روش مقابله با پف زیر چشم

پف چشم6

آیا تاکنون با چشم های پف کرده از خواب بیدار شده اید؟ چشم های پف کرده، پف زیر چشم و غیره. همه ی ما چنین چیزی را تاکنون تجربه کرده ایم و بسیاری از ما نیز دائما در حال مبارزه با این مشکل هستیم. اجازه بدهید ابتدا به بررسی علل بروز پف چشم بپردازیم و سپس به چگونگی درمان آن.

چه چیزی باعث پف زیر چشم ها می شود؟

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

پف چشم به التهاب زیر چشم اشاره دارد. این پف ممکن است در قسمت بالای پلک هم وجود داشته باشد یا اینکه کل اطراف چشم پف کند. در این مقاله به پف زیر چشم می پردازیم.

فاکتورهای مختلفی باعث پف زیر چشم می شوند. از جمله برخی اختلالات جسمی مانند وجود مشکل در کلیه، کبد، تیروئید یا شرایط فشار خون. علاوه بر اینها ورم و چربی نیز باعث پف زیر چشم می شوند.

ورم

ورم بدن به دلیل احتباس مایعات به وجود می آید. پوست اطراف چشم ها نازکترین پوست کل بدن است. اطراف چشم نیز دارای رگ های خونی زیادی است. این دو فاکتور باعث بالا رفتن حساسیت اطراف چشم شده  و این بخش را مستعد به تغییر شکل می کند.

چه چیزی باعث بزرگ شدن پوست اطراف چشم می شود؟ فاکتورهای کمی دلیل آن می باشند.

التهاب به خاطر وجود یک محرک، به عنوان مثال یک ماده ی آرایشی یا آلرژی فصلی که باعث تحریک چشم می شود. التهاب جریان خون این قسمت را افزایش می دهد تا برای سلول های ایمنی که برای مبارزه با عفونت به این ناحیه آمده اند، جای بیشتری فراهم کند. در نتیجه این بخش به خاطر وجود خون بیشتر ملتهب می شود.

گرما نیز محرک دیگری است. به همین دلیل است که وقتی با آب داغ دوش می گیرید، پوست شما قرمز می شود. به همین علت هم توصیه می شود که برای کم کردن التهاب یک بخش از کمپرس یخ یا آب سرد استفاده کنید. کاهش دما باعث تنگ شدن رگ های خونی می شود. وقتی رگ ها تنگ می شوند، خون کمتری در آنها جریان پیدا می کند، بنابراین مایع کمتری نیز وارد ناحیه ی مورد نظر می شود.

پف چشم2

پف زیر چشم به دلیل ادغام غدد مایع لنف در این ناحیه می باشند. لنف مایعی است که در بدن جریان دارد. این مایع حاوی گلبول های سفید خون، مواد زائد و گاهی اوقات سلول های مضر (مانند باکتری ها و سلول های سرطانی) می باشد. نقش این مایع رفع بافت های بدن است.

اما با افزایش سن، وجود جریان لنف تاثیر کمتری دارد. با افزایش سن این مایع تنبل شده و در بخش های خاصی از بدن و صورت تجمع می کند، قسمت هایی مانند زیر چشم ها. در نتیجه منجر به پف زیر چشم می شود.

اگر شما به طور طبیعی چشم های پف کرده ندارید، اما صبح که از خواب بیدار می شوید، قسمت پلک هایتان دارای التهاب است، این مسئله به خاطر استفاده ی زیاد از کرم دور چشم در شب قبل می باشد. از آنجایی که پوست اطراف چشم نازک است، بنابراین نمی تواند به اندازه ی بقیه ی قسمت های صورت چربی مربط به کرم را در خود نگاه دارد.

چربی

دلیل اصلی دیگر برای پف چشم، چربی زیر چشم است. پف زیر چشم توده های چربی است که از طریق پوست تولید می شوند. با افزایش سن، چربی زیر چشم نیز افزایش می یابد و به همین دلیل توده های چربی در زیر چشم زیاد می شوند. این امر ژنتیکی است و بخشی از افزایش سن می باشد. شما به جز جراحی پلک تحتانی، کار زیادی در قبال آن نمی توانید انجام دهید.

افزایش سن به علاوه باعث ضعیف شدن ساختار محافظتی پوست می شود – فیبرهای کلاژن و الاستین که باعث تقویت ساختار پوست و قدرت محافظتی پوست می شوند.

چه چیزی باعث پف چشم های شما می شوند؟

ابتدا در این قسمت این سوال مطرح می شود که شما چند ساله هستید؟ آیا جوان تر از 40 سال هستید؟ اگر چنین است و پف چشم های شما موقت است، بنابراین این پف درواقع یک ورم می باشد که دلایل مختلفی دارد. آیادر حال استفاده از محصول آرایشی و بهداشتی جدیدی برای پوست خود هستید؟ آیا حساسیت های فصلی یامشکل سینوس دارید؟ آیا چشمان خود را زیاد می مالید؟ آیا وقتی آرایش چشم خود را پاک می کنید، پوست خود را می کشید؟ تمام این عوامل باعث پف موقتی می شود.

Woman Holding Cucumber Slices over Eyes

رژیم غذایی شما چطور؟ آیا اخیرا غذای شور خورده اید؟ آیا نوشیدنی الکلی زیاد خورده اید؟ مصرف زیاد الکل باعث می شود که رگ گشاد شوند. به هرحال دیواره های مویرگی حساس و شکننده هستند. اگر دائما منبسط شوند، به تدریج ضعیف شده و در نهایت پاره می شوند. پس از آن خون به بافت های اطراف تراوش کرده و باعث برافروخته شدن ظاهر پوست می شود. به همین دلیل است که افرادی که نوشیدنی های الکلی زیاد مصرف می کنند، معمولا قرمز به نظر می رسند.

اگر بیشتر از 50 سال سن دارید و پف چشم های شما دائمی است و در حال وخیم تر شدن هم هستند، در این حالت مربوط به چربی ها می باشد. محصولات موضعی می توانند چربی را از بین ببرند. برای بهبود مشخص در این قسمت، احتمالا نیاز به جراحی داشته باشید. با این توضیحات دیدگاه خود را نسبت به محصولات آرایشی و بهداشتی پوست و صورت اصلاح کنید و پول زیادی صرف درمان های گران موضعی نکنید.

چه چیزی می تواند پف چشم ها را درمان کند؟

محصولات بهداشتی پوست می توانند موثر باشند، اما به هرحال نمی توانند معجزه کنند. متاسفانه درمان پف چشم ها بسیار سخت است. یک سری درمان ها مخصوص چشم بوده و برای مواردی مانند پف چشم، لکه های سیاه و خطوط اطراف چشم در نظر گرفته شده اند.

این محصولات دارای ترکیباتی هستند که گردش خون را افزایش می دهند (برای انتقال مواد غذایی به سلول ها و از بین بردن مواد زائد موثرتر هستند.)، التهاب را کاهش داده و باعث لطافت پوست می شوند. در اینجا نمونه هایی از این ترکیبات را مشاهده می کنید:

  • کافئین – رگ های خونی را منقبض می کند.
  • خیار – نرم کننده
  • رزماری – کمک به وجود آب در بخش مورد نظر
  • چا ی سبز – ضد التهاب
  • سالیسیلات ها – ضد التهاب (اگر به آسپیرین حساسیت دارید، از این مواد اجتناب کنید.)

به هرحال ترکیبات ضدالتهاب زیادی وجود دارند که باعث کاهش التهاب می شوند.

اخیرا روش های درمانی زیادی برای از بین بردن پف زیر چشم به وجود آمده اند که در یک بسته بندی فلزی ارائه می شوند. در اینجا نمونه هایی از اپلیکاتورهای فلزی با نوک تخت و فلزی و یا غلطکی مشاهده می کنید. کافیست اپلیکاتور فلزی را روی منطقه ی پف کرده ماساژ دهید. فلز پوست را سرد می کند و اگر چشم خسته باشد، این کار باعث آرامش آن می شود.

با استفاده از این اپلیکاتورها، ترکیبات نرم کننده و آرام بخش به راحتی به داخل پوست نفوذ می کنند. فشار فلز روی پوست و حرکت با ماساژ نیز به آبرسانی به غدد لنفاوی کمک می کند.

نکاتی در مورد به حداقل رساندن پف چشم ها

پف چشم 7

  1. کم کردن نمک غذا – نمک غذا مایعات را جذب می کند. بنابراین مراقب میان وعده های شور، غذاهای فرآوری شده و فست فودها باشید. تمام این غذاها دارای میزان سدیم بالا هستند.
  2. مراقب میزان مصرف الکل خود باشید و از نوشیدن الکل در نیمه شب اجتناب کنید. مصرف بالای الکل در طول زمان رگ های خونی را ضعیف می کند. نوشیدن الکل تاثیرات مخربی بر روی پوست می گذارد.
  3. آرایش چشم خود را با ملایمت پاک کنید. سعی کنید پوست زیر چشم را نکشید. به یاد داشته باشید که پوست اطراف چشم به شدت نازک است. اگر پاک کننده ی آرایش شما پوستتان را خشک می کند، بهتر است آن را عوض کنید.
  4. از مالیدن چشم هایتان خودداری کنید. مالیدن چشم باعث آسیب دیدن پوست حساس اطراف چشم می شود. وقتی که کرم دور چشم استفاده می کنید، از پت نرم و حرکات فشاری استفاده کنید.
  5. در هنگام خواب سر خود را طوری قرار دهید که کمی بالا باشد. این امر به جریان آب در صورت کمک می کند.
  6. به شکم نخوابید. صورت در طول شب با تماس با بالش دچار مشکل می شود.
  7. حساسیت های فصلی را مدیریت کنید. اگر دچار تب یونجه یا حساسیت های دیگری هستید، می توانید برای کنترل علائم از دارو استفاده کنید (به عنوان مثال آنتی هیستامین ها). من در بهار دچار تب یونجه می شوم و چشم هایم پف کرده و پر از آب می شود، به همین دلیل از داروی حساسیت OTC برای مدیریت علائم مصرف می کنم.
  8. بافت رویه ی بالش خود و ترکیبات مواد شوینده مورد استفاده تان را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که به بافت بالش خود و ترکیبات مواد شوینده حساسیت ندارید. معمولا حساسیت های خفیفی وجود دارند که خیلی واضح نیستند. معمولا بهتر است از مواد شوینده بدون عطر برای کم کردن میزان حساسیت ها و خارش و تحریک پوست استفاده کنید (مواد معطر یکی از شایع ترین مواد حساسیت زا برای پوست است.). وقتی دچار خارش می شوید، حدس بزنید چه اتفاقی می افتد؟ به طور ناخودآگاه ناحیه ی دچار خارش را آسیب می زنید. معمولا صورت خود را بدون اینکه متوجه باشیم لمس می کنیم.
  9. رویه ی بالش خود را به طور مکرر بشویید. سبوم، عرق، مواد آرایشی و بهداشتی روی بالش باقی می ماند. حفظ بهداشت روی بالش میزان حساسیت را به حداقل می رساند.
  10. از ابزار ساکشن یا ماساژ با دست بر روی صورت و گردن و سر و سینه بسیار مهم است. حرکات همراه با ماساژ باعث بهبود جریان لنفاوی و همچنین جریان خون می شود.
  11. شب از مقدار زیادی کرم دور چشم استفاده نکنید. برای جلوگیری از پف چشم، تنها از مقدار کمی از کرم در قسمت پلک بالای چشم و نه زیاد نزدیک به محدوده ی داخلی چشم، استفاده کنید. کرم بیشتر در محدوده ی استخوان و ابرو استفاده شود. در زیر چشم نیز از کرم تنها در محدوده ی بین استخوان زیر چشم و چشم استفاده کنید. کرم دور چشم به خودی خود پخش خواهد شد.
  12. از ماسک یا ژل خنک کننده برای چشم خود استفاده کنید. برای این منظور ماسک ها و محصولات متنوعی وجود دارند که قیمت زیادی هم ندارند.

درمان های خانگی

اگر نیاز به درمان فوری پف چشم های خود داشتید، آسانترین راه برای انجام این کار استفاده از یک ماده ی خنک کننده بر روی چشم ها می باشد. این راه حل، باعث درمان پف به مدت طولانی نمی شود، اما مقداری از التهاب را کاهش داده و خستگی چشم را به طور موقت تسکین می دهد.

پف چشم3

  1. چشم های خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه با قطعات خیار بپوشانید و سپس پارچه ی مرطوب روی آن قرار دهید، این روش یک درمان خانگی بسیار محبوب می باشد. خیار دارای ترکیبات نرم کننده است و برای بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. چشم های خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه با چای کیسه ای بپوشانید. قبل از استفاده ابتدا چای را در داخل آب فرو برید، مهم نیست چای سرد یا داغ. در صورت استفاده از آب سرد ابتدا اطمینان حاصل کنید که چای کیسه ای سرد شده باشد. یک چای کیسه ای خنک بهتر از چایی است که هم دمای اتاق می باشد. از چای کیسه ای دارای کافئین استفاده کنید، نه چای کیسه ای که کافئین خود را از دست داده باشد. چای دارای کافئین است که در منقبض کردن رگ های خونی موثر است.
  3. برای چند دقیقه یک چیز خنک را روی چشم های خود قرار دهید. می توانید از پارچه یا پنبه ای که در آب یخ فرو برده اید، استفاده کنید، یا حتی قاشقی که برای چند دقیقه در یخچال قرار داده اید.
  4. مکعب های یخی از چای و آب خیار درست کنید. این ها بسیار راحت ساخته می شوند و در زمان استفاده نیز آنها را به آرامی در زیر چشم خود قرار دهید.
  5. سیب زمینی را رنده کرده و در پارچه ی نازکی قرار دهید و سپس آن را برای مدتی در یخچال بگذارید. پس از آن سیب زمینی را در داخل پارچه به مدت 30 دقیقه زیر چشمان خود قرار دهید.

گزینه های درمانی دیگر

متاسفانه درمان  پف چشم کار آسانی نیست. گاهی اوقات هیچ یک از محصولات موضعی و روش های درمانی موثر نیستند. اگر دچار اختلالات سلامتی باشید که باعث بروز پف چشم می شوند، یا اینکه پف چشم هایتان خیلی واضح است، روش های تهاجمی تر برای درمان وجود دارند: جراحی زیر چشم، تزریق استروئید و تجویز داروهای خاص. در مورد این مسئله باید با پزشک مشورت کنید.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی پوست، لیزر و تناسب اندام آلومینا

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments