اینها 10 محرک شایع پوستی هستند!

10 محرک شایع پوستی

محرک های پوستی

همه ما خارش و حساسیت پوستی از قرمزی خفیف ، تورم خسته کننده تا موارد شدید همچون تاول و زخم را در طول زندگیمان تجربه کردایم. پوست بزرگترین عضو بدن است که در اولین لایه دفاعی بدن نیز شناخته می شود؛ بنابراین اولین گیرنده محرکهایی محیطی پوست بدن است.

اماس پوست و یا درماتیت اصلاحی است که برای توصیف طیف گسترده ای از التهاب پوستی استفاده می شود. درماتیت ممکن است به دلیل شرایط داخلی بدن، و یا یک فرآیند شیمیایی به وجود آید. به عنوان مثال، اگزما معمولا ارثی است ولیکن شیوع بیماری می تواند به دلیل استرس، آلرژی و یا آسم باشد. درماتیت تماسی در نتیجه تماس پوست با محرک های خارجی است که واکنشی آلرژیک را در پی دارد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

از آنجا که شما روزانه با چیزهای متنوعی در تماس هستید، تشخیص علت دقیق جوش و یا خارش گاهی اوقات بسیارسخت است. پوستتان ممکن است به دلیل تماس باد، لباس، مواد شیمیایی خانگی، پیچک سمی، ویا حتی کرم ضد آفتاب ساییده و خراشیده شود.

هر نوع تحریک پوستی را می توان با لوسیون و کرمهای پوستی موجود در کابینت خانه تان درمان کنید. چنانچه سوزش و خارش طولانی و بدتر شد به متخصص مراجعه کنید.

در زیر تعدادی از این محرکها و نحوه درمان آمده است:

گیاهان تحریک کننده پوست

گیاهان

کوهنورد، باغبان، و کسانی که کمپ می زنند با تعدادی از شایع ترین محرکهای پوستی طبیعی روبرو می شوند: پیچک سمی، بلوط و سماق. با وجود اینکه این گیاهان اسامی شومی دارند و واکنش های مختلفی در افراد ایجاد می کنند، هیچ کدام خطرات جدی برای سلامت افراد ندارند.

اگر پوست با پیچک سمی تماس پیدا کند، 2تا3 هفته قرمزو برجسته با خارش و تاول است. این واکنش به دلیل واکنشی آلرژیک به رزین(صمغ) موجود در گیاه با نام اوروشیول (آبگونه ی زهرین) است. چنانچه جوشها فراوان و در ناحیه ایی حساس مانند صورت باشد، متخصص درمان با استروئیدهای خوراکی را برای کاهش التهاب تجویز می کند. درمان دیگر دارویی به نام بنتو کواتم با نام تجاری پیچک بلوط است که اوروشیول (آبگونه ی زهرین) را جذب کرده و جوشهای حاصل از تماس با پیچک سمی، بلوط و سماق را درمان و تسکین می کند.

در حالی که از اوروشیول (آبگونه ی زهرین) اجتناب می کنید، ممکن است به طور داوطلبانه خود را در معرض ماده شیمیایی گیاهی تحریک کننده دیگری قرار دهید: کپسایسین. کپسایسین ماده شیمیایی است که باعث می شود فلفل قرمز ” تند و آتشین” شود. علاوه بر سوزاندن زبانتان ، کپسایسین همچنین می تواند یک احساس سوزش شدید در پوست و چشم شما ایجاد کند. شستن با آب و صابون درمانی موثر است، مگر آنکه حساسیت آلرژیک به کپسایسین داشته باشید.

بهترین پیشگیری در برابر تحریک پوستی ناشی از تماس گیاهی، پوشیده نگه داشتن پوست است. در هنگام راه رفتن در طبیعت، لباس کافی بپوشید تا حائلی باشد بین پوست شما و گیاهان. همچنین، به هنگام دست زدن به برگ پیچک سمی یا غلاف از فلفل تند، دستکش بپوشید.

پاک کننده خانگی 

پاک کننده های خانگی

اکثر مواد شیمیایی خانگی، مانند محصولات تمیز کننده، پیام روشنی بر روی برچسبشان دارند- مانند “غیر قابل خوردن” و “جلوگیری از تماس با چشم.” بسیاری از این محصولات می توانند پوست را تحریک کرده و یا حتی به آن آسیب برسانند. می توانید با پوشیدن دستکش از این تحریکات اجتناب کنید.

برخی از پاک کننده های محرک پوست و موجود در خانه عبارتند از:

  • پاک کننده چند منظوره دارای آمونیاک، تری سدیم فسفات (TSP) و سایر مواد شیمیایی خطرناک، طراحی شده برای شکستن چربی و حذف لکه ها از سطوح متخلخل. شاید تماس کوتاه مدت با این محصول خطری نداشته باشد، ولیکن در تماس طولانی تر باعث سوزش شدید ، خشکی و شکنندگی لایه رویی پوست می شود.
  • شیشه ای پاک کن دارای آمونیاک و ایزوپروپیل (Isopropanol ). نه تنها می تواند باعث سوزش شدید پوست شود، بلکه می تواند چشم و بینی را تحریک کند، بنابراین باید در محیط دارای تهویه استفاده شود.
  • مایع ظرفشویی. مصرف بیش از حد آن می تواند باعث خشکی ، پوسته پوسته شدن وترک شود، اما اگر مصرف به اندازه باشد معمولا برای پوست مضر نیست. مواد شوینده مخصوص ماشین ظرفشویی مضر تر هستند و می توانند باعث سوزش و خارش پوست شوند.
  • پاک کننده توالت و از بین برنده قارچ و کپک دارای آفت کش هستند که بسیار سوزش آورند ، گاهی اوقات دارای گازهای خطرناک هستند، همچون سفید کنندها.
  • پاک کننده و تخلیه کننده لوله دارای آب قلیایی و اسید سولفوریک، که بسیار سوزش آورند و دود خطرناک دارند.

براساس تحیقات این شویندگان دارای جایگزینهای کم خطر تری هستند که بهتر است از آنها استفاده شود.

مواد شوینده مخصوص لباس

استفاده طولانی مدت از این مواد باعث سوزش شدید می شود. مواد شوینده و نرم کننده پارچه/لباس که در لباس باقی می مانند، در هنگام شستن آنها بر پوست تاثیر می گذارند.

مواد شوینده مخصوص لباس دارای:

  • سورفکتانت، حل شونده در آب و از بین برنده خاک و روغن از لباس های شسته شده.
  • سازندگان با افزودن مواد نرم کننده آب سخت (غنی از مواد معدنی) به سورفاکتانت کمک کرده اند تا ماده شوینده موثرتر شود.
  • آنزیمهای طراحی شده جهت از بین بردن لک حاصل از پروتئین آلی مانند خون و چمن.
  • سفید کننده کلر دار ، از بین برنده رنگ از روی پارچه/لباس و همچنین ضد عفونی و معطر کننده لباس.
  • سفید کننده اکسیژن دار، با قدرت پاکنندگی کمتر و ایمنی بیشتر نسبت به سفید کننده کلردار.
  • سفید کننده (درخشان کننده های نوری)، جاذب اشکال نامرئی نور و انتشار دوباره آنها به صورت نور آبی، جهت روشن تر کردن لباسها.
  • ماده عطر، پو شاننده بوی شیمیایی مواد شوینده و تولید کننده پاسخی عاطفی (لذت از استشمام این بو) در هنگام استفاده از محصول.

 

ضد آفتاب

کرم مرطوب کننده

استعمال کرم های ضد آفتاب به معنای محافظت از پوست در برابراشعه های مضر ماورای بنفش خورشید است. ضد آفتاب های فیزیکی دارای اکسید روی و اکسید تیتانیوم هستند که تمام پرتوهای اشعه ماوراء بنفش (UV) را قبل برخوردشان با پوست منعکس می کنند. برخی از این کرمها شیمیایی هستند که جذب پوست شده و پرتو UV را قبل از تاثیر بر بدن جذب می کنند. ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی، هر دو به صورت لوسیون ویا بخشی از مواد آرایشی مانند مرطوب کننده صورت، کرم دست، و کرم پایه آرایش موجود هستند.

کرم های ضد آفتاب دارای مواد شیمیایی خاص هستند که می توانند واکنش های آلرژیک را در برخی افراد تحریک کنند. یکی از شایع ترین واکنش های آلرژیک به کرمهای ضد آفتاب به دلیل ماده شیمیایی پارا آمینو بنزوئیک اسید (PABA ) است. اگرچه PABA ماده مغذی ضروری برای برخی از حیوانات است، ولیکن اهمیت آن در بدن انسان هنوز تحت بررسی می باشد. هر چند PABA به عنوان ضد آفتاب موضعی موثر شناخته شده است. اگر در هنگام استفاده از کرم های ضد آفتاب دارای PABA جوش می زنید، استفاده از آن را متوقف کرده و نوع “بدون PABA” را امتحان کنید تا مشحص شود که آیا واکنش حساسیتی شما توسط PABA برانگیخته شده است.

 

حشرات و حشره کش ها

چه علاقمند به گذران وقت در طبیعت باشید و یا نباشید، به طور حتم نیش،گزش، و ناخوشایندی حضور حشرات را تجربه کرده اید وشاید اقدام به دفع این حشرات کرده باشید. حشره و حشره کش، هر دو محرک نهانی پوست هستند.

اکثر حشرات بی ضررند اگرشما را نیش نزنند ویا نگزند. برخی از حشرات، مانند پشه، کنه و ساس با هدف خوردن خونتان، شما را می گزند. دیگر حشرات ، مانند زنبور عسل، مورچه و عنکبوت برای دفاع و یا حمله با سمی دارای اسیدهای آمینه، پپتیدها و پروتئین، شما را نیش می زنند. در حالی که تنها برخی از حشرات در جهان زهر فوق العاده کشنده ایی دارند، دیگر گزش ها می توانند واکنش های آلرژیک اعم از تورم خفیف و خارش تا جوش، تاول و یا زخم شدید تولید کنند.

برای جلوگیری از گزش این مخلوقات مزاحم، یکی از گزینه های شما استفاده از لوسیون و یا اسپری دفع کننده حشره بر پوست است. این محصولات معمولا حاوی “ان دی اتیل متا تلو آمید” (DEET) و دیگر مواد شیمیایی موثر شناخته شده جهت جلوگیری از گزش انواع مختلف حشرات هستند. با این حال، به مقدار کم استفاده شود و به محض ورود به محیط داخل خانه به طور کامل شسته و با دیدن هر گونه عوارض جانبی استفاده آن قطع شود.

بهترین حفاظ پوست در برابر حشرات لباس/پوشش است. چنانچه استفاده از این حشره کشها ریسک است، پوشیدن لباس آستین بلند و شلوار بهترین گزینه است. جهت حفاظت بیشتر، لوسیون یا اسپره حشره کش را به لباستان بزنید. چنانچه زمان بیشتری را خارج از منزل و در محیط پر حشره می گذرانید، از لباسهای مخصوص ضد حشره استفاده کنید.

 

حرارت/گرما

 

در آب و هوای گرم و مرطوب ممکن است یک تحریک پوستی شناخته شده به نام جوش حرارتی/گرمایی را تجربه کنید. با وجود داشتن این نام ، حرارت تنها عاملی غیر مستقیم در ایجاد این جوش است. جوش حرارتی بیشتر به دلیل تاول و یا توده قرمز ناشی از تعریق بیش از حد بر پوست به وجود می آید. هنگامی که مجاری عرق در زیر پوست مسدود می شوند، عرق به دام افتاده و برجستگی در پوست ایجاد می شود.

جوش حرارتی معمولا به خودی خود از بین می رود، اما می توانید تورم، خارش و احساس خاردار آن را با خنک کردن پوست و یا رفتن به مکانی که باعث کاهش عرق ریزی شود، از بین ببرید. با سرد نگه داشتن پوست در آب و هوای گرم و مرطوب، می توانید از پیدایش آن جلوگیری کنید. حتی با پیشگیری، برخی از افراد- مانند نوزادان و افراد مصرف کننده داروهای خاص- بیشتر در معرض ابتلا به جوش حرارتی نسبت به دیگران هستند.

با این حال، جوش حرارتی می تواند از شرایط آب و هوایی نافرمانی کند. زمانیکه تبدار و یا فاقد تعریق نرمال اید، در معرض ابتلا به جوش حرارتی هستید.این وضعیت شامل زیاد پوشیدن در زمستان، استفاده فراوان از پماد و یا کرم، و یا ماندن در تخت به مدت طولانی مدت است.

 

اصلاح و برداشت مو

چنانچه پوست را قبل از اصلاح خوب کف مالی نکنید، با کرم اصلاح و یا صابون، پوستتان تحریک می شود. بدون کف، تیغ با پوست اصطکاک بیش از حد دارد و می تواند آن را بخراشد که باعث تاول/ورم پوستی به همراه سوزش و خارش، به نام سوختگی/اثر تیغ، می شود.

جایگزین تیغ، داروی ازاله مو/واجبی وکرم مو بر است. قبل از مصرف مقداری از این مواد را تست کنید تا نسبت به آن آلرژی نداشته باشید.مصرف کنندگان داروی ازاله مو واکنش های آلرژیک مانند خارش،جوش جلدی، تاول، سوزش و لایه برداری را گزارش کرده اند. اگر هر کدام از این علائم را در زمان تست مشاهده کردید، سریع ماده را شسته و دیگر استفاده نکنید.

اپیلاسیون/وکس تمام شفت مو را از فولیکول آن جدا می کند و به این دلیل تاثیر بلند مدت تری دارد. از آنجا که موم به پوست و مو می چسبد، نوار آن را نباید دیر از پوست کند چراکه باعث قرمزی، سوزش، خارش، و برآمدگی می شود که ترمیم آن زمان می برد.

برداشتن دائمی مو می تواند یک راه حل وسوسه انگیز بلند مدت به تحریک پوستی باشد تا از ناراحتی اصلاح و اپیلاسیون منظم رها شد. در هنگام الکترولیز و لیزر درد و سوزش موقت را تجربه خواهید کرد. پوست برای مدت کوتاهی دچار قرمزی و تورم می شود که با پماد دارویی از بین می رود. در موارد نادر پس از لیزر تاول، زخم، و تغییر رنگ پوست گزارش شده است.

 

مواد آرایشی و بهداشتی

10 محصول برتر آرایشی در دنیای مد

لوسیون، دئودرانت/اسپری، مواد درمانی آکنه، و دیگر محصولات زیبایی باعث تحریک پوستی می شوند چنانچه به مواد شیمیایی، و یا مواد شیمیایی شکسته و مبدل به مواد خطرناک پنهانی شده، واکنش آلرژیک داشته باشید.

اولین مجرم پنهان، مواد تشکیل دهنده فعال در محصولات آرایشی است. به عنوان مثال، برخی از ضد عرق ها می توانند واکنش حساسیتی- خارش، و یا بدتر جوش- ایجاد کنند. محصولات آرایشی و بهداشتی دارای مواد تشکیل دهنده فعال قوی مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی هستند، که اگر به درستی و یا با محصول محافظتی مانند ضد آفتاب استفاده نشوند، می توانند پوست را تحریک کرده و به آن آسیب برسانند. هر محصول جدید آرایشی و بهداشتی را با دقت تست و طبق دستورالعمل استفاده کنید. استفاده هر محصول را که ناراحتی پوست و یا سایر عوارض جانبی برایتان ایجاد می کند را قطع کنید.

دیگر مجرم پنهان، مواد افزودنی مانند رنگ، رایحه و مواد نگهدارنده است. دربرخی افراد، این مواد می تواند واکنش های آلرژیک ایجاد کند. خوشبختانه، لوازم آرایشی بدون عطر و سایر محصولات عاری از مواد افزودنی موجودند تا افراد مبتلا به آلرژی نیز حق انتخاب داشته باشند.

اگرچه برخی از لوازم آرایشی حاوی مواد نگهدارنده اند در طول زمان و یا در معرض گرما یا باکتری ترکیب خود را از دست می دهند. به عنوان مثال،فونداسیون/پایه آرایش با ترکیب ضد آفتاب، تاریخ مصرفشان محدود به تاریخ انقضا ضد آفتاب(2تا3سال) است. این مواد با قرارگرفتن در معرض گرما کارایی ضد آفتابی خود را از دست می دهند. و چنانچه با دست و یا افشانه از جای مخصوص خارج شوند، احتمال پخش باکتری را دارند. برای جلوگیری از تحریک پوستی، آکنه و دیگر اثرات مضر، تنها محصول آرایشی و بهداشتی معتبر را با رعایت دستورالعمل روی آنها استفاده کنید. همچنین، افشانه و ابزار آرایشب را با آب گرم و صابون تمیز کنید تا باکتری نگیرد.

 

صابون

صابون های مورد علاقه شما ممکن است که بوی خوبی، کف خوب، و یا فقط تمیز کنندگی خوب داشته باشند. آیا صابون می تواند پوست را تحریک کند؟ اگر پس از حمام دچار خارش و خشکی پوست هستید ، احتمالا مجرم را صابون می دانید.

صابون یک سورفاکتانت و یا پاک کننده سطح است، یعنی ماده ای که مخلوط با آب می تواند خاک و روغن را از سطح حذف و تمیز کند. صابون نتیجه طبیعی یک واکنش شیمیایی بین محلول قلیایی و چربی/ و یا روغن است که بازده آن نمک قلیایی اسیدهای چرب (صابون) به همراه گلیسیرین است. در مقابل ، مواد شوینده بدون چربی و روغن هستند تا از کف صابون جلوگیری کنند.

صابون به طرق مختلف می تواند پوست را تحریک کند. اول اینکه ، می توان به عطر و یا رنگ اضافه شده به صابون یک واکنش آلرژیک داشت. حتی اگر صابون را به مدت طولانی استفاده کنید ، می توانید به طور ناگهانی به آن واکنش آلرژیک نشان دهید. راه دیگر این است که صابون بیش از حد روغن های طبیعی مورد نیاز برای نرم و الاستیک نگه داشتن پوست را از بین ببرد. اگر صابون باعث خارش و یا خشک شدن پوست است، حتما هر بار آن را با دقت از روی پوستتان بشورید، و از دیگر محصولات پاکسازی ملایم استفاده کنید چراکه آنها در واقع صابون نیستند.

 

پوشاک

لباس و پوشاک

لباس به دلایل مختلف می تواند یک محرک پوستی باشد:

  • پارچه خشن
  • پاسخ آلرژیک به رنگ، اتصال دهنده های فلزی، تزیینات پارچه ، و یا مواد افزودنی شیمیایی مورد استفاده در پردازش پارچه
  • خارش به دلیل برچسب ها، اتصال دهنده ها و درزها
  • سایش بر اثر حرکت مکرر پارچه
  • ایجاد جوش حرارتی و یا عفونت های باکتریایی از پارچه ای اکه اجازه نمی دهد پوست نفس بکشد و یا به سرعت خشک شود

تشخیص تحریک پوستی از پارچه/پوشاک آسان نیست. در ابتدا چیزهای دیگر که به طور مستقیم با پوست در تماس هستند، مانند صابون، مواد شوینده و لوازم آرایش وبهداشتی را تست کنید. چنانچه از این مواد نبود به پوشاک خود توجه کنید و ببینید کدام یک تحریک را ایجاد می کند.

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،مو و لیزر آلومینا

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments