را درمان کند، اما اگر بثورات یا قرمزی افزایش پیدا کند، گسترش یابد و به درمان های غیر تجویزی پاسخ ندهد، باید با پزشک تان مشورت کنید.

 

4- تماس جنسی

مقاربت
تماس جنسی

فعالیت جنسی می تواند یکی دیگر از دلایل درد نوک سینه باشد. اصطکاک بدن یا فعالیت جنسی که شامل نوک پستان نیز می شود موجب درد می گردد. این درد معمولا موقتی است و اغلب به سادگی با زمان دادن نوک پستان جهت بهبودی، درمان می شود.

استفاده از مرطوب کننده ها یا محافظ نوک سینه نیز ممکن است به اصطکاک کمتر و جلوگیری از بدتر شدن علائم کمک کند.

 

5- تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی که به طور طبیعی در چرخه ماهانه زنان رخ می دهد، همچنین می تواند منجر به افزایش تحریک نوک سینه و سینه شود. این علائم معمولا در روزهای قبل از شروع دوره تان، زمانی که افزایش میزان استروژن و پروژسترون موجب افزایش سطح مایع در سینه ها و تورم آن ها شده، احساس می شود.

درد ناشی از تغییرات هورمونی معمولا با شروع دوره قاعدگی از بین می رود. اگر این درد بیش از چند روز ادامه داشته باشد، پیشنهاد می شود با یک متخصص مشورت نمایید.

 

6- سرطان و بیماری پاژه

سرطان سینه
بیماری پاژه

برخی از موارد درد نوک سینه و علائم دیگر می تواند نشانه ای از مشکلاتی مانند سرطان باشد، اگر چه تومورها معمولا درد ایجاد نمی کنند. درد نوک سینه ناشی از سرطان، اغلب فقط بر روی یک سینه و نوک آن تاثیر می گذارد.

بیماری پاژه، یک نوع نادر از سرطان است که تنها نوک پستان را درگیر می کند و معمولا در اثر تومور های مشابه در همان پستان اتفاق می افتد. افراد مبتلا به بیماری پاژه و سرطان سینه ممکن است نشانه های دیگری را تجربه کنند، از جمله:

  • مسطح شدن یا تو رفتگی نوک پستان
  • ترشحات زرد یا خونی از نوک پستان
  • خارش یا احساس سوزن سوزن شدن
  • قرمزی، پوسته پوسته شدن، فلس دار شدن و یا خشن شدن پوست اطراف نوک و هاله پستان

بیماری پاژه و سرطان سینه با بررسی سلول های آسیب دیده، تشخیص داده می شوند. از آن جایی که بیماری پاژه، بسیار نادر است، چنانچه در خصوص علائم و نشانه های آن تردید دارید، با یک متخصص مشورت کنید.

درد سینه دارم، علتش چی می تونه باشه؟

 

7- درد نوک سینه در دوران بارداری

درد نوک سینه در دوران بارداری

در دوران بارداری و شیردهی، درد نوک سینه نیز بسیار رایج است. در این دوران ممکن است سینه ها بزرگتر شده و احساس درد کنید. نوک و هاله سینه ها ممکن است تیره و دردناک شوند، و ممکن است برآمدگی های کوچکی در اطراف نوک پستان ظاهر شود.

سینه بند با سایز و شکل مناسب می تواند به کاهش اصطکاک و کاهش درد کمک کند. بر اساس تجربه برخی از زنان باردار، پوشیدن سینه بند محافظ شب، مانند نمونه ای که در عکس می بینید، حین خواب بسیار مفید است. برای کاهش درد سینه و نوک سینه پس از زایمان، سینه بند های مخصوص خواب نیز بسیار کمک کننده هستند.

بسته های ژل خنک کننده مانند آتروپات، همچنین می توانند التهاب و درد نوک پستان ها یا درد ناشی از شیردهی را تضعیف کنند.

 

8- دوران شیردهی

درد نوک سینه در دوران شیردهی

شیردهی نیز یکی از علل شایع درد نوک سینه به شمار می رود. این مشکل عمدتا به دلیل نوع شیر خوردن کودک است. اگر سینه به اندازه کافی در دهان کودک نباشد، نوک سینه بین لثه و سخت کام قرار می گیرد.

اگر از شیر دوش نیز استفاده می کنید، می تواند منجر به درد نوک پستان شود. درد ممکن است در اثر مکش بیش از حد و یا استفاده از محافظ نوک پستان در اندازه نامناسب، ایجاد شود. سعی کنید شیر دوش تان را شل تر ببندید و محافظی متناسب با اندازه نوک پستان خود استفاده کنید تا به کاهش ناراحتی کمک کند.

هنگامی نوزاد شروع به دندان در آوردن می کند نیز یکی دیگر از علل بالقوه درد نوک پستان است، زیرا ممکن است روش شیر خوردنش تغییر کند و حتی نوک پستان را گاز بگیرد.

اگر نوزاد نوک سینه تان را بین لثه و ریشه دندان هایش بسیار تحت فشار قرار دهد، ممکن است جریان خون به نوک سینه های تان را محدود کند. این امر موجب وضعیتی می شود که وازواسپاسم نام دارد. در این وضعیت که بسیار دردناک است، نوک پستان به رنگ سفید، سپس قرمز، و سپس به سرعت بنفش می شود.

 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب موارد، درد در نوک پستان ها مشکلی به وجود نمی آورد و به محض درمان علت آن، برطرف می شود. اما در صورتی که علائم دائمی و پایداری را تجربه می کنید، باید برای مشورت در خصوص تشخیص درست و درمان آن نزد پزشک مراجعه کنید.

 

زیبا و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

3.3 3 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
ماه
ماه
5 years ago

من برای بزرگ کردن سینه از روش بدون جراحی خوشم میاد

سارا
سارا
4 years ago

سلام خسته نباشید من از ۳ ماه پیش گاهی اوقات بعد از‌پریود سوزش سینه چپ داشتم و رفتم سونو گفتن و پرولاکتین چک کردن گفتن مشکلی نیست
حالا این ماه پریودم فقط به‌ صورت لکه بینیه و نوک هر دو سینه ام دردناک شده دیگه سوزش نیست بازم آزمایش‌ خاصی باید بدم؟