پزشکان برای انجام عمل های زیبایی از چه داروها و مسکن هایی استفاده می کنند؟

مصرف این داروها در زمان لیزر موهای زائد ممنوع است!

لیزر موهای زائد و داروها

داروهای مختلف برای درمان مشکلات متفاوت، از مشکلات روحی گرفته تا بیماری های جسمی، توسط پزشک تجویز می شوند. برخی داروها نیز بدون نسخه پزشک در اختیار شما قرار می گیرند. به هرحال هر دارو همراه با مزیت ها و خواص درمانی، دارای عوارض احتمالی نیز می باشد. در این مقاله به تداخل بین برخی داروها و لیزر موهای زائد می پردازیم.

مصرف داروهای photosensitive یا حساس به نور در زمان انجام لیزر موهای زائد توصیه نمی شود. در ادامه این مقاله به برخی داروهای حساس به نور، علت تداخل آنها با لیزر و چگونگی عملکرد آنها می پردازیم. دقت داشته باشید که اطلاعات ارائه شده در این مقاله در بروشور داروها وجود ندارد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

داروهای حساس به نور یا photosensitive

داروهایی که به نور UV واکنش نشان می دهند، داروهای حساس به نور نامیده می شوند. این داروها حاوی ترکیبات شیمیایی با عوامل فتوتراپی هستند و در نتیجه تحت تاثیر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می باشند. میزان واکنش این داروها به نور خورشید متفاوت است، درست مانند واکنش طبیعی پوست افراد مختلف در مقابل نور خورشید.

تحقیقات و پژوهش های انجام شده نشان داده اند که مصرف داروهای حساس به نور زیر در زمان لیزر موهای زائد با بروز عوارض جانبی در ارتباط است:

  • درمان های هورمونی
  • داروهای آکنه (خوراکی یا موضعی)
  • قرص های ضدبارداری
  • داروهای ضدالتهاب (NSAID)

حتی برخی آنتی هیستامین ها، ضد افسردگی ها و داروهای سرطان خطر بروز عوارض را در صورت قرار گرفتن در معرض اشعه UV فزایش می دهند. اگر در حال مصرف هر یک از داروهای ذکر شده هستید، به خاطر داشته باشید که استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد همچنان بهترین گزینه برای شماست و در این زمینه ناامید نشوید، اما لازم می دانیم برخی نکات را در این زمینه برایتان بیان کنیم که در ادامه مقاله مطالعه خواهید کرد.

مهم است بدانید اگر پوست شما به طور طبیعی به آفتاب حساس نیست، مصرف هر یک از این داروها در زمان لیزر موهای زائد باعث بروز مشکل نخواهد شد.

چه عاملی باعث بروز حساسیت به نور می شود؟

دو نوع حساسیت به نور وجود دارد که مراجعه کنندگان لیزر موهای زائد مشاهده خواهند کرد: حساسیت به نور ناشی از مصرف دارو و حساسیت به نور که به طور طبیعی در بدن فرد وجود دارد. برخی افراد ممکن است هر دو را تجربه کنند و برخی دیگر هیچ یک را. بنابراین در مورد خودتان مطمئن شوید و در این زمینه می توانید با پزشک مشورت کنید.

حساسیت به نور ناشی از مصرف دارو: این نوع حساسیت زمانی بروز می کند که فرد داروی حساس به نور مصرف می کند، موضعی یا خوراکی فرق ندارد. این دارو در سیستم بدن بیمار جذب شده و در نتیجه ترکیبات حساس به نور آن در صورت قرار گرفتن در معرض نور UV به سلول های پوست آسیب می رسانند. درجه حساسیت به نور در یک دارو در مقایسه با داروی دیگر متفاوت خواهد بود.

حساسیت به نور طبیعی: این نوع حساسیت به نور در برخی افراد ژنتیکی است. به ویژه در افرادی که دارای پوست روشن هستند، حساسیت به نور آنها را بیشتر در معرض سوختگی قرار می دهد. بنابراین اگر به طور طبیعی و ژنتیکی دارای پوست حساس به نور هستید، لازم است حداقل 10 روز قبل از شروع لیزر مصرف داروهای حساس به نور (داروهای ذکر شده در بالا) را متوقف کنید، البته پس از مشورت با پزشک. و اگر مصرف داروها لازم است، توصیه می شود شروع لیزر درمانی را به تعویق بیندازید.

مسئله دیگری که بر روی میزان موفقیت لیزر موهای زائد تاثیر می گذارد، برنزه کردن پوست است، برنزه کردن از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا استفاده از لوسیون های برنزه کننده. شاید به نظر برسد این موارد بر روی رنگدانه های پوست تاثیر می گذارند، اما بهتر است بدانید با اثر بخشی و موفقیت لیزر نیز تداخل پیدا خواهند کرد.

عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای حساس به نور در زمان لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد به خودی خود دارای عوارضی است که خیلی زود برطرف می شوند، اما اگر در زمان مصرف داروهای حساس به نور لیزر درمانی انجام دهید، عوارض کمی خاص تر خواهند بود. بسته به نع دارو و ویژگی های پوستی بیمار، مصرف این داروها در زمان لیزر درمانی ممکن است منجر به واکنش های شدید پوستی، از جمله فتوتوکسیک و فتو آلرژیک، شود.

واکنش فتوتوکسیک (phototoxic) به لیزر معمولا شبیه به آفتاب سوختگی شدید است. این عارضه زمانی رخ می دهد که لیزر محتویات دارو را که در سیستم بدن بیمار جذب شده اند، فعال می کند. این عارضه معمولا موقت است، اما اگر قرار است جلسات لیزر درمانی ادامه پیدا کنند، مصرف دارو باید متوقف شود؛ در غیر این صورت آسیب پوستی شدید خواهد بود.

واکنش فتو آلرژیک (photoallergic) به لیزر موهای زائد نیز بسیار جدی تر است و عوارض مربوط به آن موقت نیستند. در این شرایط انرژی UV ناشی از لیزر ساختار مواد شیمیایی دارو را در داخل پوست تغییر می دهد و باعث می شود سیستم ایمنی به دارو حمله کند. در نتیجه پوست ملتهب شده و مشکلات طولانی مدت مانند اگزما یا درماتیت بروز خواهد کرد.

در ادامه به برخی داروهای دیگر اشاره می کنیم که منجر به بروز این دو واکنش می شوند:

  • تتراسایکلین: phototoxic
  • ایبوپروفن: phototoxic
  • ناپروکسن: phototoxic
  • ایزوترتینوئین (آکوتان): phototoxic
  • رتین A: phototoxic
  • داروهای ضد بارداری خوراکی: photoallergic
  • هیدروکلروتیازید: photoallergic و phototoxic

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.hairremovalforum.com/laser-hair-removal-research/laser-hair-removal-medication-risks/112/” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید