چرا جوانان به کیست مویی یا سینوس پلونیدال مبتلا می شوند | درمان کیست مویی

چرا جوانان به کیست مویی یا سینوس پیلونیدال مبتلا می شوند | درمان کیست مویی

چرا جوانان به کیست مویی یا سینوس پیلونیدال مبتلا می شوند | درمان کیست مویی

چرا جوانان به کیست مویی یا سینوس پلونیدال مبتلا می شوند | درمان کیست مویی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال (PNS) یک سوراخ کوچک یا حفره ای در پوست است که با مایع یا چرک پر شده است و یک کیست یا آبسه تشکیل می دهد. این کیست در شکاف بالای باسن رخ می دهد . معمولاً درون کیست سینوس پیلونیدال  مو وجود دارد.  به همین علت به آن کیست مویی هم می گویند. کیست مویی اغلب عفونت می کند و درد شدیدی دارد.  اگر عفونت اتفاق بیفتد ، از کیست چرک و خون همراه با بوی بسیار بدی بیرون می زند.

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال (PNS)  بیشتر در جوانان و مردان رایج است. همچنین  بیشتر در افرادی که برای مدت طولانی می نشینند مانند رانندگان اتفاق می افتد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

 

علل سینوس پیلونیدال چیست؟

علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست. اما اینطور به نظر می رسد که علت آن ترکیبی از تغییرات هورمون ها (به این دلیل  که بعد از بلوغ اتفاق می افتد) ، رشد مو و اصطکاک پوست با لباس و یا نشستن به مدت طولانی می باشد.

فعالیت هایی مانند نشستن طولانی مدت که موجب اصطکاک زیاد می شوند ، باعث می شود که موهای در حال رشد در این منطقه به زیر پوست برگردند.  بدن این مو را جسم خارجی فرض می کند و یک پاسخ ایمنی برعلیه آن می دهد.  پاسخی درست شبیه به چگونگی واکنش در هنگام فرو رفتن یک تراشه چوبی به بدن. این پاسخ ایمنی بدن در اطراف مو یک کیست تشکیل می دهد. گاهی اوقات فرد ممکن است سینوس های متعددی داشته باشد که در زیر پوست به یکدیگر متصل می باشند.

 

تشخیص و علائم سینوس پیلونیدال  

تشخیص و علائم سینوس پلونیدال

سینوس پیلونیدال در ابتدا ممکن است علائم قابل توجهی از خود نشان ندهد.  و فقط یک دانه کوچک و کم عمق در سطح پوست تان دیده شود. با این حال ، هنگامی که این دانه عفونی می شود ،  به سرعت به یک کیست پر از مایع  و یا یک آبسه (یک بافت متورم و ملتهب که پر از چرک است) تبدیل می شود.

نشانه های عفونت عبارتند از:

  • درد هنگام نشستن یا ایستادن ،
  • تورم کیست ،
  • قرمزی در اطراف منطقه ،
  • بییرون زدن خون یا چرک از آبسه که بوی بسیار بدی می دهد ،
  • مویی که از ضایعه بیرون زده است ،
  • تشکیل بیش از یک سینوس یا سوراخ در پوست.

همچنین ممکن است شما تب پایین را تجربه کنید. اما تب خیلی کم بروز می کند.

 

درمان سینوس های پیلونیدال  

درمان محافظه کارانه

اگر مشکل شما در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، شما درد شدیدی را تجربه نمی کنید و نشانه ای از التهاب نیست. در این مرحله احتمال دارد که پزشک شما یک آنتی بیوتیک گسترده اثر برای تان تجویز کند. یک آنتی بیوتیک گسترده اثر آنتی بیوتیک است که طیف وسیعی از باکتری ها را درمان می کند.  مهم است بدانیم که این آنتی بیوتیک کیست را درمان نخواهد کرد. اما از عفونت و ناراحتی پیشگیری می کند.  در این مرحله باید موهای این ناحیه را به طور مرتب شیو کنید ، بهداشت را رعایت کنید و درمان خود را پیگیری کنید.

 

نیشتر زدن

نیشتر زدن علائم  آبسه را کاهش می دهد. قبل از انجام این روش دکتر از بی حسی موضعی استفاده می کند.  سپس آبسه را توسط چاقوی جراحی باز می کند.   خون ، مو و چرک درون آبسه را تمیز می کنند.  پس از آن پزشک شما زخم را به صورت استریل پانسمان می کند. زخم معمولاً طی چهار هفته بهبود می یابد و بسیاری از افراد نیازی به درمان بیشتر ندارند.

 

تزریق فنول

برای این نوع درمان ، دکتر شما ابتدا یک بی حسی موضعی به شما می دهد.  سپس فنول که یک ترکیب شیمیایی ضد عفونی کننده است به داخل کیست تزریق می شود. این روش ممکن است چندین بار تکرار شود. در نهایت ، این درمان باعث می شود که ضایعه سفت شده و بسته شود.

احتمال بازگشت کیست با این روش درمان بسیار بالا است. به همین دلیل کمتر توصیه می شود.  در اکثر موارد درمان انتخابی پزشکان جراحی است.

 

عمل جراحی

درمان سینوس پلونیدال

اگر سینوس پیلونیدال یا کیست موئی شما مجدداً عود کند ،  یا اگر بیش از یک سینوس داشته باشید ، عمل جراحی توصیه می شود.  ابتدا پزشک محل عمل را به صورت موضعی بی حس می کند.  سپس ، جراح ضایعات را باز می کند و تمام ترشحات و چرک ها را تخلیه می کند.  هنگامی که این فرآیند کامل  شود، جراح زخم را  می بندد.

پس از جراحی ، دکتر به شما توضیح می دهد که چگونه پانسمان را عوض کنید و توصیه می کند که  محل درمان را مرتبأ اصلاح کنید تا از رشد مو جلوگیری شود.

 

نتیجه درمان سینوس پیلونیدال چیست؟

با توجه به شدت اختلال و نوع درمان ،  مشکل شما در عرض 4 تا 10 هفته از بین می رود.

عوارضی سینوس پیلونیدال چیست؟

عوارض سینوس پیلونیدال  که ممکن است بعد از عمل  بوجود آید  شامل عفونت زخم و عود کیست حتی پس از عمل جراحی است.

نشانه های عفونی شدن زخم عبارتند از :

  • درد شدید ،
  • التهاب ، تورم پوست ،
  • درجه حرارت 5/37 درجه یا بالاتر ،
  • ترشح چرک و خونریزی از محل زخم ،
  • بد بو شدن زخم.

 

پیشگیری از سینوس پیلونیدال  

شما می توانید با شستن روزانه منطقه با یک صابون ملایم از عود کیست سینوس پیلونیدال جلوگیری کنید.  پس از صابون زدن پوست خود را به خوبی آبکشی کرده و خشک کنید.  از نشستن برای مدت طولانی اجتناب کنید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی  minoo shafie

پزشکان متخصص  در کلینیک تهران اسکین روش های خاصی برای درمان های زیبایی با لیزر به مراجعین ارائه می دهند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما زیبایی خود را چند برابر کنید.
                                                      برای تماس با کلینیک تهران اسکین اینجا کلیک کنید.
5 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments