کرایوتراپی ( سرمادرمانی)

کرایوتراپی ( Cryotherapy) یا سرمادرمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

همراهان همیشگی تهران اسکین سلام!

نشستن در یک مخزن سرد ممكن است مسیر عجیبی برای  کسب سلامتی به نظربرسد اما روندی به نام کریوتراپی(Cryotherapy) به طور فزاینده ای  این روزها محبوب شده و متقاضیان فراوانی دارد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

ادعا میشود که سرما می تواند سلامت ذهنی و جسمی  بهبود ببخشد و حتی  منجر به طولانی شدن زندگی شود. باید ببینیم دنیای علم چه میگوید.

از انجایی که کرایوتراپی (سرمادرمانی) یک روند جدید درمانی است و هنوز پژوهشات چندانی در این خصوص صورت نگرفته، بنابراین پزشکان به طور کامل درکی از تمام مزایای بالقوه ندارند  و خطرات فرایند را  به خوبی نمی دانند.

در این مقاله، ما  میخواهیم به برخی از مزایای احتمالی بهبودی توسط کرایوتراپی(Cryotherapy) و همچنین سایر مواردی که فرد ممکن است نیاز داشته باشد بداند ، قبل از اینکه آن را به عنوان یک روش درمانی در نظر بگیرد، نگاه کنیم.

کرایوتراپی(Cryotherapy) چیست و از کجا آغاز به کار کرد؟

کرایوتراپی یا سرما درمانی اساسا روند استفاده از سردی دما برای برخورداری از مزایای سلامتی آن است. این فرم درمان از سالهای  1700 به روش های مختلف تا کنون برای کاهش درد و اسپاسم عضلانی، بهبود بخشی بازیابی بدن ، به تاخیر انداختن روند پیری سلول ها و بهبود سلامت  مورد استفاده قرار گرفته است.

ورزشکاران در دهه های اخیر در  وان های سرد و حمام یخ فرو می روند، اما نوآوری های اخیر در حال حاضر اجازه می دهد تا برای کریوتراپی کل بدن (Whole Body Cryotherapy-WBC) در یک محفظه ویژه با استفاده از  نیتروژن مایع صورت بگیرد. البته این جز مدرن ترین روش کرایوتراپی محسوب میشود.

کرایوتراپی در ژاپن در سال 1978 بوجود آمد و به عنوان یک گزینه درمان برای کسانی که مبتلا به آرتریت روماتوئیدو التهابات  عضلانی بودند، معرفی شد. با توجه به سطح بالای  موفقیتهایش ، به سرعت در اروپا  به عنوان یک اساس برای مربیان، ورزشکاران و درمانگران فیزیکی گسترش یافت. امروزه در سراسر ایالات متحده گسترش یافته و توسط تیم های ورزشی متعدد،  روان درمانگران و فیزیوتراپیست ها برای درمان درد های عضلانی، افزایش زمان بهبودی، بهبود عمل جراحی و کاهش درد استفاده می شود.

کرایوتراپی ( سرمادرمانی)
کرایوتراپی ( سرمادرمانی)

حقایق فوری در مورد کرایوتراپی:

کرایوتراپی (سرما درمانی)  گونه ای درمان است که شامل استفاده از دمای انجماد و یا نزدیک به انجماد میشود.

  1. از آنجا که کرایوتراپی جدید است، برخی از مزایای بالقوه هنوز ثابت نشده است.
  2. کرایوتراپی ممکن است درمان جایگزین و پیشگیرنده در بسیاری از بیماری ها باشد.
  3. کرایوتراپی می تواند ناخوشایند باشد، به ویژه برای افرادی که به سرما خو نگرفته و بدنشان عادت ندارد.

ایمنی و آنچه انتظار می رود

محبوب ترین فرم کرایوتراپی شامل نشستن در یک کابین مخصوص این کار به مدت 3-5 دقیقه است.

بعضی از افراد کرایوتراپی صورت رافقط میتوانند تحمل کنند که فقط سردی روی صورتشا قرار میگیرد.. برخی از مردم به کرایوتراپی به منزله رسیدن به هدفی خاص مثل درمان نواحی دردناک  مفصلی نگاه میکنند..

اکثر مردم از اصطلاح کریوتراپی برای اشاره به کریوتراپی  کل بدن استفاده می کنند.

اما باید این را در نظر گرفت که این  روش درمانی غیر پزشکی است و مشابه روش های درمانی درون اسپا هاست. با این حال پزشکان از کرایوتراپی نیز استفاده می کنند. به عنوان مثال،از دمای بسیار سرد می توان برای فریز کردن و خشک کردن زگیل یا سلول های سرطانی استفاده کرد.

اگرچه شروع  این روند در ابتدا ناخوشایند است ،اما از آنجایی که بدن به دمای پایین خود را عادت میدهد ،در هر جلسه کرایوتراپی روند درمان بهتر و قابل تحمل تر برای افراد میشود.

به طور کلی روشی ایمن و بی خطر است، اما مهم است که قبل از اقدام برای کریوتراپی با پزشک صحبت کنید.

زنان باردار، کودکان، افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد مبتلا به بیماری قلب نباید سعی کنند کریوتراپی کنند.

کرایوتراپی طولانی مدت و بیش از چند دقیقه می تواند مرگبار باشد.

یک فرد نباید در حین کرایوتراپی ( سرمادرمانی) بخوابد و آنها باید هر جلسه  زمان را مشخص کنند  تا اطمینان حاصل شود که این مدت طولانی تر از مدت زمان توصیه شده نیست.

کرایوتراپی ( سرمادرمانی)
کرایوتراپی ( سرمادرمانی)

فواید کرایوتراپی ( سرما درمانی)

تحقیقات ممکن است در نهایت منافع دیگر کرایوتراپی را تضعیف کند. با این حال، مطالعات اولیه نشان می دهد که کریوتراپی ممکن است مزایای زیر را ارائه دهد:

1. تسکین درد و بهبود عضلات

کریوتراپی می تواند به درد ماهیچه ها، همچنین برخی اختلالات مفصلی و عضلانی مانند آرتروز کمک کند. همچنین ممکن است باعث ارتقا سرعت بهبودی آسیب های ورزشی شود.

پزشکان مدتهای ی طولانی است  که استفاده از یخ در عضلات آسیب دیده و دردناک توصیه میکنند.زیرا انجام این کار ممکن است باعث افزایش گردش خون پس از برداشتن یخ شود و در نهایت تسکین دهنده و التیام دهنده درد است.

مطالعه ای که در سال 2000 منتشر شد نشان داد که درمان کرایوتراپی باعث تسکین دردهای آرتریت روماتوئید میشود. این تحقیق نشان داد کریوتراپی با  بسته های یخ  می تواند اثرات مضر تمرینات شدید را کاهش دهد. افرادی که از کرایوتراپی استفاده می کردند، درد کمتری نیز گزارش کردند.

در سال 2017 در یکی از پژوهشات صورت گرفته از مزایای کرایوتراپی برای کاهش درد عضلانی وسرعت بخشی به روند بهبود حمایت شد. با این حال، مطالعه نشان داد که غوطه ورشدن در آب سرد مؤثرتر از سرمادرمانی کامل بدن است.

اما باید اذعان داشت که همه تحقیقات از نقش کرایوتراپی در بهبود بخشی دردهای عضلانی حمایت نمی کنند. در نشریه کاچرین 2015 به بررسی چهار پژوهش در خصوص کرایوتراپی( سرما درمانی)  برای تسکین درد عضلانی پرداخت و هیچ مزیت قابل توجه ایی  برای آن نیافت.

کرایوتراپی ( سرمادرمانی)
کرایوتراپی ( سرمادرمانی)

2.کاهش وزن

کرایوتراپی به تنهایی باعث کاهش وزن نمی شود، اما می تواند  از این روند پشتیبانی کند. در نظریه ها این جور مطرح میشود که ، سرد شدن ، بدن را مجبور می کند که برای گرم شدن سخت ترتلاش کند وانرژی بیشتری مصرف کند.

برخی ارائه دهندگان کرایوتراپی ادعا می کنند که چند دقیقه سرما می تواند متابولیسم را در تمام طول روز افزایش دهد. در نهایت، آنها ادعا می کنند، مردم دیگر احساس سرما نمی کنند زیرا متابولیسم آنها در واکنش به درجه سردی دما تنظیم شده است.

یک مطالعه کوچک  در سال 2016 نشان داد که  پس از 10 جلسه کریوتراپی تغییرات قابل توجهی در ترکیب بدن ایجاد نشده است.

از آنجایی که سرمادرمانی به درد عضلانی کمک می کند، متعاقبا بعد از آسیب در باشگاه، برگشتن به یک برنامه روتین ورزشی ساده تراست .

پتانسیل مزایای کاهش وزن بهتر است  محدود به افرادی شود که نمیخواهند یا نمیتوانند  به خاطر درد  ورزش کنند و فعالیت بدنی داشته باشند.

کرایوتراپی ( سرمادرمانی)
کرایوتراپی ( سرمادرمانی)

3.کاهش التهاب

التهاب یکی از راه های مبارزه ی سیستم ایمنی بدن با  عفونت است. گاهی اوقات سیستم ایمنی بیش از حد واکنش پذیر می شود. نتیجه التهاب مزمن است که با مشکلات بهداشتی مانند سرطان، دیابت، افسردگی، زوال عقل و آرتریت ارتباط دارد.

به همین ترتیب، کاهش التهاب نیز می تواند سلامت کلی را بهبود بخشد و خطر بیماری های متعدد مزمن را کاهش دهد.

برخی مطالعات نشان می دهد که کرایوتراپی می تواند التهاب را کاهش دهد. با این حال، بیشتر تحقیقات بر روی موش ها انجام شده است، بنابراین برای تایید داده ها، تحقیقات بیشتری در مورد افراد مورد نیاز است.

 

4.جلوگیری از زوال عقل ( دمانس)


اگر کرایوتراپی میتواند التهاب را کاهش دهد، پس همچنین می تواند خطر ابتلا به زوال عقل( دمانس) را نیز کاهش دهد.
یک مقاله 2012 نشان می دهد احتمال دارد کرایوتراپی قادر به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در ارتباط با زوال عقل، اختلال شناختی خفیف و سایر عوارض کاهش شناختی مرتبط با سن باشد.

5. پیشگیری و درمان سرطان

از آنجا که کرایوتراپی تمام بدن ممکن است التهاب را کاهش دهد، ممکن است این امر همچنین خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

تا کنون هیچ شواهدی وجود ندارد که کرایوتراپی میتواند سرطان را پس ازاینکه بیماری در بدن گسترش یافت درمان کند. اما با این حال کرایوتراپی طبی یک  روش درمای معتبر و خوب برای انواع خاصی از سرطان است.

یک پزشک ممکن است از کرایوتراپی استفاده کند تا سلولهای سرطانی را روی پوست یا گردنه رحم بسوزاند و گاهی اوقات  نیز برای از بین بردن سرطان های دیگر.

کرایوتراپی ( سرمادرمانی)
کرایوتراپی ( سرمادرمانی)

 

6.کاهش اضطراب و افسردگی

یافته های تحقیقاتی که اذعان دارند کرایوتراپی ممکن است التهاب را کاهش دهد،اشاره میکنند که سرمادرمانی می تواند وضعیت سلامت روان مرتبط با التهاب  را درمان کند. برخی از مطالعات اولیه در مورد کرایوتراپی و سلامت روان نیز از این ادعا حمایت می کنند.

یک مطالعه کوچک درسال 2008 نشان داد که در یک سوم افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب، کریوتراپی علائم  آنها را تا حداقل 50 درصد کاهش می دهد.

7. بهبود علائم اگزما

بیماری مزمن التهابی پوست که به نام اگزما شناخته می شود، می تواند موجب خارش پوست خشک شود.

یک تحقیق کوچک  در سال 2008 در مورد افرادی که مبتلا به اگزما بودند صورت گرفت  و در این پژوهش ابتدا شرکت کنندگان را از مصرف داروهای اگزما باز داشتند و  پس از آن سعی کردند  ا این افراد کرایوتراپی کنند. بسیاری از آنها نظاره گر بهبود علائم اگزمای خود بودند، اما بعضی از آنها از سرمازدگی در مناطق کوچک پوستشان شکایت داشتند.

8.درمان سردردهای میگرنی

کرایوتراپی هدفمند که بر روی گردن متمرکز است، ممکن است به جلوگیری از سردردهای میگرنی کمک کند. در یک مطالعه  در سال 2013، محققان، کریوتراپی را به گردن افراد مبتلا به میگرن اعمال کردند ،درمان کاهش می یافت اما درد شان را از بین نمی برد.

شواهد بی نظیر نشان می دهد که کریوتراپی ممکن است به نگرانی های زیاد افراد ، از جمله کاهش و یا برگشتن پیری پوست، حمایت از کاهش چربی، جلوگیری از بیماری های مزمن و چیزهای دیگر کمک کند.

با این وجود، تا زمانی که تحقیقات بیشتری بتوانند از این ادعا حمایت کنند، غیرممکن است که دقیقا مشخص شود چگونه  کرایوتراپی  به عنوان یک  روش درمانی موثر است.

کرایوتراپی ( سرمادرمانی)
کرایوتراپی ( سرمادرمانی)

 

کرایوتراپی  ضایعات پوستی

این اطلاعات توضیح می دهد که نحوه مراقبت از خود پس از عمل کرایوتراپی به چه گونه خواهد بود.

همانطور که میدانید درکرایوتراپی از سرما (نیتروژن مایع) برای از بین بردن بافت استفاده می شود. این روش اغلبا برای درمان ضایعات پوستی استفاده می شود.. زائده های پوستی شامل:

  • خوش خیم (سرطانی نیست)
  • پیش از سرطانی شدن، مانند کراتوز فعال. اینها تکه های فلس مانند روی پوست شما هستند که در آینده می توانند سرطانی باشند.
  • سرطان پوست سطحی (سرطان پوست که بر روی پوست شماست).

 

کریوتراپی همچنین قصد دارد که نواحی اطراف ضایعات را  به نحوی حفظ کند که   تا آنجا که ممکن است اسکار و اثر زخمی باقی نماند.

قبل از کرایو تراپی نیاز به آماده شدن و یا انجام کاره خاصی نیست، تنها ممکن است از شما بخواهند آرایش خود را قبل از انجام روند پاک کنید.

سپس  پزشک شما، نیتروژن مایع را در ناحیه ای که قرار است تحت درمان قرار  گیرد اسپری کرده تا آن را فریز کند.

بعد از کریوتراپی

 

  • بعد از روند درمان،  امکان قرمز شدن ناحیه درمان شده وجود دارد. همچنین ممکن است متورم شود  و یاتاول بزند اگر این اتفاق افتاد ،تاول ها باز نکنید.
  • شما همچنین ممکن است فضای خالی در منطقه تحت درمان ببینید. این  امر طبیعی است.
  • منطقه مورد درمان در حدود 7 الی 10 روز بهبود می یابد. در این صورت اسکاری باقی نخواهد ماند.

مراقبت از خود پس از کرایوتراپی

  • از روز بعد از پروسه، محل درمان را به آرامی با صابون بدون عطر و آب  روزانه بشویید.
  • منطقه تحت درمان را با چیزی نپوشانید. اگر هر گونه تخلیه  روی  آن ناحیه صورت گرفته، شما می توانید  آن منطقه را با یک بانداژ بپوشانید.
  • اگر منطقه درمان شده پوسته پوسته شد، می توانید وازلین استفاده کرده  تا زمانی که پوسته ها خودشان بریزند.
  • اگر  هرگونه خونریزی داشتید، به مدت 15 دقیقه با یک پد گاز استریل به طور محکم روی آن را فشار دهید. چنانچه خونریزی متوقف نشد، این مرحله را تکرار کنید. اگر خونریزی بعد از تکرار این مرحله متوقف نشد، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • از آرایش، صابون و یا لوسیون معطر در منطقه تحت درمان تا زمان بهبودی استفاده نکنید. این معمولا  شامل حداقل تا 10 روز پس از عمل شما میشود.
  • ممکن است برخی موها را در ناحیه درمان شده از دست بدهید. این بستگی به این دارد که انجماد  تا چه عمقی رفته است. ممکن است ریزش مو شما به صورت دائمی باشد.
  • هنگامی که منطقه درمان شده کمی بهبود یافت، یک کرم ضدآفتاب با طیف گسترده  با SPF حداقل 30 به منطقه اعمال کنید تا از ماندن جای زخم  ها محافظت شود.
  • ممکن است در ناحیه تحت درمان تا 1 سال بعد از عمل، تغییر رنگ (صورتی، قرمزی، و یا پوست تیره تر یا روشن تر) داشته باشید. برخی افراد ممکن است حتی طولانی تر آن را تجربه کنند و یا ممکن است دائمی باشند.

اگرعلائم زیر را دارید با پرستار یا دکتر خود تماس بگیرید

  • دمای 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
  • احساس سرما
  •  اگر هر یک از علائم  زیر را در ناحیه درمان شده یا در اطراف آن داشتید:
    – قرمزی یا تورم که به مناطق پوستی غیردرمان گسترش یافته
    – افزایش درد یا ناراحتی در منطقه درمان شده
    – گرمی و سفتی پوست در منطقه درمان شده
    – افزایش سوزش و یا ترشحات (زرد یا سبز) از منطقه تحت درمان
    – بوی بد
    – خونریزی که پس از فشار دادن متوقف نمی شود
  • هر سوالی یا نگرانی
  • هر گونه مشکلی که انتظار نداشتید

منبع:

محقق و مترجم: محجوبه فاموری

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments