بیماری لک و پیس پوست با بیماری جذام تفاوت دارد!

مبتلا به بیماری برص

بیماران مبتلا به برص چقدر می‌ توانند به بهبودشان امیدوار باشند، آیا اصلا درمان قطعی برای این بیماری وجود دارد؟

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

متأسفانه خیر. همان‌طور که علت و روند پیشرفت بیماری مشخص نیست، درمان قطعی هم برای آن وجود ندارد. در برخی افراد ممکن است درمان دارویی یا پیوند جواب بدهد و بیمار دیگر ضایعه ای در بدن نبیند، در حالی که در افرادی دیگر، بیماری حتی پس از پیوند هم ممکن است دوباره عود کند.

لک و پیس تنها یک بیماری پوستی است و منشا درونی ندارد؛ یعنی لکه های ایجاد شده در این بیماری تظاهرات یک بیماری داخلی مانند بیماری های کبدی نیست و بیماران مبتلا به آن دچار هیچ عارضه داخلی نیستند. در واقع این بیماری بر اثر مشکلی در سیستم دفاعی بدن به وجود می آیند و در آن سلول های حاوی رنگدانه یا همان ملانین پوست از بین می روند و پوست به رنگ سفید در می آید.

درمان بَرَص، پیسی، لک وپیس یا ویتیلیگو

درمان و دارو

برای درمان این عارضه، در مواردی که گستردگی ضایعات کم باشد از دارویی به نام متوکسالن استفاده می شود. این دارو در تحریک رنگدانه سلول های مجاور محل لکه نقش دارند.

به علاوه نوعی داروی تنظیم سیستم ایمنی به نام تاکرولیموس یا تیمکرولیموس نیز وجود دارد که به منظور جلوگیری از گسترش بیماری استفاده می شود. همچنین در مواردی که گستردگی عارضه بیشتر باشد یا یک عضو یا یک ارگان گرفتار بیماری شود، علاوه بر داروهای خوراکی از روش پرتودرمانی با استفاده اشعه ماورابنفش در محدوده UVB و UVA استفاده میشود.

در این روش اشعه ماورای بنفش با استفاده از دستگاه های خاصی که به شکل اتاقک یا حجره های کوچکی طراحی شده اند به پوست بیمار تابانده می شود. این درمان در جلسه های زیادی تکرار میشود و به تدریج در جلسه های بعدی بیمار مدت  زمان بیشتری در معرض اشعه قرار می گیرد. تاباندن اشعه ماورای بنفش موجب فراخوانی رنگدانه ها از سلول های مجاور به سلول های بیمار پوست و فعال شدن دوباره این سلول ها می شود.

در موارد  محدودی علاوه بر این شیوه ها می توان از پیوند پوست نیز استفاده کرد. البته این روش در مورد بیمارانی نتیجه بخش است که ضایعات پوست آنها اندک باشد و یک سال نیز از بیماری شان گذشته باشد. این شیوه تنها در قسمت های صاف بدن قابل انجام است و روی مفاصل به دلیل حرکت زیاد نمی توان از پیوند پوست استفاده کرد.

  • پیسی در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

معمولاً در کودکان از روش‌های درمان شدید و تهاجمی‌استفاده نمی‌شود. در بیماران خردسال استفاده از ضدآفتاب و پوشانیدن لک‌ها با مواد رنگ کننده بهترین درمان است. کورتون‌های موضعی را هم با احتیاط زیاد می‌توان بکار برد. از «پووا» معمولاً تا سن ۱۲ سالگی استفاده نمی‌شود، اما در این دوره سنی نوعی از اشعه ماوراءبنفش به نام ماوراءبنفش B با طیف باریک نتایج قابل قبولی در درمان پیسی داشته‌است.

برص یا ویتیلیگو

*** وقتی درمان بی فایده است!!

در مواردی ۹۰  درصد بدن بیمار دچار ضایعه می شود و به این ترتیب بخش اعظم رنگدانه های پوست بیمار از بین می روند. چنین بیمارانی حداقل باید یک سال مورد درمان دارویی قرار بگیرند اما اگر درمان به جواب مورد نظر نرسید، اصراری به بازگرداندن رنگدانه ها نیست بلکه باید لکه های باقیمانده از رنگ اصلی پوست را با نوعی داروی موضعی که به صورت دائمی رنگ پوست را از بین میبرد، بی رنگ کرد. ذکر این نکته ضروری است که تشخیص استفاده از چنین دارویی تنها با پزشک معالج است و به دلیل تاثیر دائمی نباید خودسرانه از آن استفاده کرد.

لک و پیس در مواردی که گستردگی ضایعات زیاد نیست بدون استفاده از دارو و به صورت خوبه خود بهبود یافته و رنگ به سلول های پوست باز می گردد؛ در حالی که قسمت های سفید شده با دارو برای همیشه امکان بهبود را از دست داده اند.

 توصیه هایی به مبتلایان لک و پیس

توصیه هایی به مبتلایان لک و پیس

یک درصد از جمعیت کشور به بیماری لک و پیس مبتلا هستند و این بیماری در همه نژادها نیز دیده می شود اما در میان سیاهپوستان و کسانی که مانند مردم ما دارای پوست سبزه هستند در حد فاجعه است.

سفیدپوستان  مثلا اهالی اسکاندیناوی به دلیل داشتن پوست های بسیار روشن حتی در صورت ابتلا به بیماری با تظاهر آن روی پوست خود مواجه نیستند. با این حال مبتلایان به لک و پیس هیچ مشکلی برای زندگی روزمره ندارند و می توانند در اجتماع ظاهر شوند، ازدواج کنند یا به استخر بروند بدون آنکه بیماری برای خود آنها یا دیگران مشکلی ایجاد کند.

نکته مهم اینکه کسانی که سطح بزرگی از پوست شان به این بیماری مبتلاست باید به شدت از خود در مقابل آفتاب محافظت کنند زیرا ملانین یا همان رنگدانه پوست اشعه ماورای بنفش خورشید را جذب می کند و پوستی که فاقد این عنصر است نمیتواند از خود مراقبت کند و به این ترتیب مستعد بیماری  سرطان و پیری زودرس پوست می شود.

منبع:

http://www.everydayhealth.com/vitiligo

نگارنده: حدیث بختیاری

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،لیزر و تناسب اندام آلومینا

[divider]

جشنواره تخفیف ویژه جوانسازی صورت و بدن

جوانسازی با روش میکرونیدلینگ و رادیوفرکوئنسی

با نسل جدید دستگاه اسکارلت و تکنولوژی میکرونیدلینگ آر اف فرکشنال

[divider]

برای دیدن لیست قیمت ها با تخفیف 55 درصد اینجا کلیک کنید

برای برقراری تماس با مشاورین و متخصصین کلینیک فوق تخصصی آلومینا، به صفحه تماس با ما مراجعه بفرمایید!

 

2.5 2 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments