عسل طبیعی

عسل مانوکا، معجزه ای کشف شده از دل طبیعت برای زخم معده

زخم معده
درمان زخم معده با عسل

زخم معده یا در اصطلاح پزشکی، اولسر پپتیک به ایجاد زخم های دردناک در جداره داخلی معده یا قسمت فوقانی روده کوچک که به آن دوازدهه یا اثناعشر گفته می شود، اشاره دارد.

این وضعیت از عدم تعادل مایعات گوارشی در معده و دوازدهه نشات می گیرد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اکثر زخم های معده ناشی از عفونت باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری (اچ پیلوری) است. در موارد نادر، تومور هایی در معده به نام سندرم زولینگر-الیسون موجب تشکیل زخم معده می شوند.

برخی از عوامل، مانند مصرف بیش از حد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا داروهای مسکن، تولید بیش از حد اسید از سلول هایی که در معده موجود هستند یا سیگار کشیدن و مصرف الکل بیش از حد، خطر بروز زخم معده را افزایش می دهد.

شایع ترین علامت زخم معده، درد و سوزش سر دل است که در شب یا بین مصرف وعده های غذایی شروع می شود.

درمان زخم معده، شامل مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت اچ پیلوری است.

درمان دارویی زخم معده

 

عسل مانوکا

عسل طبیعی
عسل مانوکا

عسل مانوکا از شهد درختچه ای به نام مانوکا، که بومی نیوزیلند است به دست می آید. ترکیبات اصلی مانوکا عبارتند از پراکسید هیدروژن، متیل گلی اکسال و لپتوسپرین. این مواد، ترکیبات فعالی هستند که مزایای بهداشتی فراوانی دارند.

پتانسیل درمانی عسل مانوکا با استفاده از فاکتور منحصر به فرد مانوکا (UMF) تعیین می شود. هر چه محتوای متیل گلی اکسال عسل بیشتر باشد، شاخص UMF بالاتری دارد.

رده‌ بندی UMF به ترتیب زیر است:

  • 0 تا ۴: میزان غیر قابل تشخیصی وجود دارد.
  • 5 تا ۹: میزان بسیار کمی موجود است.
  • ۱۰ تا 15: میزان نسبتا مفیدی موجود است.
  • ۱۶ به بالا: میزان بسیار بالایی موجود می‌ باشد.

در تحقیقات اخیر دانشمندان نیوزیلندی در کره و انگلستان، خواص آنتی باکتریایی فوق العاده عسل مانوکا ثابت شده ‌است و در درمان زخم ها و ترمیم بافت های مرده پوست کارایی زیادی دارد؛ به ‌طوری‌ که در برخی از بیمارستان ها و مراکز درمانی تا حد زیادی جایگزین آنتی بیوتیک ها شده است. از این عسل معجزه آسا جهت درمان زخم، مداوای زخم بستر، سوختگی های عمیق، و همچنین جوانسازی سلول های پوستی استفاده می ‌شود.

در مطلب امروز تهران اسکین به بررسی انحصاری فواید عسل مانوکا در درمان زخم معده می پردازیم.

 

فواید عسل مانوکا برای زخم معده

شاخص UMF در عسل مانوکا

عسل مانوکا به واسطه خواص ضد التهابی و ضد زخم خود به پیشگیری از زخم معده کمک می کند. این داروی شفا بخش به دلیل خاصیت ضد میکروبی، به طور خاصی رشد هلیکوباکتر پیلوری که عامل اصلی زخم معده است را مهار می کند.

 

  1. عسل مانوکا، یک ضد میکروب قوی

پراکسید هیدروژن و متیل گلی اکسال دارای خاصیت ضد میکروبی هستند. مطالعات نشان داده اند که پنج باکتری ایزوله شده اچ پیلوری تا 20٪ به محلول عسل مانوکا حساس هستند. خاصیت ضد باکتری این عسل عمدتا به دلیل وجود پراکسید هیدروژن است. مشخص شده است که حداقل غلظت عسل برای مهار رشد باکتری ها 5٪ است.

علاوه بر این، pH این عسل برای مهار رشد باکتری ها به اندازه کافی کم است (3.2 تا 4.5). محتوای بالای قند و رطوبت کم عسل مانوکا سند دیگری مبنی بر ضد باکتری بودنش است. خواص ضد باکتری عسل مانوکا به طور گسترده ای در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

  1. پتانسیل ضد زخم عسل مانوکا

زخم معده یکی از بیماری های شایع در انسان است. عسل مانوکا دارای اثرات ضد زخم می باشد. این عسل به طور قابل توجهی شاخص زخم را کاهش می دهد و از تخریب جداره داخلی معده جلوگیری می کند.

شاخص زخم، بر اساس گرایش به زخم معده (برای مثال)  تعیین می شود. مقدار 0 به معنای نداشتن زخم و مقدار 2 نشان دهنده زخم عمیق است.

عسل مانوکا همچنین میزان آنتی اکسیدان های غیر آنزیمی و آنزیمی مانند اکسید نیتروژن معده، گلوتاتیون (نوعی آنتی اکسیدان) و سوپراکسید دیسموتاز (آنزیمی که تخریب های ناشی از رادیکال های آزاد را کاتالیز می کند) را افزایش می دهد. این امر، اثرات ضد زخم در معده و روده به همراه دارد.

 

  1. خاصیت ضد التهابی مانوکا

زخم معده منجر به پاسخ التهابی می شود و به موجب آن نوتروفیل ها (سلول های اصلی درگیر التهاب) فعال می شوند و یک عدم تعادل در نسبت اکسیدان به آنتی اکسیدان برقرار می شود.

عسل مانوکا یک محافظ تمام عیار برای معده محسوب می شود؛ زیرا سیتوکین های پیش التهابی (واسطه های التهابی) که نقش مهمی در تشکیل زخم معده دارند را مهار می سازد.

این امر موجیب جلوگیری از وارد آمدن آسیب به بافت معده می شود. مطالعات نشان داده اند که عسل مانوکا به طور قابل توجهی باعث آزاد شدن واسطه التهابی، IL-8 توسط سلول های آلوده به اچ پیلوری می شود.

 

  1. اثر ایمونوتراپی عسل مانوکا

عسل مانوکا NF‒ĸB (پروتئین پیچیده ای است که کنترل استنساخ شکل گیری RNA از DNA  را بر عهده دارد) و AP-1 (عامل استنساخ) مهار می کند. همچنین COX-2 (سیکلوکوکسیژناز مسئول التهاب) را کاهش می دهد.

عسل مانوکا با تغییر سیستم ایمنی بدن، از وارد آمدن آسیب به معده و دوازدهه جلوگیری می کند و ایجاد تغییرات در سیستم ایمنی فرد مبتلا ناشی از رشد H. pylori است را نیز مهار می کند. حداکثر مهار در غلظت 20٪ مشاهده شده است.

 

  1. عسل مانوکا، یک مهار کننده اوره آز

عامل عفونی زخم معده، یعنی اچ پیلوری، نوعی آنزیم منحصر به فرد اوره آز را تولید می کند.

اوره آز، اوره را به آمونیاک و کربنیک اسید که مسئول تکثیر باکتری است، هیدرولیز می کند و موجب پاسخ ایمنی می شود.

ذرات عسل به عنوان مهار کننده های اوره آز اچ پیلوری شناخته شده اند. در تحقیقات انجام شده عصاره عسل مانوکا تقریبا 51٪ مهار اچ پیلوری را نشان می دهد.

 

میزان مصرف

عسل مانوکا می تواند به صورت خوراکی یا موضعی مصرف شود. برای افزایش ایمنی و اثر بخشی، یک تا دو قاشق چای خوری عسل مانوکا توصیه می شود. به این ترتیب هیچ محدودیت مصرفی برای عسل مانوکا وجود ندارد، اما بیماران دیابتی باید عسل را در حد اعتدال مصرف کنند و از زیاده روی در آن بپرهیزند.

 

نتیجه گیری

خواص عسل

عسل مانوکا پتانسیل های درمانی بسیاری دارد. مطالعات نشان داده است که این ماده طبیعی می تواند در پیشگیری از زخم معده موثر باشد.

این عسل دارای خواص ضد التهابی و ضد زخم است. این عسل همچنین به عنوان یک ضد میکروب، به طور خاصی رشد هلیکوباکتر پیلوری، عامل اصلی زخم معده را مهار می کند.

در موارد نادر، بیماران مبتلا به زخم معده به سرطان معده نیز دچار می شوند. عسل مانوکا یک سیتوستاز است. به این معنا که مانع از رشد سلول ها و تولید مثل آن ها می شود و از این رو اثر ضد تومور دارد.

عناصر کلیدی عسل مانوکا، شامل پراکسید هیدروژن و متیل گلی اکسال می باشند که هر دو ضد باکتری هستند.

محتوای بالای قند، رطوبت پایین و PH کم ترکیبات مانوکا، اثرات آن را بیشتر ضد میکروبی می کند. از این رو، عسل مانوکا برای درمان زخم معده بسیار مفید است.

 

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه:

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments