حقایقی درباره موهای زائد پس از لیزر که پزشکان از گفتن آنها اجتناب می کنند!

بهترین لیزر موهای زائد
لیزر موهای زائد

آیا پس لیزر موهای زائد، مو به طور کل از بین می رود و دیگر نمی روید؟

لیزر موهای زائد یک روش دائمی محسوب نمی شود. لیزر، یک روش دائمی در کاهش موهای زائد محسوب می شود. هیچ مطالعات بالینی مبنی بر صحت دائمی بودن این روش وجود ندارد و سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) صراحتا اعلام می کند که لیزر، موهای زائد را به صورت دائمی از بین نمی برد. اگرچه بسته به نوع پوست و مو، ممکن است نتیجه لیزر موهای زائد در هر فرد متفاوت باشد؛ اما گزارش شده است که لیزر قادر است تا 80% موهای زائد را کاهش دهد.

اما کاهش دائمی موهای زائد واقعا به چه معناست؟ در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) از کاهش دائمی موهای زائد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، دستگاه های خاصی را جهت کاهش دائمی موهای زائد تایید می کند. آنچه در ذیل می خوانید، چگونگی تشریح این موضوع در سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است:

“کاهش دائمی موهای زائد، به عنوان کاهش طولانی مدت و مداوم موهای زائد پس از یک دوره درمان کامل که ممکن است شامل چندین جلسه متعدد باشد، تعریف می شود.

تعداد موهای زائدی که مجددا رشد پیدا می کنند باید به مرور زمان بیشتر از چرخه کامل رشد فولیکول های مو ثابت و پایدار باشد که با توجه به قسمت های مختلف بدن از 4 تا 12 ماه متغیر است.

کاهش دائمی موهای زائد لزوما به معنای از بین رفتن همگی موهای زائد در ناحیه تحت درمان نیست.”

منبع: حقایقی درباره لیزر (از وبسایت FDA)

شایان توجه است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای برخی از قسمت های بدن، دستگاه های لیزر خاصی را جهت کاهش دائمی موهای زائد تایید می کند و ظرف کمتر از 4 ماه، از تعداد موهای آن ناحیه کاسته می شود.

افراد تحت درمان جهت تداوم درمان باید به مدت یک سال پس از آخرین درمان، هر سه ماه میزان موهای زائد را مورد ارزیابی قرار دهند.

مهمترین نکات چرخه رشد مو
موها پس از لیزر نرم تر و روشت تر از قبل هستند.

کاهش دائمی موهای زائد واقعا به چه معناست؟

با در نظر گرفتن تعریف سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، مصرف کنندگان از “کاهش دائمی موهای زائد” چه استنباطی دارند؟ موارد زیر، نکات بسیار مهمی هستند که هر مصرف کننده باید پیش از رفتن به یک مرکز لیزر موهای زائد نسبت به آن ها آگاه باشد تا برداشت صحیحی از “کاهش دائمی موهای زائد” داشته باشد:

 

1- نتایج حاصل از لیزر موهای زائد تضمین شده نیست!

گاهی برخی از افرادی که به نظر کاندید های مناسبی برای انجام لیزر موهای زائد محسوب می شوند (افراد دارای پوست روشن با موهای تیره و خشن)، به هیچ وجه به درمان لیزر پاسخ نمی دهند. هنوز هم علت این که چرا برخی کاندید های مناسب به درمان لیزر پاسخ نمی دهند، مشخص نشده است.

به همین علت، هیچ تضمینی مبنی بر حصول نتایج صد در صد مثبت از لیزر موهای زائد وجود ندارد و هر مرکز لیزر یا شرکت سازنده لیزری که چنین ادعایی کند، به طور قطع در حال فریب شماست؛ چرا که ممکن است شما هم یکی از این افراد بد شانس باشید که به درمان لیزر پاسخ مثبت نمی دهند.

 

2- امکان رشد مجدد موی زائد در سطوح پس از درمان نیز وجود دارد!

حتی در صورتی که تعداد موهای زائد پس از یک دوره درمان به چگالی سابق خود برسد، باز هم دستگاه لیزر را می توان به عنوان یک روش جهت کاهش دائمی موهای زائد تایید کرد. این تست ها همگی مربوط به ناحیه تحت درمان و ارتباطش با چرخه رشد معمول مو است.

چرخه رشد مو معمولا بین 4 تا 12 ماه است. برای مثال، چرخه دگردیسی فعال موهای بدن برای پشت لب و زیر بغل، به طور متوسط دارای یک چرخه 4 الی 5 ماهه است، در حالی که برای موهای پا می تواند بین 11 تا 12 ماه باشد. جدول زیر، میانگین چرخه رشد مو را بر اساس بخش های مختلف بدن نشان می دهد:

مراحل چرخه رشد مو
مراحل چرخه رشد مو برای لیزر موهای زائد

در صورتی که دستگاهی ثابت کند که قادر است تعداد موهای زائد زیر بغل را طی 4 ماه کاهش دهد، اما مصرف کننده کماکان پس از گذشت 6 ماه، همچنان با رشد مجدد موهای زائد مواجه است، باز هم می توان گفت این دستگاه دارای استاندارد های “کاهش دائمی موهای زائد” است.  این بدان علت است که کاهش مو پس از یک دوره 4 ماهه استفاده از لیزر اتفاق افتاده است و چرخه رشد موهای زیر بغل نیز 4 ماه است.

به عبارتی ساده تر، حجم موی زائد طی یک چرخه رشد کامل در ناحیه تحت درمان باید کم شود تا عنوان “کاهش دائمی موهای زائد” به خود بگیرد.

 

3- تعداد محدودی از افراد شاهد افزایش رشد موهای زائد هستند

در موارد بسیار نادر، ممکن است برخی از افراد پس از قرار گیری در معرض نور لیزر حتی با افزایش رشد موی زائد مواجه شوند. این پدیده، هایپرتریکوز (hypertrichosis) یا پرمویی نام دارد و در حال حاضر هیچ اطلاعات دقیقی در خصوص چگونگی مکانیسم هایی که ایجاد می کند، در دسترس نداریم. مطالعه ای نشان می دهد که از 489 فردی که تحت درمان لیزر موهای زائد با دستگاه الکساندرایت قرار گرفتد، تنها 3 نفر با افزایش رشد موی زائد مواجه شده اند.

شایان ذکر است که این نرخ بروز هایپرتریکوز بسیار ناچیز است و عمدتا در زنان ساکن هند و مدیترانه که دارای پوست تیره تری هستند، این اتفاق رخ داده است.

 

4- موفقیت، یک احتمال است و هیچ ضمانتی وجود ندارد

چنانچه دستگاه لیزری جهت لیزر موهای زائد مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفته باشد، می توان گفت بر اساس تعریف این سازمان احتمال این که به درمان لیزر پاسخ مثبت دهید، بالاست. این بدان معناست که در اکثر افراد، پس از گذشت 3، 6، 9 و 12 ماه از آخرین درمان لیزر، تعداد موهای زائد کاهش می یابند.

اما این بدان معنا نیست که این نتایج در همه مصرف کنندگان به همین منوال حاصل می گردد. زیرا در بیشتر مطالعات بالینی مشخص شده است که تعداد محدودی از افراد به هیچ وجه به درمان لیزر پاسخ نمی دهند.

اهمیت انجام تست پچ

تست پچ، قبل از شروع برنامه درمان لیزر موهای زائد می تواند ابزار مفیدی در سنجش احتمال موفقیت و همچنین بررسی هر گونه عوارض جانبی احتمالی باشد.

توصیه می شود چند روز قبل از اولین جلسه درمان، این تست را در ناحیه کوچکی از پوست خود انجام دهید. این کار در یک مرکز لیزر موهای زائد معتبر حتما صورت می گیرد.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منابع خارجی برای مطالعه بیشتر:


[button color=”red” size=”small” link=”https://hairfreelife.com/permanent-hair-reduction-actually-mean/” ]لینک اول[/button]

[button color=”red” size=”small” link=”https://www.fda.gov/radiation-emittingproducts/resourcesforyouradiationemittingproducts/ucm252761.htm” ]لینک دوم[/button]

 

 

 

 

 

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید