چرا برخی از نوزادان دچار ماه گرفتگی می شوند؟

ماه گرفتگی

لکه های مادرزادی پوست که ماه گرفتگی نامیده می شوند، لکه های رنگی پوست هستند که در زمان تولد روی پوست وجود دارند یا مدتی پس از تولد ظاهر می شوند. ماه گرفتگی ها به رنگ های مختلفی ظاهر می شوند، از جمله قهوه ای، سیاه، آبی کمرنگ، صورتی، سفید، قرمز و بنفش. برخی از ماه  گرفتگی ها فقط به شکل تغییر رنگ پوست ظاهر می شوند و برخی دیگر برجسته هستند و یا به شکل بافت به زیر پوست می روند.

چه عواملی باعث بروز ماه گرفتگی روی پوست می شود؟

علت بروز ماه  گرفتگی ناشناخته است، در اکثر موارد نیز ماه  گرفتگی ها ارثی هستند. داستان های زیادی در مورد علل بروز ماه گرفتگی وجود دارد ولی هیچ یک از لحاظ علمی اثبات نشده اند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

برخی متخصصان معتقدند که تجمع بیش از حد سلول هایی که پوشش عروق خونی نوزاد را تشکیل می دهند، باعث بروز این علائم می شوند.

در برخی موارد نیز اعتقاد بر این است که ممکن است قطعه کوچکی از جفت در ابتدای بارداری وارد جنین در حال رشد شده باشد.

اگر عصب هایی که کنترل کننده تنگ و گشاد شدن مویرگ ها هستند، آسیب ببینند، احتمال بروز لکه های پوستی وجود دارد، به ویژه اگر این مویرگ ها به طور دائم در حال رشد باشند.

نوعی از این عارضه نیز ناشی از تجمع مویرگ ها در زیر پوست است. بعضی متخصصان معتقدند که پروتئین هایی که توسط جفت در دوران بارداری تولید می شود، احتمال بروز لکه ها و ماه  گرفتگی های مادر زادی را افزایش می دهند.

در اکثر موارد لکه های ماه  گرفتگی نیازی به درمان ندارند. این لکه ها اغلب با بزرگ تر شدن کودک برطرف می شوند. با این حال برخی ماه گرفتگی ها به دلیل موقعیتی که دارند، باید درمان شوند. به عنوان مثال یک لکه برجسته نزدیک چشم کودک ممکن است با بینایی کودک تداخل داشته باشد. در برخی موارد نیز ماه گرفتگی با بروز مشکلات دیگری مانند رشد در کبد، ریه ها، معده یا روده همراه است.

انواع ماه گرفتگی

دو نوع ماه  گرفتگی وجود دارد: ماه گرفتگی های قرمز و کاه گرفتگی های حاوی رنگدانه. ماه گرفتگی های قرمز حاوی رنگ و عروق خونی هستند که به شکل نشانه های پوستی قبل یا مدتی مدت کوتاهی بعد از تولد رشد می کنند. ماه گرفتگی های حاوی رنگدانه لکه هایی هستند که در زمان تولد نوزاد وجود دارند و به رنگ های مختلف مشاهده می شوند، از جمله قرمز، سیاه، آبی یا خاکستری.

علائم ماه گرفتگی حاوی رنگدانه کدامند؟

علائم این نوع عارضه عبارتند از پوستی که به طور غیر طبیعی تیره، روشن، آبی، قهوه ای و یا سیاه است. تغییر رنگ پوست ممکن است به اندازه های مختلف مشاهده شود و ممکن است مسطح، برجسته و یا به شکل چروک ظاهر شود.

ماه  گرفتگی حاوی رنگدانه ممکن است بزرگتر شود، رنگ آن تغییر کند، با خارش همراه باشد و یا گاهی خونریزی کند. اگر این موارد را در مورد ماه گرفتگی خود یا فرزندتان مشاهده کردید، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید، ممکن است نیاز به نمونه برداری باشد.

این عارضه معمولا نیازی به درمان ندارد، اما بسته به نوع و شرایط آن ممکن است گاهی درمان نیاز باشد.

علائم هشدار دهنده

از آنجایی که احتمال بروز سرطان پوست ناشی از لکه ها و خال های مادرزادی زیاد است، بنابراین اگر هر گونه تغییری در رنگ، اندازه یا بافت خال یا دیگر زائده های پوستی خود مشاهده کردید، حتما به پزشک اطلاع دهید. به علاوه در صورتی که در این قسمت ها درد، خونریزی، خارش و یا التهاب مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

آیا می توان از ماه گرفتگی پیشگیری کرد؟

هیچ راه علمی شناخته شده ای برای پیشگیری از ماه  گرفتگی وجود ندارد. افرادی که دارای این عارضه هستند، باید همیشه از ضدآفتاب استفاده کنند تا از هر گونه پیامد پیشگیری کنند.

پیامدهای ناشی از ماه گرفتگی

در برخی موارد ماه  گرفتگیها ممکن است به یک زخم باز تبدیل شوند و در نتیجه عفونت کنند. برخی دیگر نیز ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

در برخی موارد اگر ماه گرفتگی نزدیک به چشم باشد خطر ابتلا به گلوکوم یا آب سیاه افزایش پیدا می کند. به طور کل اگر ماه گرفتگی روی پلک باشد، نیاز به درمان فوری دارد، زیرا بر روی بینایی کودک تاثیر می گذارد.

در مواردی که ماه گرفتگی روی پوست سر یا روی پیشانی مشاهده می شود، خطر ابتلا به سندروم Sturge-Weber (یک اختلال عصبی که در هنگام تولد با تشنج نشان داده می شود) افزایش پیدا می کند.

[button color=”blue” size=”medium” link=”http://www.webmd.com/parenting/baby/baby-skin-10/birthmarks?page=2″ target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://www.medicalnewstoday.com/articles/174886.php” target=”blank” ]منبع 2[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید