تداخل داروها با خوراکی ها

چیزهایی که می توانند داروهای شما را تحت تاثیر قرار دهند

همراهان تهران اسکین سلام

اغلب شما میدانید که خوردن همزمان داروها با هم میتواند در کارایی و روند هضم و جذب آنها تاثیر گذاشته و باعث اختلال شود .اما تنها داروها نیستند که خوردن همزمانشان مشکل ساز است گاهی هرآنچه میخورید و مینوشید میتواند روی داروی شما تاثیر گذار باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

توجه داشته باشید که برخی چیزها به هم نمیخورند و سازگاری ندارند. خیلی از نوشیدنی ها ی غیر الکلی مثل انواع نوشابه ها ( کوکا، پپسی ،فانتا،اسپرایت) و همینطور چای و حتی آب برخی میوه ها نظیر سیب و پرتقال میتواند  جذب دارو را کاهش داده و در برخی موارد کااملا برعکس اثر آن را دو چندان کرده و باعث ایجاد اختلال شود. بنابراین ،همیشه قبل از مصرف دارو برای اولین بار، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید تا ببینید از چه چیزهایی باید اجتناب کنید.

در این مطلب به بررسی مهمترین ها و تاثیر گذارترین موارد که موجب اختلالات دارویی میشنود میپردازیم.

 گریپ فروت

این گونه از مرکبات باعث تغییردر روند جذب سلول های معینی در روده شما می شود و دارو را در سرتاسر بدن شما  به حرکت درمی آورد .گریپ فروت توانایی تاثیر گذاری روی  بیش از 50 دارو را دارا میباشد.. همچنین می تواند اثر بعضی داروها مانند فکسوفنادین (Allegra) که برای آلرژی مصرف میشود را کمتر کند و برخی را بیش از حد قوی کند، از جمله آنهایی که برای کاهش  کلسترول هستند مانند آتورواستاتین (لیپیتور).

گریپ فروت
گریپ فروت

شیر

این محصول لبنی می تواند  برای بدن شما  پردازش برخی از آنتی بیوتیک ها را سخت تر کند. مواد معدنی در شیر مانند کلسیم و منیزیم  همراه با پروتئین کازئین بخشی از این علت است . اگر از آنتی بیوتیک ها دارید استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که در مورد غذاها یا نوشیدنی هایی که باید از آنها دور بمانید اطلاعات کافی دارید.

شیر
شیر

شیرین بیان

برخی از افراد شیرین بیان  را به عنوان یک ماده ی درمانی گیاهی برای کمک به هضم  غذا استفاده می کنند و برخی دیگر نیز از آن به عنوان طعم دهنده غذا مصرف می کنند. اما ( گلیسیررزین )شیره شیرین بیان، که یک ماده شیمیایی مشتق شده از ریشه  این گیاه است،  در شیرینی پزی ها و همینطور به عنوان امولسیون در برخی خوراکی ها استفاده میشود،  این ماده می تواند تأثیر برخی از داروها، از جمله سیکلوسپورین را که برای حفاظت و مداومت  افرادی که  پیوند جدید اعضا داشته اند مورد استفاده قرار میگیرد را تضعیف کند.

شیرین بیان
شیرین بیان

شکلات

شکلات تلخ به طور خاص می تواند اثرات داروهایی را که به شما آرامش می بخشد یا باعث خواب شما می شود را تضعیف کند، مانند زولپیدم تارتات (Ambien). همچنین می تواند قدرت برخی از داروهای محرک مانند متیل فنیدات (ریتالین) را افزایش دهد. و اگر یک مهارکننده مصرف کنید که برای درمان افسردگی استفاده می شود، فشار خون شما می تواند  به طرز وحشتناکی بالا ببرد.

شکلات
شکلات

مکمل آهن

مکمل آهن  می تواند اثرات لووتیروکسین (Synthroid) دارویی که  هورمون تیروئید را هنگامی که  بدن شما  توانایی ساختنش را به قدر کافی ندارد (یک بیماری به نام کم کاری تیروئید) به شما بدهد را کاهش میدهد. اگراز این  دارو و یک مولتی ویتامین همزمان دارید مصرف می کنید، مطمئن باشید که ویتامین آهن در آن وجود دارد. اگرهم به مکمل آهن نیاز دارید، از پزشک خود در مورد مصرف آن و داروهایتان در زمان های مختلف بپرسید.

مکمل آهن
مکمل آهن

الکل

خوردن نوشیدنی های الکلی  باعث می شود داروهای معین کم موثرتر یا حتی بی فایده باشند، از جمله برخی از  داروهای فشار خون و داروهای قلبی. همچنین می تواندبرخی داروها را قوی تر از آن  چه که باید باشند کند  یا عوارض جانبی خطرناکی ایجاد کند.

الکل
الکل

قهوه

نوشیدن قهوه می تواند داروهای ضدویروسی مانند لیتیوم و کلوزاپین را تضعیف کند، در عین حال میتواند اثرات و عوارض جانبی دیگر داروها را تقویت کند. از جمله آسپیرین، اپی نفرین (که برای درمان واکنش های حساس به حساسیت) و آلبوترول (توسط استنشاق برای مشکلات تنفسی) مصرف می شود. همچنین می تواند مصرف و جذب آهن را  بدن شما سخت تر کند.

قهوه
قهوه

آنتی هیستامین ها

با اینکه آنتی هیستامین با عطسه و آبریزش ناشی از آلرژی ها  مقابله  کرده وبه درمان آنها کمک  میکند، اما بعضی از آنها می تواننداثر داروهای   فشار خون بالا را کاهش داده و باعث شوند  ضربان قلب شما را افزایش پیدا کند. در صورت مصرف داروهای ضد فشار خون، با پزشک خود در مورد راه های دیگر برای مدیریت آلرژی هایتان صحبت کنید.

آنتی هیستامین ها
آنتی هیستامین ها

داروهای ضد صرع ( Anti-Epilptic Drug یا AEDs)

این ها حملات ناگهانی در کسانی که دچار صرع هستند را کنترل میکنند. اما  در عین حال AED ها می توانند  باعث شوند اثر قرص های ضد حاملگی برای پیشگیری از بارداری کمتر شود، و تحقیقات اولیه نشان می دهد که آنها ممکن است اثر داروهای دیگر را قوی تر کرده و باعث عوارض جانبی بالقوه شوند.

داروهای ضد صرع
داروهای ضد صرع

ویتامین K

اگر داروی وارفارین برای درمان و جلوگیری از لخته شدن خون خود استفاده میکنید حواستان به میزان دریافتی ویتامین K در بدنتان باشد و به این اصل آگاه باشید. زیرا ویتامین k می تواند باعث کاهش عملکرد و رقت خون در شما شده  و خطر ابتلا به لخته خون خطرناک را بالا ببرد.بروکلی، جوانه های بروکسل( کلم فندقی)، کلم پیچ، جعفری و اسفناج، برخی از رایج ترین مواد غذایی که حاوی ویتامین K هستند میباشند. سعی کنید هر روز به قدری از این غذاها بخورید که سطح وارفارین در خون شما کم فی سابق باقی بماند.

ویتامین کا (K)
ویتامین کا (K)

جینسینگ (Ginseng)

جینسینگ نیز می تواند اثرات داروی وارفارین را کاهش دهد.از اینرو اگر از رقیق کننده های خون نظیر هپارین یا آسپیرین، و همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروییدی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده می کنید، احتمال خونریزی داخلی در شما بیشتر می شود.

اگراز مهار کننده های MAO مصرف می کنید،  بدانید جینسینگ می تواند باعث سردرد، مشکلات خواب، بیش فعالی و نگرانی  در شما شود.

جینسینگ
جینسینگ

گیاه سنت جان( گل راعی) St.John’s Wort

از این گیاه گاهی اوقات برای کمک به افراد مبتلا به افسردگی استفاده می شود، این درمان گیاهی یک  روش درمانی اثبات شده برای افسردگی یا هر نوع شرایط سلامتی دیگر نیست.

گیاه سنت جان می تواند با عث رهایی آنزیم هایی در کبد شما شده (چیزهایی که واکنش های شیمیایی خاصی در بدن شما را افزایش می دهد) که سبب تضعیف برخی داروها شود. این داروها عبارتند از داروهای کلسترول مانند لوستاتین (Altoprev و Mevacor)، داروهای اختلال نعوظ، سیلدنافیل (ویاگرا) و دیگوکسین (Lanoxin) که برای درمان برخی از بیماری های قلبی استفاده می شود.

گیاه سنت جان یا گل راعی
گیاه سنت جان یا گل راعی

جینگو بیلوبا ( گیاه کهن دار)

برخی  افراد از  گیاه  جینکو بیلوبا برای کمک به جلوگیری از فشار خون بالا، دمانس، زنگ زدن در گوش (وزوز گوش) و دیگر وضعیت ها استفاده می کنند، اما هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد هیچ کدام از این خواص در آن موجود است.

این گیاه می تواند تأثیر داروهایی که برای کنترل تشنج وصرع استفاده می شود، از جمله کاربامازپین (کرباترول، اکسترو و تگرتول) و اسید والپروک (Depakene، Depakote و Stavzor) را ضعیف کند.

جینکو بیلوبا ( برگ درخت کهن دار)
جینکو بیلوبا ( برگ درخت کهن دار)

داروها را همان طور که تجویز شده اند مصرف کنید

فقط حدود 50٪ از داروها توسط مردم به همان نحوی که تجویز شده اند استفاده میشوند. مردم اغلبا کمتر از آن چه که به آن  نیاز دارند ، و به صورت رندوم در زمان های تصادفی، یا فواصل زیاد بین دوزها مصرف میکنند. که این امر می تواند اثرات دارو  را تضعیف کند.

لطفا اطمینان حاصل کنید که برنامه ی درمانی خود را درک کرده  اید و  طبق دستورالعمل های دکتر خود پیش بروید.

طبق تجویز پزشک دارو مصرف کنید
طبق تجویز پزشک دارو مصرف کنید

منبع:

مترجم و محقق: محجوبه فاموری

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments