درمان با دارچین

تغذیه درمانی برای رفع خشکی پوست

تغذیه مناسب و درمان پوست خشک

یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بهمراه دیگر اسیدهای چرب سالم به تقویت انعطاف پذیری و حفظ رطوبت پوست کمک می کند.

اگر شما از پوستی خشک برخوردار هستید، به خوبی می دانید که کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده پوست صورت میتوانند موثر واقع شوند. اما آیا تغذیه درمانی نیز می تواند در مقابله با خشکی، خارش و شوره پوست مفید واقع شود یا خیر؟

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بخش مهمی از پوست را لیپیدها (هر يك از تركيبات آلي چربي دار كه بخش مهمي از ياخته را تشكيل مي دهند) تشکیل می دهند که شامل فسفوليپيد (انواع ليپيدهايي كه در غشاى ياخته ها يافت مي شود)، اسیدهای چرب آزاد، کلسترول و سرامید هستند. پوست فاقد چربی مطمئنا به مکان مناسبی برای تجمع بیش از حد پروتئین ها تبدیل می گردد. بدون وجود لیپیدها، آب و رطوبت به راحتی از پوست خروج پیدا می کنند و بدین گونه شاهد خشکی پوست خواهیم بود.

(چربي هاى گياهي و حيواني ) اشباع نشده برای تولید و تشکیل لیپیدهای میان سلولی یا ميان ياخته اى (واقع در ميان دو يا چند ياخته ) بسیار ضروری و مهم هستند. همچنین، چربی های اشباع نشده خاصیت ضد التهابی دارند. به همین علت، این دو نوع اسید چرب مورد نیاز پوست باید از طریق رژیم غذایی مناسب بدست آیند-اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6.

تغذیه و رفع خشکی پوست

غذاها و خوراکی های سالم و مقوی که منبع سرشاری از اسیدهای چرب امگا 3 هستند، عبارتند از:

  • ماهی آزاد سالمون
  • ماهي ماكرل (scombrus Scomber كه شكم سپيد و پشت سبز فام با نواره هاى آبي دارد و بومي شمال اقيانوس اطلس مي باشد)
  • شاه ماهی
  • ماهي آنچووى (تيره ى : Engraulidae و راسته ى Clupeiformes به ويژه ماهي هاى كوچك و دهان گشاد آب هاى گرمسير و انواع آنها به ويژه آنچووى اروپايي يا ماهي كولي گونه ى encrasicholus Engraulis)
  • تخم مرغ
  • روغن تخم کتان
  • روغن گل پامچل و گل گاو زبان

توجه داشته باشید که این مواد غذایی از خروج رطوبت و  تبخیر آب از سطح پوست جلوگیری میکنند.

در صورت عدم علاقه به غذاهای دریایی یا در صورت بارداری و حساسیت به برخی مواد غذایی، مکمل های امگا 3 بهترین گزینه درمانی هستند. بیشتر شهروندان آمریکایی از طریق مصرف روغن ذرت و کاجیره، اسیدهای چرب امگا 6 را دریافت می کنند.

***کاجیره: كاجيره ، كاژيره ، كافيشه (tinctorious Carthamus از خانواده ى composite كه از دانه ى آن روغن خوراكي مي گيرند)

اگرچه مطالعات جامعی در این زمینه صورت نگرفته استف اما مطالعات فراوانی نشان می دهد که این دسته از  مواد غذایی تاثیر بسزایی بر کیفیت و سلامت پوست می گذارند.

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی برای درمان خشکی پوست

ویتامین سی برای عملکرد مناسب آنزیم های تولید کننده کلاژن بسیار ضروری و مهم هستند و توجه داشته باشید که کلاژن (پروتئين تارسان كه در استخوان و غضروف و بافت هاى پيوندى يافت مي شود) به عنوان اسفنجی که رطوبت را در خود حبس می کند، عمل می کند.

در کنار ویتامین سی، مس و روی ( زینک ) نیز بسیار ضروری هستند. مس به تراکم بیشتر کلاژن کمک می کند. انواع ویتامین ها خود حاوی مقادیر فراوانی مواد معدنی هستند. روی خاصیت ضدالتهابی دارد که برای حفظ شفافیت پوست و نیز جلوگیری از بروز چین و چروک بسیار موثر است.

تاثیر نوشیدنی بر سلامت پوست

تاثیر نوشیدنی ها بر سلامت پوست

اگرچه بعید به نظر می سرد که نوشیدن قهوه سبب خشکی پوست شود، اما مطمئنا سبب انقباض عروق خونی پوست میشود و به همین علت است که از آن برای کاهش پف زیر چشمان استفاده میکنند. کاهش جریان خون و مواد مغذی سبب سخت شدن و انقباض بافت ها می گردد. در صورت عدم برخورداری از جریان خون سالم، روند رشد سلول های پوستی برعکس می شود.

در صورتی که رژیم غذایی متعادل و مناسبی را دنبال می کنید، افزودن چربی های سالم یا مکملهای غذایی بیش از حد به برنامه غذایی در درمان خشکی پوست شما معجزه نمی کند. اما اگر از کمبود ویتامین و اسیدهای چرب سالم در بدن رنج میبرید، مطمئنا افزودن مقداری از آنها تغییر بسزایی در پوست صورت و سیمای شما ایجاد می کند.

 

 

منبع:

http://www.everydayhealth.com

نگارنده: حدیث بختیاری

[divider]

برای برقراری ارتباط با مشاورین و متخصصین کلینیک فوق تخصصی آلومینا، به صفحه تماس با ما مراجعه فرمایید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments