استفاده از لیزر برای درمان سرطان

استفاده از لیزر برای درمان سرطان
استفاده از لیزر برای درمان سرطان

نور لیزر چیست؟

عبارت لیزر مخفف تقویت نور به وسیله گسیل القایی تابش است. نور معمولی، مانند نور یک لامپ، دارای طول موج های زیادی است که در همه جهات گسترده می شود. از طرف دیگر نور لیزر دارای یک طول موج خاص است. این نور به شکل یک پرتو باریک متمرکز است و یک نور با شدت بالا ایجاد می کند. این پرتو قدرتمند برای برش فولا یا شکل دادن به الماس مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که لیزر می تواند به طور دقیق روی بخش های خیلی کوچک تمرکز کند، به همین دلیل برای جراحی های خیلی دقیق یا برش بافت (به جای چاقوی جراحی) استفاده می شود.

لیزر درمانی چیست و چگونه برای درمان سرطان استفاده می شود؟

لیزر درمانی از نور با شدت بالا برای درمان سرطان و سایر بیماری ها استفاده می کند. لیزر می تواند برای کوچک کردن یا از بین بردن تومورها یا رشد پیش از سرطان استفاده شود. لیزرها معمولا برای درمان سرطان های سطحی (سرطان هایی بر روی سطح بدن و یا پوشش اندام های داخلی)، مانند سرطان پوست سلول بازال و مراحل اولیه برخی سرطان ها مانند سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی، واژن و سرطان سلول غیرکوچک ریه مورد استفاده قرار می گیرد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

به علاوه لیزرها برای تسکین برخی علائم مربوط به سرطان، مانند خونریزی یا انسداد، موثر می باشند. به عنوان مثال لیزر می تواند توموری که باعث انسداد نای بیمار شده را کوچک کرده یا از بین ببرد. به علاوه لیزرها برای از بین بردن پولیپ های روده بزرگ یا تومورهایی که در حال مسدود کردن روده بزرگ هستند، قابل استفاده هستند.

لیزر به تنهایی می تواند استفاده شود، اما اغلب با روش های درمانی دیگری ترکیب می شود، روش هایی مانند جراحی، شیمی درمانی یا پرتو درمانی. به علاوه لیزر می تواند انتهای عصب را ببندد تا درد پس از جراحی را کاهش دهد و بستن عروق لنفاوی نیز با لیزر امکان پذیر است تا التهاب را کاهش داده و مانع انتشار تومور سرطانی شود.

لیزر درمانی چگونه انجام می شود؟

لیزر درمانی اغلب از طریق آندوسکوپی انعطاف پذیر انجام می شود، یک لوله روشن و باریک به بافت های دخلی بدن وارد می شود. لیزر درمانی با فیبرهای نوری انجام می شود. این فیبرها از طریق یک بخش باز، مانند دهان بینی، مقعد یا واژن وارد بدن می شوند. سپس نور لیزر با دقت بر روی بافت مورد نظر تمرکز کرده و تومور را بریده یا از بین ببرد.

لیزرهای مورد استفاده برای درمان سرطان

سه نوع لیزر برای درمان سرطان استفاده می شوند: لیزر دی اکسید کربن، لیزر آرگون و نئودیمیم: ایتریوم آلومینیوم گارنت (Nd:YAG). هر یک از این لیزرها می توانند تومورها را کوچک کنند ا از بین ببرند و در آنندوسکوپی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

لیزرهای CO2 و آرگون می توانند بدون وارد شدن به لایه های عمیق تر سطح پوست را برش دهند. این لیزرها برای از بین بردن سرطان پوست قابل استفاده می باشد. در مقابل لیزر Nd:YAG است که اغلب برای آندوسکوپی و درمان اندام های داخلی مانند رحم، مری و روده بزرگ استفاده می شود.

لیزر Nd:YAG نیز می تواند از طریق فیبرهای نوری عبور کرده و به بخش های خاصی از بدن وارد شود. لیزر آرگون اغلب برای فعال کردن داروها استفاده می شود.

مزایای لیزر درمانی چیست؟

لیزرها دقیق تر از ابزارهای جراحی می باشند، بنابراین آسیب کمتری به بافت های طبیعی می رسانند. در نتیجه بیماران معمولا کمتر دچار درد، خونریزی، التهاب و زخم می شوند. با لیزر درمانی عمل معمولا کوتاه تر است در حقیقت لیزر درمانی به صورت سرپایی انجام می شود. بهبود آن نیز سریع انجام می شود و احتمال عفونت ناشی از این نوع جراحی بسیار کم است. بیمار بهتر است قبل از انجام لیزر درمانی با پزشک خود مشورت کند.

معایب لیزر درمانی چیست؟

لیزر درمانی محدودیت های زیادی نیز دارد. جراحی که این عمل را انجام می دهد، باید به اندازه کافی آموزش دیده باشد و اقدامات احتیاطی ایمن نیز باید دنبال شوند. لیزر درمانی پرهزینه است و نیازمند تجهیزات خاص می باشد. به علاوه اثرات لیزر درمانی زیاد طولانی نیست، بنابراین برای رسیدن به نتیجه مطلوب و بهبودی کامل درمان باید تکرار شود.

منبع:

https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/types/surgery/lasers-fact-sheet

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments