ارتباط بین خوردن در هنگام استرس و اعتیاد به خوردن

ارتباط بین خوردن در هنگام استرس و اعتیاد به خوردن

اعتیاد به خوردن معمولا تحت تاثیر و مرتبط با شرایط زندگی یک فرد است- استرس و احساسات.

زندگی مدرن تغییرات اساسی در نحوه کار کردن، بازی و استراحت افراد ایجاد کرده است. به همین ترتیب، غذا نقش متفاوت تری در زندگی روزمره پیدا کرده است و خوردن در هنگام استرس و اعتیاد به خوردن نیز به وجود آمد. این شیوه زندگی باعث چاقی روز افزون افراد شد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

بدون شک زندگی مدرن راحتی بیشتری را برای ما به ارمغان آورده است، ولیکن سطح استرس بیشتر شد. درک رابطه بین خوردن در هنگام استرس و اعتیاد به خوردن اولین قدم در تحت کنترل در آوردن شیوه خوردن است.

علائم خوردن در هنگام استرس

هر ساله 280000 نفر در اثر پرخوری و چاقی می میرند. عادت خوردن در هنگام استرس تا حد زیادی می سلامتی فرد را به خطر مب اندازد- افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، دیابت و سکته مغزی.

جای تعجب نیست که خوردن در هنگام استرس، افراد دارای استرس بالا را مستعد به اضافه وزن می کند. در حالی که شرایط زندگی افراد متفاوت است، علائم خوردن در هنگام استرس معمولا به شکل :

  • خوردن هنگامی که گرسنه نیستید
  • خوردن به عنوان یک عمل تسکین دهنده
  • خوردن به عنوان پاداش
  • خوردن تا زمانی که حالتان بد شود و یا معده به شدت پر شود
  • ناتوانی در کنترل مقدار غذا خوردن

 

تاثیر استرس

استرس با توجه به شدت و مدت آن، تاثیرات متفاوتی بر روی بدن دارد. در واقع، استرس کوتاه مدت میل به خوردن را کاهش و یا از بین می برد، چراکه جنگ و جدل ذهنی بدن را از خوردن باز می دارد.

با طولانی شدن استرس و این جنگ و جدال ذهنی، بدن به دنبال انگیزه ایی برای رویا رویی است و آن انگیزه “خوردن” است!! حتی اگر این شرایط استرس زا از بین برود، عادت خوردن بر جا باقی می ماند و عادتی به نام “خوردن در هنگام استرس” می شود.

تغییرات هورمونی

در دوره استرس، بدن سطوح بالایی از آدرنالین را برای کوتاه مدت و سپس در دوره های طولانی مدت استرس کورتیزول ترشح می کند. کورتیزول به طور طبیعی سطح اشتها فرد را افزایش می دهد و این همان رابط بین خوردن در هنگام استرس و اعتیاد به خوردن است.

با گذشت زمان، بالا بودن میزان کورتیزول در بدن اشتیاق خوردن نمک، شیرینی و چربی را بالا می برد. در واقع، تغییر در سطوح هورمونی رفتارهای اجباری خوردن را به ارمغان می آورد.

اشتیاق به خوردن

همانگونه که خوردن در هنگام استرس، اشتیاق خوردن نمک، شیرینی و چربی را بالا می برد این مواد نیز به نوبه خود سطح کلی استرس را کاهش می دهند و از آن جهت به آنها “غذای آرامش بخش” می گویند. این اثر و باز خورد مثبت، به سرعت به یک رفتار آموخته شده تبدیل می شود و به این دلیل افراد به صورت نا آگاهانه در هنگام استرس به سمت این “غذای آرامش بخش” جلب می شوند. همانند انواع دیگر اعتیاد، این رفتار- خوردن در هنگام استرس- با گذشت زمان بدتر می شود و بدون درمان به اعتیاد به خوردن منجر می شود.

 

مرکز تحقیقات کلینیک پوست،زیبایی و تناسب اندام آلومینا

[divider]

کلینیک پوست و زیبایی آلومینا ارائه دهنده جامع ترین خدمات زیبایی و لاغری (با روش های ترکیبی رژیم درمانی،مشاوره رفتاری واستفاده از تکنولوژی های جدید دستگاهی با روش های وکیوم،رادیوفرکوئنسی و…) در کشور است.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments