خطرات لیزر موهای زائد

خطرات و عوارض پنهان لیزر موهای زائد که از آنها بی اطلاعید!

خطرات لیزر موهای زائد
برنزه کردن و لیزر موهای زائد

در فصل تابستان، فصل برنزه کردن و پوشیدن بیکینی به سر می بریم. در این روزها، زنان بسیاری به دنبال راه حلی آسان و بلند مدت برای رفع موهای زائد خود هستند تا بتوانند بدون دردسر و با اعتماد به نفس به استخر یا ساحل بروند و حمام آفتاب بگیرند. خدمات لیزر موهای زائد که در مراکز و کلینیک های تخصصی پوست ارائه می شود، یک راه حل بلند مدت و موثر در این زمینه است. به گفته آکادمی آمریکایی جراحی پلاستیک زیبایی، در سال 2012 لیزر موهای زائد به عنوان سومین و محبوب ترین روش زیبایی شناسی غیر جراحی (پس از بوتاکس و فیلر های اسید هیالورونیک اسید) در مجموع با بیش از 1.2 میلیون درمان شناخته شد. اما یک مطالعه جدید، ایمنی لیزر موهای زائد را زیر سوال برده است.

سال گذشته در جلسه سالانه انجمن آمریکایی لیزر پزشکی و جراحی، دکتر گری اس چوانگ، جراح پوست در مرکز پزشکی تافتس در بوستون، نتایج اولیه مطالعه ای را ارائه داد که نشان می دهد لیزر موهای زائد، سموم بالقوه مضری را در هوا آزاد می کند. اخیرا چوانگ و تیم تحقیقاتی او، داده های نهایی این تحقیق را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این مطالعه در مدت کوتاهی پس از آن در نشریه پزشکی منتشر خواهد شد. این مطالعه ای است که خود به تنهایی می تواند مسیر صنعت لیزر را تغییر دهد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

چوانگ به ما گفت: ابتدا مردم گفتند:” چیزی نیست! این فقط سولفور است “چون این ماده یکی از اجزای اصلی مو است. پیوند دیسولفید بین کراتین که باعث پیچ خوردن موهای شما می شود، موجب ایجاد پیوستگی در مو می شود. شاید به نظر بسیار مهم نمی رسید. اما پلوم سیاهی که در طول فرایند بیرون می آید را بررسی کردیم و متوجه شدیم که حاوی مواد شیمیایی تکان دهنده ای است.

چوانگ و تیمش 300 ترکیب شیمیایی مختلف را در پلوم کشف کردند که 13 مورد آن مانند بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و دی اتیل فتالیت برای انسان و حیوانات مضر بوده است. این نتایج با مطالعات قبلی سازگار است و نشان می دهد که با استفاده از لیزر های ابلتیو CO 2 و Cauterization حرارتی در اتاق های عملیاتی، مواد موتاژنیک در هوا آزاد می شوند. حتی موارد مستند از دو کارمند بهداشت که به HPV گلو مبتلا شدند نیز وجود دارد (اگر چه احتمالا نمی توان آن را ثابت کرد) که از نفس کشیدن ذرات ویروسی ناشی از لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی در هوا منتشر شده بود، نشات می گرفت. زیرا همان طور که قبلا نیز اشاره شد، لیزر موهای زائد پوست می تواند برخی ترکیبات و مواد شیمیایی مضر را در محیط زیست آزاد سازد.

عوارض جانبی لیزر موهای زائد
خطرات لیزر موهای زائد

اما واقعا لیزر موهای زائد چه پیامدهایی برای سلامتی ما به دنبال دارد؟

در حال حاضر، بزرگترین خطر بالقوه برای متخصصین لیزر موهای زائد است و اغلب آن ها هستند که در معرض آلودگی قرار دارند، نه مراجعه کنندگان. زیرا پزشکان هر روز در معرض این آلودگی ها قرار دارند. بسیار حائز اهمیت است که توجه داشته باشیم هیچ مورد مستندی در خصوص بروز سرطان و سایر بیماری های کشنده در مواجهه با لیزر موهای زائد در این مرحله دخیل نبوده است، اما این مساله ای است که این صنعت در حال تفحص در مورد آن است.

چوانگ به ما گفت: “یکی از همکاران مان متوجه شد که درمان لیزر موهای زائد داشتیم، به نظر می رسید که بیماری آسمش تشدید پیدا می کرد. آنچه که ما را نگران می کند این است که ذرات گرد و غبار تا حدی کوچک هستند که با چشم دیده نمی شوند. هنگامی که آنها را استنشاق می کنید، می توانند راه های هوایی شما را تحریک کنند و هر چه این ذرات کوچکتر باشند، به عمق بیشتری نفوذ خواهد کرد.”

در هر حال، برای این که پزشکان بتوانند ارتباط این مواد سمی را به بیماری های احتمالی پیوند بزنند، همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است.

در عین حال، متخصصین پوست، نگران هستند. دستگاه هایی مانند تخلیه کننده ها، که به ماشین آلاتی با قدرت مکش بالا گفته می شود، و انواع خاصی از ماسک ها می توانند بسیاری از این ترکیبات را فیلتر کنند، اما برخی از آن ها همچنان قادرند در هوا پراکنده شوند. این نکته را هم باید در نظر داشت که همه مراکز پزشکی از این دستگاه ها برای لیزر موهای زائد استاندارد استفاده نمی کنند.

دکتر الیزابت هیل، استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی نیویورک که در مرکز جراحی لیزر و پوست نیویورک فعالیت می کند، در حال حاضر از دستگاه تخلیه کننده دود و ماسک های جراحی در طول فرایند لیزر موهای زائد استفاده می کند، اما امیدوار است که این صنعت، گزینه های بهتری را ارائه دهد. وی می گوید: ” در حال حاضر هیچ کدام از این فیلترها مناسب نیستند. من تصور می کنم که در آینده ماسک های فیلتر دار بهتری ارائه شود، اما بدیهی است که آنها گران تر و در دسترس نباشند.” او همچنین امیدوار است که تأمین کنندگان لیزر، فکری برای تهویه بهتر دود در آینده داشته باشند و آن را به عنوان بخشی از دستگاه لیزر به فروش برسانند.

دکتر کارولین جاکوب، بنیانگذار و مدیر مرکز پزشکی زیبایی و جراحی شیکاگو، اذعان دارد که بیشتر دستیاران پزشک که فرایند لیزر موهای زائد را انجام می دهند، در این مرحله از دستگاه تخلیه کننده دود یا ماسک استفاده نمی کنند.

بهترین مرکز لیزر درمانی در اهواز
عملکرد لیزر موهای زائد

عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

دکتر جاکوب که در حال حاضر حدود 14 سال است که خدمات لیزر موهای زائد را ارائه می دهد، می گوید: “صادقانه بگویم، من هیچ تغییری در دفتر من انجام نداده ام، زیرا تجربه کار در گذشته به ما نشان داده است که هیچ اثری منفی ندارد. من فکر می کنم اگر واقعا موضوع سمیت فرایند لیزر موهای زائد واقعیت داشت، باید تا کنون اثرات آن را می دیدیم. به هر حال، این سموم در شهر ما [شیکاگو] به دلیل اگزوز خودرو ها و دود سیگار فراوان است، و به همین دلیل، عقل حکم می کند که از یک دستگاه تخلیه کننده دود استفاده کنیم. به نظرم این نیز عاقلانه باشد که تکنسین های لیزر هم حین فرایند از ماسک استفاده کنند. ”

ساختار مو

آیا این سموم سلامت مراجعین را هم تهدید می کند؟

اما در مورد شما بیماران، که تنها می خواهید از موهای آزار دهنده ناحیه بیکینی یا هر نقطه دیگر برای همیشه خلاص شوید چه؟ خوشبختانه، شما احتمالا در معرض کمترین خطر قرار گرفتن در معرض این آلودگی ها قرار دارید، زیرا شما برای مدت کوتاهی از زمان در معرض آن ها قرار دارید، بنابراین نیازی به انجام تدابیر خاصی ندارید. با این حال، اگر نگران هستید، برای احساس راحتی بیشتر از تکنسین تان در خواست ماسک کنید. تنها لازم است بدانید که ماسک های استاندارد جراحی، نوعی که در اطراف پشت سر تان گره می خورد یا پشت گوش های تان می افتد، به طور کامل محافظت کننده نیستند. یک ماسک فیلتر دار مخصوص به نام ماسک لیزری وجود دارد که پزشکان هنگام انجام درمان های لیزر موهای زائد از آن استفاده می کنند، اما مجددا لازم به ذکر است که همه مراکز و کلینیک ها، این ماسک ها را در دسترس ندارند و همچنین ممکن است کاملا هوادهی نشده باشند.

تمام پزشکانی که ما با آن ها صحبت کردیم، اشاره کردند که صنعت لیزر نسبتا غیر قابل کنترل است، بنابراین شما باید در مورد این که دقیقا چه مرکزی را برای لیزر موهای زائد خود انتخاب می کنید، هوشیار باشید. مراکز اسپا و سالن های زیبایی که اغلب لیزر موهای زائد را بسیار ارزان تر از مراکز پزشکی ارائه می دهند، اغلب کارکنان شان به خوبی آموزش دیده یا با تجربه نیستند و ایمنی یک نگرانی عمده در این اماکن محسوب می شود. بسیاری از این مکان ها احتمالا از ماسک فیلتر دار یا دستگاه تخلیه دود استفاده نمی کنند. به گفته چوانگ “هیچ الزامی نیست که مراکز لیزر این دستگاه ها را داشته باشند.” “خلاء فیلتر HEPA با دستگاه های لیزر ارائه نمی شوند. این یک قطعه اضافی و بسیار گران است.”

گذشته از موضوع سمی بودن دود ناشی از پلوم، دکتر جاکوب شاهد سوختگی و ایجاد اسکار در بسیاری از بیماران به دلیل مراجعه آن ها به سالن های زیبایی نیز بوده است. بنابراین بهترین و عاقلانه ترین کار این است که همیشه برای انجام لیزر موهای زائد به یک کلینیک لیزر مراجعه کنید.

لیزر موهای زائد
عوارض و خطرات لیزر موهای زائد

سخن پایانی

هدف تهران اسکین از ارائه این مطلب،  ایجاد ترس و نگرانی در شما نیست. این موضوع را یک زنگ خطر تلقی نکنید. هدف ما تنها افزایش سطح آگاهی شما عزیزان در خصوص لیزر موهای زائد است. ممکن است لیزر موهای زائد عوارض و پیامد هایی داشته باشد، اما با انجام تدابیر امنیتی هر چند کوچک می توانید مانع از اثربخشی این خطرات شوید.

چنانچه سوال یا ابهامی در خصوص خطرات و عوارض لیزر موهای زائد دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید یا همین امروز با مراکز لیزر ما در سراسر کشور تماس حاصل نمایید.

 

شاد و تندرست باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments