درمان های خانگی برای رفع ریزش مو

درمان های خانگی برای رفع ریزش مو
درمان های خانگی برای رفع ریزش مو

هیچ چیز جذاب تر از موهای پر پشت بر روی سر نیست که با مراقبت زیباتر می شود. اما ریزش مو مشکلی است که افراد زیادی از آن رنج می برند.

عوامل زیادی باعث ریزش مو می شوند، از جمله تاثیرات محیط، افزایش سن و سال، اضطراب، سیگار کشیدن، تغذیه نامناسب، عدم تعادل هورمونی، عوامل ژنتیکی، عفونت پوست سر، استفاده از محصولات نامناسب یا اشتباه برای موها، برخی داروها و برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید، بیماری های خود ایمنی، سندروم پلی کیستیک تخمدان، فقر آهن و بیماری های مزمن.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

حدود 100000 تار مو روی سر وجود دارد که ریزش 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است. اما اگر تعداد موهای ریخته شده بیش از این تعداد بود، زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید یا برای پیشگیری از ریزش بیشتر موها اقداماتی انجام دهید.

ترکیبات و داروهای زیادی وجود دارند که می توان برای پیشگیری از این مشکل در خانه استفاده کرد. در ادامه به بررسی برخی از این ترکیبات می پردازیم.

ماساژ موها با روغن مناسب

اولین اقدام این است که پوست سر خود را با روغن موی مناسب ماساژ دهید. روغن مناسب و ماساژ پوست سر باعث افزایش جریان خون به فولیکول های مو می شود، شرایط پوست سر را بهبود می بخشد و ریشه موها را تقویت می کند. علاوه بر این ها ماساژ پوست سر باعث ریلکسیشن و کاهش اضطراب می شود.

روغن های مناسب برای پوست سر عبارتند از روغن بادام، روغن زیتون، روغن کرچک و غیره. به روغن مورد استفاده خود چند قطره روغن رزماری اضافه کنید. روغن شتر مرغ، روغن آرگان و روغن جوانه گندم دیگر روغن های مناسب می باشند.

پوست سر را با فشار ملایم انجام دهید و این کار را حداقل یک بار در هفته تکرار کنید.

انگور فرنگی هندی

برای رشد سریع و طبیعی موها می توانید از انگور فرنگی هندی استفاده کنید. این میوه سرشار از ویتامین C می باشد که کمبود آن باعث ریزش مو می شود.

انگور فرنگی هندی ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد باکتری و لایه بردار است که به سلامتی پوست سر کمک کرده و میزان رشد موها را افزایش می دهد. طریقه مصرف این میوه به صورت زیر می باشد:

  1. به مقدار یک قاشق غذاخوری انگور فرنگی را با یک قاشق غذا خوری آب لیمو ترکیب کنید.
  2. پوست سر خود را به طور کامل با ترکیب به دست آمده ماساژ دهید. سپس سر خود را با یک کلاه حمام بپوشانید.
  3. به مدت یک شب بگذارید ترکیب روی موهایتان بماند و صبح روز بعد با شامپو بشویید.

شنبلیله

شنبلیله برای درمان ریزش مو بسیار موثر است. دانه های شنبلیله حاوی هورمون هایی هستند که به رشد مو کمک کرده و فولیکول های مو را بازسازی می کنند. این دانه ها حاوی پروتئین و اسید نیکوتین هستند که رشد مو را تحریک می کنند. طریقه مصرف آن به این صورت است که:

  1. یک فنجان دانه شنبلیله را در آب بخیسانید و بگذارید به مدت یک شب بماند.
  2. صبح روز بعد دانه ها را آسیب کرده و با آب موجود در ظرف به شکل خمیر درآورید.
  3. خمیر را روی موهای خود قرار داده و سر خود را با کلاه بپوشانید و پس از 40 دقیقه موهای خود را بشویید.
  4. این کار را هر روز صبح به مدت یک ماه انجام دهید.

آب پیاز

آب پیاز حاوی مقدار زیادی سولفور است که باعث بهبود گردش خون به فولیکول های مو شده و فولیکول ها را بازسازی می کند و التهاب را کاهش می دهد.

به علاوه آب پیاز دارای ویژگی آنتی باکتریال می باشد که باعث از بین بردن میکروب ها و انگل ها می شود و عفونت های پوست سر را ممکن است منجر به ریزش مو شوند، درمان می کند.

طی تحقیقی که در سال 2002 انجام شد حدود 74 درصد از شرکت کنندگانی که آب پیاز برای موهای خود استفاده کرده بودند، شاهد رشد مجدد موهای خود بودند. آب پیاز را می توان به شکل زیر استفاده کرد:

  1. آب یک پیاز را استخراج کرده و سپس آن را فشار دهید. آب گرفته شده را به طور مستقیم بر روی پوست سر خود بکشید و بگذارید به مدت 30 دقیقه روی پوست سر بماند و سپس موهای خود را بشویید.
  2. سه قاشق غذاخوری آب پیاز و دو قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید. می توانید مقداری روغن زیتون نیز به آن بیفزایید. این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند. سپس موهای خود را بشویید.
  3. هر یک از این دو روش را برای مدتی دو یا سه بار در هفته انجام دهید.

آلوئه ورا

جلوگیری از ریزش مو0

آلوئه ورا حاوی انزیم هایی است که به طور مستقیم به رشد موها کمک می کند. به علاوه ویژگی های آلوئه ورا باعث بهبود سطح pH موها می شود که به رشد موها به شدت کمک می کند.

مصرف مرتب این ژل خارش پوست سر را بهبود می بخشد، قرمزی و التهاب پوست سر را کاهش می دهد، قدرت موها را افزایش می دهد و شوره سر را کم می کند. ژل و آب آلوئه ورا هر دو موثر هستند. آلوئه ورا را به این صورت استفاده کنید:

  1. ژل یا آب آلوئه ورا را روی پوست سر خود بگذارید.
  2. بگذارید به مدت چند ساعت روی موهایتان بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.
  3. این کار را 3 یا 4 بار در هفته تکرار کنید.

همچنین مصرف یک قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا با معده خالی تاثیر فوق العاده ای بر رشد موها دارد.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان ماده طبیعی دیگری است که از ریزش مو جلوگیری کرده و آسیب های مو را کمتر می کند. ریشه شیرین بیان می تواند منافذ را باز کند، پوست سر را نرم کند و تکه های خشک روی سر را از بین ببرد. این ماده برای شوره سر، ریزش مو و طاسی مفید است. طریقه مصرف ریشه شیرین بیان:

  1. یک قاشق غذا خوری ریشه شیرین بیان را به یک فنجان شیر و یک چهارم قاشق زعفران اضافه کنید و هر سه را به خوبی با هم ترکیب کنید.
  2. خمیر حاصل را قبل از خواب روی قسمت های کم موی سر قرار داده و بگذارید یک شب بماند.
  3. صبح روز بعد سر خود را بشویید.
  4. این کار را یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

همچنین می توانید ریشه شیرین بیان را روزی سه بار به شکل چای مصرف کنید.

ریشه چغندر

آب ریشه چغندر حاوی کربوهیدرات، پروتئین، پتاسیم، فسفر، کلسیم و ویتامین های B و C می باشد. تمام این مواد مغذی برای سلامت و رشد مو ضروری هستند.

آب چغندر تازه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. علاوه بر این ها، آب اسفناج، آب یونجه، آب کاهو یا آب هویج نیز به سلامت مو کمک می کنند.

مقداری برگ ریشه چغندر را در آب بجوشانید و آسیب کنید و سپس با حنا مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را روی پوست سر خود استفاده کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی سر خود قرار دهید. این کار را چند بار در هفته تکرار کنید.

دانه کتان

دانه های کتان منبع اسیدهای چرب امگا 3 می باشند که از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد مو کمک می کنند.

برای کنترل ریزش مو هر روز صبح یک قاشق غذا خوری دانه کتان همراه با یک لیوان آب مصرف کنید. به علاوه می توانید دانه های کتان را به سوپ، سالاد و دیگر غذاهای خود اضافه کنید. همچنین می توانید روغن دانه کتان را بخورید یا آن را به موی خود بزنید. مصرف روغن کتنا روی مو می تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و همچنین به استحکام موها کمک می کند.

شیر نارگیل

شیر نارگیل حاوی پروتئین و چربی های ضروری است که به رشد مو کمک می کنند و از ریزش مو جلوگیری می کنند. اگر شیر نارگیل را روی موهای خود استفاده کنید، نتیجه مطلوب را خیلی زود مشاهده می کنید.

با رنده کردن یک نارگیل تازه و اضافه کردن آن به آب می توانید شیر نارگیل را در خانه آماده کنید. مخلوط نارگیل رنده شده و آب را به مدت 5 دقیقه بجوشانید و سپس آن را فشار دهید. هنگامی که محلول به دست آمده سر شد آن را به طور کامل روی مو و پوست سر خود بزنید و بگذارید به مدت 20 دقیقه روی موها بماند. پس از آن موهای خود را بشویید. برای تاثیر بیشتر می توانید مقدار فلفل سیاه و پودر دانه شنبلیله را به شیر نارگیل اضافه کنید.

 منبع:

http://www.top10homeremedies.com/home-remedies/top-10-home-remedies-for-hair-loss.html

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments