همه چیز در مورد لیزر موهای زائد

لیزر الکساندریت آپوجی

لیزر موهای زائد در حقیقت روشی پزشکی – درمانی ست که با استفاده از لیزر – پرتو های شدید نوری با پالس های قوی – به فولیکول ها ( ریشه های مویی) منطقه ی مورد نظر تابانده می شود تا تمام مو های ناخواسته و زائد بدن را نابود سازد.

در طی لیزر موهای زائد، اشعه ی نور با پالس های شدید وارد ریشه های مو می شود و فولیکول های مو ها را نابود می سازد، در نتیجه موها تا ماه ها و گاهی حتی تا سال ها دیگر رشدی ندارند. لیزر موهای زائد رشد موها را تا حد بسیاری کاهش می دهد، اما به طور دائم آن ها را نابود نمی سازد. این روش جلسات درمانی بسیاری را می طلبد تا فرد به هدف نهایی خود دست یابد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

چرا باید حذف موهای زائد انجام شود؟

لیزر موهای زائد برای کاهش موهای ناخواسته ی  تمام مناطق بدن کاربرد دارد، از جمله؛

  • ران ها و ساق پاها
  • زیر بغل
  • بالای لب
  • چانه و فک
  • خط لباس زیر و اندام تناسلی

البته نکته ی قابل توجه که باید به آن توجه نمایید، این است که لز این لیزر ها برای پلک چشم و یا اطراف چشم به هیچ عنوان استفاده نمی شود.

یکی از نکات مهم در لیزر موهای زائد رنگ و نوع پوست است. برای مثال، لیزر موهای زائد برای افرادی که دارای پوستی روشن و موهایی بسیار تیره هستند، کاربرد فراوانی دارد. چرا که نور لیزر جذب رنگدانه های  ملانین و ریشه های مویی می شود. البته با پیشرفت علم، لیزر هایی بسیار برای تمامی انواع پوست ها برای بازار معرفی شده است که باعث شده، افراد با پوست های تیره دیگر نگران لیزر موهای زائد خود نباشند.

اشعه ی لیزر موهای زائد به طور کلی بر روی موهای سفید، خاکستری، قرمز یا بلوند تاثیر بسیار کمی دارد، زیرا نور لیزر موهای زائد، رنگدانه های ملانین و ریشه ی مو را تشخیص نمی دهد و جذب آن ها نمی شود. و هنوز درمانی قطعی برای افراد با رنگدانه های مویی روشن پیدا نشده است و در دست بررسی است.

خطرات لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد درمانی دائم برای مو های زائد بدن نیست.

البته برخی از مو ها پس از چندی که در برابر لیزر موهای زائد مقاومت کردند، دوباره رشد می کنند – البته این بار دیگر مانند گذشته ضخیم و تیره نیستند، بلکه در رنگ و ضخامت تغییر کرده و روشنتر و باریک تر شده اند.

مهم ترین عوارض جانبی که به علت لیزر موهای زائد ممکن است بوجود بیاید، شامل موارد زیر می شود:

  • تحریکات پوستی – ناراحتی های موقتی، قرمزی، تورم همه گی پس از لیزر موهای زائد، عواملی شایع هستند. البته تمام این مشکلات پس از چند ساعت به کلی از بین خواهند رفت.
  • تغییر رنگ پوست – لیزر موهای زائد ممکن است سبب تیره شدن و یا روشن تر شدن پوست شود، البته باز هم این امر موقتی است با دارو هایی که پزشک متخصص به فرد تجویز می کند، رفع می گردد. گاهی لیزر موهای زائد سبب ایجاد لکه هایی روشن بر سطح پوست می شود. که این حالت معمولا در اثر تنظیمات اشتباه دستگاه لیزر و یا بی تجربگی پزشک، اتفاق می افتد.

به ندرت پیش می آید که لیزر موهای زائد سبب ایجاد تاول، زخم و یا تغییراتی در بافت پوست شود. گاهی حوادثی بسیار نادر در این میان پیش می آید ، مثل خاکستری شدن مو ها، یا موها در اطراف ناحیه ی درمان شده رشد زیادی پیدا می کنند.

در برخی موارد دیده شده که افرادی که به لیزر موهای زائد پرداخته اند از این لیزر در اطراف چشم و نزدیک به چشم استفاده کرده اند و خسارات جبران ناپذیری به چشم افراد وارد شده است.

قبل لیزر موهای زائد باید چه کارهایی انجام دهیم؟

اگر شما به لیزر موهای زائد خود علاقه دارید و متقاضی این کار هستید، پزشکی را انتخاب کنید که دارای مدارک عالیه و یا پزشکی متخصص در زمینه ی پوست است و تجارب بسیاری از کار کردن با لیزر موهای زائد دارد.

اگر تکنسینی کار را در عوض پزشکتان به دست میگیرد مطمئن شوید که پزشک در محل حاضر است و به روند کار اشراف و نظارت دارد. از بهداشت فضا و محیطی که در آن به انجام این کار میپردازید اطمینان حاصل نمایید.

قبل از انجام لیزر حتما با پزشک خود ملاقات هایی مکرر داشته باشید. و مشورت های لازم را به عمل آورید:

  • از داروهایی که اخیرا مصرف کرده اید و یا درحال استفاده از آن ها هستید ( حتی بدون نسخه ی پزشک حتی آسپرین)
  • در رابطه با لیزر موهای زائد به طور کامل اطلاعات مربوطه را جمع آوری نمایید و تمامی موارد را از مزایا تا معایب با پزشک خود مطرح نمایید و از او بخواهید تا برای شما توضیح دهد که لیزر موهای زائد که چیزهایی را برای شما می تواند انجام دهد و قادر به انجام چه چیز هایی نیست.
  • از پزشک خود بخواهید که عکس های قبل و بعد از عمل را یک به یک به شما نشان دهد و اطمینان شما را جلب نماید.

لطفا در جلسه ی مشاوره تمامی هزینه ها را سوال کنید تا در پایان سورپرایز نشوید و از قبل برای هزینه ی مناسب لیزر موهای زائد برنامه ای داشته باشید.

پزشک متخصص قبل از لیزر به شما مواردی را متذکر می شود، مانند؛
  • از نور خورشید دور بمانید – برنزه کردن پوست قبل از لیزر موهای زائد گاهی منجر به ایجاد لکه های سفید می شود که دیگر پاک نمی شوند. اگر هم که به برنزه کردن پوست پرداخته اید دست نگه دارید تا برنزه گی پوست شما در طول مدت زمان رفع شود و سپس به لیزر موهای زائد خود بپردازید. برخی از پزشکان از متقاضیان درخواست می کنند که در حدود 6 هفته از نور خورشید دور بمانند.
  • از موم کردن، الکترولیز، یا اپلاسیون کردن مو اجتناب کنند – این روش ها بر فولیکول مو تابثیر گذاشته و سبب ایجاد تحریکاتی در پوست می شوند.

تراشیدن مو های زائد هیچ مشکلی برای افراد به همراه ندارد، چرا که با این کار ریشه ی مو و ساقه ی آن بهتر نور و اشعه های لیزر را جذب می کنند.

در واقع با تراشیدن مو، لیزر موهای زائد در اطراف را هدف نمی گیرد و سبب سوختگی پوست نمی شود.

فرد متقاضی در پاین لیزر موهای زائد چه انتظاراتی دارد؟

قبل از اینکه به لیزر موهای زائد خود بپردازید، موهای منطقه ی مورد نظر باید به کلی تراشیده شوند. همچنین به شما عینک هایی برای محافظت از چشمانتان در برابر اشعه های لیزر داده می شود. پزشک در این حالت ممکن است پزشک از بیحسی های موضعی برای کاهش ناراحتی های فرد استفاده نماید.

عملکرد لیزر در طی لیزر موهای زائد

پزشک از قسمتی از لیزر که دارای دسته است برای لیزر پوست استفاده می نماید. براساس نوع پوست و لیزر مصرفی برای لیزر موهای زائد، از سیستم ها و ژل هایی خنک کننده هم استفاده می گردد تا از پوست شما در برابر این مشکلات محافظت گردد.

زمانیکه پزشک لیزر را فعال می کند، اشعه های لیزر موهای زائد به پوست نفوذ می کند و وارد فولیکول های مو و یا ریشه های مو می گردد و حرارت ناشی از این لیزر موهای زائد، سبب نابودی فولیکول ها می شود. مشکلات ناشی از حرارت نیز با سیستم ها و ژل های خنک کننده مانند کرایوژن قابل حل است.

درمان مناطق بسیار کوچک مانند بالای لب ها کمتر از چند دقیقه به طول می انجامد. درمان مناطق وسیعتر مانند پاها و پشت گاهی ساعت ها زمان می برد .

پس از انجام لیزر موهای زائد چه باید بکنیم؟

در ساعت اولیه پس از لیزر موهای زائد شما شاهد تورم و قرمزی هایی بر سطح پوست خود خواهید بود.

برای کاهش عکس العمل های شدید پوستی پس از لیزر موهای زائد، پزشک کرم های استروئید و کمپرس آب یخ را به بیمارانش پیشنهاد می کند.

پس از لیزر موهای زائد از نور شدید خورشید و یا تخت های برنزه کننده شدیدا خود داری نمایید. زمانیکه پوست شما درمان شد، از کرم های ضد آفتاب استفاده نمایید.

شما ممکن است در روز های اولیه ی لیزر موهای زائد، با ریزش شدید موها ی بدن خود روبرو شوید، گاهی این حالت در رشد مجدد موها سخت تاثیر گذار است.

نتایج پایانی

نتایج پایانی برای افراد مختلف متفاوت است.  و این اختلافات به مناطق مختلف بدن و صورت بستگی دارد. درمان های بسیاری برای طولانی مدت کردن ریزش موهای زائد وجود دارد – حتی گای این تاریخ ها به سال می کشد – اما همچنان رویش مجدد موها امکان پذیر است.

برای داشتن بهترین نتایج شما باید 4 تا 6 درمان با فواصل 6 هفته ای از یکدیگر داشته باشید. گاهی برای رسیدن به نتایجی مطلوب تر حتی هر 6 تا 12 ماه افراد به لیزر موهای زائد خود می پردازند.

لیزر موهای زائد خانگی چگونه است؟

در سال های اخیر، لیزرهایی در خانه برای رفع موهای زائد استفاده شده است. این لیزر ها تنها باعث کاهش بسیار کم موهای زائد بدن می شود. اما هنوز مطالعات بسیاری که حاکی از تایید قطعی تاثیر این لیزر ها بر موهای زائد بدن باشد در دسترس نمی باشد.

بعلاوه، سازمان غذا و داروی آمریکا FDA این دستگاه ها را برای مصارف زیبایی تایید کرده است، به این معنی که قدرت و تاثیر لیزر موهای زائد موجود در کلینیک ها و روش های درمانی و پزشکی این لیزر ها را ندارد.

اگر از لیزر موهای زائد خانگی قصد دارید استفاده کنید، حتما بروشور و دستور العمل همراه با دستگاه را به دقت مطالعه نمایید. و از ایجاد صدمات بعدی به چشم ها و اطراف آن سخت جلوگیری نمایید.

سوالات رایج در مورد لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد روشی است که با آن ریشه های مو با پالس های شدید نوری برداشته و بخار می شوند. روش لیزر موهای زائد از سال 1997 تا به اکنون در حال استفاده شدن است.

لیزر و اشعه های آن با ایجاد حرارت در فولیکول مو ، ریشه ی موها را نابود می سازند. این روش – لیزر موهای زائد – اگر توسط فردی بی تجربه انجام شود خطرات جبران ناپذیری را باخود به همراه خواهد داشت. حتما از مجرب بودن پزشک خود اطمینان حاصل نمایید.

رشد موهای بدن در مناطق مختلف بدن متفاوت است.  بنابراین برای مناطق مختلف از درمان های 6 تا 8 جلسه ای با 8 تا 12 هفته فاصله از یکدیگر به شما پیشنهاد می شود.

چه کسی بهترین کاندید برای انجام لیزر موهای زائد است؟

هر زن و مردی که به دنبال لیزر موهای زائد بدن خود هستند برای این روش بسیار مفید هستند.لیزر موهای زائد در تمام مناطقی که مو دارد انجام می شود، از جمله؛

  • زیر بغل
  • پاها
  • مناطق قابل روئیت
  • شکم
  • لب
  • چانه
  • پشت
  • کفل ها
  • ران ها
  • صورت
  • گردن
  • قفسه ی سینه
  • بازوها و ساق دست ها
  • انگشتان پاها
  • ساق پاها

لیزر موهای زائد ، با هدف گرفتن فولیکول های مو جذب رنگدانه های مو می شود. بنابراین، هر چه پوست روشن تر و موها تیره تر باشند، لیزر تاثیر فوق العاده تری بر پوست می گذارد.

بهترین افراد برای لیزر موهای زائد، افرادی با ریشه های مویی ضخیم و تیره هستند.

چه نوعی از لیزر موهای زائد تاثیری بهتر و عمیق تر بر پوست افراد می گذارد؟

در حال حاضر 3 نوع لیزر موهای زائد در کلینیک ها و بازار یافت می شود. که شامل؛

  • الکساندریت
  • دایود
  • ان دی : یاگ
  • سیستم های نوری با پالس های شدید نیز در این میان کاربرد دارند. (IPLs)

برخی از مارک هایی که تا کنون در بازار یافت شده اند را میتوان با عنوان های زیر به شما عزیزان معرفی نمود؛

  • الکساندریت: جنتل لیز، آپوجی Alexandrite: GentleLASE, Apogee
  • دایود لایت شیر، F1 دایود، می دایو استار، پالومار SLP1000 ، کامت ( W/RF تکنولوژی) Diode: LightSheer, F1 Diode, MeDioStar, Palomar SLP 1000, Comet (w/RF technology)
  • Nd:YAG: CoolGlide, GentleYAG, Lyra-i, Sciton
  • Alexandrite/ND:Yag Combination Devices: GentleMAX, Apogee Elite, Apogee MPX
  • IPL: Palomar Starlux and EsteLux, Harmony, EpiLight, Aculight, Vasculigh, Aurora (w/RF technology)

برای انتخاب بهترین دستگاه برای پوست افراد باید حتما لیزر متناسب و نسبت به میزان رنگ و نوع پوست خود را انتخاب کنند. برای افراد با بدن های برنزه لیزر متفاوت خواهد بود و بالعکس.

انواع پوست

پوست نوع اول: بسیار حساس، همیشه دچار آفتاب سوختگی می شود، هیچگاه برنزه نشده است. ( فردی با موهی قرمز و کک و مک بر چهره)

پوست نوع دوم: حساس به نور خورشید، به راحتی می سوزد، تا حد کمی برنزه. ( فردی سفید پوست با موهایی کم رنگ)

پوست نوع سوم: پوست حساس به نور خورشید، گاهی آفتاب سوخته، کمی برنزه رو به قهوه ای (پوستی تا حدی تیره تر ، نیمه اروپایی)

پوست نوع چهارم: تا حد کمی به آفتاب حساس، کمی سوخته، متمایل به قهوه ای ( مدیترانه ای، اروپایی، آسیایی، سرخپوستی، اسپانیایی)

پوست نوع پنجم: بدون حساسیت به نور خورشید، تا حد کمی آفتاب سوخته، به خوبی برنزه ( خاور میانه، آمریکایی – آفریقایی، اسپانیایی)

پوست نوع ششم: بدون حساسیت به نور خورشید، هیچ گاه پوست نمی سوزد، شدیدا رنگدانه هایی تیره دارد ( آمریکایی – آفریقایی، آفریقایی، خاورمیانه)

لیزر های الکساندریت برای پوست های نوع 1 تا 3 عالی عمل می کند.

لیزر های دایود برای پوست های نوع 1 تا 4 عالی عمل می کند.

لیزر های ان دی: یاگ برای پوست های نوع 4 تا 6 عالی عمل می کند.

نکته: اگر لیزر هایی غیر از لیزر ان دی : یاگ برای پوست های تیره استفاده شود،  پوست با مشکلات بسیاری همراه خواهد شد. چرا که بقیه ی لیزر ها از قدرت لیزر ان دی : یاگ بهره مند نیستند و رنگدانه های پوست را شناسایی می کنند و سبب سوختن پوست می شوند.

سیستم های IPL به عنوان لیزر موهای زائد چگونه عمل می کند؟

این دستگاه ها لیزر نیستند. بلکه با استفاده از نور شدید منسجم به و با استفاده از ژل ها س خنک کننده و سیستم های کولر د ار برای جلوگیری از سوزش پوست، بده و این دستگاه وسعت سطح بالاتری از پوست را هدف میگیرد. ساقه های مویی را نابود می کند و می سوزاند.

این دستگاه ها نسبت به سایر دستگاه ها ارزان تر هستند و برای افراد با پوست های تیره کاربردی ندارند.

به چند جلسه ی درمانی و فواصل به بین آن ها برای لیزر موهای زائد نیاز ست؟

اکثر متقاضیان به 6 تا 8 جلسه ی درمانی نیازمند هستند که بین این جلسات باید 8 تا 12 جلسه فاصله وجود داشته باشد. به این دلیل که رشد مو ها در مناطق مختلف بدن متفاوت است، به چندین جلسه برای درمان موهای زائد نیاز است. به دلیل چرخه رشد موهای زائد به 8 تا 12 هفته برای شر مجدد زمان نیاز است. معمولا موهای صورت سریعتر سایر مناطق بدن رشد می کند بنابراین برای صورت از 8 هفته و برای سایر مناطق مانند پاها از 12 هفته فاصله میان جلسات استفاده می شود.

آیا لیزر موهای زائد دائمی است و یا با روش های دیگری نیز می توان به نتایج بی مویی و پوستی صیقلی دست یافت؟

لیزر مو های زائد دائمی نیست و فقط روند روش مو را تا حد بسیاری کاهش می دهد و از ضخامت و تیرگی مو ها می کاهد. روش های دیگری مانند الکترولیز وجود دارد که با استفاده از جریان الکتریکی دانه دانه ریشه های مو را با استفاده از یک سری سوزنی شکل نابود می کنند. این روش بسیار طولانی و خسته کننده است. این روش تنها روش دائمی برای رفع موهای زائد است.

چه مقدار هزینه برای لیزر موهای زائد بدن باید در نظر گرفت؟

لیزر موهای زائد قیمت مشخصی ندارد.

برخی از کلینیک ها از تخفیف استفاده می کنند، برخی قیمت مناسبی ارائه می دهند و برخی با توجه به شرایط آرام و مطلوبی که برای فرد مهیا می سازند از هزینه های بالاتری استفاده می کنند.

نکته ای دیگر، به دلیل اینکه وسعت سطح درمان قسمت های مختلف بدن متفاوت است، هزینه ی مناطق مختلف نیز متفاوت خواهد بود.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

البته که لیزر موهای زائد تنها با احساس نقطه های داغ ریزی بر سطح پوست همراه است. اما این روش دردی کمتر از موم انداختن و وکس کردن بدن دارد.

برخی افراد به دلیل آستانه ی درد پایینی که دارند از بیحسی های موضعی در سطح پوست استفاده می کنند.

دلیل پر پشت بودن موها در برخی از مناطق بدن چیست؟

این موضوع دلایل بسیاری دارد که شامل؛

  • وراثت
  • حاملگی
  • اختلالات هورمونی در بدن
  • بیماری ها
  • مشکلات مقاومتی انسولین
  • مشکلات تیروئیدی
  • عکس العمل به نوعی دارو و یا درمان
  • پروسه ی طبیعی پیر شدن
  • روش های موقتی از بین بردن موهی زائد مانند وکس کردن و یا استفاده از موچین.
آیا لیزر موهای زائد بدن گاهی سبب افزایش موها می شود؟

براخی از بیماران گزارش داده اند که پس از لیزر موهای زائد، برخی نواحی بدنشان موهایی زخیم تر و پرتر رشد کرده است. افراد با موهای نازک و یا افراد با پوست های تیره معمولا به ندرت دچار این مشکل می شوند.

چگونه کلینیک درستی برای درمان و لیزر موهای زائد انتخاب کنیم؟

به کلینیک مراجعه کنید که برا ینوع پوست شما تمام تجهیزات و لیزر ها را داشته باشند و حداقل با 3 تا 5 کلینیک جلسه ی مشاوره بگذارید تا از روند کار در این روش ها و مکان ها بیشتر اطلاع یابید.

لینک منبع

محقق: میترا کرمانیان

پاسخ سوالاتتان را از ما بخواهید.

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments