داروی پیدرولاکس یا پلی اتیلن گلیکول برای رفع یبوست

داروی پیدرولاکس یا پلی اتیلن گلیکول برای رفع یبوست

داروی پیدرولاکس یا پلی اتیلن گلیکول

از پیدرولاکس به عنوان داروی ملین برای رفع یبوست حاد و مزمن و همچنین برای پاکسازی روده بزرگ قبل از انجام برخی ازعمل های تشخیصی مانند کولونوسکوپی ، انجام اعمال رادیولوژی و جراحی های دستگاه گوارش استفاده می شود.

از آنجا که امروزه کولونوسکوپی نقش مهمی در غربالگری سرطان های کولورکتال دارد ، داشتن آمادگی مناسب برای کولونوسکوپی مهم است. زیرا در غیر این صورت ممکن است پروسه آسیب شناسی و یا کولونوسکوپی به طور کامل انجام نشود. اگر مصرف دارو به درستی صورت نگیرد ، کولونوسکوپی برای حدود  20٪ از بیماران ناموفق خواهد بود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

محلول نمکی سدیم و پتاسیم پیدرولاکس یک محلول ملین است.  مصرف این دارو باعث اسهال می شود که برای پاک کردن روده بیمار لازم است و به تمیز کردن کولون کمک خواهد کرد. زیرا در طی کولونوسکوپی پزشک باید بتواند داخل کولون را به خوبی ببیند.

داروی پیدرولاکس به صورت پودر برای تهیه محلول و سوسپانسیون در بازار دارویی موجود است.

ممکن است پزشک شما دستورالعمل های خاصی را برای استفاده از دارو و بر اساس برنامه کولونوسکوپی شما توصیه کند. اگر دستورالعملی از پزشک معالج خود مبنی بر مصرف دارو دریافت نکرده اید می توانید از راهنمای دارو استفاده کرده و به دستورالعمل های آن عمل کنید و یا قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه مصرف داروی پیدرولاکس

این دارو را دقیقا همانطور که پزشک دستور داده است ، مصرف کنید. در غیر این صورت ، ممکن است به خوبی تأثیر نکند و لازم شود که دوباره آزمایشات خود را تکرار کنید.

این دارو همراه با راهنما است. شما باید راهنمای دارو را با دقت بخوانید و دستورالعمل های آن  را دنبال کنید. اگر سؤالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

دوز مصرفی این دارو برای بیماران مختلف با توجه به سن و سال و وزن و عوامل متعدد دیگر متفاوت خواهد بود. دوز دارو توسط پزشک تعیین می شود و در غیر این صورت دستورالعمل های درج شده بر روی برچسب دارو را دنبال کنید.

از حدود 3 تا 4 ساعت پیش از شروع دارو از خوردن غذاهای جامد خودداری کنید. از 2 ساعت قبل از استفاده از این دارو هیچ غذایی نخورید. از هنگامی که اولین دوز دارو را شروع کردید ، تا پس از اتمام آزمایش خود غذای جامد میل نکنید.

شما تا 2 ساعت قبل از آزمایش می توانید آب یا مایعات دیگر بنوشید مگر اینکه پزشک شما دستورالعمل دیگری داده باشد.  اما از نوشیدن مایعات قرمز رنگ یا بنفش رنگ خودداری کنید.

قبل از مصرف این دارو، هیچ داروی خوراکی دیگری را از 1 ساعت قبل از مصرف داروی  پیدرولاکس  شروع نکنید. داروهای خوراکی ممکن است در هنگام تمیز کردن کولون به درستی جذب نشوند. اگر سؤالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه تهیه داروی پیدرولاکس :

پودر پیدرولاکس باید با آب مخلوط شود.
  • پودر پیدرولاکس باید با آب مخلوط شود. پودر را بدون آب مصرف نکنید.
  • اگر از بسته طعم دار این دارو استفاده می کنید ، قبل از اضافه کردن آب یک بسته به بطری اضافه کنید. و طعم دیگری به آن اضافه نکنید.
  • آب ولرم را تا علامت روی بطری به آن اضافه کنید.
  • بطری را تا زمانی که تمام پودر حل شود ، به خوبی تکان دهید.
  • مخلوط را در یخچال قرار دهید و تا قبل از 48 ساعت آن را استفاده کنید.
  • این محلول را در زمانی که پزشک تعیین کرده است مصرف کنید.
  • به جای نوشیدن جرعه جرعه محلول ، آن را سریع بنوشید.
  • دارو حدود یک ساعت پس از نوشیدن اولین لیوان تأثیر می کند. در ابتدا مدفوع شما حالت اسهالی دارد و سپس بسیار آبکی می شود.
  • آنقدر از محلول بنوشید تا مدفوع تان کاملاً آبکی و بدون مواد جامد باشد.
  • اگر مقداری از محلول استفاده نشد ، آن را دور بریزید.
  • اگر نمی توانید مایعات را قورت بدهید ، ممکن است محلول را با یک لوله از طریق قرار دادن در   داخل بینی به درون معده فرستاد.

موارد احتیاطی در مورد مصرف داروی پیدرولاکس

هنگام مصرف داروی پیدرولاکس اگر دچار مشکلات زیر شدید به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید :

  • در صورت کاهش ادرار ،
  • سرگیجه ،
  • غش کردن ،
  • سردرد ،
  • استفراغ .

این علائم می تواند نشانه های از دست دادن بیش از حد مایعات بدن  (کم آبی) باشد.

در صورتی که پس از مصرف این دارو دچار گرفتگی شدید معده ، تنگی نفس یا درد شدید ، به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

در صورت مشاهده بثورات پوستی ، کهیر و یا هر گونه واکنش آلرژیک به این دارو از مصرف دارو خودداری کنید و بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای مسهل دیگر از قبیل بیزاکودیل را با این دارو مصرف نکنید. این شامل داروهای تجویزی یا غیر تجویزی (داروهای بدون نسخه) است.

عوارض جانبی پیدرولاکس

به نظر می رسد استفاده از پیدرولاکس در مقایسه با روغن کرچک از عوارض گوارشی کمتری مانند تهوع و استفراغ برخوردار است.

تهوع و استفراغ از عوارض جانبی پیدرولاکس می باشد

در طول مصرف این دارو اگر عوارضی مانند سرفه کردن ، مشکلات بلع ، سرگیجه ، افزایش ضربان قلب ، ورم پلک ها یا اطراف چشم ها یا صورت و یا لب ها یا زبان ، قرمزی پوست ، تنگی نفس ، راش یا کهیر و یا خارش پوستی ، ضعف و خستگی غیر عادی را تجربه کردید ، به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

همچنین اگر علائمی مانند مدفوع خونی یا سیاه رنگ ، آبی شدن رنگ لب ها یا ناخن ها ، درد قفسه سینه ، یبوست ، سرفه همراه با خلط صورتی رنگ ، تنفس سخت یا سریع همراه با خس خس ، افزایش تعریق ، رنگ پریدگی پوست ، درد شدید معده ، تورم  پاها و مچ پا ، استفراغ ، استفراغ خونی یا قهوه ای را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی این دارو که بیشتر رایج هستند عبارتند از : احساس پری شکم و معده ، نفخ ، حالت تهوع.

عوارض جانبی این دارو که کمتر رایج هستند عبارتند از :  گرفتگی شکم یا معده ، سوزش یا خارش در اطراف مقعد.

این عوارض جانبی به ندرت مشاهده می شوند : تاول ، خارش ، سوزش یا قرمزی پوست ،  ترک خوردگی پوست ، خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست ، آب ریزش از بینی ، تورم.

در صورتی که متوجه هر یک از عوارض جانبی بالا شدید به پزشک خود اطلاع داده و با او مشورت کنید.

آیا سالمندان ، کودکان و زنان باردار می توانند از پیدرولاکس استفاده کنند؟

مصرف داروی پیدرولاکس در کودکان تا کنون با مشکلات خاصی روبرو نشده است که باعث شود مصرف آن را در کودکان محدود کنند.  اما بهتراست از این دارو برای کودکان زیر 6 ماه استفاده نشود.

همچنین تا کنون مشکلات خاصی در ارتباط  با کاهش سودمندی محلول نمکی ، سدیم و پتاسیم در سالمندان مشاهده نشده است.  با این حال ، بیماران سالمند مبتلا به مشکلات کلیوی باید در مصرف این دارو رعایت احتیاط را انجام دهند.

توصیه می شود که زنان باردار از مصرف این دارو خودداری کنند.  و مادران شیرده فقط با نظر پزشک معالج خود دارو را مصرف کنند و همه جوانب مثبت و منفی مصرف دارو را در نظر بگیرند. زیرا هیچ تحقیقی در این مورد انجام نشده است.

اگر تا کنون به این دارو و یا سایر دارو ها آلرژیِ داشته اید و یا به برخی از غذاها ، رنگ های شیمیایی ، مواد نگهدارنده و حیوانات حساسیت دارید ، حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

مشکلات پزشکی

از پیدرولاکس به عنوان داروی ملین برای رفع یبوست استفاده می شود

وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است بر استفاده از این دارو تأثیر بگذارد. در صورتی که مشکل پزشکی دیگری دارید ، حتماً به پزشک معالج خود اطلاع دهید . به ویژه اگر به یکی از این مشکلات دچار هستید :

آنژین صدری ( درد قفسه سینه) کنترل نشده ، كارديوميوپاتي (بيماري قلبي) ، نارسایی احتقانی قلب  ، از دست دادن آب بدن ، حمله قلبی که اخیراً اتفاق افتاده است ، مشکلات ریتم قلب یا سابقه آن  ، هیپوکلسمی (کاهش سطح کلسیم در خون) ، هیپوکالمی (کاهش سطح پتاسیم در خون) ، هیپومنیزی (کاهش سطح منیزیم در خون) ، هیپوناترمی (کاهش سطح سدیم در خون) ، مشکل بلع ، مسدود شدن روده ، سوراخ شدن روده ، احتباس محتویات معده (مشکل با تخلیه معده) ، ایلئوس روده (عضلات روده دچار اختلال کارکرد می شود  ) ، کولیت سمی (روده بسیار ملتهب) ، مگا کولون سمی (گشاد شدن خطرناك روده بزرگ) ، بیماری التهابی روده ، مشکلات کلیوی ، سابقه تشنج ،  کولیت زخمی  فعال.

مصرف هم زمان این دارو با سایر داروها فقط با تجویز پزشک باید صورت بگیرد.

لینک منبع

لینک منبع

 

2 4 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments