کاهش وزن با مصرف مایعات

کاهش وزن با مصرف مایعات
کاهش وزن با مصرف مایعات

کاهش وزن با تلاش کم کار دشواری به نظر می رسد. اما استفاده از رژیم غذایی سرشار از مایعات در این مسیر بسیار موثر است.

رژیم غذایی مایعات چیست؟

رژیم غذایی مایعات همانطور که از اسمش پیداست، به این معناست که شما تمام یا حداقل بیشتر کالری خود را از نوشیدنی ها دریافت کنید.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

برخی رژیم غذایی محدود به آب سبزیجات و میوه هاست که جایگزین تمام وعده های غذایی می شوند و 3 تا 4 بار در روز مصرف می شوند. دیگر رژیم های مایعات نیاز به نظارت پزشک دارند.

برخی دیگر از رژیم های مایعات 1 یا 2 وعده غذایی (معمولا صبحانه و نهار) را با مایعات جایگزین می کنند و شام خود را یک غذای سالم انتخاب می کنند. گاهی نیز میان وعده هایی هم مصرف می شود.

آیا رژیم مایعات موثر است؟

رژیم مایعات نیز مانند هر رژیم غذایی دیگری که کالری کمتری به بدن می رساند، موثر است. اما نتیجه آن ممکن است خیلی طولانی نباشد. زمانی که میزان مصرف کالری خود را کاهش می دهید، سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می کند تا انرژی ذخیره سازد. بنابراین پس از ترک رژیم مایعات مجددا وزن کاهش یافته را به دست می آورید، مگر اینکه عادت غذا خوردن خود را تغییر دهید.

برخی رژیم ها در طولانی مدت موثرتر هستند. رژیم هایی که حاوی مواد غذایی جامد و مایع هستند، به افراد چاق کمک می کنند تا میزان کالری جذب شده را کنترل کنند و وزن خود را تا مدت ها ثابت نگهدارند.

آیا رژیم مایعات ایمن و بی خطر است؟

به طور ایده آل نوشیدنی های مربوط به رژیم مایعات باید مواد مغذی مورد نیاز در طول روز را به بدن فرد برساند، اما همیشه اینطور نیست. به ویژه رژیم های کم کالری ممکن است دارای مواد مغذی نباشند و باید فقط تحت نظر پزشک مصرف شوند.

از دست دادن مواد مغذی ضروری منجر به بروز عوارضی مانند خستگی شدید، سرگیجه، ریزش مو، سنگ کیسه صفرا و آسیب به قلب شود.

به علاوه نخوردن کامل میوه ها و سبزیجات منجر به کمبود فیبر می شود که مصرف نکردن فیبر کافی منجر به یبوست خواهد شد. همچنین مصرف پروتئین کم در رژیم غذایی باعث از دست دادن عضلات و ماهیچه ها خواهد شد.

آیا رژیم مایعات با هدف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد؟

پزشکان گاهی قبل از انجام فرایندهای پزشکی خاص یا برای افراد چاق و کسانی که باید وزن کمتری داشته باشند، قبل از انجام جراحی این رژیم را توصیه می کنند.

برای انتخاب رژیم مایعات ابتدا با پزشک خود در این باره مشورت کنید که آیا این رژیم مناسب شماست یا خیر. خانم های باردار و کسانی که انسولین می زنند یا افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند، نباید رژیم مایعات را ادامه دهند.

اگر از نظر پزشک رژیم مایعات مناسب شماست، باید با متخصص تغذیه نیز مشورت کنید تا در مورد میزان دریافت کالری و مواد مغذی نیز مطمئن شود. متخصص تغذیه ممکن است ویتامین ها و مکمل هایی را همراه با رژیم غذایی تجویز خواهد کرد.

قبل از انتخاب برنامه رژیم غذایی، بهتر است بدانید چه نوشیدنی هایی مصرف می کنید. برای مصرف نوشیدنی ها ارزش غذایی آن، ویتامین ها و مواد معدنی نوشیدنی مورد نظر را بررسی کنید.

به علاوه بهتر است رژیمی را انتخاب کنید که زیاد کم کالری نباشند و حاوی مقدار زیادی فیبر و پروتئین باشند تا مدت زیادی احساس سیری کنید و به تدریج وزن کم کنید.

منبع:

http://www.webmd.com/diet/liquid-diets#2

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان تهران اسکین

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments