داروشناسی: آشنایی با داروی تیگوانین

قرص تیگوانین

تیگوانین به خانواده ای از داروها با عنوان پاد سوخت و سازها ( ضد متابولیسم ها ) تعلق دارد. از داروی تیگوانین برای مقاصد پزشکی و درمان انواع بیماری های سرطان استفاده می گردد.

ترکیبات شیمیایی موجود در تیگوانین در رشد سلول های سرطانی اختلال ایجاد می کند و در نهایت منجر به نابودی آنها می گردد. از آنجایی که ممکن است رشد سلول های معمولی بدن تحت تاثیر تیگوانین قرار بگیرد، همزمان برهم کنش های دیگری نیز رخ خواهد داد. برخی از این واکنش ها ممکن است بسیار حاد باشد، در اینصورت باید سریعا پزشک را از شرایط بیمار مطلع ساخت. اگرچه واکنش هایی که بدن به این دارو نشان می دهد، ممکن است بسیار جدی نباشد، اما باز هم جای نگرانی وجود دارد. گاهی اوقات، تاثیر دارو تا یک ماه یا یک سال پس از مصرف دارو مشخص نخواهد شد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

انواع قرص

پیش از شروع به مصرف دارو؛ پزشک می بایست بیمار را از فواید و مضرات احتمالی دارو آگاه سازد. مصرف داروی تیگوانین تنها با نسخه پزشک قابل دسترس است. این دارو به صورت قرص در داروخانه ها به فروش می رسد.

در تصمیم گیری برای مصرف یا عدم مصرف داروف عوارض جانبی و احتمالی دارو باید به صورت موشکافانه و دقیق در نظر گرفته شوند. این تصمیم بزرگی است که توسط بیمار و پزشک گرفته میشود.

قرص تیگوانین
قرص تیگوانین

 

به هنگام مصرف دارو به موارد زیر توجه بفرمایید: 

آلرژی و حساسیت

در صورت داشتن حساسیت دارویی ( داروی تیگوانین و یا داروهای دیگر ) یا حساسیت های غذایی، انواع رنگ مو و مواد نگهدارنده، پزشک را از شرایط خود مطلع سازید.  برای داروهای بدون نسخه پزشک، برچسب دارو را به دقت مطالعه کنید.

تجویز دارو برای کودکان

تجویز دارو برای کودکان

 کودکان به خصوص به عوارض و اثرات تیگوانین بسیار حساس هستند. همین عامل سبب افزایش خطر سمی شدن کلیه ها در طول درمان می گردد.

تجویز دارو برای سالمندان

 تجویز دارو برای سالمندان

امکان تجویز برخی داروها برای افراد سالخورده وجود ندارد، علت آنست که اثرات دارو بر روی بدن آنها هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. هنوز معلوم نیست که قابلیت اثربخشی دارو ها به همان میزانی است که بر روی جوانان تست شده است یا برهم کنش ها و عوارض دیگری را برای افراد سالخورده به بار می آورد. اطلاعات موثقی در ارتباط با تجویز داروی تیگوانین برای سالمندان نیست.

تجویز دارو برای خانم های باردار

تجویز دارو برای خانم های باردار

 مطالعات سه ماه بر روی خانم های باردار نشان می دهد احتمال تاثیر مخرب داروی تیگوانین بر روی جنین وجود دارد. با این وجود، فوایدی که این روش درمانی برای بیمار در شرایط بسیار حاد فراهم می کند، به ریسک استفاده از آن می ارزد.

دوران شیردهی

mombabyiStock_000000110965XSmall

هنوز مطالعات کافی در زمینه تعیین میزان خطرات احتمالی یا عوارض مصرف دارو برای نوزاد تازه بدنیا آمده در دوران شیردهی در دسترس نیست. مادران عزیز  پیش از شروع دوران شیردهی در رابطه با مصرف داروی تیگوانین با پزشک خود مشاوره و صحبت کنید.

تداخلات و برهم کنش های دارویی

تداخلات دارویی
تداخلات دارویی

اگرچه برخی از داروها به هیچ وجه نباید همراه با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند، درشرایط دیگر دو داروی مختلف ممکن است با هم مصرف شوند، حتی اگر واکنشی میان آنها رخ دهد.  در این شرایط، پزشک مربوطه میزان مصرف دارو را تغییر خواهد داد یا اقدامات لازم را بعمل خواهد آورد. در صورت مصرف داروی تیگوانین، پزشک مربوطه باید فهرستی از داروهایی که مصرف می کنید در اختیار داشته باشد.  تداخلات دارویی که در قسمت ذیل بدانها اشاره خواهد شد، براساس اهمیت و خطرات بالقوه انتخاب شده و لزوما فراگیر نیستند. مصرف داروی تیگوانین با هریک از داروهایی که در ادامه به آنها اشاره خواهد گشت، به هیچ وجه توصیه نمی گردد. پزشک مربوطه با توجه به وضعیت سلامت بیمار،  دستور به عدم مصرف یا مصرف دارو خواهد داد.

انواع ویروس فعال و زنده

واکسن روتاویروس، فعال

استفاده از این دارو همراه با داروهای زیر به هیچ وجه توصیه نمی گردد. اما در برخی موارد مصرف همزمان داروها لزوم پیدا می کند. اگر داروها با هم تجویز شوند، پزشک مربوطه ممکن است میزان مصرف هر یک از داروها را تغییر دهد یا مصرف یکی از داروها را برای مدتی متوقف کند.

  • واکسن ویروس فعال نوع 4 که سبب بروز بیماری های تنفسی می گردد
  • واکسن ویروس فعال نوع 7 که سبب بروز بیماری های تنفسی می گردد
  • باسيل (انواع باكترى هاى ميله سان كه فقط در مجاورت اكسيژن فعال هستند) و واکسن ویروس فعال گوئرین
  • واکسن ویروس فعال آنفولانزا
  • واکسن ویروس فعال سرخک
  • واکسن ویروس فعال اوریون
  • واکسن ویروس فعال پولیوی
  • واکسن ویروس فعال سرخجه
  • واکسن ویروس فعال آبله
  • واکسن ویروس فعال حصبه
  • واکسن ویروس فعال تب زرد
0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments