درمان موخوره بدون کوتاهی

چگونه با موخوره مقابله کنیم؟

موخوره

مشاهده موخوره به این معناست که وقت آن رسیده به آرایشگاه بروید و بخش هایی از موهایتان را کوتاه کنید. اما شاید لزومی نداشته باشد به طور مرتب موهای خود را کوتاه کنید. در این مقاله به چند نکته برای پیشگیری از بروز موخوره اشاره می کنیم.

در واقع موهایی که دچار موخوره شده اند و نوک آنها به چند قسمت تقسیم شده درمان نمی شوند و باید کوتاه شوند، اما این عارضه قابل پیشگیری است.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

علت موخوره چیست؟

توضیح علمی بروز موخوره به این صورت است که اگر کوتیکول – خارجی ترین لایه مو – آسیب ببیند، مو حساس تر شده و دچار موخوره خواهد شد.  این عارضه بیشتر در موهایی رخ می دهد که با استفاده از رنگ های مصنوعی رنگ شده اند. قدرت مو بستگی به مقدار آب موجود در مو دارد. مواد شیمیایی موجود در رنگ موها باعث خشک شدن و ضعیف شدن مو می شوند.

علل موخوره

برخی از مهم ترین علل موخوره عبارتند از:

  • گرما – مهم ترین علت موخوره و شکنندگی موها کم شدن رطوبت موهاست، بنابراین گرما میزان خشکی مو را افزایش می دهد. اگر به طور مداوم از ابزار گرم کننده مو، مانند سشوار، استفاده می کنید بیشتر دچار موخوره می شوید. توصیه می کنیم پس از شستن موها بگذارید مو خود به خود خشک شود. قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل نور خورشید نیز دارای همین تاثیر است.
  • مواد شیمیایی – استفاده از محصولاتی با مواد شیمیایی زیاد، دکلره کردن و رنگ کردن موها میزان خشکی و حساسیت مو را افزایش داده و منجر به موخوره می شود.
  • زیاد شستن – از شستن هر روز موهای خود اجتناب کنید و از شامپوهای ملایم برای شستن موها استفاده کنید. شستن زیاد موها باعث از بین رفتن چربی طبیعی موها می شود.
  • شانه زدن – زمانی که موها خیلی ژولیده و در هم هستند، شانه کردن آنها منجر به بروز موخوره می شود. بهتر است ابتدا به آرامی موها را با انگشت های تان مرتب کنید و پس از آن شانه زدن را شروع کنید. به علاوه می توانید قبل از شانه زدن از روغن نارگیل بر روی ساقه موها استفاده کنید.
  • ژنتیک – شرایطی به نام شکنندگی گره ای مو یا trichorrhexis nodosa ارثی است و در این شرایط گره های اطراف ساقه مو ضخیم تر یا ضعیف تر از حد معمول هستند و در نتیجه باعث شکنندگی راحت مو می شوند. شکنندگی گره ای مو گاهی بر اثر کمبود آهن، کم کاری تیروئید و یا آمونیاک بیش از حد در بدن بروز می کند.

چطور از موخوره پیشگیری کنیم؟

  • مو را کوتاه کنید. اگر موهای شما دچار موخوره شده اند برای ترمیم یا درمان دیر شده است و باید قسمت آسیب دیده را کوتاه کنید، به این ترتیب از بروز موخوره مجدد پیشگیری می کنید.
  • از روغن های طبیعی استفاده کنید. بررسی های علمی نشان داده اند که روغن نارگیل نه تنها بوی خوبی دارد، بلکه از شکنندگی و آسیب دیدن موها نیز پیشگیری می کند. طی یک بررسی در سال 2009 در این باره محققان دریافتند درمان موها با استفاده از روغن ها میزان بروز موخوره را کاهش می دهد. برای اثربخشی بهتر روغن نارگیل بهتر است آن را کمی گرم کنید و آن را به ساقه مو و پوست سر خود بمالید. روغن را برای مدتی روی موهای خود رها کرده و سپس بشویید. به علاوه می توانید پس از هر بار شستن موها و یا احساس خشکی در آنها به انتهای موها کمی روغن بزنید.
  • از موها در مقابل تغییرات آب و هوا محافظت کنید. با استفاده از کلاه یا شال از موها در مقابل آفتاب محافظت کنید و اگر باد است، موها را جمع کنید و در داخل کلاه قرار دهید تا به این ترتیب از ژولیده شدن آنها جلوگیری کنید. به علاوه در هوای سرد خانه را با موهای مرطوب ترک نکنید.

درمان های گیاهی برای موخوره

  1. یک تخم مرغ را در ظرف بشکنید و به اندازه یک قاشق غذا خوری روغن زیتون یا روغن بادام به آن اضافه کنید. ترکیب را به خوبی هم بزنید. سپس پوست سر و موها را با ین ماده پوشانده و به مدت نیم ساعت بگذارید بماند (در این مدت کلاه رنگ بپوشید) و پس از آن موها را با یک شامپوی مناسب بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید. این ترکیب باعث تقویت موها شده و از بروز موخوره پیشگیری می کند.
  2. از آووکادو استفاده کنید. آووکادو حاوی ویتامین A و ویتامین E است. این ویتامین ها باعث تقویت موها شده و از آسیب دیدگی موها پیشگیری می کنند. آووکادو را بکوبید و مقداری روغن طبیعی (روغن بادام یا نارگیل یا زیتون) به آن اضافه کنید. یک ماده خمیری شکل به دست می آورید. این خمیر را روی موها و پوست سر خود استفاده کنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه روی سر بماند و پس از این مدت با شامپو بشویید. این کار را به مدت 1 ماه یک بار در هفته انجام دهید.
  3. به موهای خود عسل بزنید. مقداری عسل را در کمی آب ولرم حل کنید. پس از اینکه موهای خود را با شامپو شستید، آب و عسل را روی موها و پوست سر خود بمالید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید. پس از آن موها را با آب معمولی بشویید. عسل از خشک شدن موها جلوگیری می کند.
  4. ژل آلوئه ورا برای موها مفید است. به نوک موهای خود زل آلوئه ورا بزنید و موهایتان را ببندید و آنها را در یک کلاه قرار دهید. پس از یک ساعت موها را با آب ولرم بشویید.
  5. سفیده تخم مرغ. سفیده تخم مرغ منبع پروتئین و اسیدهای چرب است. این مواد مغذی فولیکول های مو را تقویت کرده و رطوبت آن را حفظ می کنند به همین دلیل باعث نرمی مو می شوند. مقداری از سفیده تخم مرغ را داخل ظرف بریزید و سپس آن را برای انتهای موها استفاده کنید و به آرامی ماساژ دهید. به مدت نیم ساعت بگذارید روی موها بماند و بعد آن را با شامپو بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.
  6. موز باعث نرمی و سلامت موها می شود. مقدار موز را له کنید و به آن کمی روغن (روغن بادام یا نارگیل) اضافه کنید. خمیر به دست آمده را بر روی موها استفاده کنید و به مدت حداکثر نیم ساعت صبر کنید و سپس موها را با شامپوی ملایم بشویید. این کار را یک با دو بار در هفته انجام دهید.
  7. روغن زیتون. روغن زیتون حاوی مقدار زیادی ویتامین E است. ویتامین E به رطوبت موها کمک می کند و خشکی موها را کاهش می دهد و از بروز موخوره جلوگیری می کند. مقداری روغن زیتون را که کمی گرم کرده اید روی موها ماساژ دهید. موها را با یک کلاه رنگ بپوشانید و به مدت یک ساعت صبر کنید. پس از آن موها را با شامپو بشویید. این کار را 2 تا 3 بار در هفته انجام دهید.

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://www.nutrafol.com/blog/what-causes-split-ends/” target=”blank” ]منبع 1[/button]

[button color=”blue” size=”medium” link=”https://herbpathy.com/Herbal-Treatment-for-Split-Ends-Cid4802″ target=”blank” ]منبع 2[/button]

 نگارنده : سمیه محمدی

 

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments