عوارض کیستهای تخمدانی و روش های درمان آن

 

علل و علائم  کیست های تخمدانی

در مقاله قبل در مورد علل و علائم کیستها صحبت شد در این نوشتار سعی شده است روش های تشخیص و درمان کیست های تخمدانی آورده شود:

تنها برخی ازکیستها بدون علامت هستند که آنها هم در طی معاینات لگنی مشخص می شوند. توده های کیستیک تخمدانی که بعد از یائسگی ایجاد شده اند ممکن است سرطان زا باشند. این موارد انجام آزمایشات مکررلگنی را نیز ضروری می سازند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید


عوارض نادر کیستهای تخمدانی:

انقباضات رحمی : کیستهایی که بزرگ می شوند باعث حرکت تخمدان ها از وضعیت طبیعی درلگن می شوند و منجر به افزایش احتمال انقباضات تخمدان شده که انقباض تخمدانی نامیده میشود.
پارگی : وقتی که کیست پاره شود ممکن است ایجاد درد کرده و منجر به خونریزی داخلی شود.

کیست تخمدانی ممکن است درطی معاینه لگنی یافت شود. اگر یک کیست مشکوک باشد پزشک برای مشخص کردن نوع آن انجام آزمایشات بیشتری را توصیه می کند. به طور نمونه پزشکان چندین سوال  را برای تعیین یک راه تشخیص یا کمک به مدیریت تصمیم گیری مطرح میکنند:

سایز: تا چه حد بزرگ است؟

ترکیب: آیا با مایع یا جامد یا ترکیبی ازهردو پرشده است؟ کیستهایی که با مایع پرشده اند احتمالاً سرطان زا نیستند. آن دسته که جامد یا ترکیبی هستد، نیز به بررسی بیشتری نیاز دارند.

برای شناسایی نوع کیست  پزشک روش های زیر را انجام می دهد:
تست حامگی: تست حاملگی مثبت احتمالاً نشانه وجود کیستهای جسم لوتئوم می باشد که می توانند رشد کنند، زمانیکه فولیکولهای پاره شده ایی که تخمک را آزاد کردند، بسته شده و با مایع پرشوند.
اولتراسوند لگنی: در این روش دردناک از یک وسیله ی چوب مانند(مبدل) برای فرستادن و دریافت امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) استفاده می شود. مبدل بر روی شکم ودرون واژنتان حرکت میکند و تصویری از رحم و تخمدان ها برروی یک صفحه ویدیوئی ایجاد می کند که این عکس توسط پزشک برای تعیین وجود کیست تحلیل می شود که در شناسایی مکان و نوع آن موثر است.
لاپراسکوپی : با استفاده از لاپراسکوپ از طریق ایجاد یک شکاف کوچک یک ابزار نازک ونورانی به داخل شکم فرستاده میشود که پزشک میتواند تخمدانهایتان راببیند وکیستها را ازبین ببرد.

تست خونی125 CA  : سطح خونی پروتیئنی بنام آنتی ژن سرطانی 125(CA125) اغلب درزنان مبتلا به سرطان تخمدان ارزیابی میشود. اگر کیست شما تاحدی جامد باشد و شما در ریسک بالایی از سرطان تخمدان قرار داشته باشید، پزشکتان سطح این پروتئین را اندازه گیری می کند. سطوح بالای CA125  خون درحالت غیرسرطانی نیز رخ میدهد، مثل آندومتریوز، فیبروئیدهای رحمی و بیماریهای التهابی لگن.

 

درمان کیست های تخمدانی

درمان به سن ، نوع کیست وعلائم آن بستگی دارد.

 توصیه های احتمالی پزشک:
صبر به همراه  دقیق بودن: دربیشتر موارد شما می توانید صبرکنید و با انجام آزمایشات مکرر متوجه ازبین رفتن خودبخودی آنها شوید. البته بدون درنظرگرفتن سن و اینکه شما هیچ نشانه ایی نداشته باشید و اولتراسوند یک کیست مایع و کوچک رانشان داده باشد. پزشک احتمالاً پیگیری های اولتراسوند لگنی را در فواصل متناوب برای پایش سایز کیست توصیه می کند.

قرصهای کنترل تولد: این قرصها برای کاهش شانس ایجاد یک کیست جدید درسیکلهای قاعدگی بعدی تجویز می شوند. قرصهای پیشگیری از بارداری فواید چشمگیری درکاهش ریسک سرطان تخمدان دارند. دریافت طولانی آنها باعث کاهش بیشتر این ریسک میشود.

جراحی : پزشک درشرایطی پیشنهاد به برداشتن کیست می کند که بزرگ باشد، شبیه یک کیست عملکردی نباشد، درحال رشد باشد و یا درطی دو یا سه سیکل ماهیانه کماکان وجود داشته باشد. کیستهایی که باعث درد و یا دیگرعلائم می شوند نیز ممکن است برداشته شوند.
بعضی کیستها ممکن است به روشی بجز سیستکتومی برداشته شوند. دربرخی شرایط پزشک ممکن است دستور برداشت تخمدان تحت تاثیر واقع شده رابدهد و در طی فرایندی بنام افورکتومی بقیه اش را دست نخورده رها کند.
اگر یک توده ی کیستیک سرطانزا باشد احتمالاً پزشکتان هیسترکتومی را برای برداشت هردوی تخمدانها و رحم پیشنهاد می کند. همچنین اگر بعد از یائسگی توده کیستیک برروی تخمدانها رشد کند نیز باید جراحی صورت گیرد.

منبع:

mayoclinic

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
ز.ن
ز.ن
9 years ago

سلام دکتر ممنون بابت اطلاع رسانی تون
من احتمال پارگی کیست تخمدان دارم یک هفته دیگه نوبت دکترمه میخواستم بدونم درمان پارگیه کیست تخمدان چی هست؟ممنون

مدیر دپارتمان سلامت جسم و روان
مدیر دپارتمان سلامت جسم و روان
9 years ago
پاسخ به  ز.ن

سلام
با توجه به اینکه در ابتدا نیاز به بررسی بالینی دارد و برای هر فرد ممکن است درمان فردی خاصی صورت گیرد لذا نحوه درمان مخصوصا در این حیطه به عهده متخصصان محترم زنان می باشد.