لایه برداری شیمیایی و هر آنچه که باید در اینباره بدانید

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی روشی است که از آن جهت ترمیم و صاف شدن سطح پوست استفاده میشود. پوست صورت بسیار درمان پذیر است و عمدتا زخم در آن به سرعت بهبود میابد. لایه برداری شیمیایی جهت از بین بردن بیرونی ترین لایه های پوست در نظر گرفته میشود. برای انجام این کار، مایع لایه برداری به پوست آسیب دیده القا میشود. در نتیجه، فرآیند بهبود زخم آغاز شده و بافت جدید ایجاد میشود. در نهایت، پوست مرده لایه برداری میشود. پوست بازسازی شده معمولا نرمتر، صافتر و کم چین و چروک تر از پوست قبلی خواهد بود. برخی از انواع لایه بردارهای شیمیایی را میتوان خریداری کرد و بدون مجوز پزشکی از آن استفاده کرد. اما توصیه میشود این کار تحت نظر یک متخصص پوست، متخصص زیبایی، جراح پلاستیک، متخصص جراحی فک و دهان و صورت یا متخصص گوش و با نوع خاصی از لایه بردار شیمیایی انجام شود.

و اکنون اطلاعاتی در این خصوص:

[toggle title=”لایه برداری شیمیایی و پوست” state=”close” ]

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

لایه برداری شیمیایی میتواند ظاهر پوست را بهبود بخشد. در این روش درمانی، یک محلول شیمیایی به پوست مالیده میشود که منجربه تاول زدن و در نهایت، لایه برداری پوست میگردد. پوست جدید معمولا بهتر از پوست قبلی است.

لایه برداری شیمیایی را میتوان در نواحی صورت، گردن و دست انجام داد. از لایه برداری شیمیایی برای موارد زیر استفاده میشود:

– کاهش خطوط ریز زیر چشم و اطراف دهان

– درمان چین و چروک ناشی از آسیب های نور خورشید و افزایش سن

– بهبود ظاهری اسکارهای خفیف – درمان انواع خاصی از آکنه

– کاهش لک های ناشی از افزایش سن، کک و مک، و لکه های قهوه ای (ملاسما) ناشی از بارداری یا مصرف قرص های ضد بارداری

– بهبود ظاهری پوست

مناطق آسیب دیده در اثر نور خورشید ممکن است پس از لایه برداری شیمیایی بهبود یابند.

پس از لایه برداری شیمیایی، پوست بطور موقت به نور خورشید حساس تر میشود. به همین منظور، لازم است هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده شود. توجه کنید که روی برچسب محصول، کلمه Broad Spectrum به معنای وسیع الطیف قید شده باشد. وسیع الطیف به ضد آفتاب هایی میگویند که علاوه بر پرتو فرابنفش UVB از پوست در مقابل پرتوهای فرابنفش UVA نیز محافظت میکنند. همچنین کرم ضد آفتاب باید از نوع فیزیکی باشد و از SPF بالای 30 برخوردار باشد. قرارگیری در معرض نور خورشید را خصوصا بین ساعات 10 صبح تا 2 بعدازظهر به حداقل برسانید و از کلاه لبه دار استفاده کنید. [/toggle]

[toggle title=”چه کسانی جهت لایه برداری شیمیایی کاندیدای مناسبی هستند؟” state=”close” ]

بطور کلی، افرادیکه دارای پوستی سفید و رنگ پریده هستند، کاندیدای مناسب تری برای انجام لایه برداری شیمیایی محسوب میشوند. چنانچه پوست شما تیره است، بسته به نوع مشکل پوستیتان ممکن است نتیجه خوبی بگیرید. اما بسیار محتمل است که پس از لایه برداری، رنگدانه ها در بافت پوست تجمع یابد که به آن هیپرپیگمانتاسیون میگویند.

شلی و افتادگی پوست، برآمدگی و چین و چروک های شدید در پاسخ به لایه برداری شیمیایی، نتیجه خوبی حاصل نمیکنند. این مشکلات نیازمند انجام سایر درمان های زیبایی، مانند لیزر، لیفت صورت، لیفت ابرو، لیفت پلک یا فیلر (کلاژن یا چربی) میباشند. یک جراح پوست به درستی میتواند بهترین درمان مناسب برای شما را تعیین کند. [/toggle]

[toggle title=”اقدامات لازم پیش از لایه برداری شیمیایی” state=”close” ]

هرگونه سابقه اسکار، تبخال یا تصویربرداری از صورت با اشعه X را به اطلاع پزشکتان برسانید.

ممکن است پزشک پیش از انجام لایه برداری شیمیایی، از شما تقاضا کند برای مدتی مصرف داروهای خاصتان را متوقف کنید و پوست را با مصرف داروهایی چون رتین آ، رنووا یا اسید گلیکولیک آماده لایه برداری کنید. همچنین ممکن است پزشک آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروس تجویز کند.

با پزشکتان در خصوص عمق لایه برداری مشورت کنید. این تصمیم در نهایت به وضعیت پوست شما و هدفتان از درمان بستگی دارد.

از قبل در خصوص به همراه آوردن یکی از نزدیکان به مطب، از پزشکتان سوال کنید. [/toggle]

[toggle title=”لایه برداری شیمیایی چگونه انجام میشود؟” state=”close” ]

لایه برداری شیمیایی در مطب دکتر یا در یک مرکز جراحی صورت میپذیرد. این یک روش سرپایی است و بدین معناست که نیازی به بستری شدن ندارید.

متخصصی که کار لایه برداری را انجام میدهد، ابتدا صورتتان را کاملا پاکسازی میکند. سپس یک یا چند محلول شیمیایی، مانند اسید گلیکولیک، اسید تری کلرواستیک، اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک، یا اسید کاربولیک (فنول) را روی پوستتان میمالد. این امر سبب ایجاد زخم شده و به پوست اجازه بازسازی و جایگزین کردن پوست جدید را میدهد.

در طول لایه برداری شیمیایی، اغلب افراد سوزشی را حس میکنند که 5 تا 10 دقیقه طول میکشد و به دنبال آن، احساس گزش بوجود می آید. قرار دادن کمپرس سرد روی پوست، این حس را تسکین خواهد داد. در لایه برداری های عمقی تر ممکن است لازم باشد مسکن مصرف کنید. [/toggle]

[toggle title=”آنچه پس از لایه برداری شیمیایی انتظار میرود” state=”close” ]

بسته به نوع لایه برداری شیمیایی، پس از انجام فرآیند، واکنشی مشابه آفتاب سوختگی رخ میدهد. لایه برداری معمولا سبب ایجاد قرمزی و پوسته پوسته شدن میشود که ظرف 3 تا 7 روز به پایان میرسد. ممکن است لایه برداری خفیف در فواصل زمانی 1 تا 4 هفته تکرار شود تا تغییرات در ظاهرتان پدید آید.

لایه برداری عمقی و متوسط ممکن است طی یک دوره 7 الی 14 روزه منجربه تورم شود و همچنین تاول ها ممکن است بترکند، کبره ببندند، قهوه ای شوند و پوسته پوسته شوند. امکان دارد در صورت لزوم، لایه برداری متوسط طی 6 الی 12 ماه تکرار شود.

پس از درمان، باید برای چندین روز کل یا قسمتی از پوست درمان شده را بانداژ کنید. همچنین باید تا چندین ماه پس از انجام لایه برداری شیمیایی از قرارگیری در معرض نور خورشید اجتناب کنید؛ زیرا پوست جدید آسیب پذیر خواهد بود. [/toggle]

[toggle title=”عوارض احتمالی” state=”close” ]

برخی از انواع پوست، پس از لایه برداری شیمیایی بیشتر مستعد تغییر رنگ موقتی یا دائمی هستند. مصرف قرص های ضد بارداری، بارداری بعدی، یا سابقه خانوادگی بروز لک های قهوه ای روی صورت، این احتمال را قوی تر میکند.

خطر چندانی در ایجاد اسکار در مناطق خاصی از صورت وجود ندارد. اما برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به اسکار هستند. چنانچه اسکار بوجود آید، معمولا با بهترین نتیجه درمان خواهد شد.

در افرادیکه سابقه هرپس دارند، احتمال فعال شدن مجدد تبخال وجود دارد. در این شرایط پزشک میتواند با تجویز دارو آنرا درمان یا پیشگیری نماید. [/toggle]

اکنون برای درک بهتر لایه برداری شیمیایی، فیلم آموزشی زیر را ملاحظه کنید:


منابع:

https://en.wikipedia.org

http://www.viewmedica.com

http://www.webmd.com

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments