خواص چای ماته

چای یربا ماته چیست و آیا بهتر از قهوه است؟

قهوه، سلطان نوشیدنی ها

خواص قهوه
قهوه

قهوه، سلطان بی چون و چرای نوشیدنی های صبح به شمار می رود. در یک نظرسنجی، مشخص شد که 60% افراد، نوشیدن قهوه را به سایر نوشیدنی ها ترجیح می دهند.

همه ما طعم و عطر بی نظیر، دلچسب و قوی قهوه را می پسندیم؛ به ویژه صبح ها که از خواب بیدار می شویم. اگر در بین روز احساس کسالت کنیم یا تمام طول شب از گریه های فرزند خردسال مان بیدار بوده ایم، یک فنجان قهوه می تواند انرژی لازم برای ادامه روز را به ما ببخشد، بدون این که نیاز به خوابیدن باشد.

جشنواره تخفیف زیبایی و لیزر، دستگاه لیزر مدیواستار (اسکلپیون) 2024

مشاوره رایگان با پزشک، کلیه ایام هفته

22612171_021  22612108_021

09027610748

instagram پیج مرکز تخصصی زیبایی قلهک

instagram پیج تخصصی لیزر موهای زائد

instagram نمونه کارهای زیبایی

برای ورود به پیج اینستاگرام روی لینک مربوطه کلیک کنید

قهوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که مزایای سلامتی بسیاری را برای مان به ارمغان می آورد.

اما رقابت بالا گرفته است! یربا نیز درست مانند قهوه دارای مزایای سلامتی بسیاری است. طعم و عطر منحصر به فرد این نوشیدنی مشابه چای سیاه است. یکی از سرگرمی های اجتماعی رایج در دورهمی های مردم جنوب آمریکا، نوشیدن چای یربا ماته است.

 

چای یربا ماته چیست؟

چای پاراگوئه
چای یربا ماته

چای یربا ماته از برگ گیاه ilex paraguariensis  به دست می آید. از آنجایی که این درخت، بومی آمریکای جنوبی است، به چای یربا ماته، چای پاراگوئه نیز گفته می شود. در آمریکای جنوبی، قرن هاست که از این گیاه جهت اهداف دارویی و همچنین به عنوان یک نوشیدنی در دورهمی ها استفاده می شود.

چای یربا ماته سرشار از محرک هایی همچون کافئین و تئوبرومین است. مشابه این ترکیبات در شکلات نیز موجود است. در هر فنجان قهوه حدود 85 میلی گرم و در یک فنجان یربا ماته حدود 78 میلی گرم کافئین موجود است.

یربا ماته همچنین حاوی ساپونین های ضد التهابی، کلروفیل و آنتی اکسیدان های بسیار قوی است.

 

مزایای سلامتی چای یربا ماته

خواص چای یربا ماته
خواص چای ماته

چای یربا ماته مزایای شگفت انگیزی برای سلامتی ما به دنبال دارد که در فهرست زیر به آن اشاره کرده ایم:

 

غنی از آنتی اکسیدان

یربا ماته از DNA در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند و ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی دارد. اثبات شده است که یربا ماته در مقابل سرطان های سینه و روده از بدن محافظت می کند و دارای خواص ضد تومور نیز می باشد. یک مطالعه نشان داده است افرادی که بیشترین مصرف چای یربا ماته را دارند، حتی با احتساب عوامل دیگری از قبیل تامین آنتی اکسیدان از منابع دیگر، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن ها بسیار کم است.

 

سلامت قلب

یربا ماته نه تنها از آسیب های سلولی محافظت می کند، بلکه قلب را نیز پشتیبانی می کند. این چای برای کل سیستم قلبی عروقی مزایای شگرفی دارد. بخشی از عملکرد این چای به وسیله اتساع رگ های خونی برای گردش بهتر است.

 

تقویت مغز

یربا ماته، دستگاه عصبی مرکزی را تحریک می کند تا انرژی و تمرکز را تامین کند. این چای از مغز محافظت می کند، حافظه را بهبود می بخشد، به کاهش افسردگی کمک می کند و حتی می تواند در مقابل ابتلا به بیماری آلزایمر از افراد محافظت کند. حتی در یک مطالعه مشخص شد، یربا ماته جهت کاهش شدت و طول تشنج های صرعی، به دلیل کاهش آسیب اکسیداتیو در مغز، موثر است.

نوشیدنی یربا ماته همچنین می تواند عملکرد هیپوتالاموس را بهبود بخشد. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که هورمون ها را در بدن تولید و تنظیم می کند.

 

خواص ضد التهابی

زمانی که شکر مصرف می کنید، فرآیندی به نام گلیکاسیون اتفاق می افتد. گلیکاسیون موجب ایجاد آسیب به پروتئین های بدن می شود که می تواند منجر به بیماری های التهابی مانند آرتریت، فیبرومیالژیا و دمانس شود.

چای یربا ماته دارای عملکرد ضد گلیکاسیونی قوی است. یک مطالعه نشان می دهد که این چای  تا 83٪ از تشکیل گلیکاسیون جلوگیری می شود. این مجوزی برای خوردن شیرینی جات و سپس نوشیدن چای یربا ماته نیست، اما این چای می تواند به جلوگیری از آسیب فروکتوز میوه و سایر منابع کمک کند.

 

دوستدار کاهش وزن

مدت هاست که جهت کاهش وزن از یربا ماته استفاده می شود و مطالعات در این زمینه نشان می دهند که از افزایش وزن بدن جلوگیری کرده و چربی کل بدن را کاهش می دهد. این امر کمک می کند تا بدن به طور موثر چربی بسوزاند و اشتها را جهت ایجاد احساس سیری کنترل کند.

چای یربا بسیار بیشتر از اینها موثر است و در مهار چربی احشایی، که نوعی چربی تجمع یافته در دور کمر و شکم است نیز مفید می باشد. چربی احشایی می تواند اعضای حیاتی بدن، مانند کبد و قلب را احاطه کند و به بیماری های قلبی، دیابت و سایر مشکلات جدی منجر شود.

 

دشمن دیابت

یربا ماته نه تنها به طور بالقوه ابتلا به دیابت در اثر چربی احشایی را کاهش می دهد، بلکه سطح انسولین را نیز بهبود می بخشد.

در مطالعه ای بر روی افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابتی از آن ها خواسته شد که یربا ماته بنوشند. در انتها مشاهده شد سطوح قند خون در هر دو گروه بهبود یافته است، و در افرادی که سعی در سالم غذا خوردن داشته اند، این اثربخشی بیشتر نیز بود. رژیم “سالمی” که این افراد در دستورالعمل های هرم غذایی دریافت کردند شامل چربی اشباع سالم بسیار کم بود، بنابراین شاید اگر آنها غذاهای سنتی می خوردند، حتی نتایج بهتری را می دیدند.

 

سلامت کبد

یربا ماته، بهترین عملکرد را بر روی حفاظت از کبد داراست. این چای کمک می کند آسیب اکسیداتیو به سلول های کبدی کاهش یابد. این چای همچنین با متعادل ساختن سطح تری گلیسرید، کبد را در مقابل بیماری کبد چرب و پانکراتیت محافظت می کند.

 

آن روی سکه یربا ماته (عوارض یربا ماته)

چای مته
عوارض یربا ماته

با وجود این همه مزایا، قبل از جایگزین کردن چای یربا ماته با قهوه چند نکته وجود دارد که باید بدانید.

یربا ماته حاوی ترکیبی به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAH) است. این هیدروکربن ها، همان ترکیبات سرطانی هستند که در توتون و تنباکو یافت می شوند.

همچنین بسته به شرایط رشد، یربا ماته می تواند سطوح مختلفی از فلزات سنگین مانند آلومینیوم و سرب را نیز شامل شود.

با این حال، اگرچه این دیدگاه در حد متوسط ​​است، غلظت سرب معمول در چای یربا ماته کمتر از نیمی از آنچه که آژانس محافظت از محیط زیست برای آب آشامیدنی در نظر گرفته است، می باشد. چای سبز، قهوه و حتی میوه ها و سبزیجات نیز دارای مقادیر متنوعی از فلزات سنگین هستند، زیرا به طور طبیعی این فلزات در خاک، فراوان یافت می شوند.

و در حالی که چای یربا ماته دارای مقادیر کمی مواد سرطان زا است، سرشار از آنتی اکسیدان های بسیار زیادی برای مقابله با سرطان است.

 

طرز تهیه چای یربا ماته

نوشیدنی ماته
طرز تهیه چای یربا ماته

به طور سنتی، برگ چای یربا ماته در کدو قلیانی تو خالی دم کشیده و توسط یک نی فلزی مخصوص به نام بُمبیلا که دارای یک صافی در انتهایش است، نوشیده می شود.

اما نگران نباشید. برای نوشیدن این چای منحصر به فرد صرفا به کدو قلیانی یا بمبیلا نیاز نیست! شما می توانید چای یربا ماته را با استفاده از فرنچ پرس خانگی، قهوه ساز خانگی یا یک صافی معمولی تهیه کنید.

به طور کلی، برای هر یک فنجان آب، از یک قاشق چای خوری یربا استفاده کنید.

  • برای تهیه چای یربا ماته در قهوه جوش، از 4 قاشق غذا خوری برگ یربا در یک قهوه جوش 12 نفره استفاده کنید و به طور معمول دم کنید.
  • اگر از فرنچ پرس استفاده می کنید، چای یربا ماته را به دستگاه اضافه کنید، سپس آب داغ (نه آب جوش) روی آن بریزید. بسته به ترجیحات شخصی تان، اجازه دهید چای به مدت 3 تا 8 دقیقه دم بکشد.
  • در صورت استفاده از صافی، یربا ماته را به یک قوری پر از آب داغ اضافه کنید و روی آن بپوشانید و اجازه دهید 3 تا 8 دقیقه دم بکشد. سپس با استفاده از یک صافی ظریف استیل، برگ ها را جدا کرده و چای را در یک فنجان بریزید و نوش جان کنید.

چای یربا ماته را می توانید به همراه کمی خامه یا شیر نیز میل کنید. همچنین در صورت تمایل می توانید آن را با شربت افرا، عسل طبیعی یا استویا شیرین کنید. شما حتی می توانید آن را سرد بنوشید که به این نوع سرو تِرِرِی (tereré) می گویند.

 

شاد و سلامت باشید.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع خارجی برای مطالعه بیشتر

5 1 رای
به نظر شما چند ستاره ؟

بیشترین تخفیف های زیبایی و لیزر در بهترین مراکز تهران و شهرستان ها
اینجا کلیک کنید

Subscribe
Notify of
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
مهدی
مهدی
3 years ago

سلام لطفا فروشگاههایی که ظرف این نوشیدنی را دارند معرفی کنید
سپاس