سندروم تخمدان پلی کیستیک در خانم ها

سندروم تخمدان پلی کیستیک در خانم ها
سندروم تخمدان پلی کیستیک در خانم ها

سندروم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یک بیماری شایع است که دختران و زنان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد. گرچه هیچ کس نمی داند علت اصلی بروز PCOS چیست، اما تصور می شود که این بیماری مربوط به عدم تعادل هورمون ها در بدن خانم ها مربوط شود.

همه هورمون های جنسی تولید می کنند که مقادیر آن متفاوت می باشد. در دخترها تخمدان ها هورمون های استروژن و پروژسترون و همچنین آندروژن تولید می کنند. این هورمون ها تنظیم کننده چرخه قاعدگی و تخمک گذاری در دختران می باشند. گرچه آندروژن گاهی به عنوان یک هورمون مردانه مورد اشاره قرار می گیرد، اما بدن زنان نیز این هورمون را تولید می کند. در دختران مبتلا به PCOS، تخمدان ها آندروژن بیشتری از میزان طبیعی تولید می کنند و این امر با تخمک گذاری آنها تداخل پیدا می کند.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

گاهی نیز باعث ایجاد کیست می شود. کیست کیسه های کوچک پر از مایع هستند. در این شرایط به جای تخمکی که در طول چرخه قاعدگی آزاد می شود، کیست در تخمدان ها تولید شده و بزرگ می شود. از آنجایی که دختران مبتلا به PCOS در طول ماه تخمک گذاری نمی کنند یا تخمکی رها نمی کنند، به همین دلیل دچار پریودی های نامنظم می شوند.

PCOS برای اولین بار در دهه 1930 تشخیص داده شد، اما هنوز پزشکان علت دقیق آن را نمی شناسند. تحقیقات نشان داده اند که PCOS ممکن است به تولید انسولین در بدن مرتبط باشد. خانم های مبتلا به PCOS انسولین زیادی تولید می کنند که به تخمدان ها سیگنال هایی برای آزاد کردن هورمون های مردانه بیشتر می فرستد. به علاوه این بیماری ارثی به نظر می رسد، بنابراین اگر کسی در بین اعضای خانواده به این بیماری مبتلاست، احتمال بروز آن در شما نیز افزایش می یابد.

اگر PCOS درمان نشود، مشکلات و پیامدهای زیادی برای فرد مبتلا در پی خواهد داشت. دختران مبتلا به PCOS بیشتر در معرض ناباروری، رشد بی رویه موهای زائد، آکنه، چاقی، دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، خونریزی غیر طبیعی از رحم و سرطان می باشند.

به حال این بیماری قابل درمان می باشد. مهمترین گام در مسیر درمان تشخیص بیماری می باشد، زیرا درمان این بیماری شانس ابتلا به مشکلات جدی را در فرد کاهش می دهد.

علائم PCOS

مهم ترین نشانه بیماری PCOS قاعدگی های نامنظم یا عدم بروز قاعدگی می باشد، زیرا تاثیر این شرایط بر روی تخمدان باعث توقف تخمک گذاری می شود. با این حال منظم شدن چرخه قاعدگی دختران تا 2 سال پس از اولین قاعدگی طول می کشد، به همین دلیل قادگی نامنظم به عنوان نشانه ای برای تشخیص PCOS در دختران نوجوان کار سختی است. عدم تعادل هورمونی باعث تغییرات در کل بدن یک دختر می شود و فقط مربوط به تخمک گذاری وی نیست.

بنابراین پزشکان علائم دیگری را نیز در نظر دارند که عبارتند از:

  • پریودی های خیلی سنگین یا نامنظم
  • افزایش وزن، چاقی یا مشکل در داشتن یک وزن متعادل، به ویژه زمانی که اضافه وزن در اطراف کمر متمرکز شده است.
  • یک بیماری به نام هیرسوتیسم که در آن موهای اضافه بر روی بدن، صورت، سینه، شکم و نوک پستان یک دختر رشد می کند یا موهای سر وی نازک می شوند.
  • آکنه و مسدود شدن منافذ پوستی
  • تیره و ضخیم شدن پوست اطراف گردن، زیر بغل یا سینه.
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا و یا دیابت

دخترانی که علائم بلوغ زودرس نشان می دهند – به عنوان مثال دخترانی که قبل از 8 سالگی موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی آنها رشد می کند – بیشتر در معرض ابتلا به PCOS هستند.

منبع:

http://kidshealth.org/en/teens/pcos.html?WT.ac=t-ra#

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments