دو نظریه در مورد چین و چروک

پوست

گاهی اوقات بارز ترین چیزها در زندگی به چشم نمی آیند- برای مثال چین و چروک. ما هر روز آنها را میبینیم، اما اگر از کسی بپرسیم تا تعریفی از آنها بگوید، معمولا این چنین پاسخ می دهد”خب، همه می دانند چه چین و چروک چیست!

برای پاسخ به این سوال و بررسی شالوده و اساس چین و چروک ، باید به آناتومی پوست آن هم به صورت میکروسکوپی نظری بیندازیم، که اغلب مانند سوراخ داخل شیرینی دونات است؛ یعنی چین و چروک مانند سوراخ دونات می مانند که عوامل احاطه کننده باعث به وجود آمدنشان می شوند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

به نظر می رسد ایجاد چین و چروک از غشاء میانی پوست یا درم پاپیلاری، به دلیل کاهش در تولید یا تغییرات شیمیایی در پروتیین الاستین شروع می شود. این تغییرات در بافت شناسی بسیار واضح هستند، هرچند که با چشم  غیر مسلح قابل دیدن نیستند، ولیکن نتیجه آنها در ظاهر پوست مشهود است.

در اینجا از دست رفتن تن و کشسانی، تصویری کسل کننده تر به سطح پوست می دهد. با مقایسه پوست یک کودک سالم با فردی بالغ می توانید به سرعت به این تفاوت ها پی ببرید. فراتر از این تغییر میکروسکوپی ظریف، یافته های قابل توجهی مرتبط با منشاء چین و چروک گزارش شده است.

به طور برجسته، چین و چروک را به عنوان اختلال در سطح پوست صاف می دانند. ما در پی پوستی هموار، پیوسته، با سطحی صاف هستیم اما چین و چروک ما را با چینه، شکن ، شکاف و یا شکاف عمیق رو به رو می کند. پوست شل ، فاقد تورگور یا آماسیدگی است و هیچ احساس فنری و قابل ارتجاع به لمس شدن ندارد. این پیر شدن پوست روندی طبیعی است.اما چه چیزی باعث این روند می شود؟

ساعت بیولوژیکی در مقابل نظریه آسیب زیست محیطی

دو نظریه در خصوص روند بالا رفتن سن وجود دارد: ساعت بیولوژیکی و تئوری آسیب زیست محیطی.

نظریه اول بر آن است که پیری یک فرایند فیزیولوژیک است که در DNA کدگذاری شده است و در زمان های خاص ظاهر می شود. پیری به عنوان آخرین و نهایی ترین مرحله تمایز بافت شناخته می شود. شروع بلوغ و سفید شدن مو به عنوان دو رویداد مسلم در انسان، با گذشت زمان رخ می دهند. طول عمر محدود سلول های کشت شده ی پستانداران اغلب در 50 بخش سلولی تقسیم بندی می شوند ودیده شده که سلول های پوست گرفته شده از افراد مسن تر کمتر از سلول های گرفته شده از افراد جوان تقسیم سلولی انجام می دهند. این نظریه ای درست است، اما برای توضیح تنوع فراوان موجود در نژاد ها و شیوه های مختلف زندگی کافی نیست.

نظریه آسیب زیست محیطی یک نظریه پیچیده است، اما در اصل، این تئوری پیری را به عنوان یک “تصادف” ناشی از تجمع بیولوژیکی “اشتباهات” رخ داده در طول عمر فرد می بیند. می دانیم که نور ماوراء بنفش، تغذیه نامناسب، استرس های روانی و فیزیکی در ایجاد ظاهر نهایی شناخته شده به عنوان پیری نقش دارند. علت و یا علل هرچه باشد، دلیل اصلی بالا رفتن سن ظرفیت عملکردی کاهش یافته در بدن برای حفظ و ترمیم است،

تصویر ی از پیری پوست

پیری پوست ناشی از عوامل فراوان فیزیکی است، که برجسته ترین آنها از دست رفتن تن و یا تورگور/ آماسیدگی است.

پوست به علت از دست رفتن بازتابش نور رنگ می بازد. سطح پوست دیگر صاف و هموار نیست و خالهای زیادی روی پوست ظاهر می شود. هر یک از این ویژگی ها برخی از تغییرات فیزیولوژیکی و کالبدی را نشان می دهند. اجازه بدهید نگاهی به هر یک از این ویژگی ها بیندازیم، اما باید بر از دست رفتن تن با ایجاد چین و چروک تاکید کنیم.

تغییرات فیزیولوژیکی

رنگ پوست یک پدیده مرکب ناشی از عوامل زیر است: جریان خون، رنگدانه های پوست مانند ملانین، کاروتن، محصولات بیلی روبین و اکسیداسیون ، وضعیت سلولهای سطح خارجی و وجود یا عدم وجود ضایعات مختلف پوستی. محتوای ملانین با زمان کاهش ، و رنگدانه های اکسیداتیو، به نام لیپو فاسین (انواع رنگدانه های چرب که در اثر پیری در یاخته ها به وجود می آیند) ، افزایش می یابد.

کاهش جریان خون عامل مهمی در تغییرات پوستی صورت نیست، اما در تغییرات پوستی دست ها و پاها مهم است. سلول های سطح پوست بزرگتر و کمتر نور بازتاب می کنند، در اینجا اپیدرم نازک شده هم کمتر بازتابنده می شود.

تغییرات کالبدی

همانطور که پوست پیر می شود، از لحاظ آناتومیکی درم ( غشا میانی پوست) کمتر انعطاف پذیر، شاداب و واکنش پذیریا پاسخگو می شود. پاسخ ایمنی کندتر و دقت آن کمتر است.

در مجموع، کاهش در توانایی برای ترمیم موثر در برابر این عوامل منفی به وجود می آید. به نظر می رسد که فیبروبلاست دیگر مبارزه نمی کند؛البته برای مدتی، به شیوه ای بی مبالات همچنان به کار کردن، ساخت کلاژن و الاستین ادامه می دهد. همه این عوامل منجر به شکل گیری چین و چروک می شوند.

اکنه و چین و چروک

تاریخ طبیعی چین و چروک

درست از زمان تولد،روند بالا رفتن سن شروع می شود. این جهان خصمانه جایی است که ما باید در طول زندگی با آن مبارزه کنیم. تغییرات وجود دارند اما تا حدود سن 25 سالگی،در زمان تغییرات اولیه چشم ، نمود میابند. ابرو به سمت پایین حرکت می کند و با شروع تورم چربی در پلک پایین تر دیوار حائل الاستین تضعیف می شود.

چین های نازولابیال (چین های اطراف لب و بینی ) در عمق و طول در سن 30 سالگی افزایش می یابند، به دنبال آن 10 سال بعدچین و چروک پنجه کلاغی(چین و چروک گوشه ی خارجی هر چشم) و پیشانی شروع می شوند. البته، برخی از افراد بد شانس علائم را زودتر نشان می دهند.

در 50 سالگی، به نظر می رسد که طبیعت وجودی مبارزه را رها میکند و افتادگی بینی، شیب دار شدن چشمان و چین و چروک اطراف دهان و گردن پیدا می شوند.

در سنین بالا جذب چربی رخ می دهد به طوری که گونه توخالی ، چشمها کوچکتر، و توده استخوان جمجمه کمتر می شود. پوست اضافی چین خورده و خم شده و الگوی پیچیده ایی از چین و چروک تولید می کند. در افرادی که در معرض آفتاب شدید هستند چشم انداز بسیار ناراحت کنندای از مجموعه ای از چین و چروک های عمیق و تاریک ظاهر می شود.

پوست، چین و چروک و عضلات

چین و چروک ها سه نوع هستند:

1)زیگ زاگ – چین و چروک خوردن خوب و بسیار سطحی. اغلب در سنین زیر 70 سال ، و یا در گروهی که اوایل آسیب دیدگی از آفتاب هستند دیده میشود.

2)چین و چروک خوردن گلایفیک (شیار عمودی) – نوع متقاطع وعمیق تر از چین و چروک که بیشتر بر روی گونه ها و گردن دیده می شود.

3)چین و چروک های عمیق – این چین و چروک دردسرساز،یک خط بزرگ و یا شیار مستقیم اسجاد می کند.

علت تمام چین و چروک ها با عدم یا تغییر ماهیت الاستین مرتبط است، اما ایجاد چین و چروک را می توان با تغییرات بیشتر در درم نیز مرتبط دانست. سعی کنید چین و چروک را به عنوان نتیجه قابل مشاهده ای از فروپاشی بنیاد پوست تصور کنید که نتیجه گودال پوستی است.

جایی که در آن پوست نازک تر است، ما چین و چروک های ریزی می بینیم به دلیل اینکه در این مناطق سطح پوست تنها یک فاصله کوچک به سقوط پوست دارد. چین و چروک های عمیق تنها می توانند در پوست ضخیم رخ دهند؛ و این چرایی وجود چین و چروک عمیق و سخت در پوست آسیب دیده از آفتاب است.

پوست بر روی بدن توسط باند فیبر قوی، به نام فاسیا ( نوار پیوندی ) نگه داشته می شود. فاسیا بخش درم پوست را به عضلات متصل می کند. هنگامی که لبخند می زنید، پوست توسط عضلات اطراف دهان حرکت داده می شود. در صورتی که پوست اضافی است که نه الاستیک و نه انعطاف پذیر وجود دارد، آن را برابر بیش از، و باعث چین و چروک خوردن عمیق است.

در صورت وجود پوست اضافی بدون کشسانی و انعطاف، این پوست پیچیده و موجب ایجاد چین و چروک عمیق می شود. زمانی که عضله منقبض است هیچگاه چین و چروک کاهش نمی یابد- تنها شدت و یا برجسته گی میابند.

در نظر بگیرید که  چین و چروک خوردن همیشه عمود بر محور طولی عضله اتفاق می افتد. سپس، در نظر داشته باشید که انقباض عضلات طول عضله را کم میکنند که به نوبه خود، پوست شل متصل را به چین های زیادی تبدیل میکند. بنابراین، یک فرد می توان تنها با انقباض عضلات چین و چروک ایجاد کند.

در ادامه: علل شناخته شده در ایجاد چین و چروک

 

مرکز تحقیقات کلینیک آلومینا

[divider]

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی زیبایی، پوست و لیزر درمانی است.

تماس با ما

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments