چگونه اکنه های پوستی را خود درمان کنیم ؟

[su_animate type=”swing” duration=”3″]

اکنه های پوستی
اکنه های پوستی

[/su_animate]

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

اکنه های  پوستی  نوعی بیماری فولیکول مو هستند که ناحیه صورت و قفسه سینه و پشت را در گیر میکند و بیشتر نوجوانان در سنین بلوغ را دچار میکند .اکنه های پوستی توسط باکتری ها بوجود نمی‌آیند ولی باکتری های تأثیری در بروز آن‌ها دارند .خانمها نیز از اواسط تا اواخر دهه دوم زندگی خود به اکنه های پوستی دچار می‌شوند .
انواع اکنه های پوستی عبارتند از :
-نوع مسدود شده یا کمدون که با نام سر سیاه و یا سر سفید هم شناخته می‌شود .
-برامدگی های قرمز و حساس که با نام جوش یا دانه‌های جوش هم شناخته می‌شوند
-جوش های چرکی که گاهی اوقات ظاهری همانند کیست پیدا میکنند
درمان اکنه های پوستی با بسیاری از داروهای غیر تجویزی ممکن بوده و میتوان آن‌ها را از داروخانه ها و یا مکانهای مشابه خریداری نمود .

[su_box title=”چرا به اکنه دچار می‌شویم ؟” style=”noise” box_color=”#f58ba9″ title_color=”#110e0e”]اکنه به دلایل خیلی متفاوتی بروز میکند و معمولاً زمانی ظاهری می‌شود که غدد چربی زیر پوست به علت تغییرات ناشی از بلوغ و یا تغییرات هورمونی تحریک می‌شوند .سبوم ماده‌ای طبیعی است که پوست را چرب کرده و آن را حفاظت میکند .افزایش ترشح سبوم میتواند به راحتی فولیکول های مو را مسدود سازد .اگر این منافذ در معرض پوست باشند با لایه نازک و سفید رنگی پوشیده می‌شوند و اگردر معرض هوا قرار گیرند به صورت جوش های سر سیاه خود را نشان میدهند .این فولیکولها پس از مدتی بزرگ‌تر شده و یک برامدگی را بوجود می آورند . این فاکتورها بر خلاف عقیده عمومی ،اثر چندانی در بروز اکنه ندارند :

اکنه های پوستی
اکنه های پوستی

-مواد غذایی مصرفی :معمولا والدین به نوجوانان خود توصیه میکنند که از مصرف مواد غذایی چرب و آماده و سرخ شدهو غذاهای با‌ارزش پایین اجتناب کنند .اگرچه این مواد غذایی تأثیری منفی بر سلامت فرد دارند ولی تأثیری در بروز اکنه و یا وخامت آن ندارند .مطالعات اخیر نشان میدهند که یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات ،شیر و شکلات خالص میتوانند اکنه های پوستی را وخیم نمایند .

-الودگی :جوش های سرسیاه از چربی اکسید شده بوجود می‌آیند و نه آلودگی .تعریق نمیتواند اکنه ای را بوجود آورد و توسط غدد دیگری در بدن تولید می‌شود .حتی شست وشوی زیاد پوست خود میتواند فرد را مستعد اکنه نماید .

-استرس :بروز این برامدگی ها بروی پوست میتواند عده‌ای را مضطرب کرده و آن‌ها را وادار نماید تا به آن دست زده و مدت زمان ماندگاری اش را افزایش دهند ولی به طور کلی استرس نقش مستقیمی در بروز این مشکل پوستی ندارد . [/su_box]

در بعضی از بیماران این عاملها میتوانند نقش زیادی داشته باشند :
-ارث :در صورتی که یکی از والدین شما به اکنه های شدید دچار بوده است فبه احتمال زیاد کنترل این مشکل پوستی برای شما هم دشوار خواهد شد .
-فشار :در بعضی از بیماران ،فشار ناشی از چانه بند و کلاه و وسایل مشابه میتواند باعث بروز اکنه شود
-داروها :بعضی از داروها هم تأثیر منفی بر بروز این برامدگی ها دارند مانند آن‌هایی که شامل ید ،بروم و یا استروئید های تزریقی و خوراکی هستند .داروهای ضد تشنج و لیتیوم هم تأثیری مشابه دارند .اگرچه در اغلب موارد بروز اکنه های پوستی ارتباطی با مصرف داروها ندارد .
-محیط کار :در بعضی از شغلها قرار گیری در معرض محصولات صنعتی مانند روغن برش آهن .

[su_animate]

درمان اکنه های پوستی
درمان اکنه های پوستی

[/su_animate]
-مواد ارایشی بهداشتی مصرفی :تعدادی از مواد ارایشی به میزان زیادی روزنه های پوستی را مسدود میکنند .بنابراین اگر به این مشکل پوستی دچار هستید ،حتما قبل از خرید یک محصول ارایشی به محتویات خود دقت نمایید و در صورتی که آب نیز در این ماده به کار رفته ،ان را خریداری نمایید .

[toggle title=”چگونه اکنه را درمان کنیم ؟” state=”open” ] تعادل و نظم ویژگی‌های خوبی برای یک زندگی سالم هستند ولی همه افراد نمیتوانتد شبها 8 ساعت خوابیده و یا وعده‌های غذایی مناسبی مصرف کنند و آب زیادی بنوشند .بعضی افراد هم با وجود روتین نامنظم خود به خوبی میتوانند این مشکل پوستی را کنترل نمایند ولی در هر صورت بهترین کار این است که از لمس و یا فشار دادن اکنه ها بپرهیزید .این کار باعث می‌شود تا آن‌ها برای مدت بیشتری قرمز و متورم بمانند .ممکن است این قرمزی ها با زخم اشتباه گرفته شوند اما اگر مدتی آن‌ها را حال خود بگذارید ،خواهید دید که خود به خود نابود می‌شوند .

1.روزنه های پوستی را باز کنید :مراجعه به یک متخصص در این زمینه میتواند به شما کمک نماید

2.پاکسازی و مراقبت از پوست :بر عکس آنچه که در تبلیغات می‌بینید هیچ ماد ه بهداشتی و پاک کننده ای قادر نیست تا وضعیت پوست شما را به کلی دگرگون نماید .انواع ملایم این محصولات را میتوان روزی دو بار مصرف کرد تا پوست را تمیز کرده و حساسیت آن را کاهش دهند .محصولات حاوی سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید یا الفا هسدرکسی اسید هم به عنوان لایه بردارهای پوستی شناخته می‌شوند .رتینول نیز ماده‌ای است که از ویتامین آ گرفته شده و میتواند به لایه برداری از پوست کمک نماید .

3.کاهش باکتری ها :معمول ترین ماده در پاک کننده های شد باکتری بنزویل پروکسید است .کرمها و ژلها و مواد دیگری هم وجود دارند که به صورت موضعی مصرف شده و حاوی بنزویل پروکسید ،سولفور و رسورسینول میباشد .بنزویل پروکسید نوعی سفید کننده است و تماس آن با مواد نخی و لباس‌ها میتواند لکه های سفیدی را بروی آن‌ها بر جای بگذارد .همچنین مصرف آن برای عده‌ای میتواند با بثورات پوستی همراه باشد .در این صورت حتماً مصرف آن را قطع کنید .

4.کاهش چربی پوست :کاهش تولید چربی توسط غدد مربوطه چندان آسان نیست و حتی ایزوترتینوئین هم اثری موقتی دارد ولی میتوان چربی سطحی پوست را کاهش داد و در خشندگی آن را نیز از بین برد .میتوانید یک ماده جذب کننده از داروخانه تهیه کنید .محصولات حاوی گلیکولیک اسید و هیدروکسی اسید نیز با نام لایه بردار های شناخته می‌شوند .ماسک های حاوی سولفور و سایر مواد هم چربی های پوست را بیرون می‌کشند .پد های انتی بیاکتریال حاوی بنزویل پروکسید هم چربی پوست را از بین می‌برند [/toggle]

[divider]

گرداورنده :فرحناز آل احمد

گروه پزشکان تهران اسکین

منایع :plasticsurgery.com

0 0 رای ها
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments