داروشناسی: آشنایی با داروی تیگوانین

قرص بوسولفان

قرص بوسولفان

برخی از داروها نباید همراه با غذا مصرف شوند، چون ممکن است بر اثر آن فعل و انفعالات شیمیایی در بدن رخ دهد که برای سلامت انسان مضر باشد. مصرف الکل یا تنباکو نیز موجب تسریع برهمکنش های شیمیایی می گردد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

ابتلا به بیماری های دیگر

ابتلا به برخی بیماری های خاص ممکن است بر اثر بخشی دارویی مشخص تاثیر بگذارد. در صورت داشتن حساسیت دارویی، پزشک مربوطه را از شرایط خود آگاه سازید. بویژه:

  • آبله مرغان ( مبتلا شدن به بیماری در روزهای اخیر ) یا زونا
  • نقرس
  • سنگ کلیه—مصرف داروی تیگوانین سبب افزایش اوریک اسید در بدن شده و منجر به بروز بیماری نقرس یا سنگ کلیه می گردد
  • بروز انواع بیماری های عفونی
  • کمبود تيوسينامين متیل ترانسفراز
  • بروز غدد خوشی و بدخیم در بخش های مختلف بدن—در صورت استفاده از تیگوانین اگر تغییری در اندازه غدد ایجاد نشد، مصرف داروی تیگوانین باید متوقف گردد.

 

مصارف صحیح داروی تیگوانین

مصارف صحیح دارو

داروی تیگوانین باید تنها به تایید و تجویز پزشک متخصص برسد. دارو را نه کمتر و نه بیشتر، بلکه به میزانی که پزشک مشخص کرده است مصرف کنید. مصرف بیش از اندازه دارو عوارض جانبی را بهمراه دارد و کاهش مصرف دارو، شرایط بیمار را وخیم تر می کند. در صورتی که چند دارو را همزمان مصرف می کنید، هر کدام را سر موقع استفاده کنید.

زمانی که بیمار از داروی تیگوانین مصرف می کند، پزشک متخصص ممکن است از بیمار بخواهد که مایعات زیاد مصرف کند تا مواد اضافی و سموم به راحتی و سریع تر از بدن و از طریق ادرار دفع شوند. این کار موجب عملکرد بهتر کلیه ها می گردد.

مصرف داروی تیگوانین سبب دل به هم خوردگی و استفراغ می شود. با وجود بروز این علائم، به صورت سر خود مصرف دارو را قطع نکنید.

اگر پس از مصرف داروی تیگوانین دچار استفراغ و حال بهم خوردگی می شوید، با پزشک تماس گرفته و شرایط خود را برای او بازگو کنید. پزشک به شما پیشنهاد می کند تا مقادیر کمتری از دارو را مصرف کنید یا تا ملاقات بعدی با پزشک از مصرف آن خودداری کنید.

میزان مصرف دارو

برهم کنش داروها بر یکدیگر

مقادیر که برای مصرف دارو تعیین شده است، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. طبق دستورات پزشک یا مشخصات روی برچسب دارو، تیگوانین را مصرف کنید. میزان دارویی که مصرف می کنید، به قدرت اثربخشی دارو،  دفعات دریافت دارو در روز و فاصله میان هر بار مصرف  بستگی دارد. دوره مصرف داروی تیگوانیی نیز بسته به شدت بیماری متفاوت است.

اگر شما موظف هستید که برای مثال سه بار در روز، تیگوانین مصرف کنید و بر اثر فراموشی یا چیزهای دیگر، موفق به استفاده از دارو تنها برای یکبار در روز شوید، آن روز مشخص را کنار بگذارید و دوباره طبق برنامه پیش روید.

ذخیره سازی و نگهداری از دارو

drug storage

 دارو را در یک ظرف دربسته و در درمای اتاق نگهداری کنید، از قرار دان دارو در معرض نور مستقیم خورشید، رطوبت و آتش خودداری کنید. دارو را از دسترس کودکان و سرما دور نگاه دارید.از مصرف داروهای تاریخ گذشته و قدیمی پرهیز کنید.

اقدامات احتیاطی

 اقدامات احتیاطی

بسیار مهم است که پزشک هر چند وقت یکبار وضعیت کلی سلامت بیمار را کنترل کند تا از اثربخشی داروها اطمینان حاصل کند. پیش از شروع مصرف داروی تیگوانین و همین طور پس از قطع دارو،  از واکسینه  شدن پیش از مشورت با پزشک و گرفتن تاییده او، جدا خودداری کنید. داروی تیگوانین ممکن است که میزان مقاومت بدن در مقابل بیماری ها را پایین آورد، و در این میان امکان تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به انواع عفونت ها وجود دارد. افرادی نیزکه در تماس مستقیم با بیمار قرار دارند، باید از دریافت واکسن فلج اطفال خودداری کنند، زیرا امکان انتقال ویروس فلج اطفال به بیمار وجود دارد. از نزدیک شدن به این افراد جدا خودداری کرده و در اتاقی جداگانه زندگی کنید. در صورت عدم پیشگیری از موارد، حداقل از ماسک محافظ بر روی دهان و بینی استفاده کنید.

13988544-Illustration-of-white-blood-cells-Stock-Vector-immune-blood-system

داروی تیگوانین موجب پایین آمدن موقتی تعداد سلول های سفید خونی در بدن و سبب آسیب پذیری بدن در ابتلا به بیماری عفونی می گردد.  مصرف داروی تیگوانین موجب کاهش تعداد پلاکتهای خون و جلوگیری از لخته شدن به موقع خون می گردد. در این شرایط، اقدامات اولیه ای وجود دارد که با اجرای به موقع آنها می توان از عفونت و خونریزی جلوگیری کرد:

 افراد مبتلا به بیماری عفونی دوری کنید

در صورت امکان، از افراد مبتلا به بیماری عفونی دوری کنید. در صورتی که تردید دارید به بیماری عفونی مبتلا شده اید یا خیر، فورا به پزشک مراجعه کنید. علائم بروز عفونت عبارتند از: بدن درد، تب و لرز، مشکل درد دفع ادرار و سرفه.

در صورتی که دچار خونریزی های غیر معمول یا کبودی ، مدفوع سیاه، خون ادراری و لکه های قرمز پوست می شوید، فورا پزشک را در جریان بگذارید.

stock-photo-round-bamboo-box-of-toothpicks-isolated-on-white-background-50120023

به هنگام استفاده از مسواک، نخ دندان و خلال دندان جانب احتیاط را رعایت کنید. دندان پزشک و پرستار ممکن است راه های دیگری را برای تمیز کردن دهان و دندان به شما پیشنهاد کند. پیش از انجام هرگونه عمل جراحی دندان، پر کردن دندان و غیره با پزشک مربوطه مشورت کنید. پیش از شستن دستان با آب ولرم و مایع ضد عفونی کننده، از تماس دستان به داخل بینی و چشمان خودداری کنید.

razor-clipart-barber_knife_symbol_111227-234848-376009

به هنگام استفاده از وسایل نوک تیز و برنده احتیاط کنید. از انجام ورزش هایی که در تماس با گروهی زیادی از افراد هستید و یا اینکه احتمال آسیب بدنی، کبودی و خونریزی وجود دارد، جددا خودداری کنید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments