بوتاکس صورت

11 کاربرد عجیب بوتاکس که از شنیدنش شاخ در می آورید!

اگر چه بهترین و شناخته شده ترین راه برای از بین بردن چین و چروک ها، بوتاکس است که یکی از کشنده ترین سموم برای انسان ها به شمار می رود، اما از آن به طور گسترده ای به منظور اهداف پزشکی استفاده می شود. در حالی که این دارو برای درمان 9 وضعیت پزشکی و چندین مورد زیبایی مورد تایید قرار گرفته است، آلرگان (Allergan)، شرکت سازنده بوتاکس، به طور بالقوه ای از این دارو در بیش از 800 پتنت مختلف استفاده می کند. هنگامی که 30 سال پیش بوتاکس برای اولین بار مورد تایید قرار گرفت، در واقع یک عنصر آرایشی و زیبایی محسوب می شد، اما امروزه بیش از نیمی از درآمد آن از مصارف درمانی در بیماری ها و شرایط مختلف، مانند میگرن مزمن، کمر درد، تعریق بیش از حد و پرش پلک تامین می گردد.

اطلاعات بیشتر درباره بوتاکس

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اگر بوتاکس در مقادیر کم و توسط یک فرد حرفه ای دارای مجوز استفاده شود، به طور کلی امن و بی خطر است، اما بدون خطر و عوارض نیست. در سال 2009، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، زدن برچسب هشدار (مهم ترین برچسب بر روی بسته هر دارویی) را الزامی اعلام کرد و در آن خاطر نشان کرد که این دارو با بروز عوارض جانبی جدی مرتبط است. در خصوص بوتاکس، این عوارض از محل تزریق آغاز می شود تا مشکلاتی از قبیل ضعف عضلانی، مشکلات بینایی، مشکل تنفسی و بلع دشوار.

با عوارض بوتاکس بیشتر آشنا شوید

هنگامی که دارویی برای اهداف پزشکی مورد تایید واقع می گردد، پزشکان از لحاظ قانونی مجاز به تجویز آن برای مشکلات پزشکی بیماران خود هستند و صرف نظر از این که آیا برای درمان وضعیت فعلی اثبات شده است یا خیر، می توانند از آن بهره مند شوند. این امر در پزشکی رایج است، اما برخی از کارشناسان بر این باورند که در خصوص ایمنی و اثربخشی بوتاکس در برخی شرایط پزشکی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در ادامه این مطلب به برخی از کاربردهای جالب بوتاکس در زمینه پزشکی اشاره کرده ایم:

 

1- میگرن مزمن (مورد تایید FDA)

درمان میگرن مزمن با بوتاکس
تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

در سال 1992، یکی از جراحان پلاستیک بورلی هیلز به نام دکتر ویلیام بیندر مشاهده کرد که هنگامی که برای چین و چروک به بیماران بوتاکس تزریق می کند، آنها کاهش سردرد های شان را گزارش می دهند. بعد از آن شرکت آلرگان، این دارو را در افراد مبتلا به میگرن مزمن آزمایش کرد و در سال 2010 بوتاکس جهت رفع این اختلال تایید شد. برخی از پزشکان سؤال می کنند که آیا این دارو واقعا برای میگرن مفید است یا این که تنها اثر ثانویه و تلقینی دارد.

دکتر دنیس چو، استاد گروه نورولوژي در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، که به طور مرتب از بوتاکس برای درمان بیماران مبتلا به میگرن مزمن استفاده می کند (که هیچ ارتباط مالی با شرکت آلرگان ندارد)، می گوید: حتی اگر اثر این دارو ثانویه باشد، بیماران، حملات میگرن کمتری تجربه می کنند. در حال حاضر، داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج یا داروهای ضد فشار خون، و داروهای دیگری که به طور تصادفی در درمان میگرن اثبات شده اند نیز مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه افرادی که برای پیشگیری از میگرن، آمپول بوتاکس دریافت می کنند، 31 تزریق در نقاط مختلف سر و گردن دارند و اثرات آن می تواند حدود سه ماه طول بکشد.

 

2- تعریق بیش از حد زیر بغل (مورد تایید FDA)

درمان هایپرهیدروز با بوتاکس
تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد

هنگامی که پزشکان دریافتند با تزریق این دارو برای درمان اسپاسم صورت، تعریق کمتر می شود، دانشمندان آرگان شروع به مطالعه و بررسی این موضوع کردند. نتیجه این شد که در سال 2004، بوتاکس به عنوان یک درمان موفقیت آمیز برای بیماران مبتلا به هایپرهیدروز اولیه شدید (تعریق بیش از حد زیر بغل، کف دست و کف پا) تایید شد.

 

3- مثانه بیش فعال (مورد تایید FDA)

دکتر لیندا بروباکر، دانشیار و رئیس دانشکده پزشکی لویولا در شیکاگو می گوید: “طی 30 سال فعالیت پزشکی ام، بوتاکس یکی از درمان های تاثیر گذاری بوده که من تا به حال دیده ام.” در یک مطالعه، بروباکر دریافت که حدود 70 درصد از زنانی که وی با بوتاکس درمان کرده است، حدود سه نشت ادرار در روز گزارش داده اند که در مقایسه با میانگین پنج نشت در روز در ابتدای مطالعه، کاهش قابل توجهی است. اما یک مساله جدی هم وجود دارد. گاهی اوقات، بوتاکس می تواند مثانه را بیش از حد مسدود کند و ممکن است لازم باشد افراد از کاتتر استفاده کنند.

 

4- انحراف چشم یا لوچی (مورد تایید FDA)

درمان استرابیسم با بوتاکس
درمان انحراف چشم یا لوچی با بوتاکس

یکی از نخستین تاییدیه های بوتاکس برای اختلالی است که حدود 4 درصد از آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد: استرابیسم، وضعیتی که در آن چشم ها در جهت یکسان نیستند.

 

5- افسردگی (توسط FDA تایید نشده)

تزریق بوتاکس
درمان افسردگی

اگر چه بسیاری از متخصصان همچنان مردد هستند، اما مطالعات اولیه نشان می دهد که بوتاکس موجب کاهش علائم در افراد افسرده می شود. مکانیسم پیشنهادی بر اساس “فرضیه بازخورد چهره” است. این فرضیه بیان می کند که حالات صورت یک فرد می تواند بر خلق و خو تأثیر بگذارد. یک مطالعه کوچک در سال 2014 که بر روی 74 فرد مبتلا به اختلال افسردگی ماژور بود، نشان داد که 52٪ افرادی که بوتاکس دریافت می کنند، در مقایسه با 15٪ از افرادی که دارونما (پلاسبو) دریافت می کنند، تا 6 هفته بعد کاهش علائم را تجربه می کنند. آلرگان در حال حاضر در حال انجام آزمایشات بالینی است تا ببینید آیا بوتاکس می تواند افسردگی را درمان کند.

 

6- انزال زودرس (توسط FDA تایید نشده)

زود انزالی
انزال زودرس

تزریق بوتاکس در آلت تناسلی مردان، عضله را آرام می سازد و در نتیجه انزال را به تاخیر می اندازد. شرکت آلرگان در حال حاضر در حال آزمایش بر روی بوتاکس در خصوص این موضوع است. این شرکت همچنین دارای یک پتنت برای درمان اختلال نعوظ است که در حال حاضر در یک کارآزمایی بالینی ارزیابی شده است.

 

7- ضربان غیر طبیعی قلب (توسط FDA تایید نشده)

آمپول بوتاکس
ضربان غیر طبیعی قلب

شرکت آلرگان در حال تحقیق بر روی بوتاکس به عنوان درمانی برای جلوگیری از الگوهای ضربان قلب غیر طبیعی پس از جراحی قلب باز که فیبریلاسیون دهلیزی پس از عمل نام دارد، می باشد. دکتر میچل برین، معاون ارشد رئیس توسعه دارویی آلرگان و سرپرست علمی بوتاکس می گوید: “پس از 27 سال ارائه این دارو در بازار و داشتن درک خوب از ایمنی و اثربخشی آن، تصمیم گرفته شده است که بوتاکس را به عنوان مرکز نیازهای ناگهانی تبدیل کنیم.”

 

8- سردی شدید دستان (توسط FDA تایید نشده)

کاربرد بوتاکس
سردی شدید دستان

در کلینیک کلد هند در دانشگاه شیکاگو، پزشکان از بوتاکس برای درمان افراد مبتلا به سردی شدید دست استفاده می کنند. بوتاکس به دست یک فرد تزریق می شود تا ماهیچه های عضلانی را که عروق خونی منقبض شده را احاطه کرده اند، و موجب ضعیف شدن جریان خون شده اند را باز کند. هنگامی که رگ ها شل و بزرگ می شوند، جریان خون از طریق دست و به نوک انگشتان منتقل می شود و موجب تسکین علائم می شود. بنا به گفته پزشکان، این درمان می تواند تا سه ماه تداوم داشته باشد.

 

9- اسکار لب شکری در نوزادان (توسط FDA تایید نشده)

بوتاکس
از بین بردن جای عمل لب شکری در نوزادان

هر سال حدود 2650 نوزاد با شکاف کام و 4،440 نوزاد لب شکری متولد می شوند. بسیاری از آن ها تحت عمل جراحی قرار می گیرند. برخی از پزشکان مانند دکتر روبرتو فلورس، مدیر بخش شکاف کام و لب در دانشگاه نیویورک، به اسکار عمل این نوزادان بوتاکس تزریق می کنند تا بتوانند ماهیچه های لب آن ها را حفظ کنند و به آن اجازه دهند که التیام یابد. این روش می تواند به طور چشمگیری ظاهر اسکار را بهبود بخشد. فلورس می گوید “ما بوتاکس را به نوزادان تزریق می کنیم، اما هنوز پشتوانه علمی ندارد. این یک پیشنهاد نسبتا جدید و نوآورانه است.”

 

10- مقاربت دردناک (توسط FDA تایید نشده)

رابطه جنسی دردناک
مقاربت دردناک

برخی از زنان، اسپاسم عضلانی کف لگن یا انقباض واژن را تجربه می کنند که می توانند منجر به درد شدید در آن ها شود. تزریق بوتاکس می تواند موجب کاهش درد در عضلات این افراد شود. پزشکان کلینیک کلیولند که تزریق بوتاکس را برای بهبود رابطه جنسی دردناک ارائه می دهند، پیشنهاد می کنند که برخی از زنان هر 6 ماه یک بار نیاز به تزریق دارند، در حالی که برخی از آن ها تنها به تزریق دو سال یکبار نیاز دارند.

 

11- اسپاسم شدید گردن (مورد تایید FDA)

گرفتگی گردن
اسپاسم شدید گردن

حتی قبل از این که بوتاکس برای رفع خطوط اخم بین ابروها در سال 2002 مورد تایید قرار بگیرد، شرکت آلرگان از آن برای درمان اختلالی به نام دیستونی سرویکال (حرکات، انقباضات و کجی گردن)، که با علامت درد شدید گردن ظاهر می شود، استفاده می کرد که در سال 2000 تأیید شده است.

 

زیبا و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments