مهمترین علل ریزش مو

آیا کودک تان دچار ریزش مو شده است؟

آیا کودک تان دچار ریزش مو شده است؟

ریزش مو و یا آلوپسی فقط مشکل بزرگسالان نیست. ریزش مو در کودکان در حدود 3٪ است.  از دست دادن مو در هر سنی می تواند ترسناک باشد. خبر خوب این است که با تشخیص مناسب ، بیشتر موارد ریزش مو می تواند با موفقیت درمان شود.

علل پزشکی ریزش مو در کودکان

متخصص اطفال فرزند شما یا یک متخصص پوست اطفال باید بتواند این بیماری را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

علت ریزش مو در اکثر کودکان 26 ماهه یا بزرگ تر یکی از دلایل زیر است :

تینآ کاپیتیس

تینآ کاپیتیس (عفونت قارچی پوست سر) : که معمولاً به عنوان کرم سلولی پوست سر شناخته می شود نوعی عفونت قارچی است که اغلب در کودکان دیده می شود. اغلب هماه با ریزش تکه هایی از  موی سر است. این قسمت ها معمولاٌ گرد یا بیضی هستند. موها ممکن است در سطح پوست شکسته شوند و مانند نقاط سیاه روی پوست سر ظاهر شوند.

اگر متخصص کودکان مشکوک به تینآ کاپیتیس باشد ، یک معاینه میکروسکوپی می تواند تشخیص او را تأیید کند. درمان معمولاً شامل مصرف داروهای ضد قارچی از طریق دهان مانند گریزوفولین به مدت هشت هفته می باشد. همچنین باید از شامپوهای ضد قارچ از قبیل سولفید سلنیوم یا کتوکونازول برای کاهش قارچ استفاده کرد.

از آنجا که کرم حلقه ای مسری است ، باید مراقب باشید که وسایلی که با سر کودک تان در تماس هستند از قبیل کلاه ، گیره سر ، بالش ،  برس مو و …  را با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.

آلوپسی آره آتا :

یک بیماری غیر مسری ریزش مو است که به علت حمله سیستم ایمنی بدن  به فولیکول های مو ایجاد می شود. این بیماری با ظهور ناگهانی کچلی های گرد یا بیضی مشخص می شود. لکه ها نرم و صاف هستند ، بدون پوسته یا موهای شکسته.

در حالی که درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد ، با شروع درمان این بیماری در برخی از کودکان کنترل می شود. موهای بسیاری از کودکان در طی یک سال مجدداً رشد می کند.  اگر چه رشد دوباره موها غیر قابل پیش بینی است و بسیاری نیز دوباره موهای خود را از دست می دهند.

درمان اصلی برای کودکان جوان تر شامل استفاده از پماد قوی کورتیکواستروئید یا کرم هایی است که در مناطق طاسی کاربرد دارند. نوجوانان چون به اندازه کافی انگیزه برای رشد مجدد موهای خود دارند ، ممکن است تزریق استروئید به پوست سر را تحمل کنند.

مینوکسیدیل (روجین) اغلب همراه با استروئید موضعی در درمان آلوپسی آره آتا استفاده می شود. آنتالین برای مدت کوتاهی به پوست اعمال می شود. ممکن است در عرض 8 تا 12 هفته رشد موها دوباره رخ دهد.

تریکوتیلومانیا :

 تریکوتیلومانیا نوعی ریزش مو است که با کشیدن و تاب دادن و مالیدن موها توسط کودک ایجاد می شود. ریزش مو به صورت تکه تکه است و با موهای شکسته مشخص می شود.  تکه های بدون مو به طور معمول در سمت دست غالب کودک دیده می شود.

تریکوتیلومانیا ممکن است به علت استرس یا اضطراب در زندگی کودک در خانه مانند از دست دادن   پدربزرگ و مادربزرگ ، تولد یک خواهر و برادر ، یا طلاق و یا استرس در مدرسه اتفاق بیفتد.

اگر متوجه شدید فرزند تان موهایش را می کشد ،  سرزنش کردن او فایده ای ندارد.  با این حال ، مشاوره برای کمک به کودک شما در مقابله با منبع استرس یا اضطراب ممکن است به او کمک کند.

تلوژن افوولیوم :

تلوژن افوولیوم نوعی بیماری است که در آن به علت استرس ناگهانی یا شدید ،  تب بسیار زیاد ، جراحی تحت بیهوشی عمومی ، مرگ یک فرد دوست داشتنی ، آسیب شدید و یا استفاده از داروهای تجویزی خاص ،  چرخه طبیعی رشد مو متوقف می شود.

تلوژن افوولیوم

رشد فولیکول های مو به طور موقت متوقف شده و فولیکول ها وارد مرحله استراحت (به نام فاز تلوژن) می شوند. بین شش تا 16 هفته بعد ، مو ها دچار ریزش می شوند که موجب طاسی شدن کامل یا کامل می شود.

هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص تلوژن افوولیوم وجود ندارد ؛ همچنین درمانی نیز برای این بیماری وجود ندارد. با این حال ، هنگامی که رویداد استرس زا به پایان برسد ، رشد مو به طور کامل طی شش ماه تا یک سال صرت می پذیرد.

کمبود تغذیه ای:

اگر چه کمبود تغذیه ای کمتر رایج است ، اما گاهی ریزش مو می تواند نشانه ای از کمبود مواد مغذی خاص باشد ، از جمله :

  • ویتامین H یا بیوتین، یکی از ترکیبات ویتامین B است که به بدن کمک می کند تا کربوهیدرات ها را به گلوکز تبدیل کند تا سوخت بدن را تامین کنند.
  • روی، یک ماده معدنی ضروری برای جنبه های متعدد متابولیسم سلولی است. همچنین از رشد و توسعه طبیعی بارداری ، دوران کودکی و نوجوانی حمایت می کند.

کم کاری تیروئید :

از عوامل ریزش مو در کودکان است. تشخیص کم کاری تیروئید توسط آزمایش خون و احتمالاً اسکن غده تیروئید انجام می شود. درمان ممکن است شامل دارو برای جایگزینی هورمون ها باشد ، اما به عوامل متعددی بستگی دارد:

کم کاری تیروئید
  • سن ، سلامت عمومی و تاریخچه پزشکی فرزند شما ؛
  • گسترش بیماری ؛
  • تحمل فرزند تان نسبت به داروها، روش ها یا درمان های خاص ؛

دلایل زیادی برای ریزش مو در کودکان وجود دارد. اگر مشکوک به یک مشکل پزشکی یا نگرانی در مورد ریزش موهای فرزند تان هستید ، هر چه سریع تر با متخصص اطفال فرزند تان تماس بگیرید.

برخی از منبع انگلیسی برای مطالعه بیشتر

Webmd

American Hair Loss Association

American Academy of Dermatology

محقق و مترجم : مینو شفیعی  

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/hair-loss-in-children#3http://” target=”blank” ]لینک منبع[/button]

 

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید