پیشگیری از سرطان پوست

او چگونه سرطان پوست را شکست داد؟

skin cancer scare

داستین چرتف می گوید وقتی که سی ساله بودم متوجه زخم سفیدی روی بازویم شدم که خوب نمی شد. از آنجا که رنگ پوست من روشن است و وقتی در معرض اشعه خورشید قرار می گیرم مثل لبو سرخ می شوم، برای همین می دانستم که در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستم.  اما هرگز تصور نمی کردم که این زخم کوچک خطری برایم داشته باشد.  تا این که به اتفاق خانواده ام برای تعطیلات به ساحل دریای مرده رفتیم.

شنا کردن در دریای مرده با شوری بیش از حد آبش باعث شد که پوستم خیلی بیشتر از حد معمول بسوزد.  و به سرطان سلول های بازال مبتلا شدم.  خوشبختانه تنها درمانی که لازم داشتم این بود که با یک عمل چراحی سرپایی این زخم برداشته شود.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

این تجربه نه چندان خوشایند باعث شد که بیشتر از پوستم مراقبت کنم و کمتر در معرض نور خورشید قرار بگیرم. وقتی هم که می خواهم از خانه خارج شوم، خیلی احتیاط می کنم.

در اینجا می خواهم به شما هم نکاتی در مورد محافظت خود در مقابل آفتاب را یادآوری کنم.  که هم بتوانید از پوست تان محافظ کنید و هم از بیرون رفتن لذت ببرید.

از ضد آفتاب قوی استفاده کنید

Image result for ‫ضد آفتاب‬‎

شما می توانید با استفاده از یک کرم ضد آفتاب قوی (SPF 50) خطر ابتلا به سرطان پوست  را کاهش دهید. همچنین مطمئن شوید که کرم ضد آفتاب از پوست شما را در برابر اشعه  UVA و UVB محافظت می کند.

ار آنجا که آفتاب تابستان خیلی شدید است، پس بهتر است قبل از خروج از خانه ، کرم ضد آفتاب مصرف کنید.   بسیاری از کرم های مرطوب کننده پوست صورت نیز حاوی کرم های ضد آفتاب هستند.

فقط همیشه یادتان باشد که کرم های ضد آفتاب هر دو ساعت یک بار باید تجدید  شوند.  به همین دلیل لازم است که کرم ضد آفتاب را همه جا همراه خود داشته باشید.  من خودم کرم ضد آفتابم را در داشبورت ماشین نگه می دارم و هیچوقت بدون همراه داشتن آن بیرون نمی روم. یک کرم ضد آفتاب مسافرتی هم برای مواقعی که از شهر خارج می شوم  در کیفم دارم .

استفاده از کرم ضد آفتاب در هنگام ورزش کردن

Image result for ‫ضد آفتاب هنگام ورزش ‬‎

حتماً شما هنگام شنا کردن و یا انجام ورزش های دیگر از کرم ضد آفتاب بر روی پشت و گردن خود نیز استفاده می کنید.  اما حواس تان باشد که لازم است  از سر خود نیز در مقابل اشعه خورشید مراقبت کنید.

این درست است که موهای شما از پوست سر تان در مقابل آفتاب سوختگی محافظت می کند اما باز هم احتمال آفتاب سوختگی پوست سر تان وجود دارد.  به خصوص اگر مو هایتان نازک و یا کم پشت باشند.  و یا اینکه اصلاً مویی نداشته باشید. شاید با دانستن این مطالب دیگر برای تشویق تیم مورد علاقه خود به ورزشگاه نروید.

خودتان را بپوشانید

من می دانم که تابستان است! و همه دوست دارند در هوای گرم لباس کم تری بپوشند.  این هم بدون راه حل نیست.  خوشبختانه شما می توانید با پوشیدن لباس های نازک و سبک،  دست ها و پا های خود را بپوشانید.

در هوای نه چندان آفتابی هم در سایه راه بروید

Image result for ‫چتر افتابی‬‎

در این جا می خواهم بگویم که نباید از نور خورشید غافل شویم.  در روز های آفتابی پیاده روی کنید اما در سایه راه بروید.

بسیاری از پارک ها طوری طراحی شده اند که زیر نور مستقیم خورشید قرار ندارند.   برای شرکت در مسابقات و لذت بردن از آب و هوای خوب به این پارک ها بروید.  قبل از آن مطمئن شوید که رستورانی که در پارک مورد نظر تان هست  با چتر یا صندلی های فضای باز پوشش داده شده است.

برای سایر تجمعات در فضای باز، سعی کنید چتر خود را همراه تان ببرید. در مکان های سایه دار بنشینید و یا این که یک صندلی متحرک در صندوق عقب ماشین دااشته باشید تا بتوانید حداقل در سایه اتومبیل تان بنشینید.

احتمال آفتاب سوختگی در هوای ابری

Image result for ‫ هوای ابری‬‎

به یاد داشته باشید که در هوای ابری نیز احتمال آفتاب سوختگی وجود دارد.  روزهایی که هوا ابری است هوا خنک تر می شود زیرا ابرها جلوی اشعه های خورشید را مسدود می کنند و می توانند هوای خنک را حفظ کنند، اما با این وجود هم هنوز نور ماوراء بنفش به میزان زیادی از ابرها عبور می کند. اگر می دانید که برای مدت زمان طولانی بیرون از منزل به سر می برید، استفاده از کرم های ضد آفتاب را فراموش نکنید، حتی اگر هوا ابری باشد.

به جعبه دارو های خود نگاهی بیندازید

بسیاری از داروهای مورد مصرف تان  ممکن است حساسیت شما نسبت به نور خورشید را تحت تاثیر قرار دهند و موجب سوختگی سریع تر از حد معمول پوست تان می شوند.  حتما با پزشک معالج یا داروساز خود در مورد دارو های مصرفی تان مشورت کنید تا مطمئن شوید که این داروها حساسیت شما را به نور افزایش می دهد یا خیر.

مراقبت کردن از پوست

Related image

حتی اگر مطمئن هستید که در معرض  خطر ابتلا به سرطان پوست قرار ندارید، باز هم محافظت و مراقبت از پوست تان بسیار  مهم است.   استفاده از کرم ضد آفتاب در روزها ابری را هم در نظر داشته باشید.

از تابستان خود لذت ببرید!

محقق و مترجم : مینو شفیعی

[button color=”red” size=”small” link=”http://www.healthline.com/health/skin-cancer-summer-sun-tips#4″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments